Monday, May 31, 2010

*♥*alhamdulillah.... 99% pulih... *♥

dalam sy sibuk memenuhi jemputan teman2 yang mengadakan majlis perkahwinan...
alhamdulillah...sy masih dalam ingatan teman2 seperjuangan di usm...
kebelakangan ni ramai yang menghubungi ...
ingin tahu keadaan kesihatan saya...
alhamdulillah...apa yang boleh saya khabarkan...
saya telah 99% pulih...:)

hanya teman2 di usm sahaja yang tahu jerit perih ...
saya melawan sakit ketika berlansungnya peperiksaan tempohari...
tak boleh digambarkan sakitnya...
setiap malam sebelum menduduki kertas peperiksaan...
saya pasti diserang sakit2 badan yang 'ter'lampau...
dan keadaan yang paling menyakitkan ..
ketika kertas peperiksaan falsafah politik dan pengurusan strategik...

dengan keadaan yang selalu terlantar sebelum peperiksaan ...
pastinya saya takut untuk mengharapkan kejayaan kali ini...
alhamdulillah...selepas keputusan provisional diumumkan minggu lepas...
saya mampu tersenyum dan sangat-sangat bersyukur...

sakit yang saya alami ...berpunca daripada kelalaian diri sendiri...
sy kerap keluar makan malam sekitar jam 6.30 petang dan akan balik ke bilik...
sekitar waktu maghrib...
dan tanpa saya sedari...waktu maghrib yang saya lewati itu...
telah menumpangkan 'sesuatu' di dalam badan saya...
sebelum saya sakit2...
saya dan roomate tenang sahaja di dalam bilik...
tp selepas saya sakit...
roomate saya kerap bercerita tentang mimpi2 ngerinya...
dan 'lembaga' yang sering dilihatnya...
bukan tak mahu percaya pada makhluk2 halus ini...
tapi inilah hakikatnya...
selepas berubat...dan mengeluarkan 'makhluk' tersebut dari badan...
alhamdulillah saya semakin pulih...

cerita tentang sakit ini masih menjadi rahsia ...
en abah dan pn mama tidak mengetahuinya...
yang mereka tahu...saya demam teruk...hingga guling2...kesejukan...
sedangkan...apa yang saya lalui...
sendi saya bagai digigit-gigit ...sakitnya...
moga keadaan ini menjadi pengajaran untuk saya dan teman2 yang lain...
kalau boleh elakkan dari keluar sekitar waktu maghrib ...
dan amalkan doa pendinding sebelum keluar dari rumah...

pengalaman membuatkan saya lebih berhati-hati...

regards
~adeqya8284~

Saturday, May 29, 2010

.:bicara buat sahabat...:.

hati terpanggil untuk bicara tentang sahabat malam ni...
penghargaan buat sahabat yang selalu berada di sisi saya...
sahabat tika susah dan juga senang...
sahabat waktu saya sedang gembira mahupun bersedih...
terima kasih sahabat...kerana hadir dalam menceriakan hari2 saya...

namun...
dalam hati ini gembira dengan jalinan persahabatan kurnian-Nya...
ada juga sahabat yang semakin jauh dengan saya...
semakin hari semakin jauh...
mungkin kejauhan itu...atas tindakan saya juga...
tiba -tiba rindu pada kenangan...
kenangan-kenangan manis yang pernah mewarnai kehidupan...
tak mampu untuk terus mengingati kenangan manis itu...
kerana ianya telah terpalit dengan gurisan halus yang telah kalian ukirkan...
terkadang saya muhasabah diri...
apa salah dan silap diri ini pada kalian ...
hingga diri ini sanggup kalian khianati dan sakiti...
banyak kesedihan yang saya simpan sepanjang ikatan persahabatan ini...
dan kalau boleh...
saya mahu buang segala yang pahit itu dan tak mahu mengingatinya...

