Posts

Showing posts from May, 2010

*♥*alhamdulillah.... 99% pulih... *♥

dalam sy sibuk memenuhi jemputan teman2 yang mengadakan majlis perkahwinan...
alhamdulillah...sy masih dalam ingatan teman2 seperjuangan di usm...
kebelakangan ni ramai yang menghubungi ...
ingin tahu keadaan kesihatan saya...
alhamdulillah...apa yang boleh saya khabarkan...
saya telah 99% pulih...:)

hanya teman2 di usm sahaja yang tahu jerit perih ...
saya melawan sakit ketika berlansungnya peperiksaan tempohari...
tak boleh digambarkan sakitnya...
setiap malam sebelum menduduki kertas peperiksaan...
saya pasti diserang sakit2 badan yang 'ter'lampau...
dan keadaan yang paling menyakitkan ..
ketika kertas peperiksaan falsafah politik dan pengurusan strategik...

dengan keadaan yang selalu terlantar sebelum peperiksaan ...
pastinya saya takut untuk mengharapkan kejayaan kali ini...
alhamdulillah...selepas keputusan provisional diumumkan minggu lepas...
saya mampu tersenyum dan sangat-sangat bersyukur...

sakit yang saya alami ...berpunca daripada kelalaian diri sendiri...
sy kerap keluar makan mal…

.:bicara buat sahabat...:.

hati terpanggil untuk bicara tentang sahabat malam ni...
penghargaan buat sahabat yang selalu berada di sisi saya...
sahabat tika susah dan juga senang...
sahabat waktu saya sedang gembira mahupun bersedih...
terima kasih sahabat...kerana hadir dalam menceriakan hari2 saya...

namun...
dalam hati ini gembira dengan jalinan persahabatan kurnian-Nya...
ada juga sahabat yang semakin jauh dengan saya...
semakin hari semakin jauh...
mungkin kejauhan itu...atas tindakan saya juga...
tiba -tiba rindu pada kenangan...
kenangan-kenangan manis yang pernah mewarnai kehidupan...
tak mampu untuk terus mengingati kenangan manis itu...
kerana ianya telah terpalit dengan gurisan halus yang telah kalian ukirkan...
terkadang saya muhasabah diri...
apa salah dan silap diri ini pada kalian ...
hingga diri ini sanggup kalian khianati dan sakiti...
banyak kesedihan yang saya simpan sepanjang ikatan persahabatan ini...
dan kalau boleh...
saya mahu buang segala yang pahit itu dan tak mahu mengingatinya...

namun...saya hanya manu…

.:di wajah tua itu....:.

hari n dalam kekalutan unit pendidikan menjalankan majlis ihtifal...
kami di pejabat juga buat2 sibuk...hehe...
hari terakhir bekerja ...sebelum cuti panjang...
agak banyak kerja yang perlu dilangsaikan...huhu

sekitar jam 10 pagi ...
sy didatangi oleh seorang pakcik ...yang berumur sekitar 60-an...
pakcik tersebut agak uzur...*terdetik rasa kasihan dlm hati...
cepat2 saya buang perasaan tersebut takut ada airmata yang gugur tanpa sedar...
sy tak boleh simpati...tapi perlu empati...
sy pggil pakcik tersebut utk masuk ke dalam bilik rundingcara...
namun pakcik tersebut minta untuk menunggu anaknya terlebih dahulu...

hmmm...terlintas dlm hati...ni mesti masalah keluarga...
k.zah bantu sy untuk handle pakcik ini...
k.zah bw pakcik masuk ke dalam bilik rundingcara...
untuk kami tahu latarbelakang masalah yang dihadapi pakcik ini...

selepas bercerita...baru sy jelas dengan permasalahan pakcik ni...
beliau adalah mangsa perebutan harta pusaka ...
dan bapa kpd mangsa rogol darah daging sendiri...
*berfikir se…

.:gelisah hati:.

mcmana ya nk gambarkn keresahan hati ni...
tak tahu untuk meleraikannya lepas dpt tugasan ni...
sgt berat utk dipikul...tp sy perlu lakukannya...
mampukah saya???

i am waiting for that moment...
2 june 2010...
God...give me a strength to face the situation...

mood sugul...sedih dan sangat keluh kesah...
moga sy dapat hadapinya dengan tenang...

