Friday, April 30, 2010

::antibodi lemah!::




darah sy diambil lg...
tempreture bdan naik mendadak smpai 38.5..
mcm2 yg doc suspek...doc sebut denggi & h1n1...amat la takut...
panas badan buatkan sy tak tido semalaman ...
rasa sengal2 bdn ni dah lama melanda cuma sy tak ambil peduli...
sekali bila dah jd kronik sebegini ...br la tersedar...amat sakit rupanya...
harap tak ada yg melarat...mengadap cik lappy ni pun sambil baring...
bosan asyik tido dan tido aje...mata dah naik sembab...
kulit muka pun dah jadi kering...sy rasa effect badan terlalu panas...

doakan sy...moga kembali sihat seperti sediakala...

regards
-adeqya8284-

Wednesday, April 28, 2010

.:New Life???:.

Alhamdulillah...selesai segalanya...
selesai peperiksaan untuk semester akhir pppjj usm s.a 2009/2010,
juga selesai urusan melapor diri ke tempat baru pd 26 April yang lalu...
alhamdulillah...semuanya berjalan lancar walau timbul banyak perkara di luar jangkaan ...

sehari sebelum kertas terakhir,
sy diserang senggugut & migrain yg amat teruk...
rasanya separuh pengsan ...sbb dr pukul 4-6 petang mcm tak sedar je...
nsb baik ada roomate yg prihatin dan tahu keadaan sy...
keadaan ni jrg berlaku...malangnya kali ni berlaku waktu peperiksaan...
terpaksa juga gagahkan diri menelan ubat ...
utk mengulangkaji serba sedikit tips2 dr pensyarah...
alhamdulillah...yg termampu sahaja sy lakukan utk paper ini...
selebihnya dr Dia yg memberi...

melapor diri ke tempat br juga banyak kejutan...
dlm minda sy...terdetik..biarlah persekitaran kerja kali ni ramai kwn2 perempuan...
sbb sebelum ini organisasi sy dipelopori oleh "kaum adam"
sangkaan saya amat meleset...dan amat mengejutkan...
sy tiba di bilik melapor diri seawal 7.40 pagi...
tiada org lain di depan bilik Mutiara 1 tgkt 29, komtar itu melainkan sy...
selepas 15 minit dtg seorang lelaki menyapa...
dia memperkenalkan diri dan dsitu sy tahu yg dia juga hadir utk melapor diri
utk jwtn yg sama dgn saya...
slps berkenalan br sy tahu...lelaki tersebut bukan anak jati p.pinang...
dia dtg jauh dr seremban...
waktu itu terdetik rasa syukur dlm hati ...
kerana sy masih dtempatkan di dalam negeri kelahiran sendiri
sehingga jam 8.10 pg..hanya kami berdua yg ada...
kami dipanggil masuk ke dalam bilik mutiara 1 oleh staff yg bertugas...
selepas setengah jam ...
br sy sedar...seramai 8 orang di dalam bilik Mutiara 1...
hanya saya SEORANG perempuan...masyaAllah...
amat tidak selesa...tak tahu kenapa...
mereka ok sebenarnya....menegur dan bertanya khabar secara baik...
bahasa yg digunakan mereka juga amat baik sehingga sy amat terkejut ...
apabila mereka membahasakan diri saya "ustazah"
adehhh...terasa sengal seluruh badan bila mendengar panggilan itu...
sy perlu terima ...dan terbuka...

Sesi melapor diri berjalan lancar...
dan selepas membuat permohonan penangguhan...
dan menyerahkan surat pelepasan utk peperiksaan
sy dibenarkan balik...
hehe..hari pertama melapor diri dah dpt keistimewaan...
alhamdulillah pihak SUK PP faham keadaan sy yg akn menghadapi peperiksaan
keesokan harinya ...
apepun sy perlu tunggu 10 mei ini utk tahu penempatan sebenar...
tp sy dah dimaklumkan...
kekosongan jawatan semua di sekitar pulau sahaja...
*mahu nangis bila mendengar berita ini...
terus sy menelefon encik abah...
nsb baik encik abah faham...he said...
"takpe kita tgk keadaan nanti...samada berulang dr seberang jaya, atau menyewa dkt daerah pulau" huhu...
sy terima ...inilah cabaran kan...

