Friday, December 31, 2010

*selamat tinggal kenangan...selamat datang harapan *



*wajah-wajah 2010*
penuh suka, duka, tawa dan tangis...

kalau tahun-tahun lepas saya akan tulis pelbagai azam ...
dan harapan sempena tahun baru...

tahun ni cukuplah sekadar...tiga impian ini ...
moga segalanya beransur baik dan dipermudakan segala urusan...
tiga impian 2011...semoga.......

*saya sembuh seperti sediakala...
*saya mampu bernafas untuk terus menjadi hambaNya...
*saya mampu berkhidmat dan berbakti selagi masih dalam kesempatanNya...

yang lain...
biar datang dari Dia...
jodoh ...rezeki...dan ajal itu ...sudah sedia tertulis olehNya...
moga dipermudahkan segala urusan ...
dan moga terus dibawah lindungan rahmat dan kasih-sayangNya ...

Selamat tinggal 2010...kutitip pemergianmu dengan 1001 kenangan...
Selamat datang 2011...kuiringimu dengan sejuta harapan...



regards
~adeqya8284~

Tuesday, December 28, 2010

* tenang & tabah *

saya baru melepasi fasa kritikal semalam
untuk kali yang ke berapa...saya sendiri tak pasti...
kritikal dengan sakit yang orang lain "tidak nampak"...
alhamdulillah ...
bantuan tiba tepat pada masanya ...
andai saya tanggung sendirian...gusar perkara lain pula yg timbul...
thanks angah...thanks abang...
Ya berhutang nyawa rasanya melepasi waktu2 kritikal semalam...

saya sendiri bingung...
sakit yang saya rasa...
tak berpunca...tak kelihatan...
tapi sakitnya...hanya Allah yang tahu...terlalu sakit...
kali ni tak mampu berahsia lagi...
rahsia yg saya simpan sejak April lepas...
akhirnya sampai jua ke telinga encik abah...
terpaksa sy khabarkan tentang sakit ini kerana ia "peninggalan" keluarga...

pasti ada yang tidak memahami bahasa saya kan...
insyaAllah...bila semuanya selesai ...
dan ada kelapangan ...saya akan cuba ceritakan situasinya...
doakan saya cepat sembuh...kembali tenang...
dan bertemu dangan sinar 2011 yang bakal menjengah tak lama lagi...

tak boleh berlama-lama di sini...
sekadar menulis...
untuk hilangkan rasa bosan lepas bergelumang dgn airmata kesakitan hari ni...

Rabbb ...
kirimkan ketenangan...kekuatan ...
untuk aku lalui sisa2 hidup yang singkat ini...

regards
~adeqya8284~

Wednesday, December 22, 2010

* s.e.n.y.um ^^,*

dah agak lama sy tak membebel di sini...
sejak minggu lepas ...
agak sibuk sikit di pejabat ...
3 hari berulang ke penang...buat saya rasa sangat2 letih...
hari rabu mesyuarat unit rundingcara...
hari khamis mesyuarat sambutan maal hijrah...
hari jumaat mesyuarat HRMIS ...

haaaa....bersusun teratur semua kerja ...
esok dan lusa mesyuarat lagi...
esok mesyurat pengurusan peringkat daerah...
dan lusa hari jumaat... mesyuarat pengurusan peringkat negeri di masjid negeri...

otak rasa padat dgn mcm2 kerja minggu ni ...
ditambah satu dua ombak tsunami yang melanda dlm hidup...
awalnya ...
saya terkesan dgn keadaan stress ni...
alhamdulillah ...
segalanya terubat bila ada teman2 yang membantu ...
thanks my dear liena ...
ina selalu ada untuk maria ...
kita dekat walau jauh...:)
mysisjura ...
thanks a lot untuk kata-kata semangat...
sy masih perlukan insan-insan lain disamping saya...
sebagai penasihat...sebagai petunjuk arah ...
untuk saya terus buka hati menerima apa sahaja yang mendatang...

tak mudah untuk buka hati terima segala ujian yg mendatang...
tp kalau terus sempitkan hati...
terus murung dan terus memberontak ...
apa yang saya dapat?
saya juga yg rugikan?
ya Allah ...Engkau bukalah pintu hatiku ini seluas2nya ...
untuk menerima segala ujian yang Engkau kirimkan...

Ujian tanda ingatan ...tanda kasih Allah pada hamba2Nya...
^^,* Alhamdulillah ....
saya dah mampu senyum ...
senyum untuk dunia ...senyum untuk kebahagiaan hari esok ...
insyaAllah...

thank you Allah ^^,*

regards
~adeqya8284~

Wednesday, December 15, 2010

*Alhamdulillah ....^^*

Alhamdulillah selesai satu mesyuarat untuk minggu ni...
mesyuarat pegawai khidmat nasihat & rundingcara bersama ...
...pegawai penyiasat dr Ibupejabat polis negeri & daerah P.Pinang bersama ...
...pen. pengarah dr bahagian sokongan keluarga (BSK) mahkamah syariah...
hehe...banyak pulak pihak dr luar JHEAIPP yg diundang hari ini...

lega rasanya ...
bila diberi penjelasan tentang beberapa isu yg tergantung di minda saya...
mesyuarat yg berlansung selama hampir 3 jam ...
sangat padat dgn input dan maklumat2 yg berguna ...
mesyuarat hr ni agak memeningkan dgn term2 undang2...
perkataan2 yg sy jarang dengar ...digunapakai...
intrim la...expatriate la...IPO la...mcm2 lg la yg keluar...
ape pun sy syukur sgt...
sebab sy kira 2 kes sy hampir selesai ...:)
kes yg bersabit dgn pesakit psiakitrik & kes yg bersabit dgn ah long ...
hampir bertemu ke titik pengakhiran...
alhamdulillah ...
penjelasan dr puan ASP td benar2 membuka mata sy utk membantu client ...
next...masih ada 1 lagi kes yg berstatus KIV...
kes homoseksual yg perlukan perbincangan bersama peg panel kesihatan...

rasanya untuk kes kali ni saya perlu turun padang untuk selesaikannya...
saya akui sejak november yg lepas sy jarang ambil kes kaunseling ...
maklumlah musim org kahwin...hi3 ^^
bertimbun2 ...kebenaran kahwin & surat nikah yg perlu disiapkan...
mcm ni la jdnya bila 1 orang pegang 3 tugas...3 jawatan dlm daerah...
saya sbg pen.peg tadbir agama daerah
saya sbg peg. khidmat nasihat kekeluargaan daerah
saya sbg pendaftar nikah, cerai & ruju' daerah
dan sy yg menurut perintah hihi^^...
sekali fikir mcm tak logik...
dua kali fikir...dah tanggungjawab...
so perlu pujuk diri utk lakukan semuanya dgn redha...

next...
jumaat ni ada 1 lagi meeting di JHEAIPP ...
meeting HRMIS untk penilaian prestasi staf...
huhu ...yg ni pun sy takut jugak...
takut utk menilai staf2 di bawah seliaan sy...
sy yg termuda...sy yg perlu menilai mereka otai2 sy...aduyai...
sabar je lah...
hujung2 tahun yg padat dgn aktiviti & kerja2...
teringat jenaka ustaz sayuti waktu lps mesy td...
"ish...kesian kat hampa no...sibuk memanjang...sampai tak dan jenguk ofis...
kalau nk ikut kira ...kurang sikit ja sibuk drpd PM no..."hi3
pandai la ustaz melawak...sy yang merempit 2@3 hari sekali ke penang ni...
dah lali dah...
penat tu jgn kata la...ikut hati nak cr je umah di bahagian pulau ...
tp bila fikirkan kesihatan encik abah...semuanya cancel...
huhu...
uiksss...merapik sudah...
perlu buat report...esok kena bentang 2 report meeting pd PTA ...hi3
okies nanite :)

regards
~adeqya8284~

Monday, December 13, 2010

* my princess.......^^*



Puteri kecil yg bersama sy di dalam gambar diatas ...
*Arysha Mazlin*
gambar ni diambil 2 tahun yg lalu...
waktu ni shasha masih tadika lagi... baru 6 tahun...
Arysha @ shasha anak kepada teman baik saya k.atie...

she's like my niece...
sangat manja ...dan kami agak rapat...
petang td sy singgah sebentar di rumah k.atie...
lama tak berborak bertanya khabar...
balik kerja ...lansung lalu ...terus saya singgah...

benar sangat lama saya tak luangkan masa dgn shasha dan adiknya mira
hari ni...rasa sgt indah...
dapat borak2 dgn k.atie...
dapat spend time dgn budak2 kecik ni :) ...so sweet...
sebelum sy balik...
saya sempat hantrkan shasha ke tempat mengajinya ...
ketika dalam perjalanan...shasha banyak berbual bertanyakan itu ini pd saya..
kami bercerita bukan saja hal2 sekolah...
tp soalan2 shasha dah menjangkau sehingga ke alam universiti ...
yes...my princess dah besar...:)...
cepatnya masa berlalu...shasha pun dah 8 tahun...

indahnya dunia bila lihat perkembangan anak2 begini...
walau dia bukan darah daging saya ..
sayang saya tak ada batasnya ...

shasha&mira...cik maria always luv both of u (:
belajar rajin2...mengaji pandai2...and jadi anak yg solehah ya ..(:*

kdg2 bila difikir2kan balik...
dimana keindahan sebuah kehidupan...
inilah jawapannya ...
anak2 kecil disekeliling kita....:)...
they are angel...who always want to make us happy and happy...

*serius saya sangat happy sampai boleh tersenyum sorang2...hi3^^

~regards~
adeqya8284

Friday, December 10, 2010

* janjiNya P.A.S.T.I....*

Alhamdulillah...selesai beberapa agenda kelmarin...

awal pagi ...

sy sempat luangkan masa dengan teman2 lama di BTPNPP/PKG

Alhamdulillah...happy dpat jumpa dgn semua walaupun hanya sekejap ja...

terima kasih semua atas jemputan ^^

tengahari...

selesai majlis di SK Pokok Sena...

saya bergegas balik ke pejabat ...

dan terus menuju ke bagan serai...

alhamdulillah...

saya dan rakan-rakan sempat menziarahi jenazah isteri pengarah JAIPP

yg telah meninggal jam 4.20 pagi kelmarin...

sayu dan syahdu suasana di rumah tuan pengarah...

satu perkara yg benar-benar menyentuh hati saya dan rakan-rakan...

ayat yang keluar dari mulut tuan pengarah ....

"Dia beri satu...Dia ambil satu dari saya..."

ayat yang mendalam maknanya yg ingin disampaikan ...

dalam satu tempoh yang singkat... dua perkara yg berbeza berlaku ...

tuan pengarah & keluarga baru sahaja terima kelahiran cucu sulungnya ...

tp agak syahdu suasananya bila isterinya yg sedang tenat sakit pula pergi buat selama2nya...

Maha suci Allah ...

benarlah janji Allah ...segala yang telah tertulis itu PASTI...

ianya tak akan berganjak walau sesaat pun...

perkara ini buat saya berfikir sejenak...

kita jarang dapat apa yg kita impikan...

tapi dalam kita tidak sedar...

Dia akan beri apa yg kita perlukan...

segala yang telah tertulis itu adalah yg terbaik utk kita ...

dan pasti ada hikmahnya...

kita sebagai manusia ...selayaknya REDHA dan terima segala ujianNya...

Al-Fatihah...semoga rohnya ditempatkan bersama org2 yang beriman...

Al-Fatihah juga buat arwah bonda & nenda tercinta ...


* off to JB for 3 days ...last minute encik abah ajak pergi ke kenduri rumah paklang...

saya sebagai second driver ...menurut perintah ^^

regards
~adeqya8284~

Wednesday, December 8, 2010

* azam baru, buku baru ...selamat tinggal kenangan.... *

Alhamdulillah...
dah selesai dua majlis sambutan Maal Hijrah 1432H semalam & hari ni ...(:*
sempat jenguk muka pada kedua2 majlis ...
walaupun tak tunggu sehingga kedua2nya selesai...

semalam di masjid perda...
selesai bacaan yassin & doa awal tahun...
saya, k.zah & k.ayu terus menjejak balik ke rumah...
kami perlu rehat utk seminar pagi ni :)...dan alhamdulillah ...
pagi ni...pagi2 cuti umum...
saya bersama k.zah & k.ayu jugak menjejak ke Bayview hotel...
utk hadiri seminar maal hijrah peringkat negeri...
Alhamdulillah banyak ilmu baru yg saya peroleh hari ni ...
ilmu tentang dunia & akhirat :) ...
wasatiyyah ^^ bersederhana dalam kehidupan...
itu satu keperluan dalam kehidupan kita hari ini...

dan hari ini ...
sempena hari pertama dalam tahun baru jg...
saya mula berazam...
berazam utk menutup diari lama serapat2nya...
mahu lupakan kisah2 lama ...
dan buka diari islam yg baru :)...

1431H melakar pelbagai warna suka & duka dlm hidup saya ...

suka duka dalam cerita kehidupan...
suka duka dalam cerita kerjaya ...
suka duka dalam cerita keluarga ...
suka duka dalam cerita masalah kesihatan...
suka duka dalam cerita pengajian...
segala2nya mengajar saya untuk lebih mengenal erti syukur dgn anugerahNya...

terima kasih...
Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Pulau Pinang
dan Pusat Kegiatan Guru Sg Bakap
...tak lupa pd teman-teman seperjuangan di BTPNPP & PKGSB...
N17... tangga pertama saya dalam bidang kerjaya
yg banyak mengajar saya erti sabar dan syukur dlm mencari rezeki ...
terima kasih dan saya akan merindui saat manis saya bersama kalian...

terima kasih...
RPPJJ & USM ...
terima kasih atas segulung ijazah yg saya impikan selama ini...
4 tahun sy nantikan saat manis ini...
dan alhamdulillah ...1431H menemukan sy dengan segulung ijazah impian...

terima kasih...
khas untuk seorang sahabat yg pernah sy panggil "pakcik"...
terima kasih atas persahabatan yg terjalin hampir 4 thn ini...
awak kawan yg baik, pendengar yg baik pd saya selama kt bersahabat...
segala kenangan sepanjang persahabatan ni...
akan terus menjadi kenangan dan semoga awak temui bahagia yg dicari...
maaf... atas KHILAF HATI yg terjadi...
sy terima segala takdir yg telah tertulis...
dan doa saya semoga awak terus bahagia dan dirahmati dunia & akhirat...
terima kasih kerana pernah hadir dan menjadi teman yg baik dlm hidup sy...

1432H...
selamat datang dan selamat menyinari hidup seluruh umat Muhammad tercinta ...
semoga tahun ni membawa seribu sinar kebahagiaan ...
buat saya, keluarga, dan teman-teman sy sayangi...

sy sentiasa berdoa dan mengharap...
agar muncul pelangi yg indah ...
selepas hadirnya guruh dan hujan yg telah mula menyapa pergi...

thanks Allah ...
untuk anugerah yang tidak ternilai ini...

regards
~adeqya8284~

Monday, December 6, 2010

*my superb weekend (: *

segalanya tak saya rancang...
plan asalnya nak habiskan hujung minggu di rumah saja...
kebetulan adik saya balik dr kuantan...
so memang rancang utk lepak2 di rumah ja...

awal pagi sabtu...
atas kesedaran yg tinggi lepas balik dr pantai kerachut...
sy merajinkan diri utk kembali berjogging & aerobik di dataran merdeka...
sungguh rasa badan mcm dipam2 je...*dah la sedia chubby ...huhu
no exercise...hanya mengadap kerja saja sekarang...
buatkan badan sy rasa mcm x bermaya je...
so i'm back to join aerobik di hujung minggu ...
dgn semangat berkobar2...bangun awal...
tup...tup...
hujan turun renyai2 ...huhu musnah harapan...
sy gagahkan kaki pergi jugak jenguk dataran merdeka...
and finally aerobik dijalankan jugak walau dalam hujan renyai (:...hihi
lepas hbs aerobik sy pusing2 dataran merdeka ...
dan saya terjumpa benda2 chantek ini (:...


lanskap2 mercu tanda negeri perak ada di parit buntar sekarang!
sangat tidak updated...
teruknya la maria ...huhu...

selesai aerobik kakak saya call
"jom kita g taiping, shopping barang sekolah budak2 ni"
hihi pasport utk berjalan lagi...
bukan sekadar meredah 3 shopping complex ...
utk beli barang2 keperluan sekolah tentera2 kenit sy...
tapi kami melencong sampai ke kuala sepetang sana ...
hihihi ^^ dan menu utama dr kuala sepetang semestinya adalah...........



mee udang banjir kuala sepetang (: ...mabeles.....hihi



ini menu saya dan syura...
sengaja mahu tukar selera...(:
kuewtiawgorengudangspecial....hehe...
yg istimewanya dlm plate perahu...
agak sempit ...huhu walaupun unik...

okies...
itu saja cerita hujung minggu...
hr ahad saya berehat sepanjang hari ...
sekadar masak2 di rumah saja :)

sy kira semua org kini dlm debaran menunggu thn baru...
1432H ...(:
tahun ni tahun baru yg padat dgn prog bg sy...
petang nnti sy perlu hadiri majlis kesyukuran sempena sambutan maal hijrah peringkat negeri...
di masjid bandar perda jam 6 ptg - 11 mlm
esok pulak ...walaupun cuti...
saya perlu attend satu seminar anjuran jabatan mufti di bayview hotel, penang...
hope segalanya akan berjalan lancar dan sy diberi kekuatan utk melaluinya ...
okies mahu berhenti merapik...
mahu titun...
nanite (:*

regards
~adeqya8284~

Thursday, December 2, 2010

*bila mulut tersalah bicara*

saya sedang dalam mood tidak gembira :((
ada perkara yang sedikit ter'over' telah saya lakukan hari ni ...huhu
how to start the story...

pagi tadi...
saya hadiri perhimpunan penjawat awam bersama ketua menteri p.pinang di KOMTAR...
keluar awal dgn mood yg ok ...
dan alhamdulillah selamat sampai di KOMTAR jam 8.00 pg...

selesai perhimpunan bersama KM...
saya bergegas pula ke pejabat timb. ketua menteri utk bermesyuarat ...
hari ni sy wakili PTA utk mesy jawatankuasa dakwah peringkat negeri...
perasaan ...tak la neves sgt ...
biasa2 ja...
mesy dipengerusikan oleh pengerusi j/kuasa dakwah negeri ...
ustaz mokhtar shafiee...adun sg bakap...
entah kenapa ya...di luar sedar...
dlm mesy td...saya dah lakukan satu kesilapan...
nampak kecil tp besar impaknya ...
waktu membentangkan aktiviti sepanjang tahun..
alhamdulillah everything ok...
tp bila sy membentang aktiviti yg bakal dijalankan tiba2 sy tersalah cakap...
memberi fakta yg tidak ada dlm mesy j/kuasa daerah...
dan memberi keputusan yang PTA belum putuskan aduyai...
maria...maria...what happen to you...:((

usai mesyuarat...tika memandu sendirian pulang ke pejabat...
saya terfikir balik...apa yg telah saya bentangkan...
ya Allah saya dah buat satu kesalahan untuk aktiviti yang telah dirancang...
bukan niat untuk membatalkan program...
cuma waktu terlalu suntuk untuk adakan satu program yang besar komitmennya...

sy mohon maaf atas kekhilafan yang telah sy lakukan...
harap segalanya akan berjalan dgn baik...
walaupun program berkemungkinan di bawa ke tahun hadapan...
harap urusan dgn PUZ minggu depan jg akan selesai dalam tempoh terdekat...

seharian mencari mood...
hilang entah ke mana...
balik ke pejabat td...tak jadi kerja ...
nak daftar surat nikah...takut2 tersalah key in maklumat...otak sedang serabut...
alih -alih buang masa saja sepetang di pjabat...
huhhu
harap esok sy bertemu jalan terang untuk selesaikan semua masalah ini...
God give me a strenght!...

regards
~adeqya8284~

Wednesday, December 1, 2010

*♥* R.I.N.D.U ♥♥♥ ........*♥*



♥ i miss them!!! ♥....huhu...

nov & disember dtg lagi...
rutin saya sejak 4 thn yg lepas ...since 2006 ...
setiap kali masuk bulan nov - december...
saya pasti akan bercuti panjang
untuk menghadiri kursus intensif di usm...

itu rutin 4 thn yg lalu...tp thn ni tidak lagi...
sobsob...rindu....rindu dgn teman2 saya...
rindu dgn lecturer2 ...rindu nak bg makan ikan dlm tasik USM...
rindu nk makan soto di desasiswa BAKTI...
owhhh saya rindu semua...
keadaan begini menguatkan lagi semangat sy untuk sambung belajar...
malangnya sy belum dapat penuhi syarat dr encik abah...
~abah said~ pastikan sah jawatan dulu sebelum sambung belajar~...huhu...
bilakah sy akan sah jawatan ?

dan bilakah pulak saya boleh sambung belajar semula??? ...
aduyai....

sejak seminggu yg lepas ...mata saya kembali kepada rutin 4 tahun yg lalu
masuk je pukul 3 ke 4 pagi sure saya akan terjaga dengan sendirinya ...
kalau dulu sesuai la ...
pukul 3-4 tu waktu2 study saya...
waktu2 saya buat peta minda, menghafal teori2...
tp sekarang kalau terjaga tu....tak banyak perkara yg boleh saya buat...
kalau baca buku pun leh tertidur semula dgn jayanya...
huhu...

rindu pada kenangan lalu...
God please send my love to all my beloved friends...
.: friends :. ~ miss u all~

regards
~adeqya8284~

Sunday, November 28, 2010

*♥* program pemantapan jatidiri JAIPP *♥*

Alhamdulillah...27 Nov 2010 berlalu dgn jayanya ...
saya kira saya akan gagal lagi utk acara jungle tracking kali ni...
tapi alhamdulillah semuanya selamat dan berakhir dgn jayanya :) thanks God ...
dulu masa kursus induksi/BTN 2005 ...
saya tak dibenarkan oleh doc utk jalani acara lasak atas sebab masalah kesihatan...

selepas 5 tahun...
saya cuba ambil risiko untuk sertai acara lasak ini...
asalnya ...encik abah tak bg sebenarnya utk sy sertai prog ini...
huhu...mcm2 perkara yg encik abah bebelkan...
nanti kaki sy yg pernah patah tu sakit la...bengkak la....terseliuh la...dan blablabla lagi...
saya hanya buka telinga dan dengar...
finally ...
encik abah berjaya jg dipujuk...:)
walaupun tak 100% merelakan anakandanya ini pergi ...:)

27 Nov 2010
saya keluar rumah seawal jam 6 pagi ...
sesudah subuh ...
utk berkumpul di masjid negeri pada jam 6.45 pg...
alhamdulillah perjalanan pg yg amat mudah...dan menariknya ...
saya menikmati sarapan pagi di sini......



yes...saya bersarapan bersama permandangan yg indah ini...:)
di jeti taman negara pulau pinang ...
ianya sangat mengujakan saya...subhanallah :)

selepas beberapa sesi ucapan ...
akhirnya jam 9.45 pagi kami bertolak berjalan masuk meredah hutan belantara...
kami dipecahkan kepada 15 buah kumpulan ....
dan melalui perjalanan sejauh lebih kurang 3-4 kilometer...
meredah bukit ...menaiki tangga ...menuruni lurah...
huhu...sangat mencabar minda saya...
seawal 100 meter pertama ...kaki kanan saya telah beri signal...
sakit berdenyut2...tuhan saja yg tahu...
sy sengaja tidak ambil ubat penahan sakit...
sebab tak mahu manjakan diri dgn ubat...
masuk 1 km pertama ...muka saya dah pucat lesi...
ramai yg tegur dan minta saya bertenang...
saya cuba kuatkan semangat utk teruskan perjalanan ...dan
alhamdulillah...ahli kumpulan saya sgt prihatin...
mereka bekalkan saya dengan sebatang kayu ...
yg dijadikan tongkat utk bertahan
di sepanjang perjalanan...
a lot of thanks utk penolong pengarah saya ...:) ustazah suhaila ...
thanks ustazah...:)
sebab sanggup memimpin tangan saya disepanjang perjalanan...
dan alhamdulillah selepas meredah pelbagai rintangan....
termasuk 5 chekpoint yg sangat menguji minda...
finally kumpulan kami tiba di pantai kerachut pada jam 11.15 pagi...
waktu tu hanya Allah saja yg tahu perasaan ini...
satu kepuasan yg tak mampu sy ungkapkan...
suasana di pantai kerachut ...sebersih dan setenang ini....



bersih ...cantik dan sangat indah :)

utk perjalanan balik kami semua menaiki bot...
dan saya sekali lagi teruja dengan keindahan alam...




~sangat indah lautan ciptaanNya~

tak banyak gambar yg saya sempat rakamkan...
sy terlupa membawa kamera ...hanya sempat snap menggunakan hp sahaja ...
alhamdulillah...syukur semuanya selamat...
mcm mimpi pun ada tapi itulah kenyataan...
segalanya boleh berlaku kalau kita kuatkan semangat untuk menempuh ...
apa jua rintangan yg mendatang :)

wahhh bebel panjang pulak dlm entry kali ni...
ok lah sebelum tutup entry...
thanks utk semua ahli kumpulan 9 ....
ustzah suhaila, nurul, nazirah,
jalil, ust wan, ust talhah, ust jafri, hafiz, azhari,ust che asri dan shahizam...
jazakallah atas kerjasama yg baik sepanjang perjalanan yg pernuh berliku ini...
last but not least....:)





regards
~adeqya8284~

Thursday, November 25, 2010

*♥* cinta hati saya ... *♥*

alhamdulillah ...selamat sampai ke rumah jam 10 mlm td...
hari ni saya hadiri seminar 1 ummah 1 akidah di dewan millenium kepala batas ...
seminar itu seharian...9 am - 5 pm...

dan hari ni juga sy ada janji dgn cinta2 hati saya :)...
sy dah minta izin dr abg ipar utk bw budak2 kenit sy kuar shopping buku2 mereka...
habis seminar...saya ambil kakak & tentera2 kenit sy ke hasani bookstore sg petani...
habis urusan di hasani ..kami menjejak ke tesco & popular sg petani pulak...
agak letih ...tp alhamdulillah janji dah sy lunaskan...
segala keperluan utk ulangkaji musim cuti sekolah ni saya dah sediakan...

ditambah juga sebakul dua leteran td...
sy warning jugak...
kalau homework / latihan u/kaji tak siap ...
tak leh p tengok wayang dah lps ni...hehe...
kena ugut sikit...kalau tak diaorg main2 je...
school holiday thn ni belum merancang utk bercuti ke mana2 lg...
dgn keadaan cuaca yg tak menentu...
sy tak berani nak merancang...but insyaAllah...
ada angan2 nak p bercuti...nak relaxkan otak...nak relaxkan badan...
feel so tired ....

next program...on this saturday...27 nov 2010...
prog jatidiri anjuran JHEAIPP @ taman negara PP / pantai kerachut
huhu panjat bukit & naik bot...thats our activity...

okies mahu titun...nanite:)

*♥* my cinta hati ... *♥*



regards
~adeqya8284~

Wednesday, November 24, 2010

*♥* mood : sibuk sepanjang minggu....*♥*

huhu....mahu hapdate blog...
tp minggu ni tired sgt...
tiap kali malam menjelang ...
lps isya' terus cari katil dan bantal...* mlm ni je agak b'tahan sikit...huhu

kenapa ya minggu ni terasa pack sangat...dan minda cepat letih :(
nak kata keje banyak di pejabat tu...
banyak la jugak...
banyak kerenah dgn client...
mcm2 permohonan kahwin dtg minggu ni...
mcm2 wajah...mcm2 ceritera...

kalau nak diikutkan...
seboleh mungkin saya cuba untk selesaikan semua kerja2 yg pending ...
tapi rasanya tak terpegang kot...
selesai kerja ncr...datang kes kaunseling...hbs kaunseling datang kerja dakwah...
hbs kerja dakwah...datang kerja admin...aduyai...
sabar lagi selagi mampu...
insyaAllah cuba bertahan dan bertahan lagi...

saya masih mencari2 fokus kerja saya di tpt baru ni...
sedang cuba buat pembahagian tugas...
tapi ada pulak pihak yg berbunyi cakap tak perlu buat pembahagian...
mcmana kerja nak selesai kalau tak fokus pd satu2 kerja kan...

bukan nak tunjuk pandai ...i just want to apply my skill...

penat jer x-pensyarah saya Dr. Norziani membebel tentang pengurusan organisasi..
habis jer belajar x apply pun dlm organisasi...mana boleh cmtu kan? huhu...
seboleh mungkin...sy akn cuba untuk mengurus semua kerja sebaik mungkin...
nama pun x-student kos pengurusan...organisasi pulak tu...
ilmu ada tapi x leh nak apply...huhu...cmne tu???


i want to set my step...
insyaAllah i will start my plan next year 2011...
sedang mengatur strategi dan langkah untuk sesuatu yg lbh baik thn hadapan...

moga kesabaran saya nanti membuahkan hasil...
minggu ni adakala emosi saya terusik bila berdepan dgn client2 yg "t'lebih bijak"...
huhu inilah situasinya bila setiap hari berurusan dgn public...
sabar kena jd akar tunjangnya ...
hari2 jumpa manusia yg berbeza2....yg berbagai peelnya ...

ya Allah ...kirimkan sabar itu dalam hati ini...
moga ianya jadi nadi dlm kehidupan...dan penguat diri dlm kesusahan :)

regards
~adeqya8284~

Saturday, November 20, 2010

*♥* ceritera penghulu segala hari *♥*

Alhamdulillah...kelmarin penghulu segala hari yg indah...
walau banyak ujian yg datang menerpa...

awal pg kelmarin ...
sebelum menjejak ke office sy siapkan hidangan spagethi untuk teman2 di pejabat...
dah lama berjanji nak masakkan...baru kelmarin ada kelapangan...
dan kebetulan kantin pejabat masih belum buka dan masih beraya...hehe
malang tak berbau...sebahagian sos spagethi tumpah dlm kereta...huhu
kuantiti sos yg saya buat agak banyak...
so maybe bekas sos tu tak balance bila diletakkan dlam kereta...
nasib baik sikit je yg tumpah...huhu
alhamdulillah lepas sesi tazkirah pg kelmarin semua menjamu selera...:)
seronok bila makan ramai2 ni ...yg x best pun boleh jd best kan...
yg mencuit hatinya bila ada yg bertanya...
maria yg masak ke? maria pandai masak ke?
huhu...mahu je saya jawab...
org perempuan kalau tak boleh memasak tu satu kerugian...
setinggi mana belajar pun ke ceruk dapur jugak tempatnya :)

itu cerita pagi hari...
cerita tghari...
saya meneman k.zah pergi menempah kad majlis perkahwinan adiknya...
keluar dr kedai menempah kad kahwin tu...satu lagi xciden berlaku...
sian cik greenish...biarpun dia kereta baru...dah 3 kali xcident...
aduyai...nak kena mandi bunga lagi jawabnya ni...
nasib baik hanya xcident kecil...takde yg kemek2....huhu
2 kali cik greenish dilanggar...
tp kelmarin cik greenish pulak yg tercium motorsikal org...huhu :(

lps habis keje ...mcm biasa kelmarin hari jumaat ...
sure ada date dgn tini ke p.mlm parit buntar...hehe
bukan beli apa pun saja menjamu mata...
balik dr p.mlm saya dihidangkan dengan satu ciptaan Allah yg sangat indah...
pelangi senja...teruja...sangat cantik..subhanallah...
kebiasaannya pelangi yg kita lihat berbentuk 1/4 bulatan saja kan...
tp kelmarin sy dihidangkan dgn pelangi senja separa bulatan...
nak ambil gambar penuh tak boleh ...pelangi tu terlalu besar...hp saya kecik je...
tp bila 2 gambar dr arah yg berbeza dicantumkan saya kira ia masih boleh kelihatan...
lihatlah....



cantikkan ciptaan Allah...
melihat pelangi senja nan indah hilang duka lara sepanjang hari...
dalam hati mengharap...moga hari2 mendatang jua lebih indah dan lebih baik...

subhanaAllah

regards
~adeqya8284~

Thursday, November 18, 2010

* menghargai erti kehidupan *

alhamdulillah...menyusuri masa yang semakin pantas berlalu...
november bakal ditinggalkan...disember bakal menjelang...
bila kita menyebut ttg disember...pastinya semua manusia akan bersedia...
bersedia untuk menutup buku lama...
dan membuka buku baru dngn azam2 yang lebih membina ...
sebelum menutup buku lama...
pastinya kita akan flashback semula apa yang telah kita lalui dan alami sepanjang tahun ini...
MUHASABAH DIRI...
merenung segala perbuatan lalu...dan cuba untuk memperbaiki diri...

bila merenung kembali tahun 2010...
saya kira ianya adalah salah satu tahun "ujian" buat saya...
suka, duka, tawa& tangis silih berganti...
saya juga HILANG sesuatu dlm diri saya...
hilang kekuatan, hilang CINTA, hilang sebahagian daripada keyakinan diri...

namun Alhamdulillah...
tiap bencana yang tiba pasti akan terselit berita gembira disebaliknya...
dan Alhamdulillah juga...
kini saya semakin kuat untuk berdiri ...dan menerima hakikat...
maksud disebalik 'kebahagiaan dalam perpisahan' itu...
Ya Allah...kekuatan anugerahMu ini terlalu besar nilainya...
diri ini tak akan mampu untuk terus bernafas di muka bumiMu ini...
seandainya tak ada iman yang Engkau bekalkan dalam hati ini...

tahun 2010 melakar situasi...

saya "hilang" seorang teman...
saya tamat belajar dan berjaya menggenggam segulung ijazah sarjana muda pengurusan...
saya "sakit" dan alhamdulillah...beransur pulih dgn cara perubatan Islam...saya menerima kenaikan pangkat dan berhijrah ke organisasi baru...
saya dikejutkan dengan masalah kesihatan encik abah...
saya gantikan cik wiwi dengan cik greenish...^_^ buying new car ...
...........................................................................
menandakan beberapa perkara lg yg mngkin @ bakal menyapa
sblm tirai 2010 berlabuh
besar kan hikmah disebalik segala ujian...
jika direnung kembali...suka dan duka silih berganti...
benarlah janji Allah ...
sebelum sesuatu kebaikan itu diberi...hamba2ku akan terlebih dahulu diuji...

sedang merenung dan muhasabah diri...
bersyukur atas tiap ketetapannya...
sabar + berlapang hati ...adalah kunci kekuatan dalam mencari redhaNya...

syukur padamu Ya Allah...atas anugerah ini...
kekuatan yang Engkau hadiahkan
sukar ku kecapi...andai rahmatMu tidak mendampingi...

regards
~adeqya8284~

Monday, November 15, 2010

*♥* pantasnya perjalanan waktu... *♥*

sekejap saja kan masa berlalu...
pejam celik pejam celik...
kita dah menghampiri pertengahan november ...
lusa 10 ZulHijjah ...
tarikh sambutan AidilAdha bagi seluruh umat Islam di seluruh dunia ...

rasa mcm baru je habis menyambut AidilFitri...
dah nak sambut raya balik...
AidilAdha kali ni sy kira kurang meriah sikit sambutannya ...
adik saya di Kuantan tak balik...
student2 di kolejnya tgh exam...so lecturernya pun tak boleh bercuti la...
Acu saya sekeluarga masih di UK...
huhu aritu ingatkan raya haji acu dah balik...tiba2 acu extend lagi pengajian...
sayangnya Acu nak tinggalkan Wales ye...huhu...
ape2 pun moga selamat semuanya and acu balik dgn satu gelaran
"Dr. Abd Halim Bin Mohd Naam" :)

sempena AidilAdha ni minda saya dah ada beberapa perancangan prog ...hehe
saya dah tempah sebiji ice-cream cake sempena birthday angah terchenta...hehe
kebetulan pulak birthdaynya jatuh masa hari raya tu...17/11...
so dah order siap2...
thn ni saya tak ambil cuti tambahan...
beraya ala kadar saja...
pagi raya balik kampung sekadar untuk ziarah saudara mara terdekat...
dan ziarah pusara mak & opah ...
esok saya akan kerja di pejabat half day...dan half day lg bekerja di dapur rumah...hehe
mama saya tak bercuti...so tanggungjawab di dapur sah2 berpindah milik...
menu dah ada dalam kepala ...so just listing, buying and doing my routine ...:)
hopefully dapat cover everything esok...simple menu je...
nasi impit+kuah kacang+laksa :)

so selamat menyambut AdidilAdha ...
semoga barakahNya bersama kita

regards
~adeqya8284~

Tuesday, November 9, 2010

*owh...penatnya...*

sorry guys...tak sempat nak update blog ni...
hujung minggu haritu ...sibuk mengemas baju2an..
masuk je hari keje ...sampai tak boleh nak angkat kepala jadinya...huhu

minggu ni juruaudio merangkap juruteknik komp saya dh menghilangkan diri...
ke alor setar...
kenape la yg encik ninzam p betapa sampai seminggu...aduyaii...
patah jari jemari saya siapkan kebenaran kahwin minggu ni...
hari ni ...dalam keadaan kelam kelibut key in data untuk client bw ke indonesia...
bos pulak minta khidmat nasihat pasai komp & hrmis...
aduyai...
dah la sistem e-munakahat tu baru je nak serasi dgn sy...
ada pulak gangguan2 luar ...
sabar2...

sekarang jam 8.54 minit malam...
saya masih bersama cik lappy ... siapkan bahan2 ...
untuk program kaunter aduan bergerak bersepadu (KABB)
anjuran biro aduan awam, jabatan perdana menteri...
prog tu hari khamis ni...
dari semalam saya tidur lewat semata2 nak siapkan bahan2 pameran ...

sabar ye wahai badan...
siang td...bertungkus lumus buat kebenaran & makluman kahwin...
malam ...masih lagi mengadap keje ...
semalam saya siapkan bahan unit NCR...
mlm ni nak siapkan bahan untuk unit pendidikan & dakwah pulak...
ape pun thanks pada yg sudi tolong siang td...
iskandar...thanks sebab tolong akak laminate bahan2 tu...
kak zah & k.ayu...thanks sebab sudi p ambil brosur2 di JHEAIPP...
k.nana...thanks sebab bagi semangat ...
walaupun k.nana sendiri sibuk dgn laporan kewangan bulanan... thanks sis...

kadang2 terfikir...
macam mahu je minta tangan dan masa extra...

tapi bayangkan...kalau tangan kita lebih dari 2...
dan sehari kita lebih daripada 24 jam...
huhu tidak...tidakkk....
benarlah segala ketentuan & aturan Allah tu yg terbaik...

thanks God...alhamdulillah...4 this great life :)

regards
~adeqya8284~

Friday, November 5, 2010

*♥* i'm back >_< *♥*

Alhamdulillah sy dah selamat sampai ke rumah tepat jam 7.20pm semalam ...
pertama kali memandu sendiri ke kuala lumpur ...
agak penat + neves jugak la...
thanks cik greenish sebab tak banyak buat hal...
nanti kita g jejalan lagi ye...
rasa mcm mimpi pun ada bila difikir2kan balik...hehe

waktu perjalanan pergi...kesihatan saya agak terganggu...
sakit tekak + period pain ...
tp saya gagahkan jua sebab kereta saya ditumpangi 4 teman2 dr JAIPP...
owhhh ya...sebelum terlupa
a lot of thanks my 2 lil bro...saifullah & jamil from jabatan mufti pulau pinang...:)
thanks sebab jadi pemandu pelancong akak...
nasib baik ada adik2 berdua...
perjalanan & perancangan dipermudahkan...
boleh tahan cerewet adik2 saya ni...
hehe memilih tempat tinggal...sampai kami boleh stuck 2 jam perjalanan...
ape pun dik..thanks...bangi memang best!

exam???
rasa mcm tak yakin...
huhu...saya tak meletakkan harapan yang tinggi ..
andai ada rezeki adalah...
kalau kandas ...saya bersedia untuk reseat lg thn hadapan...
banyak perkara yang sy perlu ambil perhatian...
kena hafal banyak lg hadis2 & ayat2 Al-Quran untuk kuatkan hujah...
sepanjang peperiksaan...
rasanya saya banyak jawab soalan munakahat ja *bab nikah & kahwin
kenapa soalan munakahat???
sebab keje saya sekarang mmg 100% berkaitan munakahat...
huhu...kena lebih banyak beri perhatian pada bab2 lain lagi lps ni...

selesai satu perjuangan...
nexxtttttttttttt assingment...
bos dah bg tugasan sebelum saya ke serdang...
kena buat pantauan keatas semua kelas KAFA & Fardhu Ain dlm daerah...
untuk persiapan sebelum sesi persekolahan thn hadapan...
dan untuk agihan peruntukan bajet thn 2011....
so unit pendidikan...bersiap sedia lah ye...
4 orang ustaz yang bakal dipanggil oleh bos kecik ni minggu depan...

thanks God 4 everything :)
Alhamdulillah ..dipermudahkan segala urusan dan dipertemukan dgn kebaikan ...

regards
~adeqya8284~

Sunday, October 31, 2010

*♥*Jodoh:Jangan mencari terlalu sempurna... *♥*

copyright by Irara Dira

Jika kamu memancing ikan....

Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....

Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....

Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu...

dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga .........

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...

Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....

Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....

Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu ...

dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya ...

selagi dia mengingatimu. ...

Jika kamu menadah air biarlah berpada,

jangan terlalu mengharap pada takungannya...

dan janganlah menganggap ia begitu teguh....

cukuplah sekadar keperluanmu. ...

Apabila sekali ia retak....

tentu sukar untuk kamu menambalnya semula....

Akhirnya ia dibuang begitu saja....

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya...

mungkin ia masih dapat digunakan lagi....

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang,

TERIMALAH seadanya....

Janganlah kamu terlalu mengaguminya...

dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....

Anggaplah dia manusia biasa.

Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN ...

bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya....

akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA ...

boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi...

yang kamu pasti baik untuk dirimu.

Mengenyangkan. Berkhasiat.

Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..

Terlalu ingin mengejar kelazatan.

Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya.

Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan.....

yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu.

MENYAYANGIMU. ..MENGASIHIMU. ..

Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.

Terlalu mengejar kesempurnaan...

Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain...

Kamu juga yang akan MENYESAL.....

~untuk renungan bersama~

*♥* hati...maafkanlah... *♥*

tak tahu nak mengadu pada siapa ...
menangis...dan menangis lagi...
tapi rasa luka di hati masih belum juga menjejak pergi...
duhai hati...maafkanlah...

kenapa ya kita mudah berkecil hati bila pemberian kita tak dihargai...
pemberian tanda ingatan...bagi sy nilaiannya bukan wang atau harganya...
yang penting ingatan...sebagai tanda kasih sayang...

sekali lagi ...hati maafkanlah...
saya sedang dlm dilema diri...
sedang berkecil hati dgn encik abah & pn mama...
mungkin mereka tak sedar yg sy sdg sedih...
atau saya sedang dlm pms zone yg menjadikan saya "beremosi lebih'

saya dah jumpa kaunselor tetap saya...k.zah...
mahu k.zah memujuk saya...tiba2 k.zah jg sedih bila mendengar cerita saya...
kami sama2 nangis...sama2 alirkan airmata...
org lain??? sy takkan libatkan...
ini urusan keluarga ...urusan peribadi sy...
biar sy yg menanggungnya...
adakala rentak hati tak dapat dijangka...

inilah saya ...kalau terlebih kasih...
dalam sy menasihati org lain...jgn beri kasih @ cinta 100% kpd insan lain...
kali ini saya yg beremosi lebih...:(

moga hati akan tenang sebelum sy menjejak ke serdang...
moga kemaafan itu akan hadir dalam pelukan saya pd encik abah...
sebelum saya menjejak pergi nanti...

regards
~adeqya8284~

Friday, October 29, 2010

*♥* malam yang indah... *♥*

alhamdulillah...dah selesai 1-2 masalah yg melanda....
thanks tikah, liena & mysisjura...
tenang sikit rasanya bila ada chat session dgn kalian mlm ni...

tikah thanks 4 the tips...
alhamdulillah ...
selesai 1 bab...
insyaAllah tak ada gangguan lagi dah kot rasanya lps ni...
selepas hampir seminggu sy simpan dan biarkan call & sms dr insan yg sy x kenali...
mlm ni terurai jua...
face it...berdepan dan selesaikannya..
alhamdulillah done ...:)

missliena...
thanks 4 the sharing ...
great blog...:)...its nice dear...
betul cakap ina...blog tu sgt istimewa...
ada sesuatu di sebalik segalanya :) nanti kita chat lagi yah...
enjoy ur life dear...
perjalanan hidup yg diibaratkan seperti roda ni tak meriah tanpa ujian...
kita sama2 doa...moga kita boleh hadapi segalanya dgn tenang...

mysisjura...
alhamdulillah...:)
terurai jua rahsia yang sy simpan...
moga ada hikmah di sebalik segalanya...
i know u sis..in whatever condition...u can handle it insyaAllah...
thanks a lot dear sis...
untuk doa...untuk semangat...dan untuk segalanya...
if one day I returned to the eternal nature...
i know...all my secret will safe with you ...

tikah, liena & mysisjura...
only God knows how much i luv u all...
teman tika sedih, tawa dan riang...
insyaAllah friendship never end...

mlm ni ingin tidur lena...
esok ada date dgn tuan pengarah~perlu ambil autograf utk perjalanan luar stesyen next week...
thanks to my bos yg sudi dtg ofis td semata2 utk tandatangan borang sy....
walaupun lps seharian berkursus jenazah...
really appreciate it bos! :)

sedang buat persiapan mental & fizikal...
dgn kaki yg masih belum 100% kuat utk memandu jauh...
sy akan gagahkan jua untuk memandu ke UPM serdang minggu depan...
masa untuk berdikari...dan laluinya sendiri...
doakan sy selamat pergi dan balik 2~4 november 2010 insyaAllah :)

mahu titun jam sudah pukul 1.09 am...
gudnitezzzzzzzzzz

regards
~adeqya8284~

Monday, October 25, 2010

*♥* cik lappy demam!!! *♥*

huhuhu...
bukan sekadar cik lappy saya demam...
dgn tuan2nya sekali dah berjangkit ni...
mlm minggu yg lepas ...
sedang asyik main2 game tiba2 cik lappy shut down sendiri...
bila on je balik ...cik lappy dah tak normal...
ada border kiri kanan...mana datang pun tatau la...

hari ni ...monday fever!
biasa la hari isnin...hari seperti mahu bermalas-malasan ...
malangnya ada meeting pendaftar di jaipp pulak...aduyai
sy yang menurut perintah...
menjejak jg ke pulau walaupun pepagi hari jammed...
meeting yg sgt kecoh dgn pelbagai isu...
poligami+kawin luar negara+resolusi+ blablabla...
habis meeting jam 1.45 tghari...
rasa mcm berpusing2 je pulau pinang hari ni...
ape taknya ...mesy semua cakap pasal enakmen & undang2...
plus dgn migrain yg tiba2 menyerang tgh mlm semalam...
tuhan sj yang tahu...perit & sakitnya sy menanggung...
alhamdulillah nasib baik menjelang tghari sakit semakin hilang & reda...
hbs meeting sy masuk pejabat...

huhu...
cerita lain pulak yg dtg...
exam lagi!!!...kali ni paper III & IV ...
di banquet hall UPM, serdang...3 & 4 Nov...
paper III Pengetahuan Islam
~Feqah, Ulum Al-Quran,Ulum Hadith & Akidah~
paper IV Dakwah & Pent. Islam
~sej & perkem. dakwah, undang2 pentadbiran islam & undang2 keluarga islam~

God ...please send me a strenght...
kena kuat fizikal & mental ...
ditambah dengan satu dua perkara yg masih dlm kotak fikiran ni...
kusut rasanya...
moga ada jalan keluar...dan moga ada ketenangan utk saya lalui semua mehnahnya...

regards
~adeqya8284~

Friday, October 22, 2010

*♥* InsyaAllah by Maher Zain *♥*

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah...Insya Allah...Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah...Insya Allah...Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah...Insya Allah...Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way...showed me the way...
Insya Allah...Insya Allah...Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

fenomena Maher Zain dah lama melanda Malaysia...
baru minggu ini saya berkesempatan
untuk menilik, mendengar dan menghayati bait2 indah lagu2nya...
subhanAllah...indah...sangat2 indah bahasanya...
hayati liriknya...
dan letakkan ia sebagai hiburan dan penawar
dikala kita dalam kesepian & kegelisahan...

anda akan terasa kebesaran rahmah dari Dia yang Maha Pencipta...

regards
~adeqya8284~

Thursday, October 21, 2010

*♥* pelik...pelik... *♥*

pelik binti ajaib betul la...
aduyai...
dah takde keje ke sampai boleh buat aktiviti mencari no hp sedondon!
haaaa....nak marah la ni...

alkisah...
sejak habis interview di a.star tempohari...
hp saya mula terima call yg pelik2...
rasanya dah lama saya tak terima call2 yg membuang masa ni...
sangkaannya dah masuk umur 26 ni... dan pulak dah menjejak tahun 2010 ni...
takde la manusia yg suka buang masa & gunakan hp utk perkara yg tak berfaedah...
kelmarin terpaksa berdebat panjang dgn sorang mamat kecik ni ttg no hp sy...
tak pasal2 dikatanya no hp sy ni no kwnnya...puas sy jelaskan ...
tapi masih dia tak puas hati...
akhirnya saya biarkan je panggilan2 masuk tanpa dijawab...
hari ni pulak tetiba jer timbul kembar no hp saya di skrin..
no yang sama bezanya cuma no awalannya 012 manakala no hp sy 017...
adui tension betul melayan panggilan & sms dr makhuk yg tak faham bahasa melayu nih...
penyudahnya saya sorok dan simpan hp dlm almari dgn mood silent
tonite no hp...no sms...no call...
cik sony c903 sila dok diam2 dlm almari ye ...sorry sgt2...
dah tak boleh tgk apa2 call masuk @ sms masuk...

kenapa la ada lagi manusia sebegini...
teknologi hari ni utk kemudahan...
bukan utk main2 atau mengganggu ketenteraman makhluk Allah yg lain...

sabar maria sabar...
God always with us insyaAllah...

regards
~adeqya8284~

Tuesday, October 19, 2010

*♥* diari hari ini... *♥*

kepenatan...kepenatan...
baru balik dari alor setar...

alhamdulillah...selesai sesi interview di IPD alor setar hari ni...
penat rupanya ye nk jadi polis ni...
huhu...walaupun gaji lumayan tak sanggup rasanya nk pikul amanah yg berat tu...

seperti yg dirancang...sebulan yg lalu...
wani *bakal inspektor to be insyaAllah :) ...minta jasa baik saya & tini ...
utk jadi saksi bagi interviewnya hari ini...
alhamdulillah stage kelmarin wani berjaya terpilih dalam senarai pendek...
hari ni utk tapisan keselamatan ...
saya dan tini perlu menjadi saksi kepada wani utk dipilih ke stage seterusnya...

dipendekkan cerita...mcm2 ujian datang...sepanjang perjalanan ke alor setar...
namun alhamdulillah...segalanya masih berjalan dgn baik & lancar...
terkejut jugak...
selaku saksi sahaja ...saya diinterview selama 45 minit di dalam satu bilik khas...
*wuahaha...ni dah mcm kes saya interview utk diri sendiri ni...
ape pun puas hati sebab dapat tolong wani...
and we hope...u will get it wani!
best tu tgk tangga gaji baru bagi inspektor yg memiliki ijazah...basic je 2k
campur elaun semua blh mencecah 4k tu...huhu...loaded cik2 polis hari ni...

ape pun happy dgn task hari ni...
hehe...happy sebab lalui masa2 yang tenang...
and jumpa insan2 yg tenang jugak...
ada cerita di sebalik segalanya...
hehe ...tiba2 rasa... bunga2 di taman hati mekar kembali...opsss...
haha...just a little bit noty story...
i think better i'll keep it up first...
yg penting semua yg pergi interview hari ni happy sangat...
thanks wani...and thanks makcik sham...
thanks 4 the great moment...
makcik...jgn lupa...doakan yg terbaik utk saya ya :) hehe...

badan letih sangat...
mahu rehat :)
esok masuk opis...keje balik mcm biasa..
God thanks 4 da great moment ...
alhamdulillah...;)

regards
~adeqya8284~