namun...saya hanya manusia biasa...
tak mampu untuk menampung kesedihan ini lagi...
entah kenapa hati ini benar2 terguris dgn tindakan kalian...
saya tak mampu untuk 'berdrama ' lagi...
seringkali terfikir...
kenapa saya selalu disakiti?...*mungkinkah saya juga selalu menyakiti kalian...
kenapa saya selalu dikhianati?...*adakah saya pernah mengkhianati kalian...
dan kenapa saya harus biar hati ini diguris oleh kalian?...

biarlah ianya terus menjadi rencana dan takdir Ilahi...
andai suatu hari ...jalinan ini ditakdirkan kembali bertaut...
biarlah ianya dalam keadaan yang lebih tenang dan matang...
juga membahagiakan semua pihak...
biarlah...kesedihan yang pernah dipalitkan di dalam ikatan persahabatan ini...
terus menjadi sejarah...walau tak ingin saya ingatinya...

*satu ikatan yang terbina lebih kurang 4 tahun yang lalu...
kini hanya tinggal kenangan...
kenangan yang saya tak akan lupa...hingga nyawa bercerai badan...

hamburan bicara hati
~adeqya8284~

Friday, May 28, 2010

.:di wajah tua itu....:.

hari n dalam kekalutan unit pendidikan menjalankan majlis ihtifal...
kami di pejabat juga buat2 sibuk...hehe...
hari terakhir bekerja ...sebelum cuti panjang...
agak banyak kerja yang perlu dilangsaikan...huhu

sekitar jam 10 pagi ...
sy didatangi oleh seorang pakcik ...yang berumur sekitar 60-an...
pakcik tersebut agak uzur...*terdetik rasa kasihan dlm hati...
cepat2 saya buang perasaan tersebut takut ada airmata yang gugur tanpa sedar...
sy tak boleh simpati...tapi perlu empati...
sy pggil pakcik tersebut utk masuk ke dalam bilik rundingcara...
namun pakcik tersebut minta untuk menunggu anaknya terlebih dahulu...

hmmm...terlintas dlm hati...ni mesti masalah keluarga...
k.zah bantu sy untuk handle pakcik ini...
k.zah bw pakcik masuk ke dalam bilik rundingcara...
untuk kami tahu latarbelakang masalah yang dihadapi pakcik ini...

selepas bercerita...baru sy jelas dengan permasalahan pakcik ni...
beliau adalah mangsa perebutan harta pusaka ...
dan bapa kpd mangsa rogol darah daging sendiri...
*berfikir sejenak...ini di luar bidang kuasa sy...
sy hanya menjalankan kaunseling untuk kes rumahtangga cerai & rujuk..
namun sy perlu uruskannya dgn baik supaya pakcik ini tidak kecewa...

hati saya sedikit tersentuh...memandangkan ianya melibatkan
warga emas yang agak uzur...
*terkenangkan ayah sendiri...
nauzubillah minta dijauhkan perkara ini pada en abah...huhu...
habis sesi sy memberi nasihat...
pakcik tersebut ucapkan terima kasih...dalam suara yang tenggelam timbul...
sy nampak ada air jernih yang mengalir turun dr pipi pakcik...
rasa mahu peluk pakcik untuk menenangkan...huhu
*tak dapat saya bayangkan kalau didepan saya itu adalah en abah...huhu
minta dijauhkan perkara itu ...
pada anak pakcik tersebut saya pesan...
jaga ayah dan sentiasa ambil berat pada ayah...

hanya itu yg saya mampu bantu...
ini kes istimewa...dalam banyak2 kes yang saya uruskan untuk minggu kedua...
minggu depan ada satu lg kes istimewa...
moga saya dapat uruskannya dengan baik...
2 jun 2010...sy nantikan tarikh itu...

regards
~adeqya8284~

Wednesday, May 26, 2010

.:gelisah hati:.

mcmana ya nk gambarkn keresahan hati ni...
tak tahu untuk meleraikannya lepas dpt tugasan ni...
sgt berat utk dipikul...tp sy perlu lakukannya...
mampukah saya???

i am waiting for that moment...
2 june 2010...
God...give me a strength to face the situation...

mood sugul...sedih dan sangat keluh kesah...
moga sy dapat hadapinya dengan tenang...