regards
~adeqya8284~

::my weekend ::

Image
dah lama tak meronggeng di hujung minggu...
plan asal nk ajak tini menonton wayang...
tiba2 encik abah bersuara...
"hujung minggu ni kita ada kenduri kawin anak2 tok em (short name bagi tok karim hehe..)
jgn lupa bgtau angah & abang "
huhu planku hancus...
tapi takpe la ...kenduri pun bukan selalu ...
bila lagi nk jumpa adik beradik kan...:)

hari sabtu..berkonvoilah kami dua kereta...
abang tak turut serta sebab ada kerja katanya...
so hanya saya, abah, mama & family angah...
yang bertolak ke sungai petani...

dalam banyak2 family ...
sy kira dah lama sy tak berjumpa dgn family
tok yeop shahidan...
sangat lama ...rasanya hampir 8-9 tahun...
sy pun dah hampir2 lupa wajah makcik eda dan adik2 nya*anak2 tok yeop shahidan...
hehe...bila sebut tentang family tok yoep shahidan ...
mengingatkan sy pada anaknya ...
yg berpangkat 'pakcik' dengan saya ...tapi kami sebaya...
sy panggil 'pakcik' tu dgn nama "anje" ini panggilan dulu2...ms kami kecil...hehe
sy pun dah hampir2…

♥ kebahagiaan dalam perpisahan ♥

he deserve to be a champion...
nice vocal...nice personality...
shahir ...welcome to Malaysia music industry...

tak mudah untuk bahagia dalam perpisahan ...

namun,
kebahagiaan itu layak dimiliki oleh semua insan...
usaha + doa + tawakal
pabila tiba masanya pasti bahagia akan kunjung tiba...:)

regards
~adeqya8284~

.:bukan perkara mudah!!!:.

Image
hari ni..genap 5 hari sy bertugas di pejabat baru...
mengendalikan 3 kes masalah rumahtangga...dan satu kes rujuk minggu ni...
menjadikan saya berada dalam keadaan sedikit tertekan...

tak mudah bila berurusan dengan masalah emosi ni...
hari ni sy hampir2 menggugurkan airmata di depan client...
tapi alhamdulillah...sempat saya sambar k.zah untuk membantu...
saya berjaya menyimpan airmata yang ingin gugur...
namun sy tak mampu untuk sembunyikan riak wajah simpati saya...
saya cuba untuk ingat pesan k.zah...
kita perlu 'empati' bukan 'simpati'...

bila melihat client petang td...
mengingatkan saya pada pesan k.zah dalam borak kosong kami ptg kelmarin...
'jangan beri cinta kita 100% pada orang yang kita sayang ..waima suami kita sendiri'
tinggalkan sedikit cinta untuk Tuhan, ibu bapa, anak-anak dan sedikit cinta untuk diri sendiri...
kebanyakan masalah wujud apabila 'pengadu' hilang kekuatan diri...
di bawa bersama dengan kecurangan pasangan...

satu lagi pesanan k.zah yang …

*♥* how to be a good young lady boss *♥*

macam poyo je kan tajuk entry dia atas...
tp inilah realiti kehidupan...
saya masih berada dalam keadaan "nervous" ...
dan masih berada dalam tempoh percubaan untuk menyesuaikan diri di pejabat baru...
hari pertama dan kedua tak berlaku perkara2 yang pelik...
masuk hari ketiga...
saya terpaksa handle kes kaunseling yang pertama...
walaupun pada asalnya sy mohon untuk handle kes pd bulan depan...
tetapi keadaan client yg ramai menjadikan saya "bidan terjun" untuk buka fail kes...
terkejut...terkedu dan terkesima...
kerana masih belum biasa dgn prosedur pengendalian kes kaunseling kekeluargaan...
alhamdulillah hari ni...walaupun tak ditemani k.zah .
sy dah mampu untuk buat keputusan dan handle kes-kes untuk hari ni...

dan sejak kelmarin juga...dah ada staff2 yang dah mula bersuara dan bertanya...
"takpe ke kami panggil maria nama je? ke nak kami panggil cik ke...ustazah ke"
huahua....belum bersedia rasanya...
sy lebih selesa untuk berdamping dgn staff2...sebagai "kawa…

.: amanah dan ibadah:.

tugas dan kerja itu adalah amanah untuk dilaksanakan...
dan jika ia dilakukan dengan baik dan sempurna ...
ianya akan melengkapkan sebahagian daripada ibadah kita...

kenapa ya tiba2 bermadah pujangga pulak sy hr ni...hmmm
rentetan cerita dari diari pertama sy bertugas di tpt baru...
hari ini *hari kedua sy masuk bertugas...
saya berkesempatan untuk bertemu dengan pegawai tadbir agama daerah...
untuk menerima tugas & tanggungjawab baru...
takut + gementar untuk mendengar sebenarnya...

