Saturday, July 31, 2010

* gosip @ fitnah ??? *

ceritera kelmarin...
kisah hari jumaat...
mcm2 berlaku...
suka duka...sedih pilu...*wahhh!!! dah mcm bait lagu pulak...huhu...

alkisah...
selepas 3 hari tak masuk pejabat...
saya kira saya mampu untuk melepaskan lelah...
dan kembali menguruskan hal2 pentadbiran di pejabat...
malangnya...
keadaan semakin tenat dan kacau bilau...
kelmarin dalam tenang...
ada perkhabaran yang kurang enak datang menyapa telinga saya...

sebelum2 ni pun saya ada dengar satu dua gosip ttg kisah peribadi sy..
kebanyakannya saya letak tepi...
malas untuk ambil kisah...
gosip yg bercerita ttg saya dah bertunang la...
gosip ttg saya akn berkahwin tak lama lg la..
macam2 versi dan macam cerita...
bagi saya...org ada mulut...
mereka nk bercerita...ikut suka hati masing2 la...
pada sesiapa yg nk tahu kisah sebenarnya...
mereka boleh datang berjumpa dgn saya

untuk tahu sejauh mana kesahihan cerita yg mereka dgr...

kelmarin ...
tiba2 muncul satu lagi versi gosip ttg diri saya ...
cerita yang sangat2 karut dan ianya benar2 gosip liar...
cerita yg disebarkan konon2nya ...
saya kerap menghadiri mesyuarat dan bengkel...
bersama salah seorang teman sepejabat ...
yg berlainan jantina ...dan telah berkeluarga...
saya kira kalian fahamkan status org yg dimaksudkan...
pastinya dia seorang lelaki ... telah berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri...
apa motif gosip ini saya tidak pasti...
seingat saya...
sepanjang sy berkhidmat... samada di tpt lama @ di tpt baru...
tak pernah saya ikut mana2 lelaki utk pergi
bermesyuarat @ berbengkel @ berkursus bersama...
saya masih tahu batas2 saya sebagai seorang anak gadis...
sesusah manapun jalan yg perlu sy harungi...
saya akan redah sendiri...SEORANG DIRI...
selama ini...pernahkah org yg bercerita tu tahu...
jerit perit perih ...susah payah saya
travel seorang diri menggunakan navigator di hp...
memandu tanpa arah dan hanya berbekalkan peta dari google maps...
pernah hampir2 terlanggar tiang lampu isyarat gara2 memandang hp yg memberi arah...
semua itu sy simpan demi tugas & amanah yg tlh diberikan ...

terkilan ...sangat2 terkilan dengan gosip yang disebarkan...
sy ambil keputusan utk off petang kelmarin...
saya cuba untuk ambil masa dan ruang untuk tenangkan fikiran
kusut rasanya...tak mampu utk berlama2 di pejabat...
takut2 sy hilang sabar...
saya menghabiskan waktu petang saya bersama teman akrab saya tini...
yang kebetulan sama2 dapat off ptg kelmarin...
dalam saya cuba mencari ketenangan...
mcm2 pulak perkara yg tak diduga muncul tanpa henti...

dan kejadian klimaksnya...
*
*
*
*
*
selepas bersolat maghrib di salah sebuah masjid di daerah spt...
berlaku satu kejadian yg tidak saya sangka...
kereta yang saya pandu...terbabas...dan sebahagiannya masuk ke dalam longkang besar
di kawasan pintu pagar hadapan masjid...
takut...gementar...segalanya wujud ketika itu...
alhamdulillah nasib kami baik...
ramai jemaah yang telah selesai solat maghrib datang membantu...
alhamdulillah...saya dan tini selamat...
kereta saya juga selamat tanpa sebarang kerosakan...

entahlah...
ingin lari dari kekusutan sedia ada...
kekusutan lain pula yang datang menerpa...

