Friday, December 31, 2010

*selamat tinggal kenangan...selamat datang harapan *



*wajah-wajah 2010*
penuh suka, duka, tawa dan tangis...

kalau tahun-tahun lepas saya akan tulis pelbagai azam ...
dan harapan sempena tahun baru...

tahun ni cukuplah sekadar...tiga impian ini ...
moga segalanya beransur baik dan dipermudakan segala urusan...
tiga impian 2011...semoga.......

*saya sembuh seperti sediakala...
*saya mampu bernafas untuk terus menjadi hambaNya...
*saya mampu berkhidmat dan berbakti selagi masih dalam kesempatanNya...

yang lain...
biar datang dari Dia...
jodoh ...rezeki...dan ajal itu ...sudah sedia tertulis olehNya...
moga dipermudahkan segala urusan ...
dan moga terus dibawah lindungan rahmat dan kasih-sayangNya ...

Selamat tinggal 2010...kutitip pemergianmu dengan 1001 kenangan...
Selamat datang 2011...kuiringimu dengan sejuta harapan...



regards
~adeqya8284~

Tuesday, December 28, 2010

* tenang & tabah *

saya baru melepasi fasa kritikal semalam
untuk kali yang ke berapa...saya sendiri tak pasti...
kritikal dengan sakit yang orang lain "tidak nampak"...
alhamdulillah ...
bantuan tiba tepat pada masanya ...
andai saya tanggung sendirian...gusar perkara lain pula yg timbul...
thanks angah...thanks abang...
Ya berhutang nyawa rasanya melepasi waktu2 kritikal semalam...

saya sendiri bingung...
sakit yang saya rasa...
tak berpunca...tak kelihatan...
tapi sakitnya...hanya Allah yang tahu...terlalu sakit...
kali ni tak mampu berahsia lagi...
rahsia yg saya simpan sejak April lepas...
akhirnya sampai jua ke telinga encik abah...
terpaksa sy khabarkan tentang sakit ini kerana ia "peninggalan" keluarga...

pasti ada yang tidak memahami bahasa saya kan...
insyaAllah...bila semuanya selesai ...
dan ada kelapangan ...saya akan cuba ceritakan situasinya...
doakan saya cepat sembuh...kembali tenang...
dan bertemu dangan sinar 2011 yang bakal menjengah tak lama lagi...

tak boleh berlama-lama di sini...
sekadar menulis...
untuk hilangkan rasa bosan lepas bergelumang dgn airmata kesakitan hari ni...

Rabbb ...
kirimkan ketenangan...kekuatan ...
untuk aku lalui sisa2 hidup yang singkat ini...

regards
~adeqya8284~

Wednesday, December 22, 2010

* s.e.n.y.um ^^,*

dah agak lama sy tak membebel di sini...
sejak minggu lepas ...
agak sibuk sikit di pejabat ...
3 hari berulang ke penang...buat saya rasa sangat2 letih...
hari rabu mesyuarat unit rundingcara...
hari khamis mesyuarat sambutan maal hijrah...
hari jumaat mesyuarat HRMIS ...

haaaa....bersusun teratur semua kerja ...
esok dan lusa mesyuarat lagi...
esok mesyurat pengurusan peringkat daerah...
dan lusa hari jumaat... mesyuarat pengurusan peringkat negeri di masjid negeri...

otak rasa padat dgn mcm2 kerja minggu ni ...
ditambah satu dua ombak tsunami yang melanda dlm hidup...
awalnya ...
saya terkesan dgn keadaan stress ni...
alhamdulillah ...
segalanya terubat bila ada teman2 yang membantu ...
thanks my dear liena ...
ina selalu ada untuk maria ...
kita dekat walau jauh...:)
mysisjura ...
thanks a lot untuk kata-kata semangat...
sy masih perlukan insan-insan lain disamping saya...
sebagai penasihat...sebagai petunjuk arah ...
untuk saya terus buka hati menerima apa sahaja yang mendatang...

tak mudah untuk buka hati terima segala ujian yg mendatang...
tp kalau terus sempitkan hati...
terus murung dan terus memberontak ...
apa yang saya dapat?
saya juga yg rugikan?
ya Allah ...Engkau bukalah pintu hatiku ini seluas2nya ...
untuk menerima segala ujian yang Engkau kirimkan...

