Friday, May 29, 2009

:: Syurga Cinta::


Entry yang dah agak ketinggalan..hehe...
sebabnya.... sy menonton cerita ni malam rabu yang lepas...
malam ni br ada kesempatan jengah blog untuk menulis serba sedikit alkisah
"Syurga Cinta"

Thanks ya Tini and Ina...coz sudi temankan sy menonton cerita ni....
keseluruhannya ok la...boleh bagi ****.....
menarik walau ada sikit2 scene yang agak goyah...biasa la kan...
kelebihan cerita ni tentulah pada penampilan adik Haziq...
penampilan yang agak berkesan..kelakar...nakal...dan macam2 ada...hehe
haziq boleh digilap lagi....sekarang susah nak cr pelakon kanak2 yg betul2 berbakat....
Ape pun sy dan kawan2 terhibur malam tu...
satu rahsia besar yang ingin sy buka....
ada kawan saya yang menangis masa babak akhir cerita ni...hehe
jangan marah ye cik Ina....
Syukur sangat ...
sebab dapat jugak luangkan masa dgn kawan2
expecially cik ina ...yg jarang2 dapat sy jumpa....
i.Allah...ada rezeki kita jumpa lagi ya....

aha....sy kena pergi kursus lagi...
7-10 Jun di copthorne orchid hotel , tanjung bungah...
nampaknya...kena keluar lagi.....
so minggu depan masa saya akan pack dengan kerja2 yg perlu dsiapkan...
ape pun...i.Allah sy akan cuba luangkan masa dgn blog ni....;)

regards...

Monday, May 25, 2009

::Program Pemuafakatan BTPN Zon Utara::


Alhamdulillah..... selesai sudah satu program...
sedikit letih tapi amat menyeronokkan....
macam pertemuan satu famili besar....amat happening..
pertemuan BTPN 4 negeri.... perak, kedah, p.pinang dan perlis...
dalam entry sebelum ni saya nyatakan yg sy akan hadiri mesyuarat....
sebab surat yang dihantar kepada saya adalah surat panggilan mesyuarat... elemen mesyuarat tu ada... cuma kurang sesuai untuk 140 org peserta...
dalam program ni jg kami kakitangan sokongan dapat jumpa dgn
Pengarah BTP yg baru
Datin Dr Siti Zaleha Abdullah Sani....
Banyak amanat yang kami terima........
insyaAllah...moga BTPN dan PKG terus cemerlang di bawah naungan datin....
dah lama rasanya tak masukkan gambar dalam blog ni...
ada sikit gambar waktu malam akhir...
malam pertandingan bowling .....
alhamdulillah kump saya dpt no 2.....
tp yang pasti sy tetap jadi striker longkang...hehe

bola yg sy baling selalu bg signal ke tepi.....hehe
ape pun saya enjoy malam tu.......amat seronok.....

Sebelum game bermula......
kak yati, atikah, kak sakeena & maria.....wakil BTPN P.Pinang


Team sebenar saya
Kak Ina BTPN Perlis, Naz BTPN Perak, K.Azi BTPN Kedah.....
*ada 2 hadiah sebab kak Ina menang best striker.....cayalah Kak Ina......

Ok la tak mau melalut lagi ....saya masih lg letih....
walaupun harini cuti rehat......

sy baru balik dr USM pukul 6 petang tadi.....urusan pendaftaran sem baru....
lepas balik dr USM singgah kat kepala batas jumpa tentera2 kecik saya...
pukul 10.30 mlm jugak br sampai rumah...
penat..... tp rindu dgn blog ni ...:)
regards




Tuesday, May 19, 2009

::Minggu yang tiada cuti::


Minggu ni rajin la pulak sy meng"update" blog ni.....
hehe...takpe la ...sementara ada masa kan...
jumaat - ahad minggu ni ...sy tak bercuti...
ada mesyuarat pemuafakatan di sungai petani...

alahai....mesyuarat di hari minggu....
nak wat camner....yang menurut perintah....
ok la jugak tu....keje luar sekali sekala...

harap2 dapat jumpa kwn2 baru ..sebab mesyuarat kali ni...
mesyuarat pemuafakatan dengan BTPN Perlis dan BTPN Kedah
semalam sy check result provisional.....menanges...huhu..
siangnya sy happy dengan result PTK...
malamnya sedih pulak melanda....aduih...
harap2 pointer thn ni tak jatuh teruk....
takot sangat.......
sejak USM jadi universiti APEX ni...
banyak kecelaruan dperingkat kami pelajar2 pjj ni..

hope tahun akhir ni dapat membantu saya....
tinggal 6 subjek je lagi...
lepas tu sy Grad!!..doakan...semuanya akan ok...
hehe melalut lak....
Gud Nite......