Tuhan,
moga ditunjukkan jalan...
untukku meleraikan segala kekusutan...
dari ujian yang hebat ini...
amin....

regards
**adeqya8284**

Thursday, July 29, 2010

*♥* jadi rebutan??? *♥*

tajuk entry yg poyo...
tapi itulah hakikatnya...
bukan saya yg jadi rebutan...
tapi tempat keje saya yg jadi rebutan!!!...huhu...

alkisah...
hujung minggu lepas ada kemasukan teman2 sekerja yg baru di JHEAIPP...
seramai 7 org PPHEI yg melapor diri...
dan kesemuanya adalah perempuan...
alhamdulillah...
rasa seronok la juga...sebab selama ni ...
saya dan kak siti je PPHEI perempuan yg ada di JHEAIPP...
di celah2 kegembiraan tu ....
ada juga cerita sedih yg menyusul...

ada 2 org di kalangan 7 PPHEI yang baru ini...
sedang merancang untuk bertukar suka sama suka dengan saya ...
huhu...
alasannya...
mereka jauh dengan suami dan kedua2nya sedang 'pragnent'...
dan dalam tempoh seminggu ni...
saya terima pelbagai panggilan ...
ada yg memujuk...ada yang nk ajak keluar makan...
aduihhh...pening saya dibuatnya...

dulu...takde sape pun yg nk datang posting ke sps ni...
sekarang sampai berebut2 pulak...
huhu...untuk adil...saya rasa saya tak akan berganjak dari sps...
kalau saya pilih antara dua ni...
mesti ada yg tak berpuas hati kan...
lagipun kesihatan encik abah tak menentu sekarang...
lebih baik saya terus tinggal dgn keluarga...
sekurang2nya sy sentiasa ada kalau2 ada perkara kecemasan berlaku...

fikir2 balik bunyi mcm kejam je kan...
kalau beralasankan 'pragnent' dan jauh dari suami of coz la sy akan kalah...
sy ??? tak ada alasan sekukuh mereka...
huhu...moga ada jalan keluar untuk masalah ni...
saya buntu untuk buat keputusan...



minggu ni...minggu yang agak pack!
agak penat sbb perlu berulang alik ke masjid negeri...
untuk berbengkel selama 2 hari di sana...
alhamdulillah banyak resolusi yg tlh diketengahkan oleh pihak ketua pendaftar negeri..
bagi memantapkan lagi kerja kami pendaftar2 NCR daerah ini...
banyak perkara yang telah diambil kira sebelum mengubahsuai undang2 baru NCR ini...
kebanyakannya melibatkan pihak mahkamah dan enakmen kekeluargaan negeri
yang sedang digunapakai...

buat masa sekarang ...
sementara menunggu surat tauliah dari YDPA...
sy telah diberi tgs utk meluluskan permohonan nikah, cerai dan rujuk secara online

secara peribadi...saya lihat
banyak cabaran yg perlu dipikul oleh seorang 'wanita' untuk jadi seorang pendaftar NCR...
saya perlu lebih berhati2 sebelum membuat sesuatu keputusan & kelulusan...
setiap keputusan & kelulusan perlu dihalusi
bukan sahaja dari segi enakmen dan undang2 negeri...
malah ianya juga melibatkan hukum syarak...
dalam bengkel ini juga kami telah diberi mandat sebagai ...
penolong peg. tadbir agama & juga peg. khidmat nasihat kekeluargaan di peringkat daerah...
3 bidang tugas yg berbeza...
perlu dikendalikan oleh seorang insan yg lemah ini...
sedang muhasabah diri...
moga diri ini mampu untuk pikul segala tanggungjawab ini ...
dan dipermudahkan segala urusan...