sy benci dgn keadaan ini...
8 tahun di asrama menyebabkan sy rasa terpinggir...
tiba2 sy perlu berasingan dgn family lagi...huhu
amat tidak happy...
segalanya msih dlm proses...sy harap sesuatu yg terbaik menanti...
kalau terpaksa tggl berasingan pun sy terima walau dgn hati yg berat..
tuhan tahu kan yg terbaik utk hambaNya...
moga segala urusan sy dpermudahkan Dia...

*saat sy menaip entry ini..sy masih dlm keadaan kurang sihat...
demam, selsema, batuk..meloya...semuanya ada..huhu
doakan sy cepat sembuh!

regards
-adeqya8284-

Monday, April 26, 2010

.:Family Day::25 April 2010:.

Hari ni sy & angah sefamily balik kampung...
urusan keluarga ...
on the way ke kampung kami singgah di pasar pagi sg.perak, kuala kangsar...
kebetulan bertembung dengan ...
pameran vespa dan wolkswagen peringkat antarabangsa...
sila lihat picture collage di bawah...




selepas selesai semua urusan di kampung...
makyang ajak makan tengahari di lokasi di bawah...





.:ini antara menu terawal yg tiba...ikan talapia bakar dan yg paling penting........:.

.:sambal tempoyak dan ikan pekasam! menu wajib!...hehe:.



.:acik jah : makyang: azim: syura:.

saya tiada dlm gambar....no mood
PMS!!...amat sakit....
dua hari saya berguling2 sakit pinggang utk bangun pagi...
biasa la... bila sakit bulanan dah jd sakit dwibulanan...
ini gara2 stress!....
mlm ni...sakit sy dah berkurang ...
moga esok sy dipermudahkan segala urusan ....


regards
adeqya8284

Sunday, April 25, 2010

.:23April2010:.

23042010
secara rasminya ia hari terakhir untuk sy berkhidmat di
Pusat Kegiatan Guru Sungai Bakap...
pantasnya masa berlalu...
sy sendiri seperti tidak percaya...utk melaluinya...

dlm sibuk menghadapi peperiksaan di USM,
sy sempat merancang satu majlis pd hr terakhir ini...
majlis sederhana ...yang dihadiri teman2 terdekat ...
terutamanya rakan2 dr pkgnt dan beberapa rakan sekerja yg lain...
sy minta utk dirahsiakan majlis ini...
tak mahu menimbulkan kontroversi lagi!
cukuplah dgn apa yg menghantui diri ini...
sehingga ia melibatkan campur tangan org luar dr organisasi...
niat sy cuma satu...
majlis ini akan jd momen terindah...
utk sy dan rakan2 yg menghadirinya...

terima kasih pd yang hadir...
cikgu azhar, k.mariya & firdaus...
tak lupa pd 2 kakak kesayangan saya...
k.nisah (pkg sbrg jaya) & k.munirah (pkg butterworth)...

ia sememangnya momen yang saya takkan lupakan...
untuk kali ketiga ...sy melihat air mata k.nisah...
air mata & pelukan dr seorang kakak yang sy kenal kasihnya...
seperti waktu2 yg lps...sy cuba bertahan...sy dah berjanji pd diri...
airmata sy takkan gugur di depan k.nisah...
kali ini...pelukan k.nisah amat erat...
Ya Allah...amat berat untuk meleraikannya...
sebagaimana k.nisah takut utk kehilangan sy...
begitu juga diri sy sebenarnya...
rakan sekerja yang selalu memerlukan diantara satu sama lain...
kakak dan adik yang selalu berkongsi saat pahit dan manis kehidupan...
sukar utk sy gambarkan...hari2 tanpa insan2 yang saya sayang ini...
saya dan k.nisah bukan sekadar rakan sekerja...
k.nisah kakak kedua sy selepas angah kakak kandung sy...
malah abg zamri dan baby harith juga sy sudah anggap sebahagian drpd keluarga sy...
family kami saling kenal...
sy rapat dgn mak & abah k.nisah...
begitu jg dgn k.nisah & abg zamri...saban tahun...
tiap kali syawal pasti ada kunjungan dr mereka ...
masih segar dlm ingatan...
kami berkongsi...
saat suka & duka k.nisah menunggu cahaya mata selama 3 thn ...
saat suka & duka k.nisah mengandungkan harith...
saat suka & duka k.nisah melalui masa berpantang dan menjaga harith...
segalanya masih segar dlm ingatan sy...