regards
~adeqya8284~

Sunday, May 23, 2010

::my weekend ::

dah lama tak meronggeng di hujung minggu...
plan asal nk ajak tini menonton wayang...
tiba2 encik abah bersuara...
"hujung minggu ni kita ada kenduri kawin anak2 tok em (short name bagi tok karim hehe..)
jgn lupa bgtau angah & abang "
huhu planku hancus...
tapi takpe la ...kenduri pun bukan selalu ...
bila lagi nk jumpa adik beradik kan...:)

hari sabtu..berkonvoilah kami dua kereta...
abang tak turut serta sebab ada kerja katanya...
so hanya saya, abah, mama & family angah...
yang bertolak ke sungai petani...

dalam banyak2 family ...
sy kira dah lama sy tak berjumpa dgn family
tok yeop shahidan...
sangat lama ...rasanya hampir 8-9 tahun...
sy pun dah hampir2 lupa wajah makcik eda dan adik2 nya*anak2 tok yeop shahidan...
hehe...bila sebut tentang family tok yoep shahidan ...
mengingatkan sy pada anaknya ...
yg berpangkat 'pakcik' dengan saya ...tapi kami sebaya...
sy panggil 'pakcik' tu dgn nama "anje" ini panggilan dulu2...ms kami kecil...hehe
sy pun dah hampir2 terlupa dgn anje...
memang hampir2 tak mengenali "anje" sy satu ketika dulu...
dah banyak berbeza..tp tetap maintain kecik...:)
anje yang sy kenal dulu ...dah berbeza dengan anje sekarang...
dulu2 dia pendiam...kalau ditegur baru la nk bersembang...
tp sekarang dah betukar la pulak...
sampai kakak saya tegur ...
"ramah pulak si anje tu dgn ko erk..." hehe...biasa la kan ...
bila dah lama tak jmpa2 mcm2 cerita la yg nk digosipkan..
apa yg pasti panggilan saya pd "anje" tak berubah...msh mcm dulu...
dia pun dgn selambe...masih membahasakan dirinya "anje" pd sy...
dah nama dia yg tu aje yg sy tahu...
lucu pun ada kan..sbb sy tak pernah ambil tahu nama sebenar anje...:)

kenduri kelmarin juga menemukan sy dgn moyang sy dari manong ...


pah cu yang berusia hampir 92 tahun...


*ini family sebelah abah...maklong, k.kin, k.nono, tok ali
mama juga turut enterframe di dalam gambar ...hehe

tak sempat ambil banyak pic...sebab hujan...

*penat menjawab soalan saudara-mara saya...
semua seoalan cepucemas...yang sy tak boleh jawab...
inilah antara sebabnya yang buatkan sy tak mahu pergi kenduri...huhu

itu sahaja cerita hari minggu saya...
rasa letih nk pergi kerja sebab belum menelaah utk kes 25 hb ni..huhu...
moga esok sy sempat buka buku di pejabat...
mahu berhenti membebel...

regards
~adeqya8284~

♥ kebahagiaan dalam perpisahan ♥

he deserve to be a champion...
nice vocal...nice personality...
shahir ...welcome to Malaysia music industry...

tak mudah untuk bahagia dalam perpisahan ...

namun,
kebahagiaan itu layak dimiliki oleh semua insan...
usaha + doa + tawakal
pabila tiba masanya pasti bahagia akan kunjung tiba...:)

regards
~adeqya8284~

Friday, May 21, 2010

.:bukan perkara mudah!!!:.

hari ni..genap 5 hari sy bertugas di pejabat baru...
mengendalikan 3 kes masalah rumahtangga...dan satu kes rujuk minggu ni...
menjadikan saya berada dalam keadaan sedikit tertekan...

tak mudah bila berurusan dengan masalah emosi ni...
hari ni sy hampir2 menggugurkan airmata di depan client...
tapi alhamdulillah...sempat saya sambar k.zah untuk membantu...
saya berjaya menyimpan airmata yang ingin gugur...
namun sy tak mampu untuk sembunyikan riak wajah simpati saya...
saya cuba untuk ingat pesan k.zah...
kita perlu 'empati' bukan 'simpati'...