~regards~
adeqya8284

Tuesday, July 27, 2010

*♥*.....no title..... *♥*

dah tak tahu nk letak tajuk apa...
sekadar nak merapu...nak release...nak rest...
hari ni keadaan di pejabat kelam kabut sikit...
plan asal nk siapkan semua keje2 hari ni...
sebab esok dan lusa saya perlu hadiri bengkel nikah, cerai & rujuk di masjid negeri...
jam 12.30 tgh...tiba2 je...
saya dapat arahan kena gantikan bos utk mesyuarat falak syar'ie jam 2.30 ptg...
serba salah saya jadinya...
tapi kaki tetap melangkah pergi...panjat tingkat 48 KOMTAR...huhu
* saya yang menurut perintah *

masuk ke bilik mesyuarat sy terima satu lagi kejutan...
10 org ahli j/kuasa falak syar'ie...termasuk mufti
saya seorang sahaja perempuan dalam bilik mesy tu...
bila direnung2kan balik ahli j/kuasa yang hadir bukan calang2 org...
semua pengarah jabatan yang hebat2...
saya je makhluk kerdil dlm mesy tu...
dah tu...perempuan pulak tu...huhu

apa nak dikata...niat saya hanya nk menjalankan tugas & cari pengalaman baru...
mula2 blur juga bila pengerusi bercakap tentang
matahari terbenam, bulan terbenam, jangkamasa umur bulan,...
hehe...agaknya yg ada ada kepala saya waktu tu bintang2 je kot...
lama2 menarik la pulak...tak bosan walau saya terpaksa mendengar ...
3 perbentangan kertas kerja dalam tempoh 2 jam...
banyak isu semasa tentang sains angkasa yang diketengahkan...
alhamdulillah...saya belajar satu benda baru lagi hari ni...
dalam masa yang sama ...
saya dah kenal tuan mufti negeri...dan tuan mufti juga sudah mengenali saya...
*ahaks ...ayat masuk bakul angkat sendiri...hehe>_<
tenkiu bos sebab bg saya peluang untuk masuk mesyuarat ni...:)

mata sudah ngantuk...
mahu stop merapu...hehe...
esok & lusa travel lagi...
moga dipermudahkan segala urusan...
tak sabar nk menjenguk rumah Allah...:)
ada damai yg hadir bila mengimarahkannya...
lain suasananya...damai...tenang...
moga esok hadir dengan rahmat & kasih sayangNya...

regards
~adeqya~

Sunday, July 25, 2010

*♥* takdir terindah *♥*

lamanya tak mencoret dalam wall ni...
sibuk sikit minggu ni...
sempat berehat & luangkan masa dgn anak-anak buah saya hari sabtu je...
hari ni hari ahad...
saya terlibat dengan satu program di masjid daerah s.p.t, bandar baru perda...
sebetulnya esok hari isnin saya bercuti...
dah apply pun dalam sistem hrmis...
malangnya...petang jumaat sy dimaklumkan tentang satu kes wali hakim yg masih tertangguh...
so maknanya saya perlu selesaikan juga urusan ini esok...
harapnya kali ni tak tertunda lagi...huhu...

sebenarnya esok saya ada berjanji dengan encik abah...
plan asalnya mahu teman en abah buat fisio terapi di hospital...
tp bila keadaan tak mengizinkan terpaksa la dibatalkan...
huhu nasib baik en abah faham keadaan sy...
tenkiu en abah...
oh ya...bercerita tentang encik abah...
alhamdulillah...keadaan kesihatan en. abah dah semakin pulih...
cuma dalam keadaan semasa en abah masih perlu bergantung dengan ubat...
en abah alami peringkat awal penyakit 3 serangkai...
darah tinggi, kencing manis dan sakit jantung...

sebab tu en abah perlu banyak berehat & x boleh fikir perkara-perkara berat...
risau juga sehari dua ni...
nampak keadaan en abah letih dan banyak tidur selepas makan ubat...
mungkin kesan ubat yang diambil tersebut menyebabkan en abah mengantuk...