Ujian tanda ingatan ...tanda kasih Allah pada hamba2Nya...
^^,* Alhamdulillah ....
saya dah mampu senyum ...
senyum untuk dunia ...senyum untuk kebahagiaan hari esok ...
insyaAllah...

thank you Allah ^^,*

regards
~adeqya8284~

Wednesday, December 15, 2010

*Alhamdulillah ....^^*

Alhamdulillah selesai satu mesyuarat untuk minggu ni...
mesyuarat pegawai khidmat nasihat & rundingcara bersama ...
...pegawai penyiasat dr Ibupejabat polis negeri & daerah P.Pinang bersama ...
...pen. pengarah dr bahagian sokongan keluarga (BSK) mahkamah syariah...
hehe...banyak pulak pihak dr luar JHEAIPP yg diundang hari ini...

lega rasanya ...
bila diberi penjelasan tentang beberapa isu yg tergantung di minda saya...
mesyuarat yg berlansung selama hampir 3 jam ...
sangat padat dgn input dan maklumat2 yg berguna ...
mesyuarat hr ni agak memeningkan dgn term2 undang2...
perkataan2 yg sy jarang dengar ...digunapakai...
intrim la...expatriate la...IPO la...mcm2 lg la yg keluar...
ape pun sy syukur sgt...
sebab sy kira 2 kes sy hampir selesai ...:)
kes yg bersabit dgn pesakit psiakitrik & kes yg bersabit dgn ah long ...
hampir bertemu ke titik pengakhiran...
alhamdulillah ...
penjelasan dr puan ASP td benar2 membuka mata sy utk membantu client ...
next...masih ada 1 lagi kes yg berstatus KIV...
kes homoseksual yg perlukan perbincangan bersama peg panel kesihatan...

rasanya untuk kes kali ni saya perlu turun padang untuk selesaikannya...
saya akui sejak november yg lepas sy jarang ambil kes kaunseling ...
maklumlah musim org kahwin...hi3 ^^
bertimbun2 ...kebenaran kahwin & surat nikah yg perlu disiapkan...
mcm ni la jdnya bila 1 orang pegang 3 tugas...3 jawatan dlm daerah...
saya sbg pen.peg tadbir agama daerah
saya sbg peg. khidmat nasihat kekeluargaan daerah
saya sbg pendaftar nikah, cerai & ruju' daerah
dan sy yg menurut perintah hihi^^...
sekali fikir mcm tak logik...
dua kali fikir...dah tanggungjawab...
so perlu pujuk diri utk lakukan semuanya dgn redha...

next...
jumaat ni ada 1 lagi meeting di JHEAIPP ...
meeting HRMIS untk penilaian prestasi staf...
huhu ...yg ni pun sy takut jugak...
takut utk menilai staf2 di bawah seliaan sy...
sy yg termuda...sy yg perlu menilai mereka otai2 sy...aduyai...
sabar je lah...
hujung2 tahun yg padat dgn aktiviti & kerja2...
teringat jenaka ustaz sayuti waktu lps mesy td...
"ish...kesian kat hampa no...sibuk memanjang...sampai tak dan jenguk ofis...
kalau nk ikut kira ...kurang sikit ja sibuk drpd PM no..."hi3
pandai la ustaz melawak...sy yang merempit 2@3 hari sekali ke penang ni...
dah lali dah...
penat tu jgn kata la...ikut hati nak cr je umah di bahagian pulau ...
tp bila fikirkan kesihatan encik abah...semuanya cancel...
huhu...
uiksss...merapik sudah...
perlu buat report...esok kena bentang 2 report meeting pd PTA ...hi3
okies nanite :)

regards
~adeqya8284~

Monday, December 13, 2010

* my princess.......^^*



Puteri kecil yg bersama sy di dalam gambar diatas ...
*Arysha Mazlin*
gambar ni diambil 2 tahun yg lalu...
waktu ni shasha masih tadika lagi... baru 6 tahun...
Arysha @ shasha anak kepada teman baik saya k.atie...

she's like my niece...
sangat manja ...dan kami agak rapat...
petang td sy singgah sebentar di rumah k.atie...
lama tak berborak bertanya khabar...
balik kerja ...lansung lalu ...terus saya singgah...

benar sangat lama saya tak luangkan masa dgn shasha dan adiknya mira
hari ni...rasa sgt indah...
dapat borak2 dgn k.atie...
dapat spend time dgn budak2 kecik ni :) ...so sweet...
sebelum sy balik...
saya sempat hantrkan shasha ke tempat mengajinya ...
ketika dalam perjalanan...shasha banyak berbual bertanyakan itu ini pd saya..
kami bercerita bukan saja hal2 sekolah...
tp soalan2 shasha dah menjangkau sehingga ke alam universiti ...
yes...my princess dah besar...:)...
cepatnya masa berlalu...shasha pun dah 8 tahun...