Monday, May 18, 2009

::Malam Minggu & result PTK::


Cerita semalam.....
hehe..menonton sampai lewat malam...tak sedar sebab cerita best...
drama di saluran PRIMA....murabbi....Best!!
jalan cerita yang menarik...
berkisar tentang pengorbanan dan tugas seorang guru...
hmm...bg saya jalan cerita ni jugak ada kaitannya dengan tanggungjawab & naluri seorang ibu...
ape pun ikut pandangan masing2 la kan...
nak tahu jalan ceritanya...boleh la tgk ulangan cerita ni di saluran 105...
hehe.....

Hari ni result PTK keluar!!!....
alhamdulillah...lepas satu paper.......syukur sangat2...
ade satu paper lagi..yang blom lepas....huhu....
i really hope....nombor 3 tu akan bertukar menjadi 4 untuk next exam...
hehe...
alhamdulillah...sedikit happy hari ni...thanks God.....


Saturday, May 16, 2009

::Selamat Hari Guru::

Tanggal 16 Mei setiap tahun ,
termaktub sudah dalam kalendar negara,
ianya adalah hari penghargaan buat insan yang bergelar GURU.....

sempena 16 Mei 2009,
sy ingin lakarkan ucapan terima kasih yang tak terhingga....
buat guru-guru yang pernah menabur ilmu pada sy...

Guru pertama saya sejak saya lahir ke dunia...
pastinya mak tersayang....
terima kasih kerana mendidik dan mengasuh saya sehingga akhir hayatnya...
ilmu paling berharga yang emak curahkan...
pastinya ilmu agama yang emak bekalkan buat semua anak2nya...
semua anak2 mak khatam Al-Quran dengan mak...alhamdulillah....

Syukran jazilan buat semua guru-guru saya di Tabika kemas Nibong Tebal, Tabika Kemas Sungai Bakap, SK Sungai Bakap, SMKA Nibong Tebal, KUSZA (Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin, Terengganu * Sekarang dah jadi UDM), dan tak lupa juga ....ucapan sekalung terima kasih buat semua tenaga pengajar di USM, Pulau Pinang...jasa kalian tak akan saya lupakan.....
Moga kalian berada dalam lindungan kasih sayang Allah ....
dan moga segala ilmu yang kalian curahkan menjadi pegangan buat sy hingga akhir hayat...

Buat seluruh warga pendidik di seluruh dunia.....
Happy Teachers Day......


Friday, May 15, 2009

.::Kisah seminggu::.

Lamanya sy tak masukkan entry....
dalam tempoh seminggu...dah mcm2 berlaku...
pastinya sy nk berkongsi dgn semua...
tp sy terpaksa tunggu hujung minggu br ada masa nk jengah blog & email...

Alkisah seminggu....
mcm biasa...keje...keje...keje...
tp minggu ni ada kisah gerun yg berlaku...

Hari rabu yg lepas...13 Mei 2009...
berlaku kejadian pecah masuk rumah yang berdekatan dgn pejabat sy...
kawasan kuarters pendidikan..d kawasan sg bakap....
rumah mangsa hanya selang 3 pintu dr pej sy ..
waktu kejadian lbh kurang 11-12 tengahari..
masa tu sy tinggal sorang2 d ofis sbb pegawai-pegawai sy keluar berkursus
rumah mangsa dpecah masuk melalui siling...
dan pencuri sempat ambil barang kemas dan duit mangsa..
bayangkan la kalau penjenayah tu melencong masuk ke pejabat sy...
nauzubillahiminzalik....
Nasib baik pejabat sy ada pengawal keselamatan ...
sekurang-kurangnya rasa takut sy tak mencapai tahap maksima....

lepas sehari saya masih dalam trauma...
bukan ape...sebab kejadian ni melibatkan polis tu yg gerun sikit...
sampai satu tahap sy kunci semua pintu pejabat..
nak dengar lagu pun takut sebab telinga kena alert dengan persekitaran...

Ya Allah sy harap sgt pegawai2 sy tak keje luar lagi minggu depan....
sekarang bila sy melangkah ke pejabat mcm2 perasaan timbul...
takut,seram semuanya ada.......
sy sedang cr kekuatan diri...

moga kekuatan tu ada untuk lindungi sy dr sebarang musibah....

to Acu Halim...
thanks ...sudi singgah blog Ya....
rindu sgt dgn semua....
maksu, mardhiah, munawwarah dgn si kecik ahmad redha....
redha dah besar mana? dapat tgk gambar dia je kat makyang .....
kirim salam pd maksu ya....
cepat2 balik sini tau....

Acu, Adik ada pentauliahan PALAPES 20 Jun ni....
dekat Johor, UTM Skudai...
lepas ni dia merdeka la...dah abis belajar...
tp sekarang dia tgh bergelut siapkan final project....hehe...

Good Luck utk Acu kat sana ...
bitaufiq wannajah......