bila melihat client petang td...
mengingatkan saya pada pesan k.zah dalam borak kosong kami ptg kelmarin...
'jangan beri cinta kita 100% pada orang yang kita sayang ..waima suami kita sendiri'
tinggalkan sedikit cinta untuk Tuhan, ibu bapa, anak-anak dan sedikit cinta untuk diri sendiri...
kebanyakan masalah wujud apabila 'pengadu' hilang kekuatan diri...
di bawa bersama dengan kecurangan pasangan...

satu lagi pesanan k.zah yang memberi kesan kepada saya...
'perkahwinan tak menjamin masa hadapan'
saya terlopong juga seketika kelmarin...
'yang menjamin masa depan kita adalah karier dan pendidikan yang kita miliki'
pada mulanya sy agak jengkel dengan kenyataan k.zah...
tapi bila k.zah membuka fail2 kes...baru sy tahu sebabnya...
sebabnya??? biarlah ianya rahsia...prosedur kaunseling ...
tak boleh buka semua rahsia kepada org awam...
cukuplah sekadar perkongsian ringkas untuk renungan bersama ...

alhamdulillah ...
dalam waktu2 sy serabut dan sedikit tertekan...
hadir teman2 yang banyak memberi sokongan...
thanks a lot friends...
dan ramai juga yang berpesan...
kendalikan masalah rumahtangga org ..jangan sampai diri trauma untuk berumahtangga...
itu sy tak mampu komen...sy tak mampu untuk menipu...
sedikit sebanyak saya terkesan...tp cuba untuk neutralkan kembali keadaan...



Tuhan ...
ciptakan kekuatan dan benteng iman yg kukuh dalam hati hamba-Mu yang lemah ini...
andai diberi peluang..
diri ini ingin m'bantu sebanyak mungkin hamba-Mu yang sedang berduka lara...
Ya Allah jadikan ujian ini sebagai N.U.R...
untuk diri ini terus memanjatkan syukur atas segala nikmat dan kasih sayang-Mu ...

*menulis entry sambil layan lagu di bawah dalam youtube...amat tragis!!! huhuhu...

regards
~adeqya8284~

Thursday, May 20, 2010

*♥* how to be a good young lady boss *♥*

macam poyo je kan tajuk entry dia atas...
tp inilah realiti kehidupan...
saya masih berada dalam keadaan "nervous" ...
dan masih berada dalam tempoh percubaan untuk menyesuaikan diri di pejabat baru...
hari pertama dan kedua tak berlaku perkara2 yang pelik...
masuk hari ketiga...
saya terpaksa handle kes kaunseling yang pertama...
walaupun pada asalnya sy mohon untuk handle kes pd bulan depan...
tetapi keadaan client yg ramai menjadikan saya "bidan terjun" untuk buka fail kes...
terkejut...terkedu dan terkesima...
kerana masih belum biasa dgn prosedur pengendalian kes kaunseling kekeluargaan...
alhamdulillah hari ni...walaupun tak ditemani k.zah .
sy dah mampu untuk buat keputusan dan handle kes-kes untuk hari ni...

dan sejak kelmarin juga...dah ada staff2 yang dah mula bersuara dan bertanya...
"takpe ke kami panggil maria nama je? ke nak kami panggil cik ke...ustazah ke"
huahua....belum bersedia rasanya...
sy lebih selesa untuk berdamping dgn staff2...sebagai "kawan"
memandangkan sy adalah staff kedua termuda di dalam pejabat ni...
jadi sy hormati pengalaman mereka ...
dan dalam masa yang sama sy juga perlukan kerjasama
dari mereka untuk laksanakan tanggungjawab saya...
alhamdulillah ...sy lihat perkembangan yg positif...