k.nisah...
luv u so much sis!
saat sy menaip entry ini...
airmata gugur lagi...
inilah sy...tak mampu untuk menzahirkan perasaan pada insan yg sy sayang!
hanya tuhan yang tahu...kasih, sayang dan cinta sy...

tuhan ...berikan diri ini peluang...
untuk terus hidup dengan kasih, sayang dan cinta ...
anugerah terindah dariMu....

Posted by Picasa

regards
adeqya8284

Sunday, April 18, 2010

.:tenang seketika:.

Memandangkan jarak kertas peperiksaan sy jauh lagi...
sy ambil kesempatan mencr ruang utk tenangkan diri seketika...
plan asal nk balik ke p.buntar sekejap...
tp fikir2 balik nanti letih buang tenaga di tengah jalan je...
balik dh x blh nk study...
so sy ambil kesempatan utk jenguk cinta2 hati sy di bertam hr ni...
dah 2 mgu x jumpa...msg2 dah bersekolah mcm tu la kan...



Posted by Picasa

waktu dgn budak2 ni amat la happy...
rileks sekejap...
lps keluar mkn tghari..usai solat zohor hinggalah membawa ke asar...
diaorg tak henti2 kacau saya ...
main baling2 bantal...baling2 comforter semakkan bilik...hehe amat2 seronok...
sekarang diaorg dah pandai...
dah pandai ajak sy tgk wayang...adehh...ni la kesannya bila sekali dah bw menonton...
sy beralasan takde cerita kartun di pawagam...
kebetulan jg sy br lps check jadual tayangan...
kartun "how to train your dragon" dah tak ditayangkan...
nanti la...lps2 exam ni...time paksu dioarg balik pasti sy bw dioarg menonton lg...

hehe melalut sudah...
sy nk rest...and then sambung study semula

regards
adeqya8284


Friday, April 16, 2010

.:inilah kehidupan...:.

mlm ni tidur sy terganggu...
entah la...sy sendiri tak pasti kenapa..
mungkin sebab terlalu banyak perkara yg hinggap di minda ni...
inilah kehidupan kan...
suka atau tidak...kita perlu teruskan juga...

dlm sy masih dlm proses menyelesaikan masalah peribadi,
dlm sy menghadapi peperiksaan semester akhir,
dlm sy yg masih bingung dgn dunia kerjaya baru yg bakal sy hadapi,
pg td sy dikejutkan lg dgn satu berita yg melibatkan sy secara lansung...
tanpa sy sedari... timbul isu tentang cenderahati dr organisasi...
yang terlalu 'lumayan' utk sy yg hanya bergelar seorang pembantu tadbir...
reaksi saya... hanya 'senyuman' :)