*Tq Mkcik Syikin....bg alamat blog Ya pd acu....thanks a lot....

Friday, May 8, 2009

::Kes Ragut dan Hari Ibu::

Saya tak pasti dengan "wajah" hati saya minggu ni...
bercampur baur....tapi yang pasti banyak sedih dari gembira...
sepanjang minggu ni....
setiap hari on the way pergi dan balik keje....
radio akan bincangkan topik2 yang berkaitan dengan hari ibu......
topik yang pasti mengundang air mata sy untuk keluar....

bila balik rumah dan baca paper...
pasti ada terpampang cerita2 tentang kes ragut..
sedihnya...yang jadi mangsa adalah wanita2 yang tak berdosa...
baru tadi saya baca satu kisah....
tentang "Hanya kerana RM2"
sedihnya bila mengenangkan seorang ibu sanggup pertaruhkan nyawanya hanya kerana RM2
itulah nilai sebenar kasih sayang seorang ibu...

dalam kita sibuk mencari kemewahan dunia....
kita jarang letakkan diri kita bersama insan2 yang susah sebegini....
arwah mak saya pernah pesan dulu...
"belajar bersabar dalam apa jua ujian yang datang sebab kalau kita dalam kesusahan....ingat masih ada org yang lebih susah daripada kita...so kita kena bersyukur dengan apa jua anugerah dariNya"

Mak...i love u..miss u so much!!!
happy mothers day.....to all mum in the world....



Thursday, May 7, 2009

::Hati saya tersentuh::

saya tak pasti....samaada nk tulis atau tak entry ni....tp hati saya sedang sedih.....
dan saya rasa ingin berkongsi....
baru sekejap td perkara ni terjadi....abah gelisah macam tercari2 sesuatu....
bila saya tanya abah cr apa?....abah jawab...
"beg duit abah hilang"
hati sy gelisah sekejap.....takkan kot...abah baru balik dr surau..
selalunya abah ke surau tak bw apa2....
sy tolong abah cari beg duitnya dalam rumah....
tiba2 sy tgk abah melangkah keluar...mencari dan berjalan menelusuri jalan menghala ke surau...
Ya Allah kesiannya abah!!!
hati sy dapat rasakan beg duit abah tu tak hilang...tp abah mcm "terlupa"
sy hanya tengok gelagat abah dr jauh....
kesiannya abah...gelisah seorang diri.....
sy masuk rumah semula..tiba2 sy terpandang....
atas sofa satu objek yang berwarna hitam...
"Abah.....ada...ni"

sy dapat rasakan di sini....tanggungjawab sy sebagai anak amat besar...
tatkala org tua saya melalui masa2 sebegini...
moga abah sy dilindungi dari penyakit pelupa yang sering melanda insan2 seusia dengannya....

*Hati saya sedang sedih............Ya Allah tenangkan hati ni.....


Sunday, May 3, 2009

::Pesanan Buat Hawa::

WARKAH BUAT HAWA...
HAWA
, andai engkau masih remaja, jadilah anak yg solehah bt kedua ibubapamu, andai engkau sudah bersuami, jadilah isteri yang meringankan beban suamimu, andai engkau masih ibu, didiklah anakmu sehingga dia tidak gentar memperjuangkan ad-din ALLAH...

HAWA, andai engkau belum berkahwin, janganlah kau risau jodohmu, ingatlah janji tuhan kita, wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Jangan dimulakan sebuah pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrimmu, kerana aku khuatir dari mata jatuh ke hati, maka lahirnya senyuman maka tercetusnya salam sekaligus disusuli dengan pertemuan, takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri...

HAWA, lelaki yang baik tidak melihat pada paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keayuannya, lelaki yang warak, tidak menilai wanita melalui kemanjaannya serta kemampuannya mengoncang iman lelaki, tetapi, lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya, peribadinya, dan yang paling penting pegangan agamanya. Lelaki yang baik juga tidak menginginkan pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya, kerana dia takut memberi kesempatan kepada syaitan untuk mengodanya, lelaki yang warak juga, tidak mahu bermain cinta kerana dia tahu apa matlamat dalam sebuah pertemuan lelaki dan wanita, yakni sebuah perkahwinan.

Oleh itu HAWA, jagalah pandanganmu, awasilah auratmu, peliharalah akhlakmu, kuatkan pendirianmu. Andai ditakdirkan tiada cinta daripada adam untukmu, cukuplah hanya cinta ALLAH, yang memenuhi dan menyinari kekosongan jiwamu, biarlah hanya cinta daripada kedua ibu bapamu yang memberi hangatan kebahagiaan buat dirimu, cukuplah sekadar cinta adik beradik, serta keluarga yang membahagiakan dirimu.