saya akui ...sedikit terkesan dgn keadaan en abah...
tidur mlm saya jarang lelap...
sentiasa bersiap sedia...berpakaian lengkap ...tudung sentiasa dalam tangan ...
takut terjadi perkara-perkara di luar jangkaan...
saya tahu...bukan saya seorang yg terkesan...
seluruh ahli keluarga risaukan en abah...
pn mama sekarang nampaknya juga lebih concern dgn en abah...
pemakanan abah perlu dijaga...perlu diet yg seimbang untuk stabilkan keadaan...
kesannya ...kami sekeluarga ikut en abah berdiet sekali...huhu...
takpe la...tak kisah...secara tak lansung...kami pun jg kesihatan juga kan...

saya tak keseorangan tika melalui waktu-waktu getir ni...
thanks abang, angah & adik...
abang~sepanjang minggu sanggup tidur di rumah abah...
bantu saya dan mama standby untuk hadapi sebarang kemungkinan di malam hari...
angah ~kakak saya sanggup ambil cuti untuk tgu abah...
waktu sy berbengkel selama dua hari di masjid negeri...
adik~tiap hari telefon bertanyakan khabar abah....
thanks God...
mereka kekuatan saya....

dalam kekusutan dan kekalutan yg menerjah....
saya temui satu takdir yang terindah...
rasanya dah hampir 14 tahun saya tak sentuh, dan mengurut badan en abah...
kali terakhir saya urut dan picit picit badan en abah masa umur saya 12 thn rasanya...
dan kini...selepas 14 tahun...
tika saya sentuh badan en abah...utk mengurangkan sakit yg en abah rasa...
ada mutiara yg bergenang...didlm mata saya ...
sebak...

banyak perbezaannya...
kulit en abah semakin dimakan usia...
ada kedutan yg jelas terasa bila memicit abah...
tubuh yang dulu sasa...kini mula lemah dgn pelbagai sakit yg tak dijangka...
tuhan...ampunkan segala dosa-dosanya dan sayanginya...
sepertimana dia menyanyangi kami anak-anaknya.......

*♥*~coretan anak abah~*♥*

Tuesday, July 20, 2010

*♥* dalam rintih... aku bertasbih *♥*

Ya Allah...
berikan hambaMu ini kekuatan...
sembuhkan dia...
lelaki yang paling kucinta di bumi fanaMu ini Ya Allah...

belum puas kutitip kasih sayangnya...
belum puas kukucup pipinya ...
belum terdaya...untuk melihat dia menutup mata...
Ya Allah andai mampu...ingin ku jadi galang gantinya...
menanggung sakit yg kau kirimkan untuknya...

abah...
really love u...
love u...love u...love u...

Ya Allah...
dalam tangis...ku merintih...
dalam rintih...aku bertasbih...
berikan diri ini kekuatan...Rabbi...
untukku menghadapi hari esok...
yg belum tahu...hujung perjalanan
yang telah Engkau catatkan...

*kwn2 bloggers...
doakan kesihatan encik abah saya pulih seperti sediakala...
saya rindu senyumannya...
saya rindu gelak tawanya...
doakan encik abah saya...dijauhkan penyakit merbahaya...

regards
~adeqya8284~

Thursday, July 15, 2010

*♥* merawat hati *♥*

malam yang tenang...
berfikir sambil mengimbas semula kejadian siang tadi...
amat2 memilukan hati saya...
sedih, marah & sakit hati...

saya sangkakan hari ni tenang...
setenang suasana pagi tadi...
sampai shj di pejabat...
saya mengatur langkah ke mahkamah...
ambil peluang untuk bertemu pen pendaftar mahkamah...
untuk merujuk kes yg berkaitan dgn dadah...
memandangkan tiada temujanji hari ni...
lama sesi saya di mahkamah td...
jam 10 pagi...selesai urusan di mahkamah...
saya balik ke pejabat dan teruskan kerja...
di pejabat tersedia dua kes yang menanti keputusan...
saya dikejutkan dengan dua kes anak tidak sah taraf...
mengucap panjang juga untuk sy buat keputusan bagi kedua2 kes ni...