Alhamdulillah ...suasana pertemuan berjalan lancar...
dengan ditemani k.zah ...saya cuba utuk mendengar dengan teliti ...
tugas2 yg bakal sy pikul kelak...
3 tugas utama yg ditekankan oleh pegawai saya ...
~menjaga daftar nikah&cerai daerah *perkara ini tlh dimaklumkan ketika sy di JAIPP...
~memantau perkembangan Qaryah2 bersama pegawai2 di unit Qaryah & Masjid...
dan ...last but not least...
~kaunselor cerai & rujuk bg daerah...
mendengar tugas ketiga ...hampir luruh jantung saya ...
kaunselor???...sy tia…

.:Alhamdulillah...hari pengenalan yang tenang:.

Alhamdulillah...telah selamat melapor diri masuk ke dalam daerah kembali...
hehe tak perlu bersusah hati lagi untuk keluar awal2 pagi ..mengejar feri...
*tapi keadaan ni akan berlaku kalau saya kena pergi meeting di JAIPP...huhu
takpe la sekurang2nya ...keadaan dah kembali tenang...:)

Hari pengenalan yang baik bagi saya...
masih berada dalam satu organisasi yang kecil...
10 orang staff termasuk saya ...5 lelaki dan 5 perempuan...
aktiviti hari ni sy penuhi dengan sedikit perbincangan bersama pegawai kaunseling *k.zah
thanks k.zah...walau k.zah sebenarnya bercuti...
dia msh sanggup untuk luangkan sedikit masa untuk saya hari ni...
alhamdulillah saya dah mula nampak tugas yg perlu dilaksanakan ...
dan sangat perlukan pertolongan dari kakak2 yg sedia ada di pejabat baru...
hehe...seronok...sebab saya antara yang termuda dalam pejabat tu...
*masih muda walau umur dah makin bertambah :)

moga ada sinar baru untuk saya di sini...
saya ingin senyum kembali dari hati...:)

regards
~adeqya8284~

.:...tamat sudah kisah perang cinta ♥ adamaya ♥...:.

Image
tamat sudah perang cinta adamaya & dani...
hakikat yg tak nampak dgn 'mata zahir'...yang hak akan tetap berhak...
kesabaran adam terbayar ...bila maya mula sedar dari kesilapannya...
itulah hakikat manusia...
selalu nampak yang indah yang bukan miliknya...
yang ada di depan mata kerapkali dibiarkan begitu saja ...
tanpa menilai dan menghargainya...*kesilapan yang sering saya lakukan juga...

tak sia2 selama seminggu sy mengejar feri semata2 nk sampai awal di rumah...
utk menonton pengakhiran jalan cerita ni...
terasa seperti ada kaitan jalan cerita ini dgn kisah hidup sy...
dalam banyak2 watak...sy rasa...saya tak mampu untuk menjadi seperti lisa...
berkorban untuk membahagiakan adam..walau dirinya tahu...
adam sebenarnya adalah milik maya...
dan paling malang adalah dani...
melepaskan jasmin dan melupakan tanggungjawabnya terhadap anak2...
semata2 untuk mengejar maya yang telah menjadi milik adam ...
hakikatnya...ramai lelaki seperti 'dani' dalam dunia hari ni...



berakhirnya kisah …

.:Monolog buat Mak::Selamat Hari Ibu:.

Mak,
Selamat hari Ibu...
Moga mak terus bahagia & tenang di sana...
12 tahun mak...12 tahun tanpa bayang wajah mak...
rindu ...sangat2 rindu pada mak...
Ya rindu nak peluk mak...nak cium pipi mak...