banyak yg saya sy perlu belajar...dalam pentadbiran dan suasana pejabat...
hr ni sy berguru dgn "tok guru nizam" untuk kendalikan sistem e-munakahat...
*sistem daftar nikah & cerai secara online kerajaan negeri pulau pinang...
amat la merapu bekerja dgn si nizam ni...
sekali pandang mcm budak2...tp sebenarnya dah jd bapak kepada budak ..hehe
saya akui..walau diberi bilik kerja sendiri...
saya lebih suka bekerja di bahagian pentadbiran untuk kenal dengan semua staff
dan tahu perkembangan di kaunter...
kecuali untuk sesi pengendalian kes2 kaunseling...
saya perlu membawa pasangan masuk ke dalam bilik...
untuk sesi kaunseling dan perbincangan...

inilah suasana baru yg sy perlu lalui...
alhamdulillah hingga hr ni ...semuanya berjalan lancar...
moga hari2 mendatang akan memberikan saya lebih pengalaman
untuk menjadikan diri saya lebih matang, yakin & ceria :)...

mahu stop membebel...hehe

::regards::
~adeqya8284~

Tuesday, May 18, 2010

.: amanah dan ibadah:.

tugas dan kerja itu adalah amanah untuk dilaksanakan...
dan jika ia dilakukan dengan baik dan sempurna ...
ianya akan melengkapkan sebahagian daripada ibadah kita...

kenapa ya tiba2 bermadah pujangga pulak sy hr ni...hmmm
rentetan cerita dari diari pertama sy bertugas di tpt baru...
hari ini *hari kedua sy masuk bertugas...
saya berkesempatan untuk bertemu dengan pegawai tadbir agama daerah...
untuk menerima tugas & tanggungjawab baru...
takut + gementar untuk mendengar sebenarnya...

Alhamdulillah ...suasana pertemuan berjalan lancar...
dengan ditemani k.zah ...saya cuba utuk mendengar dengan teliti ...
tugas2 yg bakal sy pikul kelak...
3 tugas utama yg ditekankan oleh pegawai saya ...
~menjaga daftar nikah&cerai daerah *perkara ini tlh dimaklumkan ketika sy di JAIPP...
~memantau perkembangan Qaryah2 bersama pegawai2 di unit Qaryah & Masjid...
dan ...last but not least...
~kaunselor cerai & rujuk bg daerah...
mendengar tugas ketiga ...hampir luruh jantung saya ...
kaunselor???...sy tiada asas ilmu kaunseling...apatah lg dlm hal rumahtangga...
termenung jg seketika lps keluar dr bilik pegawai...

k.zah selaku pegawai yg mengurus sesi kaunseling sebelum ini...
cuba menenangkan sy...
sy mohon utk berbincang dgn k.zah beberapa perkara...
dari k.zah...sy mohon laporan bulanan terakhir sesi kaunseling ...
dan statistik bulanan & tahunan untuk kes2 kaunseling daerah...
banyak perkara yg perlu sy belajar...
belajar dr pengalaman k.zah ...tak sama dengan membaca teori di dalam buku...
sy mohon k.zah utk handle kes hingga hujung bulan ni...
i.Allah saya akan cuba untuk belajar perkara baru...sikit demi sikit
walau agak berat utk sy terima...

sy akan cuba yang terbaik...walau hati ni masih risau sebenarnya ...
*kerisauan yg muncul hari ni..
sama seperti kerisauan yang muncul waktu sy mula2 ...
pikul t/jwb sbg ketua asrama 10 thn yg lalu...
tak mudah...perlukan banyak pengorbanan& komitmen...
tp alhamdulillah sy berjaya lakukannya...

maria...
pikul amanah ini sebaik mungkin...
insyaAllah...ianya akan jadi ibadah untuk melengkapkan diri...

*Allah tak akan uji hamba-Nya melainkan bagi mereka yang mampu melakukannya sahaja....
♥ sedang memujuk hati dan diri

regards
.:adeqya8284:.

.:Alhamdulillah...hari pengenalan yang tenang:.

Alhamdulillah...telah selamat melapor diri masuk ke dalam daerah kembali...
hehe tak perlu bersusah hati lagi untuk keluar awal2 pagi ..mengejar feri...
*tapi keadaan ni akan berlaku kalau saya kena pergi meeting di JAIPP...huhu
takpe la sekurang2nya ...keadaan dah kembali tenang...:)

Hari pengenalan yang baik bagi saya...
masih berada dalam satu organisasi yang kecil...
10 orang staff termasuk saya ...5 lelaki dan 5 perempuan...
aktiviti hari ni sy penuhi dengan sedikit perbincangan bersama pegawai kaunseling *k.zah
thanks k.zah...walau k.zah sebenarnya bercuti...
dia msh sanggup untuk luangkan sedikit masa untuk saya hari ni...
alhamdulillah saya dah mula nampak tugas yg perlu dilaksanakan ...
dan sangat perlukan pertolongan dari kakak2 yg sedia ada di pejabat baru...
hehe...seronok...sebab saya antara yang termuda dalam pejabat tu...
*masih muda walau umur dah makin bertambah :)

moga ada sinar baru untuk saya di sini...
saya ingin senyum kembali dari hati...:)

regards
~adeqya8284~

Saturday, May 15, 2010

.:...tamat sudah kisah perang cinta ♥ adamaya ♥...:.


tamat sudah perang cinta adamaya & dani...
hakikat yg tak nampak dgn 'mata zahir'...yang hak akan tetap berhak...
kesabaran adam terbayar ...bila maya mula sedar dari kesilapannya...
itulah hakikat manusia...
selalu nampak yang indah yang bukan miliknya...
yang ada di depan mata kerapkali dibiarkan begitu saja ...
tanpa menilai dan menghargainya...*kesilapan yang sering saya lakukan juga...

tak sia2 selama seminggu sy mengejar feri semata2 nk sampai awal di rumah...
utk menonton pengakhiran jalan cerita ni...
terasa seperti ada kaitan jalan cerita ini dgn kisah hidup sy...
dalam banyak2 watak...sy rasa...saya tak mampu untuk menjadi seperti lisa...
berkorban untuk membahagiakan adam..walau dirinya tahu...
adam sebenarnya adalah milik maya...
dan paling malang adalah dani...
melepaskan jasmin dan melupakan tanggungjawabnya terhadap anak2...
semata2 untuk mengejar maya yang telah menjadi milik adam ...
hakikatnya...ramai lelaki seperti 'dani' dalam dunia hari ni...



berakhirnya kisah adamaya...
menjadikan saya sedar dan semakin menerima takdir...
'CINTA TAK SEMESTINYA MEMILIKI'
itu hakikat yang saya perlu terima ...
cuma saya juga perlukan ruang seperti maya...
untuk dilepaskan dan dilupakan dengan cara baik dan tenang...
kepada pihak yang berkenaan...

*berikan saya ruang untuk mencari diri ...
sy tahu tak mungkin saya akan dapat hilangkan kalian secara total dlm hidup ini...
sebab keadaan persekitaran yang 'mendesak'...
sy pohon... pd kalian dgn cr yg baik untuk tidak hadir dlm hidup sy buat masa ini...
dan sy doakan kalian bahagia dgn hidup masing2...
sy ingin undur diri...dari menjadi penghalang kisah cinta kalian...

*Only God knows ...segala hikmah yang terlukis....dalam cerita ini

♥t.a.b.a.h♥

::regards::
adeqya8284

Sunday, May 9, 2010

.:Monolog buat Mak::Selamat Hari Ibu:.

Mak,
Selamat hari Ibu...
Moga mak terus bahagia & tenang di sana...
12 tahun mak...12 tahun tanpa bayang wajah mak...
rindu ...sangat2 rindu pada mak...
Ya rindu nak peluk mak...nak cium pipi mak...