selepas waktu rehat saya didatangi seorang pakcik lingkungan umur 50-an di kaunter...
awalnya pcik tersebut hanya bertanyakan prosedur permohonan cerai...
selesai saya menerangkan segalanya...
pkcik tersebut timbulkan beberapa persoalan pada saya...
malangnya persoalan2 tersebut tiada jwpan dr pihak saya...
sebab ianya berkaitan dgn enakmen negeri lain dan itu di luar bidang kuasa saya...
keadaan mula tegang bila pkcik tersebut m'pertikaikan undang2 agama negeri...
alhamdulillah nasib baik nizam & iskandar datang membantu...
malangnya saya masih jd sasaran pkcik tersebut...
sampai satu tahap...
kesabaran saya teruji...
bila pakcik tersebut mempertikakan sesuatu tentang diri saya...
dan ayat yg keluar dari mulutnya....
" tu la... tak tahu...mak ayah tak didik la tu..."
berderau darah saya saat itu...kemarahan saya sampai ke tahap kemuncak...
malangnya sifat amarah dalam diri saya ni pelik sikit...
marah saya bukan dgn kata2 kesat...
tapi marah saya dgn airmata...
akhirnya tanpa kwalan air mata sy gugur jg di depan pkcik itu...
sy dah tak mampu untuk selindunginya lagi...
sy undur diri...
dan pada pakcik tersebut saya katakan...
"maafkan saya pakcik...akal saya tak mampu untuk berfikir sebijak akal pakcik berfikir"
selepas beri salam...saya terus masuk ke surau & menangis sepuasnya...
terkilan rasa hati bila org mempersoalkan ttg didikan mak & abah...
bg saya mak & abah dah beri yang terbaik utk kami anak2...
kalau ada kekurangan...itu khilaf kami...bukan salah didikan mak & abah...
saya kesal...
kesal kerana kata2 tersebut dikeluarkan oleh seorang yang dah berumur...
dan sepatutnya matang dalam berfikir ...sebelum mengeluarkan cakap katanya...


usai solat zohor saya masih melayan perasaan di dlm surau...
hingga k.nana datang dan masuk memujuk...
thanks k.nana...hari ni k.nana banyak tolong maria...
thanks a lot sis...

ya Allah...tenangkan hati ni...
sy cuba hadapi semuanya...dan redha
tapi adakalanya saya tewas jua...

esok...satu lagi ujian menanti...
unit akidah negeri akan turun ke daerah untuk memantau kes murtad...
satu kes yg berat...
tp alhamdulillah dgn bantuan kwn2 lain di pejabat...
kes ni hampir selesai...

kdg2...
sy terfikir...
segala yg terjadi...di luar pemikiran saya...
kdg2 dalam kekusutan sy temui ketenanganNya...
thanks God...
syukur dgn segala nikmat yg datang didepan mata...

*mood* ♥merawat hati♥
*♥* adeqya8284*♥*

Wednesday, July 14, 2010

*♥* bingkisan... *♥*

* ♥ *...apabila diuji kita mudah buruk sangka dengan Allah,
dan berdendam dengan orang yang mendatangkan ujian kepada kita.
Walhal bukan orang itu yang hendak menyusahkan kita,
tetapi hakikatnya Allah mahu menguji kita...
~fahri~ayat-ayat cinta ~ *♥ *

‎ujian adalah anugerah buat yg mampu menanggungnya...
buat insan2 yg diuji...
anda bertuah menjadi pilihan Dia yang Maha Mengetahui

~regards~
* ♥ *adeqya8284* ♥ *

Tuesday, July 13, 2010

*♥* bingkisan buat bidadari syurga *♥*

mlm ni...
jari ingin menari...
tapi minda agak letih untuk berfikir...

dah lama tak ziarah laman jiran2...
mlm ni sy ambil kesempatan utk ziarah laman2 penguat jiwa saya...
perhentian di laman k.ayu...meninggalkan kesan pada saya...