HAWA, cintailah ALLAH dikala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta daripada insan yang juga menyintai ALLAH. Cintailah kedua ibu bapamu kerana kau akan perolehi keredhaan ALLAH, cintailah keluargamu kerana kau tidak akan jumpa cinta yang bahagia selain daripada cinta keluarga. Janganlah sesekali tangan yang mengoncangkan dunia, juga mengoncangkan iman lelaki..

::petikan dari IluvIslam.com::


::Suka @ Cinta !!!::


Jika Anda menyukai seseorang, janganlah terlalu menyukai, kelak Anda tidak akan nampak apa-apa kekurangan pada dirinya lagi. Jika Anda membenci seseorang, janganlah Anda terlalu membenci, kelak Anda tidak melihat sebarang kebaikan pada dirinya lagi.


Manusia menjadi buta tatkala dia terlalu menyukai, terlalu meminati dan terlalu mengagumi. Anda menyukai seseorang, Anda akan terpegun dengam kata-katanya, Anda menyintai sesuatu Anda akan berusaha sedaya mungkin untuk mendapatkannya meskipun kadang-kadang usaha Anda itu menempuh sejuta bahaya. Anda mengagumi ,buta untuk melihat sejauh mana kecacatan yang ada padanya.

Bersederhanalah dalam menyukai, memyintai dan mengagumi. Kelak Anda akan lebih berhati-hati tatkala melangkah, tatkala Anda membuat keputusan dan tatkala menyintai. Ramai orang menjadi mangsa kesukaan yang terlalu, rasa minat yang amat mendalam serta kekaguman yang tinggi.

Jika Anda terlalu mengharap, Anda akan terlalu kecewa apabila gagal. Mengharap itu boleh, tapi usah terlalu hingga Anda tidak nampak sebarang kebaikan lagi apabila gagal.

Setiap kegagalan menyimpan kejayaan, setiap masalah membuka peluang. Setiap jalan rezeki yang tertutup akan membawa kepada banyak lagi jalan rezeki yang akan terbuka.

Moga Anda sentiasa bahagia hendaknya... ......


Masa "menggemas" laptop sy semalam...sy terjumpa keratan ayat-ayat ni....

Ini memang dah jd hobi sy...suka ambil ayat2 menarik..tp lupa catatkan sumbernya...

maaf ya kalau sy ada tercilok ayat teman2 blogger hehe...

banyak lg koleksi yang sy ada..and most of it...ayat2 motivasi diri....

Hmmm...ada betulnya...frasa2 ayat diatas.....

Sebagai manusia...kita perlu ada batas untuk menyintai dan menyayangi sesuatu@seseorang itu....

tpkan...dah adat manusia..

suka lakukan apa yang dilarang @ dicegah....

ada hikmahnya...

mungkin ayat di atas dapat membantu saya......

dalam menghilangkan kerinduan pada seorang "teman"yang semakin jauh..........dgn sy.....

biarlah hanya "Dia"yang tahu segalanya......



Saturday, May 2, 2009

::Selamat Hari Pekerja::

Amat seronok!!!
hari ni cuti...hehe.....
pagi td dgn selamba...seawal pagi2 buta dah kuar shopping...
shopping ape? telekung sembahyang...hehe ade org pesan..dia nk g umrah
bulan baru ..hari baru...sy juga nk buka lebaran baru...
nk lupakan seketika yg sedey2 tu....

so....start my new life..thanks God...

Opss...lupa wish...Selamat Hari Pekerja....


Friday, May 1, 2009

::Waktu-waktu yang mencabar kewarasan akalku::

Sekadar luahan rasa...dan tak bermaksud untuk menyakiti hati mana-mana pihak.....

sejak akhir2 ni...byk ujian dan cabaran yang datang ...*tak mampu untuk describe disini
sebagai hamba saya sedar...siapa kita untuk menidakkan segala ketentuannya...
alhamdulillah..dlm sy tak sedar..ujian yang telah datang sbnarnya banyak mematangkan sy...
cuma sy bimbang sejak kebelakangan ni sy kerap rasa down...dan tak dapat kawal diri...
sy cuba cr ruang untuk tenangkan fikiran...
dan kini masih dalam proses untuk mencari ketenangan....

alahai ....
sy jarang beremosi bila menulis dalam blog ni...
tp kali ni sy surrender....
nak mengadu dgn kawan2 ....tak boleh selalu...
masing2 dah ada komitmen ....so tak boleh susahkan org lain..
akhirnya ..sy akan balik dgn cara sy tersendiri...
memujuk dan menyibukkan diri....
saya amat harapkan.....
sy kena outstation dalam masa terdekat....sy nak cuba selesaikan masalah yg ada perlahan2
dgn akal waras saya...yg bertunjangkan kesabaran....

Bila diuji sebegini....sy mula sedar betapa sayangnya Allah pada saya...
Setiap ujian yang dturunkan...pasti ada hikmahnya....

doakan ketenangan buat saya...