indahnya dunia bila lihat perkembangan anak2 begini...
walau dia bukan darah daging saya ..
sayang saya tak ada batasnya ...

shasha&mira...cik maria always luv both of u (:
belajar rajin2...mengaji pandai2...and jadi anak yg solehah ya ..(:*

kdg2 bila difikir2kan balik...
dimana keindahan sebuah kehidupan...
inilah jawapannya ...
anak2 kecil disekeliling kita....:)...
they are angel...who always want to make us happy and happy...

*serius saya sangat happy sampai boleh tersenyum sorang2...hi3^^

~regards~
adeqya8284

Friday, December 10, 2010

* janjiNya P.A.S.T.I....*

Alhamdulillah...selesai beberapa agenda kelmarin...

awal pagi ...

sy sempat luangkan masa dengan teman2 lama di BTPNPP/PKG

Alhamdulillah...happy dpat jumpa dgn semua walaupun hanya sekejap ja...

terima kasih semua atas jemputan ^^

tengahari...

selesai majlis di SK Pokok Sena...

saya bergegas balik ke pejabat ...

dan terus menuju ke bagan serai...

alhamdulillah...

saya dan rakan-rakan sempat menziarahi jenazah isteri pengarah JAIPP

yg telah meninggal jam 4.20 pagi kelmarin...

sayu dan syahdu suasana di rumah tuan pengarah...

satu perkara yg benar-benar menyentuh hati saya dan rakan-rakan...

ayat yang keluar dari mulut tuan pengarah ....

"Dia beri satu...Dia ambil satu dari saya..."

ayat yang mendalam maknanya yg ingin disampaikan ...

dalam satu tempoh yang singkat... dua perkara yg berbeza berlaku ...

tuan pengarah & keluarga baru sahaja terima kelahiran cucu sulungnya ...

tp agak syahdu suasananya bila isterinya yg sedang tenat sakit pula pergi buat selama2nya...

Maha suci Allah ...

benarlah janji Allah ...segala yang telah tertulis itu PASTI...

ianya tak akan berganjak walau sesaat pun...

perkara ini buat saya berfikir sejenak...

kita jarang dapat apa yg kita impikan...

tapi dalam kita tidak sedar...

Dia akan beri apa yg kita perlukan...

segala yang telah tertulis itu adalah yg terbaik utk kita ...

dan pasti ada hikmahnya...

kita sebagai manusia ...selayaknya REDHA dan terima segala ujianNya...

Al-Fatihah...semoga rohnya ditempatkan bersama org2 yang beriman...

Al-Fatihah juga buat arwah bonda & nenda tercinta ...


* off to JB for 3 days ...last minute encik abah ajak pergi ke kenduri rumah paklang...

saya sebagai second driver ...menurut perintah ^^

regards
~adeqya8284~

Wednesday, December 8, 2010

* azam baru, buku baru ...selamat tinggal kenangan.... *

Alhamdulillah...
dah selesai dua majlis sambutan Maal Hijrah 1432H semalam & hari ni ...(:*
sempat jenguk muka pada kedua2 majlis ...
walaupun tak tunggu sehingga kedua2nya selesai...

semalam di masjid perda...
selesai bacaan yassin & doa awal tahun...
saya, k.zah & k.ayu terus menjejak balik ke rumah...
kami perlu rehat utk seminar pagi ni :)...dan alhamdulillah ...
pagi ni...pagi2 cuti umum...
saya bersama k.zah & k.ayu jugak menjejak ke Bayview hotel...
utk hadiri seminar maal hijrah peringkat negeri...
Alhamdulillah banyak ilmu baru yg saya peroleh hari ni ...
ilmu tentang dunia & akhirat :) ...
wasatiyyah ^^ bersederhana dalam kehidupan...
itu satu keperluan dalam kehidupan kita hari ini...

dan hari ini ...
sempena hari pertama dalam tahun baru jg...
saya mula berazam...
berazam utk menutup diari lama serapat2nya...
mahu lupakan kisah2 lama ...
dan buka diari islam yg baru :)...