ikhlas sy katakan...
sy sendiri terkejut dgn cenderahati yg diberi...
amat2 terkejut...dan tidak menjangkakannya...
jauh di lubuk hati sy ...hanya syukur yg mampu sy panjatkan ....
bukan untuk menunjuk dan sebagainya...
sy masukkan isu ini dlm entry semalam pun....
semata2 utk penghargaan kpd rakan2 yg mengingati sy...dan bukan utk utk menunjuk2...
sbb itu upacara penyarungan hadiah itu berlaku secara tertutup...
hanya di kalangan kwn2 perempuan yg benar2 rapat...
kawan2 yg pernah makan sepinggan dan tidur sebantal dgn sy...
sy tak jangka akan timbul isu menghina maruah org lain sperti yg berlaku pg ni...
timbulnya isu ni bila berlaku dua pertukaran staf di organisasi sy...
selain sy ...
ada seorang lg pegawai dr pejabat rangkaian lain yg turut bertukar ke Kuala Lumpur...
bezanya dlm kes ini...
dia seorang PEGAWAI dan
saya hanya seorang PEMBANTU TADBIR @ KERANI di dlm organisasi ini...
malangnya cenderahati dr sumbangan rakan utk pegawai biasa2...
manakala cenderahati sumbangan rakan2 utk sy amat2 lumayan di mata org lain...
*sy tak jangka utk menerima layanan yg sebegini istimewa*
sy hanya manusia biasa dlm organisasi ini...
mungkin hanya segelintir pihak sahaja yg mampu menghargai keringat saya
ketika bertugas di dalam organisasi ini ...
sy terima segalanya sbb sy tahu...ianya datang dari insan2 yg dekat di hati saya...
ianya ada tercatat dlm kad yg dikirimkan utk sy...
tandahati itu bukan datang dr semua pegawai dan staf...
hanya dr pegawai dan teman sekerja yg akrab shj...
kenapa wujud isu mencalar maruah org lain sdgkan
sy sendiri tak mnjangkakan sebegini hebat cenderahati yg bakal sy terima...
sy amat2 pelik dgn sifat manusia hr ini...suka menilai manusia pad darjat dan pangkat semata2
mungkin sy hanya kerani ...tak layak utk semua itu...
pelik kan? nilaian manusia pd zahir dan luaran sahaja...

kasihan pd rakan2 sy yg menguruskan majlis kelmarin...mereka terkena tempiasnya...
ramai yg tidak tahu...
sy bukan shj terima cenderahati yg zahirnya indah dlm bentuk hantaran tersebut...
ada satu dua cenderahati lain yg disampaikan terus ke tangan sy tanpa pengetahuan umum...
ianya 'personal gift' dr teman2 akrab yg org lain tak tahu...
kalau hadiah lain ini juga diketahui umum...sy rasa mahu gamat organisasi sy...
cukuplah!....
sy ingin keluar dgn aman dr organisasi ini...
tak berniat untuk berlagak baik di dpn manusia lain...
siapa saya???
biar ia hanya jadi rahsia teman2 rapat sahaja...
sy bukan insan yg terlalu istimewa untuk dihargai! hanya manusia biasa...
yg menjalankan t/jwb di muka bumi ni dgn kudrat kurniaan ilahi...

*Tuhan.....
satu demi satu ujian menimpa...
terkadang tiba saat dan ketika...
rasa seperti mahu rebah dan mahu tunduk pd segalanya...
sy terlalu lemah utk hadapinya ya Allah...
berikan sy kekuatan dan ketenangan itu...
agar sy mampu hadapi semua ini ...dgn petunjuk dan RedhaMU...
*doakan sy mampu untuk hadapi paper perhubungan industri esok dgn baik...
otak sy kosong, jiwa sy juga hampir kosong! moga ada hikmah dsebalik semua ini..........

regards
adeqya8284

Wednesday, April 14, 2010

.:sedih & terharu :.

14 April,
hr ni hari pertama sy exam...
paper falsafah politik yg amat susah...surrender sy mmg tak boleh jwb!...
50 soalan objektif dan 10 soalan esei pendek untuk 3 jam...
amat tidak sempat...otak terasa padat dengan falsafah 7 tokoh politik dunia,
biar apapun yg jd...sy dah cuba yg terbaik...
selebihnya sy serah padaNya...

tghari...usai sy menjawab kertas falsafah politik,
saya terus ke BTPNPP utk mesyuarat j/kuasa pesta buku 2010,
alhamdulillah everything done...

petang td juga sy menerima kejutan dr rakan2 sekerja dr BTPN / PKG Pulau Pinang...
sy terima cenderahati ini dr rakan2 ...


terharu.....dan amat tidak sangka...
sy terima seutas rantai tangan dan seutas jam tangan
guys...sy amat2 terharu...
satu majlis menyarung hadiah2 tersebut telah diadakan secara tertutup...
*majlis ni dibuat atas permintaan...hehe...mcm2 la kwn2 sy...