butir2 jernih tumpas lagi bila menonton karya kak ayu & suami...
bingkisan rindu buat puteri yang telah dijemputNya...amat meruntun hati...
moga kak ayu & keluarga terus tenang & tabah...
i.Allah kita doa dan terus doa...
moga bidadari syurga Alanna tenang dalam dakapanNya

regards
*♥*adeqya8284*♥*

bingkisan mummy & daddy Allana







Monday, July 12, 2010

*♥* moga ada rahmat disebalik ujianNya *♥*

dedikasi buat insan tersayang...
moga tabah dengan ujian yang dikirimkan...


kadang-kadang kita berdoa utk kuat tapi byk pula dugaan yg muncul,
kadang-kadang kita minta cerdik tp masalah pula yang timbul,
kadang-kadang kita minta bahagia tapi hura-hara pula jadinya...

dugaan jadikan mental kita kuat,
masalah jadikan kita berfikir,
huru-hara jadikan kita tabah...
hebat kan Allah...semua ada hikmah...
kalau la manusia tahu hadith ini....
telah berkata Jibril..
"Wahai Tuhan, Engkau sampaikanlah hajat hambamu",
maka Allah menjawab:
"Biarkanlah hamba ku itu, kerana aku mencintai suara dan rintihannya"

Ya Allah... hanya pada Mu tempat kami mengadu & memohon,
kurniakanlah kepada kami ketenangan hati & perkhabaran gembira... Amin

~muhasabah cinta~

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

*♥ EdCoustic ♥*

my dearest sis...i'm always with u...
luv & hugs

*♥*adeqya8284*♥*

Thursday, July 8, 2010

*♥* penang public holiday *♥*

07072010...
kelmarin cuti umum bg negeri p.pinang...
hehe...hari cuti yg dinanti2...ape taknya...
diri ini ingin relaks dr segala kes yg sedang kiv...
tutup seketika cerita kes2 di pejabat...
cuti umum yang menggembirakan hati sanubari saya & teman2...
buktinya???sila lihat riak wajah2 kami di bawah...

*
*
*
*
*



masing2 tersenyum hingga ke telinga...hehe
alhamdulillah amat happy...
outing with miss tinie & miss liena...
thanks my dear friends for spending time with me...
menonton, makan2...window shopping :) hehe...

my dear liena...
thanks 4 da sweet gift...
maria dah abadikannya di bilik rundingcara maria...
see :p

*
*
*




lps balik bergumbira semalam baru sy teringat...
hari ni saya punya kes yg dah masuk stage 3...
maknanya kes yg perlukan keputusan sebelum masuk ke mahkamah....
sesampai je di rumah br la kelam kabut study kes...
sampai dah tak tau nk gagau enakmen yg mana satu...
hehe bila difikir2kan balik amat katun sekali....

dan hari ni di pejabat...
keadaan bertambah kelam kabut bila kantin tutup ....
dan client datang awal utk selesaikan kes...

nasib baik saya punya kakak-kakak yg prihatin...
thanks kak nana & kak ayu...
penasihat pemakanan saya utk hari ni...
hehe...dah berbakul2 kak ayu membebel bila tau gastrik sy menyerang aritu...
dan hari ni...segala makanan saya kak nana & kak ayu yg uruskan...
segala pembelian makanan dan minuman hari adalah di bawah pengawasan & seliaan
kakak2 berdua tercinta ini...huhu...
saya terpaksa betapa di dalam bilik dgn client
sebabnya...client dtg tanpa henti...huhu...
thank you kakak2ku sayang...i.Allah esok kita bawa bekal ye...
hopefully keadaan tak akan kelam kabut lg mcm hr ni...:)

jari dah penat menari...
mata juga sudah mahu titun...adios...