1431H melakar pelbagai warna suka & duka dlm hidup saya ...

suka duka dalam cerita kehidupan...
suka duka dalam cerita kerjaya ...
suka duka dalam cerita keluarga ...
suka duka dalam cerita masalah kesihatan...
suka duka dalam cerita pengajian...
segala2nya mengajar saya untuk lebih mengenal erti syukur dgn anugerahNya...

terima kasih...
Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Pulau Pinang
dan Pusat Kegiatan Guru Sg Bakap
...tak lupa pd teman-teman seperjuangan di BTPNPP & PKGSB...
N17... tangga pertama saya dalam bidang kerjaya
yg banyak mengajar saya erti sabar dan syukur dlm mencari rezeki ...
terima kasih dan saya akan merindui saat manis saya bersama kalian...

terima kasih...
RPPJJ & USM ...
terima kasih atas segulung ijazah yg saya impikan selama ini...
4 tahun sy nantikan saat manis ini...
dan alhamdulillah ...1431H menemukan sy dengan segulung ijazah impian...

terima kasih...
khas untuk seorang sahabat yg pernah sy panggil "pakcik"...
terima kasih atas persahabatan yg terjalin hampir 4 thn ini...
awak kawan yg baik, pendengar yg baik pd saya selama kt bersahabat...
segala kenangan sepanjang persahabatan ni...
akan terus menjadi kenangan dan semoga awak temui bahagia yg dicari...
maaf... atas KHILAF HATI yg terjadi...
sy terima segala takdir yg telah tertulis...
dan doa saya semoga awak terus bahagia dan dirahmati dunia & akhirat...
terima kasih kerana pernah hadir dan menjadi teman yg baik dlm hidup sy...

1432H...
selamat datang dan selamat menyinari hidup seluruh umat Muhammad tercinta ...
semoga tahun ni membawa seribu sinar kebahagiaan ...
buat saya, keluarga, dan teman-teman sy sayangi...

sy sentiasa berdoa dan mengharap...
agar muncul pelangi yg indah ...
selepas hadirnya guruh dan hujan yg telah mula menyapa pergi...

thanks Allah ...
untuk anugerah yang tidak ternilai ini...

regards
~adeqya8284~

Monday, December 6, 2010

*my superb weekend (: *

segalanya tak saya rancang...
plan asalnya nak habiskan hujung minggu di rumah saja...
kebetulan adik saya balik dr kuantan...
so memang rancang utk lepak2 di rumah ja...

awal pagi sabtu...
atas kesedaran yg tinggi lepas balik dr pantai kerachut...
sy merajinkan diri utk kembali berjogging & aerobik di dataran merdeka...
sungguh rasa badan mcm dipam2 je...*dah la sedia chubby ...huhu
no exercise...hanya mengadap kerja saja sekarang...
buatkan badan sy rasa mcm x bermaya je...
so i'm back to join aerobik di hujung minggu ...
dgn semangat berkobar2...bangun awal...
tup...tup...
hujan turun renyai2 ...huhu musnah harapan...
sy gagahkan kaki pergi jugak jenguk dataran merdeka...
and finally aerobik dijalankan jugak walau dalam hujan renyai (:...hihi
lepas hbs aerobik sy pusing2 dataran merdeka ...
dan saya terjumpa benda2 chantek ini (:...


lanskap2 mercu tanda negeri perak ada di parit buntar sekarang!
sangat tidak updated...
teruknya la maria ...huhu...

selesai aerobik kakak saya call
"jom kita g taiping, shopping barang sekolah budak2 ni"
hihi pasport utk berjalan lagi...
bukan sekadar meredah 3 shopping complex ...
utk beli barang2 keperluan sekolah tentera2 kenit sy...
tapi kami melencong sampai ke kuala sepetang sana ...
hihihi ^^ dan menu utama dr kuala sepetang semestinya adalah...........



mee udang banjir kuala sepetang (: ...mabeles.....hihi



ini menu saya dan syura...
sengaja mahu tukar selera...(:
kuewtiawgorengudangspecial....hehe...
yg istimewanya dlm plate perahu...
agak sempit ...huhu walaupun unik...