Mak,
kalau mak masih ada...
mesti mak bangga dengan anak2 emak hari ni...
anak2 emak ...abang, angah, Ya & adik...

abang dah ada kehidupan sendiri...
ada rumah sendiri, kereta sendiri...cuma belum beristeri...
mak doakan ye...anak mak yang sorang tu...berubah jadi lebih matang...
dan boleh jadi abang yang baik pd kami adik2 dia...

angah pun dah ada famili sendiri...
mak dah ada 3 orang cucu...
shahib, syura & azim...
sayang...mak tak sempat tgk wajah2 comel cucu mak...
wajah shahib & azim ada iras2 muka mak...
angah pun dah banyak berubah...
dia dah matang...jadi ibu yang baik pd anak2 dia...
dan yang penting angah warisi bakat memasak mak...
hmm... rindu dengan masakan mak...

adik pun dah berjaya mak...
dia dah besar bukan lagi anak manja mak 12 thn yang dulu...
dah 24 tahun pun sekarang...
dia dah…

.:Mimpi Yang Tak Sudah:.

Apa maknanya impian
Datang dan pergi
Membawa hati
Menyusuri kembali
Jalan-jalan sepi

Kau kah di situ
Yang menantiku
Atau jelmaan
Titik kenangan
Yang bernama pengalaman

Siapakah di antara kita
Dengan rela menjadi pendusta
Siapakah dulu membina harapan
Dan siapa yang memusnahkan impian
Tanpa sebab dan alasan
Kau mainkan perasaan
Bagai taufan tiba-tiba datang
Dan menghilang

Kau bayang-bayang
Masa nan silam
Ada ketika terbawa-bawa
Oleh resah mimpi yang tak sudah.

♥ MeMoRi ♥~adeqya8284~

.:MISTIK!!!:.

Apa perasaan anda ...
bila ada pihak mengatakan ada "benda" yg sedang menumpang di dlm bdn anda?
confius???
tp itulah hakikatnya ...

Allah telah berfirman di dalam Al-Quran,
Surah Al-Jin Ayat 26 -27 yang bermaksud:
"Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib,
maka Dia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahuiNya itu kepada sesiapapun;
Melainkan kepada mana-mana Rasul yang di redaiNya
(untuk mengetahui sebahagian dari perkara ghaib yang berkaitan dengan tugasnya;
apabila Tuhan hendak melakukan yang demikian)
maka Dia mengadakan di hadapan dan di belakang Rasul itu
malaikat-malaikat yang menjaga dan mengawasnya
(sehingga perkara ghaib itu selamat sampai kepada yang berkenaan)"

Ayat ini menunjukkan kewujudan alam ghaib di dunia ini...
sebagai hamba ...kita perlu percaya kewujudan alam ghaib ...
walaupun ianya satu alam yg tidak dpt dilihat dgn mata kasar...
namun kewujudannya ada...

masih lg dlm keadaan terkejut...
tp alhamdulillah...telah sedar ke alam nyata...
ianya satu &q…

.: hepi besday encik abah :.

Image
♥hepi besday yg ke-61 encik abah♥ (30 April 1949-30 April 2010)
sgt2 terkilan...
thn ni besday encik abah disambut kurang meriah sedikit...
sy masih dlm keadaan yg lemah ..dan masih bercuti sakit (mc) pd 30 April itu...
terkilan sbb tak dpt buat something yg special untuk abah...
adik sy dr kuantan balik...tp bila dah keadaan diri sendiri pun tak tentu arah...
terpaksa sy berehat dan terus berehat...
menjelang petang...apabila tahap kebosanan mencapai paras maksima...
sy keluar menjejak ke kedai untuk membeli brg2 utk memasak bubur gandum...
waktu sakit ni la teringin nk mkn mcm2...nk request...dah besar panjang..
so keluar dan usahakan sendiri..walaupun badan hanya tggl separuh tenaga...
dan petang harinya terhasillah ini ......




hehe bubur gandum yg dimasak oleh org demam...
nk perah santan pun terkial2 ...tp akhirnya masak jugak bubur gandum sy...
2 in 1 sebenarnya ...
msk utk diri sendiri...dan masak sempena besday abah...
ini bubur kesukaan kami 2 beranak...adik beradik sy yg lain...
hehe sory..…