regards
*♥*adeqya8284*♥*

Monday, July 5, 2010

*♥* selamat tinggal susu & aiskrim vanilla *♥*

alhamdulillah....
akhirnya berjaya juga sy lpskan diri dr genggaman susu & aiskrim vanila!!!
kedua2nya ubat utk gastrik...
ubat yang best tp agak memualkan...
sejak dr hari sabtu...
susu dan aiskrim vanila jadi peneman...

selamat tinggal susu....
selamat tinggal aiskrim vanilla...
my gastrik...jgn datang lagi ya >_<

regards
*♥*adeqya8284*♥*

Sunday, July 4, 2010

*♥* hi tea with miss liena *♥*

sejak awal pagi td...rasa mcm tak sedap badan je...
hari ni tiba2 je gastrik datang menyapa...
musnah segala rancangan sy hari ni...huhu...
segala plan untuk jalan2 hancus...coz keadaan kurang mengizinkan...
inilah akibatnya bila waktu makan tak berjadual dan tak teratur...huhu
i.Allah lps ni sy akan cuba atur waktu makan..supaya sakit ini x berulang lg..:)

walaupun tak dapat buat aktiviti2 luar...
saya tetap penuhi satu aktiviti yg dah dirancang ini...
keluar & bersiar2 dgn miss liena yg sdg balik bercuti ini ...


hehe..tak kemana pun.
just hang out & have fun dgn makanan2 di depan mata>_<
alhamdulillah nasib baik waktu mkn dengan ina..gastrik saya dah makin ok...
kalau tidak teruk jugak saya dibuatnya bila...
makanan yang dimakan keluar semula tanpa boleh disekat...huhu
thanks liena...
seronok habiskan masa petang td bersama...
i.Allah ada rezeki nanti..kalau ina balik lagi kita date lg ok...


*kami* ♥liena~maria♥

regards
*♥*adeqya8284 *♥*

Saturday, July 3, 2010

*♥* cik puan maria *♥*

dah lama tak sengalkan diri dalam blog sendiri...hehe...
asyik cerita tentang sedih dan sakit je kan...
hari ni nk letak sebelah semua cerita2 sedih tu...
nk ukirkan senyuman pulak waktu menaip entry di sini *^_^*

10 julai 2010 nanti...genap 2 bulan saya berkhidmat di organisasi baru...
bunyinya seperti baru je kan...
tapi hakikatnya...dah pelbagai cerita dan kerja saya lalui...

waktu kali pertama saya jejakkan kaki ke pejabat baru...
kebanyakan kawan2 di pejabat menggelarkan saya "puan maria"
agak kurang selesa dgn panggilan tersebut...sy beritahu yang saya belum berkahwin...
selepas puan ...sy digelar "cik maria" ...
tapi tak lama juga gelaran tu digunakan...sebab di depan client...
status saya terpaksa dirahsiakan...
selepas cik...muncul pula gelaran "ustazah"
kali ni ok la...agak selesa...
walau pada dasarnya mcm tak kena je kan gelaran tu...hehe...
dan gelaran terakhir yang saya terima ....

*
*
*
*
*

"Cik Puan Maria"

gelaran kali ni benar2 mengundang tawa saya...
bukan sekadar teman sepejabat...
sekali dengan client2 memanggil saya dengan gelaran tersebut...
ape2 je la...asalkan kalian bahagia...
yang menambahkan tawa sya..bila ada yang bertanya...
cik puan dah kahwin?
hehe...nak je saya katakan..."lu pikirlah sendiri"
pilih la yang mana suka ..."cik" atau "puan"...hehe....
tapi mana boleh cakap macam tu kan..hehe
finally...status saya masih lagi rahsia & jd tanda tanya di kalangan client2 saya ...

mcm2 kerenah manusia kan...apa yang mampu saya katakan...
senyumlah untuk dunia...selagi kita mampu untuk berbakti...
lakukanlah yang terbaik untuk diri, keluarga dan masa hadapan...
i.Allah suatu hari nanti...moga segala amal dan kerja kita akan dikenang...