satu perkara yg buat sy sebak bila saat hadiah ni disarungkan ke tgn sy...
doa insan yg menyarungkan...
"moga nanti bertemu yang lbh baik"
sy hanya mampu tunduk, tak mampu utk mengungkapkan apa2 perkataan pun tika itu...

bingkisan istimewa... buat teman yang istimewa...
k.nisah...
love u so much sis...
alhamdulillah...td maria mampu utk tak alirkan airmata ni dpn k.nisah...
maria kena kuat untuk k.nisah...
airmata k.nisah buat hati maria gundah...
k.nisah....
biar kemana pun jasad ni berada....
i'm still your sister... your friend...
thanks a lot sis for your love, for your sharing & caring...

k.nisah sentiasa ada dlm hati kecil ini

air mata sy hampir jatuh wktu pengerusi majlis mengumumkan tentang pemergian sy nnti,
sy mampu bertahan...
tak mahu tunjukkan sedih itu pd yg lain...
namun sy tewas jua bila dtg seorang tmn sekerja yg layak sy pggl ibu dtg memeluk sy...
sedih & terharu utk tinggalkan semua...

walau apa pun yg terjadi...
sy harus terus melangkah...
sy perlu terus kuat utk mengharungi hari2 mendatang sendiri...
dgn suasana baru dan teman2 baru...
bumi tuhan ini luas...selagi ada daya dan kudrat
saya perlu terus melangkah dalam menuju destinasi yg lebih abadi....

semalam sy dan rakan ada berbual kosong waktu makan malam...
ada yang berkira2 untuk menyambung pengajian peringkat sarjana selepas ini...
ringan mulut sy mencelah...
i.Allah...lps setahun...andai ada rezeki...kita jejak lagi ya ke USM ni...:)
*tuhan...permudahkan urusan ini...



::regards::
-adeqya8284-

Tuesday, April 13, 2010

.: doa buat Alanna :.

menziarah blog rayyan arif dan idris menemukan sy pada cerita tentang baby Alanna...
tabahnya anak kecil ini berjuang menentang sakitnya ...

sayang Alanna,
moga kamu terus kuat untuk berjuang...
moga tuhan sembuhkan penyakitmu untuk mengukir senyum pada bibir mama & papamu...

Doa untuk Alanna : klik di sini

Monday, April 12, 2010

::cerita hati::

~Monday, 12 April 2010~

tak tahu nk bercerita pada siapa tika ini...
cerita hati ...yang punya banyak wajah...
gembira, sedih, risau,takut, rindu dan sebagainya lagi...
tuhan...kuatkan hati ini...untuk terus sabar dengan mehnahMu ini...

Awal pagi td...tika siapkan sarapan pagi...
saya hampir2 terlepas cerek dari tangan...
dan sebahagian daripada air panas di dalam cerek tertumpah keluar...
nasib baik saya sempat elak...terdetik dalam hati...
petanda burukkah???sy cuba positif...sebab banyak perkara yang sy perlu lakukan hari ni...
petang ini selepas waktu pejabat saya akan terus balik ke desasiswa aman damai USM,
untuk peperiksaan 14hb nanti...
masih panjang perjalanan yg perlu sy tempuh sepanjang hari ini...

setibanya sy di pejabat td...
sy terima satu panggilan dr seorang pegawai dr pejabat rangkaian organisasi sy...
tersentap!
itu yg mampu sy ceritakan...
pada awal perbualan...
pegawai tersebut ucapkan tahniah diatas pertukaran sy ke organisasi lain..
tp lama kelamaan pegawai tersebut seolah-olah ....
cuba mempertikaikan lantikan sy ke jwtan br tersebut...
sy pelik...sedangkan semua pegawai atasan menyokong sy sepenuhnya utk berhijrah
dan menimba pengalaman di tempat baru...tetapi berbeza dgn pegawai ini...
pertikaian demi pertikaian timbul...
dr segi senioriti hinggalah ke tangga gaji yang ditawarkan kepada sy...

