Wednesday, July 20, 2011

* anak ... anugerah terindah...*

terlalu besar skop bila kita berbicara tentang anak...
saya masih bujang...belum ada pengalaman melahirkan atau membesarkan anak...
apatah lagi untuk berdepan dengan masalah2 yang melibatkan anak2...
saya menulis atas dasar pemerhatian dan mungkin untuk dijadikan iktibar...
sekiranya saya ada rezeki untuk memiliki anak sendiri...

td sy terima panggilan dr kakak...resah bunyi suaranya ...
dah boleh agak mesti ada masalah disebalik suara itu...
lps senafas dua...kakak mula buka cerita ..katanya geram dgn telatah anak sulungnya...
dah mula pandai memberontak...bijak tak kena tempat...
dalam tiga2 anaknya ...si abang sebagai yg sulung tak tunjuk contoh yg baik pd adik2 ...
kelmarin si abang ni buat perangai pulak...
dia dah mula ambil dalam erti kata lain "mencuri" duit emaknya (kakak saya)
bila kakak saya bertanya dia tak mengaku...bila kakak saya mula tinggikan suara
dia mengugut hendak lari dari rumah ...kakak saya ni orangnya jenis baran...
apa lagi cepat la dia melenting bila terjadi sesuatu...
alhamdulillah ketetapan Allah tu sentiasa betul pada tempatnya kan
walaupun kakak jenisnya agresif ...alhamdulillah abang ipar saya jenis org cool...
kakak minta pendapat saya ...mcmana cara untuk handle anak2 begini...

dalam keadaan begini ...
saya hanya boleh utarakan pendapat dan pengalaman wktu saya kecil2 dahulu...
pendapat saya kalau si abang td ternyata betul2 mencuri atau ambil duit yg dimaksudkan ...
dia perlu dihukum ...sekadar dengan hukuman yg boleh memberi pengajaran ...
sy larang kakak sy untuk menghukum ..sebab saya tahu dia ni jns yg undercontrol...
tak pasal2 nanti jd kes dera pulak...
sy minta dia berbincang dgn abang ipar minta si ayah yg ambil tindakan ..
pada hemat sy anak2 kecil ni wajar diberi pengajaran jika mereka buat kesalahan ...
pengajaran/hukuman yang tidak keterlampauan perlu supaya ia jd ingatan dan pengajaran...
dan satu cara lagi jgn hukum anak2 dihadapan anak2 yg lain...
ini boleh menjatuhkan maruah mereka sekaligus self confident mereka jg akan berkurang...

besarkan cabaran dalam mendidik anak2 sekarang...
sy tak perlu pergi jauh ...contoh terdekat 3 tentera kenit sy ni sudah cukup...
menyelami hati kanak-kanak tak semudah yang kita jangkakan ...
apa yang kita larang tu la yang mereka nak buat...
yang disuruh belum tentu mereka nak ikut...
dalam hal2 begini ...ada juga saya bantu kakak cara psikologi untuk mereka ikut cakap...
contohnya kalau disuruh solat sangat2 la banyak alasan yg keluar...
sekarang sy guna cara psikologi...
saya beli telekung untuk si kakak, saya belikan sejadah yang kecil untuk mereka solat...
berikan mereka motivasi ...utk lakukan solat itu
alhamdulillah nampak mereka dah boleh ikut...
tapi setiap waktu kena ingatkan jg tkt2 mereka lupa...
itu dulu waktu mereka dlm proses belajar peringkat pertama...

sekarang dah masuk fasa bila masing2 pergi ke sekolah
dan mula terpengaruh dgn persekitaran dan kawan2...
setiap anak pasti akan buat kesilapan kan ...sebab mereka masih dlm proses belajar...
mcm kita kecik dulu...kena marah jugak kan ...hi3
bukan setakat kena marah ...
siap kena ligan keliling rumah dgn batang paip lg sbb malas nk mengaji...
bila difikir2kan balik...betullah hidup ni ibarat roda...kdg diatas kdg di bawah...
ye lah...dulu mak & ayah kita yang penat berfikir mcmana cara nk didik anak2 ...
sekarang dah tiba masanya ...
untuk generasi2 kita pulak berfikir mcamana cara untuk mendidik anak

sekadar satu cerita contoh untuk dijadikan renungan ...
tak berniat untuk buka aib sesiapa...
sama2 kita jadikan tauladan ...dan moga ada hikmah di sebalik kejadian...
bagi yang sedang diuji dalam keadaan yang sama dengan kakak saya...
sabar dan berdoalah...sesungguhnya salah satu pintu rahmat untuk anak itu
adalah doa ibu...insyaAllah lambat atau cepat doa ibu pasti akan termakbul jua...

amin ...

regards
~adeqya8284~

No comments: