Wednesday, April 24, 2013

*rindu itu masih bertamu ...

April 2013 hampir melabuhkan tirainya...
3 tahun yang lalu...
detik2 ini amat berharga dalam perjalanan hidup saya...

3 tahun lalu...
waktu2 begini saya sedang bergelut 
menghadapi final exam semester akhir di USM
ia adalah antara momen yang saya tak akan lupakan sepanjang hayat
dalam tempoh masa yang sama...
sy ditakdirkan juga untuk berhijrah ke sebuah organisasi baru
selepas hampir 5 tahun saya bersama keluarga BTPN & PKG Pulau Pinang

Alhamdulillah...
ia rencana yang amat indah dalam hidup saya...
dalam masa yang sama...
perasaan sedih & sayu itu tetap menyapa 
apabila saya terpaksa tinggalkan teman2 seperjuangan di organisasi lama...

dan selepas 3 tahun...
saya akui...
rindu itu masih bertamu di kalbu ini...
teman...
kalian sentiasa ada di hati ini...
terima kasih atas kenangan...
terima kasih atas persahabatan...
terima kasih atas kasih sayang...

hati ni makin meronta-ronta teringatkan teman-teman lama 
bila saya hadiri kursus audit ISO sejak kelmarin...
teringat kisah lama...
jerit perih belajar tentang pengurusan kualiti...
dengan kursus yang bersiri-siri 
banyak ilmu yg saya pelajari ketika di BTPNPP dulu
alhamdulillah ianya sangat berharga 
dan ianya sangat membantu saya dalam menguruskan organisasi sekarang 

to all my dear friends ...
biar jasad terpisah jauh...
insyaallah ...
ukhwah ini akan sentiasa terpahat di hati 
biar jasad di mamah bumi...

~selalu rindukan kalian~








   

regards 
adeqya8284

Tuesday, April 9, 2013

* kenduri vs holiday *

Alhamdulillah segalanya selesai dengan lancarnya 
hujung minggu yang pack dengan aktiviti family...
Alhamdulillah sedikit sebanyak terbayar jg masa saya untuk mereka :)
Selamat pengantin baru my lil cousin 
Fatin Musyrifah & Megat Iskandar Zulkarnain 
selamat bercinta hingga ke syurga sis ...
they are very young ...
fatin 18 thn & zul 23 tahun ...
jodoh diaorang awal kan ...
alhamdulillah ...


 
mini gathering
adik beradik abah merangkap bapa-bapa saudara pengantin
*fitri wakil arwah paklong* 
ayahnyah (abah saya), paklang, pakcik ani, acik nam, & acu man (bapa pengantin)
satu2nya ladies di situ kakak sepupu saya 
kak baiyah membesar dengan arwah opah & atuk 
so dia anggap semua anak2 opah & atuk mcm abang2nya juga...


pic pengantin dengan mak2 saudara 
semua ada 
*maklong, maknyah (mama saya),maklang,acik pidah,acik munah&maksu(emak pengantin)
happening kan???

lepas kenduri saya dan family teruskan perjalanan ke cameron highland 
tak jauh dah dr rumah paksu ...
alhamdulillah 
semuanya berjalan lancar di sana 
walaupun cuaca tak berapa nak mengizinkan + jammed yg agak teruk
but alhamdulillah 
happening dengan tentera2 kenit saya ...

layan je la pic yang ada ye...
segan dah nak cerita ceritit panjang2 :)

    
layan pokok2 bunga with abah, mama & shahib


bunga yang canthek!!! so nice


plucking strawbery???
aktiviti wajib kalau dtg ke cameron kan...
opah with syura and shahazim...


ni plucking strawbery versi wan....
lebih serius dan lebih kepada aktiviti pembelajaran ... hi3


hi3 ...
ni pic pengantin lama yg seronok mengimbau kenangan berdating kat cameron

Alhamdulillah 
thanks Allah for the great time!!!

regards 
~adeqya8284~



Tuesday, April 2, 2013

* maaf dari mulut seorang ayah...

berakhir sudah kisah Rindu Bertamu di Abu Dhabi...
rasa macam sekejap je drama ni di TV...
saya yakin...
episod akhir harini banyak mengundang airmata penonton...

dalam episod harini ...
ada scene yang benar2 meruntun hati saya...
babak haji ilham memohon maaf pada firdaus ...
sangat2 menyentuh hati ...
mendengar lafaz maaf dari seorang ayah kepada seorang anak...
mengingatkan saya pada satu kisah silam...

terkenang kisah 13 tahun yang lalu ...
bilamana saya dengan abah sedang berkonflik 
ketika abah mengambil keputusan untuk berkahwin lagi ... 
saya dengan ego seorang anak...
abah dengan ego seorang bapa 
yang mahu menegakkan haknya untuk mencari mencari pengganti arwah mak...

dalam kekalutan Allah izinkan jua abah & mama bersatu 
darah muda kan masa tu....suka sgt nak memberontak...
waktu itu saya lebih suka habiskan masa di asrama ...
lakukan aktiviti ko-kurikulum di sekolah untuk lupakan kekalutan di rumah...
konon2nya bawa hati yg duka lara la kan
waktu tu saya buntu ....
hati saya tak mampu untuk terima mama seadanya sebagai pengganti emak

sememangnya ...
emak tiada pengganti...
tapi mama bukanlah seorang ibu tiri yg teruk seperti yg dibayangkan...
mama seorang yang baik...
tak pernah marah kami, tak pernah keluarkan kata2 yg kurang enak pd kami

masih terpahat dalam ingatan saya...
majlis pohon restu pelajar2 SPM SMKANT tahun 2001...
detik yang akan saya pahat dalam minda hingga akhir hayat...
untuk kali pertamanya ...
abah melafazkan maaf pada saya...
kerana mengheret kami anak2 ke dalam satu konflik 
ketika abah memilih mama sebagai teman hidup...  
tidak cukup dengan satu lafaz...
abah kirimkan satu kad khas untuk saya...
dalam kad tersebut abah tulis harapan abah untuk lihat kejayaan saya ...
dan sekali lagi abah mencoret perkataan maaf untuk saya 
atas segala kesilapan2 lalu yang telah dilakukan....

saat saya membaca kad yang diberikan...
wujud rasa bersalah dalam diri...
dan rasa bersalah itu masih menebal dalam diri...
dari saat itu, detik itu 
saya berjanji pada diri saya sendiri 
untuk tidak mahu mendengar lagi lafaz maaf dari seorang ayah buat seorang anak...
siapa saya tanpa abah... 

episod akhir Rindu Bertamu Di Abu Dhabi hari ni
mengingatkan saya pada kenangan dulu...
insyaAllah saya masih berpegang pada janji itu...
saya tak mahu lagi mendengar lafaz maaf dari mulut abah...
kerana abah hero di hati saya 

ya sayang abah ....

#30 April ni birthday abah yang ke 64...
moga abah dianugerahkan kesihatan yang baik 
dan umur yang barakah ...amin....

~regards~
adeqya8284