Tak siapa tahu perasaan sy tika menerima surat tawaran untuk jawatan baru ini,
memang la...jika dinilai gred jwtn dan gaji yang ditawarkan...
sy mampu tersenyum...tapi hanya untuk lima minit...
selepas waktu itu...mcm2 perkara yang datang singgah di minda sy...
mampu atau tidak sy pikul tugas baru ni?layakkah saya?teman2 sekerja saya?
tuhan sahaja yang tahu perasaan sy tika itu....
dan hanya Dia jg yg maha mengetahui...hikmah disebalik tawaran ini...
sy terima dgn hati yg terbuka...bukan kerana pangkat atau gaji...
tp kerana tanggunggjawab sy sebagai umat islam...
dan kerana ingin menimba pengalaman baru di organisasi baru...

Mudah bagi yang melihat dan bercakap...
tapi ianya tak semudah itu bagi yang memikulnya...
sy terima seadanya selepas ini tentang bidang tugas...
mahupun tempat yang diberikan kpd sy untuk 'posting' nanti...
cuma sy mengharapkan agar sy tidak ditempatkan di mahkamah syariah ...
yg perlu menyelesaikan kes-kes yang berkaitan dengan penceraian dan masalah kekeluargaan...
fobia sy ketika melihat sesi perbicaraan kes penceraian pd 2005 dulu blum lg hilang ...
tak sanggup rasanya utk lihat perpisahan diantara anak-anak dan kedua ibu-bapanya...
takut2 sy akan lebih fobia selepas ni...

cukuplah...rentetan cerita untuk hari ini...
sy ingin bertenang...sebelum menghadiri peperiksaan 14hb ni...
jadual 14hb juga agak pack untuk dipenuhi...
pagi sy perlu hadiri peperiksaan kertas yg pertama, Falsafah Politik,
petangnya ...sy perlu ke head ofice untuk mesyuarat j/kuasa pesta buku 2010...
sy pergi bukan untuk bermesyuarat secara rasmi...
pergi hanya untuk menyerahkan tugas kepada rakan2 lain ...
memandangkan sy tlh dilantik sbg ketua utk mencatat minit mesyuarat persatuan p.sumber...
tak mampu rasanya utk letakkan semua kerja dibahu ini,
jadi sy perlu undur diri dan beri peluang kpd rakan2 lain utk ambil alih tugas ini...

thanks untuk iena & tini yg tlh memeriahkan outing sy kelmarin...
keluar menonton dgn kalian sememangnya meringankan sedikit kepala ni...
cerita semerah cinta stiletto itu jg tak kurang hebatnya ....
menghiburkan dan mampu meredakan gundah di hati ini...
dan perkara yang paling buat sy happy kelmarin...
bertemu dgn sabariah, teman sekerja waktu di tadika Graduan Kecil dahulu...
miss u a lot sis...
amat rindu...
bertemu dgn sabariah buat sy terharu dan perlu memanjatkan rasa syukur kpd tuhan...
tika ini, selepas lima tahun sy berhenti dr bekerja di tadika tersebut sabariah dan kwn2 lain
masih di tmpt yg sama mencari rezeki utk menyara kehidupan...
alhamdulillah...
tuhan telah beri saya dua peluang untuk sy menapak dalam dunia kerjaya saya...
syukur tuhan...
saya tak akan berada pada tahap ini...
tanpa kekuatan dan dorongan dari insan2 yang berada di sekeliling saya....
pendorong saya yang utama...encik abah dan doa dr arwah emak...
*saya sayang semua*

regards
- adeqya8284 -

*sila abaikan date & day setting utk entry ini

Tuesday, April 6, 2010

::Syurga Cinta::

"Jika seseorang itu hadir di dalam hidup kamu,
dan menjadi sebahagian daripada hidupmu,
Tetapi atas sebab-sebab tertentu dia terpaksa pergi,
Janganlah terlalu bersedih,
Terimalah kenyataan itu...
sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan hidup kamu"...


Terima dengan *redha*

-adeqya8284-