okies...
itu saja cerita hujung minggu...
hr ahad saya berehat sepanjang hari ...
sekadar masak2 di rumah saja :)

sy kira semua org kini dlm debaran menunggu thn baru...
1432H ...(:
tahun ni tahun baru yg padat dgn prog bg sy...
petang nnti sy perlu hadiri majlis kesyukuran sempena sambutan maal hijrah peringkat negeri...
di masjid bandar perda jam 6 ptg - 11 mlm
esok pulak ...walaupun cuti...
saya perlu attend satu seminar anjuran jabatan mufti di bayview hotel, penang...
hope segalanya akan berjalan lancar dan sy diberi kekuatan utk melaluinya ...
okies mahu berhenti merapik...
mahu titun...
nanite (:*

regards
~adeqya8284~

Thursday, December 2, 2010

*bila mulut tersalah bicara*

saya sedang dalam mood tidak gembira :((
ada perkara yang sedikit ter'over' telah saya lakukan hari ni ...huhu
how to start the story...

pagi tadi...
saya hadiri perhimpunan penjawat awam bersama ketua menteri p.pinang di KOMTAR...
keluar awal dgn mood yg ok ...
dan alhamdulillah selamat sampai di KOMTAR jam 8.00 pg...

selesai perhimpunan bersama KM...
saya bergegas pula ke pejabat timb. ketua menteri utk bermesyuarat ...
hari ni sy wakili PTA utk mesy jawatankuasa dakwah peringkat negeri...
perasaan ...tak la neves sgt ...
biasa2 ja...
mesy dipengerusikan oleh pengerusi j/kuasa dakwah negeri ...
ustaz mokhtar shafiee...adun sg bakap...
entah kenapa ya...di luar sedar...
dlm mesy td...saya dah lakukan satu kesilapan...
nampak kecil tp besar impaknya ...
waktu membentangkan aktiviti sepanjang tahun..
alhamdulillah everything ok...
tp bila sy membentang aktiviti yg bakal dijalankan tiba2 sy tersalah cakap...
memberi fakta yg tidak ada dlm mesy j/kuasa daerah...
dan memberi keputusan yang PTA belum putuskan aduyai...
maria...maria...what happen to you...:((

usai mesyuarat...tika memandu sendirian pulang ke pejabat...
saya terfikir balik...apa yg telah saya bentangkan...
ya Allah saya dah buat satu kesalahan untuk aktiviti yang telah dirancang...
bukan niat untuk membatalkan program...
cuma waktu terlalu suntuk untuk adakan satu program yang besar komitmennya...

sy mohon maaf atas kekhilafan yang telah sy lakukan...
harap segalanya akan berjalan dgn baik...
walaupun program berkemungkinan di bawa ke tahun hadapan...
harap urusan dgn PUZ minggu depan jg akan selesai dalam tempoh terdekat...

seharian mencari mood...
hilang entah ke mana...
balik ke pejabat td...tak jadi kerja ...
nak daftar surat nikah...takut2 tersalah key in maklumat...otak sedang serabut...
alih -alih buang masa saja sepetang di pjabat...
huhhu
harap esok sy bertemu jalan terang untuk selesaikan semua masalah ini...
God give me a strenght!...

regards
~adeqya8284~

Wednesday, December 1, 2010

*♥* R.I.N.D.U ♥♥♥ ........*♥*



♥ i miss them!!! ♥....huhu...

nov & disember dtg lagi...
rutin saya sejak 4 thn yg lepas ...since 2006 ...
setiap kali masuk bulan nov - december...
saya pasti akan bercuti panjang
untuk menghadiri kursus intensif di usm...

itu rutin 4 thn yg lalu...tp thn ni tidak lagi...
sobsob...rindu....rindu dgn teman2 saya...
rindu dgn lecturer2 ...rindu nak bg makan ikan dlm tasik USM...
rindu nk makan soto di desasiswa BAKTI...
owhhh saya rindu semua...
keadaan begini menguatkan lagi semangat sy untuk sambung belajar...
malangnya sy belum dapat penuhi syarat dr encik abah...
~abah said~ pastikan sah jawatan dulu sebelum sambung belajar~...huhu...
bilakah sy akan sah jawatan ?

dan bilakah pulak saya boleh sambung belajar semula??? ...
aduyai....

sejak seminggu yg lepas ...mata saya kembali kepada rutin 4 tahun yg lalu
masuk je pukul 3 ke 4 pagi sure saya akan terjaga dengan sendirinya ...
kalau dulu sesuai la ...
pukul 3-4 tu waktu2 study saya...
waktu2 saya buat peta minda, menghafal teori2...
tp sekarang kalau terjaga tu....tak banyak perkara yg boleh saya buat...
kalau baca buku pun leh tertidur semula dgn jayanya...
huhu...

rindu pada kenangan lalu...
God please send my love to all my beloved friends...
.: friends :. ~ miss u all~

regards
~adeqya8284~