Mak,
kalau mak masih ada...
mesti mak bangga dengan anak2 emak hari ni...
anak2 emak ...abang, angah, Ya & adik...

abang dah ada kehidupan sendiri...
ada rumah sendiri, kereta sendiri...cuma belum beristeri...
mak doakan ye...anak mak yang sorang tu...berubah jadi lebih matang...
dan boleh jadi abang yang baik pd kami adik2 dia...

angah pun dah ada famili sendiri...
mak dah ada 3 orang cucu...
shahib, syura & azim...
sayang...mak tak sempat tgk wajah2 comel cucu mak...
wajah shahib & azim ada iras2 muka mak...
angah pun dah banyak berubah...
dia dah matang...jadi ibu yang baik pd anak2 dia...
dan yang penting angah warisi bakat memasak mak...
hmm... rindu dengan masakan mak...

adik pun dah berjaya mak...
dia dah besar bukan lagi anak manja mak 12 thn yang dulu...
dah 24 tahun pun sekarang...
dia dah jadi pensyarah...dah pandai hidup berdikari sendiri...
mak mesti bangga dgn anak bongsu mak yang sorang ni...
anak manja mak ...dah besar panjang...dah boleh kawin pun...
kemungkinan besar mak akn terima menantu perempuan dulu lps ni ...:)

Mak,
alhamdulillah...berkat doa mak pada Ya ...
Ya dah pun berjaya jadi insan yang mak cita-citakan...
Doa mak ...nakkan seorang anak yang berjaya dlm bidang agama ...temakbul...
alhamdulillah...Ya tak pernah menyesal belajar ilmu agama kerana mak...
Cuma Ya terkilan sebab Ya pernah buat mak kecewa dulu...
Ya ingat lagi ... Ya pernah memberontak untuk keluar dari kelas tahfiz...
tapi mak tak pernah marah pun pada Ya...
Malah mak selalu pujuk Ya ...untuk terus hafaz kalam suci Al-Quran...
Dalam bebal dan taknak...Ya sempat buktikan pada mak...
anak mak ini boleh berjaya sebenarnya...
Mak ingat tak masa Ya menang pertandingan tahfiz ms darjah 5 dulu...
walau Ya cuma dapat no.3 mak seronok sangat bercerita pd semua org...
Mak bangga ...cuma Ya yang tak tahu menilai masa tu...
Ya menyesal..kalau Ya betul2 hafal Al-Quran mesti mak lebih gembirakan...
mesti mak lebih tenang di sana...

Mak,
hari ni...lps 12 tahun mak pergi dari hidup kami...
baru Ya tahu menilai keberkatan doa seorang ibu...
Doa mak ...nak anak2 berjaya dalam kehidupan dah termakbul...
Anak-anak mak hari ni dah bersatu...walau banyak ujian yang datang menyapa...
Alhamdulillah...berkat doa mak...kami masih anak mak yang dulu..

Mak,
Ya bangga ...
walau Ya & adik tak membesar sepenuhnya depan mata mak...
Ya nk beritahu mak..kami tak pernah lupa pada mak...
didikan mak pada kami...masih terpahat dalam hati...
Mak tetap ratu hati kami...

Mak,
walau hari ni...abah dah ada pengganti...
takkan ada orang lain yang mampu ambil takhta ratu mak tu dr hati kami...
mungkin hati ni pernah membantah & menolak kehadiran mama...
tapi alhamdulillah...hari ni ...Ya mampu tinggal sebumbung dengan mama...

Mak,
Selamat Hari Ibu,
Moga Mak berbahagia di alam fana yang kekal di sana...
Biar seribu tahun pun jarak pemisah kita...
Ya nak mak tahu....Ya sayang Mak...
Sayang mak....rindu mak...

~Al-Fatihah~

dari anak mak yang tak nakal lagi
~Ya~

Wednesday, May 5, 2010

.:Mimpi Yang Tak Sudah:.


Apa maknanya impian
Datang dan pergi

Membawa hati
Menyusuri kembali
Jalan-jalan sepi

Kau kah di situ
Yang menantiku
Atau jelmaan
Titik kenangan
Yang bernama pengalaman

Siapakah di antara kita
Dengan rela menjadi pendusta
Siapakah dulu membina harapan
Dan siapa yang memusnahkan impian
Tanpa sebab dan alasan
Kau mainkan perasaan
Bagai taufan tiba-tiba datang
Dan menghilang

Kau bayang-bayang
Masa nan silam
Ada ketika terbawa-bawa
Oleh resah mimpi yang tak sudah.


