Saturday, November 26, 2011

* manusia ...fitrahnya sukar diduga *

bukan mahu mengeluh...bukan mahu iri hati...
tapi saya pelik & hairan dengan sikap2 manusia hari ni ...
perkara yang sepatutnya di "care" atas sebab kemanusiaan dibiarkan begitu saja...
perkara yang remeh ...yang tak sepatutnya diambil berat ...
dijaga rapi atas sebab2 kepentingan peribadi ...

2 kisah yang terjadi dalam tempoh 3 minggu yg terdekat...

kisah pertama...membabitkan staff biasa...
yg mempunyai seorang anak kecil berusia 5 bln...
yg diserang sawan krn berlaku pendarahan di kepala ...
2 minggu anak tersebut ditahan di wad ICU ...
dan kini anak tersebut terus ditahan selama seminggu lagi di wad biasa ...
untuk rawatan lanjut oleh pihak doktor ...
selama 3 minggu anak kecil tersebut ditahan di sebuah hospital di utara tanah air...
tak siapa pun yang kisah akan kebajikan anak kecil tersebut ...
sy tunggu permohonan dr pihak staff2 lain untuk adakan lawatan kebajikan...
kerana 3 minggu kebelakangan ini ...
jadual saya agak padat dengan aktiviti kaunseling kelompok bersama organisasi luar ...
penantian saya sia-sia ...
krn dlm tempoh 3 minggu tersebut ...
tak siapa pun yg volunteer utk adakan lawatan kebajikan atas alasan "jauh"...
minggu ini ...
selepas selesai beberapa kes2 yang agak berat...
sy & k.zah cuba luangkan masa utk anak kecil yg sedang berjuang melawan penyakitnya
di hospital sultanah bahiyah a.setar ...
luluh rasa hati...melihat perjuangan si kecil Affaf ...
rasa kesal terbit di hati ini ...
kerana tak sempat luangkan masa utk anak kecil ini pd waktu2 kritikalnya...
sy igt lagi perbualan sy dengan ustaz hashim waktu mula2 sy dikhabarkan ttg sakit Affaf...
"takpa maria sy faham kalau maria x dpt dtg...
cukup sekadar maria & kawan2 kirimkan doa dari jauh utk anak sy" tenang dan redha ...
itu nada suara si ayah yg kuat mengiringi perjuangan puteri kecilnya...
melihat sendiri perjuangan Affaf...tak sedar ada airmata yg mengalir membasahi pipi sy...
bayangkan bayi montel...putih gebu yang bermata bulat...(she's very pretty)
merengek2 menangis ...dengan tiub makanan di hidung dan tiub ubat di kaki...
kedua tangan Affaf penuh dengan kesan lebam akibat suntikan ubat melalui jarum...
serius ...hati saya kalah...luluh dengan perjuangan puteri kecil ini...

kisah kedua ...
cerita yg sangat2 membuatkan saya kesal dgn sikap segelintir manusia ...
kepulangan seorang "bos" ke tanah air slps musim haji meniti di mulut semua staff...
sy tak kisah untuk mereka pergi berziarah asalkan tidak mengganggu waktu pejabat ...
atau pergi pd waktu pej secara bergilir-gilir kerana jarak rumah bos agak jauh dgn pejabat...
malangnya ...ada pulak segelintir insan yang sengaja mahu uji kesabaran sy...
keluar pada waktu pejabat ke rumah bos tanpa izin pegawai yg ada di pejabat ...
sedangkan mereka tahu pada hari yang sama ...ramai staff yang MC & bercuti ...
apa yang ada pada ziarah org yang sihat?
bezanya dia adalah"bos" yang boleh diangkat atas beberapa kepentingan peribadi....

saya sangat kesal dengan apa yg terjadi pada 2 situasi ini...
benar kata kak zah & min...
org bawahan ...yg x ada pangkat...sesetengahnya mereka ditimpa kesusahan...
akan terus ditindas... tanpa ada rasa belas dr insan2 lain...
org atasan...biar seburuk mana pun mereka ...akan tetap diangkat akan ttp diagung2kan ...
atas dasar mereka "bos"
ingatlah ...pangkat...harta dunia ...tak menjamin kita di akhirat sana....

fikir2kan...
Ya Allah jauhkan ku dr sifat2 mazmumahMu...pelihara hati ini Ya Allah ...
semoga kasih sayangMu terus melimpah dalam hati hambaMu yg kerdil ini...

amin....


* Hosp. Sulatanah Bahiyah...yang meninggalkan seribu satu kisah untuk baby Affaf...
moga cepat sembuh ya sayang... *

~mood muhasabah diri~

Friday, November 18, 2011

* gerak remaja 2011 @ pulau aman *

Alhamdulillah...
selesai sudah 2 aktiviti sy utk minggu ni...
satu program di pulau aman dan satu lagi exam yg saya nanti2kan hari ni...
alhamdulillah enjoy dgn prog yg dirancang ...
walaupun sgt2 letih...tp alhamdulillah happy dgn kawan2 dan peserta2 yg hadir ...

satu prog yang saya rasakan sangat bagus untuk adik2 remaja masa kini
dalam membantu mereka mencari arah tuju hidup sekaligus dpt membimbing mereka
utk mencari nur kebahagiaan yg diimpi ...
syukur walaupun saya hanya sempat bersama adik2 selama 2 hari...
saya kira saya sempat luangkan masa ...pinjamkan bahu sy ...
untuk adik2 berkongsi cerita, masalah, dan segala kekusutan yg ada di dalam minda mereka ...
terima kasih kpd pihak urusetia kerana beri kepercayaan kpd saya untuk jalankan
sesi kaunseling kelompok kpd adik2 ini ...
sedikit momen indah sepanjang prog sy tinggalkan di blog ini utk tatapan semua ...



* nama kumpulan bimbingan saya - pilihan adik2 tersayang :) *


* sesi santai bersama urusetia prog*
~tn saifullah & ust hafiz yg excited melawat tapak jambatan p.pinang kedua :p~


* kakak-kakak fasi yang sempat curi tulang masa adik2 join outdoor game :p ...he3 *

sedikit cerita-ceritit ttg prog yg tlh dijalankan sepanjang minggu ni...
ttg exam ...sy kira saya tak mampu untuk komen...
sy serahkan pada takdir ...andai rezeki itu tercatat utk saya ...saya terima ...
namun seandainya gagal utk cubaan kali pertama saya juga redha dgn ketentuannya ...

~regards~
adeqya8284

Monday, November 7, 2011

* pelangi takkan muncul tanpa hadirnya hujan *

Alhamdulillah ...
syukur kita masih lagi diberi peluang untuk menyambut aidiladha 1432H :) ...
ada kelainan sedikit pada sambutan kali ni ...
saya tak menyambutnya dengan abah & mama kerana mereka ada di seberang ...
walaupun tanpa abah & mama ..aidiladha masih meriah dgn kehadiran adik beradik yg lain
yg pasti 3 hari saya jd suri rumah untuk set semua juadah yg bakal dihidangkan di pagi raya ..
penat ropenyer jadi org rumah ni ye ...tp best! he3...
hilang stress2 bila saat rendang hasil air tangan sendiri siap dimasak he3 ...:)

hmmm itu sedikit cerita ceritit aidiladha ...
takde kena mengenanya dgn pelangi atau hujan kan...:)
sebelum ni ms saya patah kaki dulu ...
saya dipanggil untuk hadiri peperiksaana pegawai tadbir diplomatik ...
malangnya sy tak dpt hadir atas sbb2 kesihatan ...
jangkaan saya ...nama saya mungkin telah masuk senarai yg berwarna "hitam" itu...
rupa2nya jangkaan itu meleset sama sekali ...
alhamdulillah ...
baru2 ni sy terima sms dr pihak SPA yg menjemput sy
untuk menghadiri satu lagi peperiksaan bg jawatan pegawai antidadah S41

selepas check di laman web ...alhamdulillah benar ada satu slip dikeluarkan atas nama sy ...
untuk hadiri peperiksaan tersebut pada 17/11 ni di hotel grand continental, penang ...
sy confius sebenarnya ...sebab tarikh 15-17 nov tu sy terlibat dgn satu prog kaunseling
bersama pihak pengutkuasa & jabatan pelajaran p.pinang di pulau aman ...
selepas adakan sedikit perbincangan dgn pen. pengarah ...
alhamdulillah sy diberi pelepasan utk tarikh 17/11 tu...
asalnya saya ingin tarik diri saja dr prog tersebut ....
bukan apa takut menyusahkan pihak lain utk atur perjalanan balik saya pd 16/11 tu
malangnya sy x dibenarkan utk tarik diri sebab kekurangan fasi perempuan ..
insyaAllah saya akan cuba berikan sepenuh komitmen utk prog tu...
walaupun ms yg saya ada agak pack..hu3

saya tahu peperiksaan ini ...
adalah fasa awal untuk saya meneruskan langkah ke satu jawatan yg lebih baik...
apa yg saya boleh katakan ...sy sukakan kerja yg sy miliki sekarang...
banyak siasatan ...terbuka hubungan dengan dunia luar...
dan banyak ilmu yg saya pelajari sepanjang melaksanakan tugas ...
zahirnya sy kira sy belum bersedia untuk berhijrah dr kerja yg saya ada sekrang ...
tp bila memikirkan environment ...keselamatan ..dan keadaan semasa sy...
sy pasrah andai takdirnya rezeki sy di tpt lain...
sy tahu ...ada pihak yg akan berbahagia andai saya menjejakkan kaki keluar dr pejabat itu...
entahlah ...nasihat demi nasihat...dan pesanan demi pesanan sy terima setiap hari...
alhamdulillah itu maknanya masih ramai insan yg sayangkan saya dan berpesan ...
untuk berhati2 dengan perasaan iri hati & dendam seorang insan ini...
bukan hanya sekadar mendengar...tp saya akui...saya kerap di "provoke"
sehingga ada 2-3 aduan yg dah dibuat ke peringkat jabatan...
alhamdulillah syukur rasanya ...
bila aduan2 yg sampai di jabatan itu ditapis dan disiasat dgn telusnya ...
sy akui tekanan itu ada...tp biarlah ...
yang Haq itu Maha Mengetahui ...walaupun perit ...dan sakit untuk terima situasi ini ...
saya redha ...
Ya Allah ...
andai ini ujianMu untuk jalan daieku...
redha itu kutitipkan demi memperjuangkan agamaMu ...
moga rahmat & kasih sayangMu mengiringi perjuangan kerdil ini ...
amin...

p/s: teman2 ...doakan saya tenang dan dipermudahkan segala urusan untuk ujian kecil ini....amin

regards
~adeqya8284~