~regards~
*♥* adeqya8284*♥*

Thursday, July 1, 2010

*♥* Standing in the eyes of the World *♥*

masih tersemat dalam ingatan...
satu masa dahulu...ketika minggu orientasi sidang akademik 2006/2007
2 jun 2006...
lagu ini pernah berkumandang di Dewan Tuanku Syed Putra, Universiti Sains Malaysia...

saya dan rakan2 menyanyikannya dengan penuh semangat...
diiringi klip video majlis konvokesyen senior2 kami terdahulu...
dan tanpa sedar ada mutiara jernih yang menyapa dan turun ke pipi ini...
airmata yang gugur ...menandakan bermulanya detik perjuangan...
waktu itu terdetik dalam hati...mampukah aku???

alhamdulillah...
berkat doa insan2 tersayang...segalanya telah berakhir dengan jayanya...

insyaAllah tanggal 08082010...
sidang akhir konvokesyen universiti sains malaysia yang ke-42...
saya akan menjejak semula ke Dewan Tuanku Syed Putra, Universiti Sains Malaysia...
tetapi bukan lagi sebagai seorang pelajar...
i.Allah sebagai seorang graduan ijazah sarjana muda pengurusan dengan kepujian...
thanks God for this sweet moment...

*jika dahulu saya menghitung hari untuk menghabiskan pengajian...
tetapi hari ini...ada rindu yg bertaut...
rindu pada kenangan di taman ilmu itu...
yang akan sentiasa saya kenang...selangi nyawa masih dikandung jasad....

regards
~adeqya8284~

*♥* andai ini takdirnya...*♥*

alhamdulillah...
itu yang mampu saya ungkapkan saat ini...
berehat sehari dua dari menulis blog...
saya kembali selepas keadaan kembali tenang...

minggu baru yang agak mencabar...
tak pernah singgah di benak ini untuk mengendalikan kes murtad...
tapi kali ni saya perlu berhadapan dan laluinya dengan tenang...
masalah ini bukan lagi ringan pada pemikiran saya...
zahirnya saya tak mampu untuk kendalikan kes ini secara sendirian...
*terkesan selepas saya sakit akibat 'gangguan' tempohari ...
alhamdulillah...
saya telah dibantu oleh ramai ustaz yang berpengalaman ...dalam bidang ini...
malangnya...dalam mengelak...saya tetap terkena tempiasnya...
jika sakit dahulu saya tidak khabarkan pada abah...
tapi kali ini...saya mengalah...
sakit yang saya alami kali ni...terasa berat... amat perit sekali...
hingga terfikir...
andai nyawa jadi taruhan...saya redha...
alhamdulillah...
selepas 2 hari keadaan semakin pulih...
tidur malam saya kembali lelap seperti keadaan sebelumnya...
saya tak dapat ceritakan secara terperinci di sini...
cukuplah jika saya katakan...ianya satu gangguan yg tak saya jangkakan...
moga saya terus dilindung...
dan terus kuat untuk kembalikan ...
seorang anak adam yang telah disesatkan ini...
alhamdulillah...dalam proses kami mentarbiah anak muda ini...
nampak perubahan yang positif padanya...
dari keadaan lidahnya yang kelu tidak boleh mengucap kalimah syahadah...
dia tlh kembali boleh melafazkan kalimah suci itu dengan baik...
ya Allah ...moga anak muda ini temui jalan kembali...
untuk menjadi hambaMu yang Engkau kasihi...

*memujuk diri dan merenung...
ini hanya satu pengorbanan yg kecil dalam memperjuangkan agama Allah di muka bumi ini...
perjuangan ini tak sehebat perjuangan masyitah...
yang kehilangan seluruh ahli keluarganya demi mempertahankan iman dan agama Allah...
ianya juga tidak sekental asiah...
yang menanggung derita akibat kezaliman suami sendiri...
firaun laknatullah...

renung2kan...


regards
~adeqya8284~