♥ MeMoRi

~adeqya8284~

Monday, May 3, 2010

.:MISTIK!!!:.

Apa perasaan anda ...
bila ada pihak mengatakan ada "benda" yg sedang menumpang di dlm bdn anda?
confius???
tp itulah hakikatnya ...

Allah telah berfirman di dalam Al-Quran,
Surah Al-Jin Ayat 26 -27 yang bermaksud:
"Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib,
maka Dia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahuiNya itu kepada sesiapapun;
Melainkan kepada mana-mana Rasul yang di redaiNya
(untuk mengetahui sebahagian dari perkara ghaib yang berkaitan dengan tugasnya;
apabila Tuhan hendak melakukan yang demikian)
maka Dia mengadakan di hadapan dan di belakang Rasul itu
malaikat-malaikat yang menjaga dan mengawasnya
(sehingga perkara ghaib itu selamat sampai kepada yang berkenaan)"


Ayat ini menunjukkan kewujudan alam ghaib di dunia ini...
sebagai hamba ...kita perlu percaya kewujudan alam ghaib ...
walaupun ianya satu alam yg tidak dpt dilihat dgn mata kasar...
namun kewujudannya ada...

masih lg dlm keadaan terkejut...
tp alhamdulillah...telah sedar ke alam nyata...
ianya satu "peristiwa" yg benar2 berlaku...
moga segalanya akan kembali pulih kepada keadaan sediakala...

regards
adeqya8284

.: hepi besday encik abah :.

♥hepi besday yg ke-61 encik abah♥

(30 April 1949-30 April 2010)

sgt2 terkilan...
thn ni besday encik abah disambut kurang meriah sedikit...
sy masih dlm keadaan yg lemah ..dan masih bercuti sakit (mc) pd 30 April itu...
terkilan sbb tak dpt buat something yg special untuk abah...
adik sy dr kuantan balik...tp bila dah keadaan diri sendiri pun tak tentu arah...
terpaksa sy berehat dan terus berehat...
menjelang petang...apabila tahap kebosanan mencapai paras maksima...
sy keluar menjejak ke kedai untuk membeli brg2 utk memasak bubur gandum...
waktu sakit ni la teringin nk mkn mcm2...nk request...dah besar panjang..
so keluar dan usahakan sendiri..walaupun badan hanya tggl separuh tenaga...
dan petang harinya terhasillah ini ......




hehe bubur gandum yg dimasak oleh org demam...
nk perah santan pun terkial2 ...tp akhirnya masak jugak bubur gandum sy...
2 in 1 sebenarnya ...
msk utk diri sendiri...dan masak sempena besday abah...
ini bubur kesukaan kami 2 beranak...adik beradik sy yg lain...
hehe sory... diaorg tak mkn bubur2 manis sebegini...
ini shj yg mampu sy masak...dan terdaya dgn kudrat sy...

1 Mei 2010
awal pg tiba2 sj sy terima panggilan dr kakak
katanya nk balik ke p.buntar...
sempat sy buat sikit persiapan...
tp tak buat sendiri la..hehe membeli apa yg patut utk suprisekan encik abah mlm nanti ...
dan dgn adanya 3 budak noty yg tak tahu dok diam tu ...keadaan lebih havoc lagi ....



maaf gambar tak banyak...
sekadar gambar2 santai di mlm hr...

untuk abah, doa Ya....
Semoga abah dipanjangkan umur, diberi kesihatan yang baik,
ingatan yang baik untuk abah lakukan amal ibadat...
dan lalui kehidupan hari2 mendatang dgn lebih baik dan sempurna...

bila sebut tentang abah, ayah, papa, daddy @ walid...
teringat sy pd karya Afdlin Shauki,Papadom..
sy dah menonton filem ini berkali2...dah tak terkira rasanya...
dan tiap kali menontonnya....pasti sy ditemani airmata yg tak diundang...
buat abah, ayah, papa, daddy @ walid di seluruh dunia...enjoy it...:)