Sunday, June 27, 2010

*♥* duhai hati...tenanglah...*♥*

alhamdulillah hujung minggu yang menenangkan...
waktu2 untuk saya muhasabah diri sebelum masuk minggu baru...

jumaat lepas...
seperti biasa...rutin seorang pegawai rundingcara...
saya juga memerlukan sesi kaunseling untuk menenangkan fikiran
dan muhasabah diri setiap minggu...
masih banyak kekurangan yang ada pada diri...
dan masih banyak nasihat yang saya perlukan dari insan2 di sekeliling saya...
untuk terus membantu insan2 yang memerlukan saya di luar sana...

dalam banyak2 nasihat yg disampaikan...
saya terkesan dengan satu nasihat dari teman sekerja ini...
katanya...sepanjang saya menjalankan tugas...
nampak saya seperti "bias" gender...
ayat jelasnya...
ketika menjalankan tugas ...saya kelihatan agak berat sebelah
dan tingkahlaku saya seperti berdendam pada kaum adam...

saya terdiam...tidak menafikan dan tidak juga mengiyakan...
balik ke rumah...saya berfikir dan muhasabah diri...
saya akui...sedikit sebanyak perjalanan kehidupan menjadikan saya 'takut' dgn lelaki...
saya takut ...saya rebah kembali...
tak mudah untuk bangun semula selepas jatuh dan hampir rebah...
tapi alhamdulillah...sedikit demi sedikit ...
hati semakin boleh menerima takdir...
saya perlukan ruang...untuk saya baiki kelemahan diri...
tak dinafikan...tiap kali saya berdepan dengan klien...
masalah diri datang menghantui...
pernah dalam satu minggu yang banyak kes...saya menangis tiap hari...
tertekan dan tak mampu untuk mengawal perasaan...
saya tak mampu untuk terus berpura2 tenang di hadapan klien ...
tapi apakan daya...
demi tugas saya teruskan jua...

esok bermula minggu kerja yang baru...
harapan yang tersirat di hati...
moga saya dapat kendalikan kes2 mendatang dengan lebih baik dan tenang...
saya perlukan masa...untuk membersihkan hati dari sifat dendam itu...
dan adakalanya saya terfikir...
mungkin ada sesuatu yang masih belum disempurnakan....

dari hati insan kerdil yang serba kekurangan ini...
saya ingin memohon maaf pada semua insan yang saya pernah kenali atau pernah saya sakiti...
dan dengan ini juga...dengan hati yang tenang...
saya telah memaafkan semua insan2 disekeliling saya...
moga saya dihadiahkan hati yang kental dan tenang...
dalam mengahadapi apa jua ujian yang mendatang...

hati...tenanglah dalam izinNya...
moga tiap langkah dan kerja yang kulakukan tiap hari ini...
menjadi bekalan di alam fana sana ...

regards
~adeqya8284~

Saturday, June 26, 2010

* redhalah ...dengan ujian itu *

catatan hari jumaat yang berkat...
alhamdulillah hari yg tenang ...

seperti biasa...sy melakukan rutin harian ...
menjalan tugas di pejabat...
dan hari yg agak bersemangat kerana ianya penghujung minggu :)

waktu pagi di pejabat saya sekadar menyemak kes2 sepanjang minggu...
dan mengemaskini semua kes sepanjang bulan jun
alhamdulillah...
tenang sedikit hati ni bila lihat ada 2-3 kes yg dah selesai
namun masih banyak kes yang perlu sy bantu...
moga kes2 ini akan berakhir dengan perdamaian...

menjelang petang...
usai solat zohor...saya terima panggilan dari teman di PKG Bayan lepas...
malangnya sy tak dapat angkat panggilan tersebut ...
kerana client sdg menunggu di dalam bilik rundingacara...
selesai sesi kaunseling...saya dapati banyak misscall dari teman2 di PKG...
hati saya terdetik...ada kecemasankah?
saya buat panggilan semula pada nombor2 yg tertera di diskrin hp...
nyata...
ada berita2 yang menyentap hati...

melalui k.ira...
sy dikhabarkan tentang pemergian bapa kepada en.syukur...
PTP unit ICT BTPNPP ...
k.ira juga sampaikan 2 berita sedih yg telah menimpa dua org teman saya..
anak k.yathee...pembantu tadbir di BTPNPP
telah jatuh dihempap almari...dan mengalami kecederaan yang kritikal...
anak bongsu kak yathee...
retak tempurung kepala dan mengalami pendarahan yang banyak...
sehingga pg td sy dikhabarkan..anak k.yathee masih berada di wad ICU ...
di salah sebuah hospital swasta di penang...
selain anak k.yathee...
kami juga terima berita sedih tentang anak kepada k.mariya PKG nibong tebal...
anak kelima k.mariya disahkan mengidap kanser darah ...
dan sedang menjalani rawatan di hospital pulau pinang...

ya Allah...besar ujianMu buat teman2 ku...
tenangkan hati2 mereka...
anugerahkan mereka kekuatan untuk melalui ujianMu ini Rabbi...

buat k.yathee & k.mariya...
kalian antara ibu tabah yang saya kenali...
redhalah dengan ujian ini...
moga ada hikmah di sebalik ujian yang maha hebat ini...
doa dari kami teman2 ...akan sentiasa mengiringi kesabaran kalian...

regards
~adeqya8284~
*mood muhasabah diri

Wednesday, June 23, 2010

*kisah 14 tahun yang lalu....*

minggu yang agak padat dgn kerja....
saya terpaksa curi2 masa untuk menulis minggu ni...
alhamdulillah...finally hr ni sempat juga saya jengah laman pena ni...

isnin lepas ...
saya mulakan tugas seperti biasa...
awal minggu adatlah...
banyak benda yg perlu disusun dan diatur dahulu sebelum mengorak langkah...
menyiapkan kerja sepanjang minggu...
lebih kurang jam 10.00 pg...
sedang saya menyiapkan tugasan harian...
sy terdengar satu suara yang dah 14 tahun saya tak dengar...
saya cuba untuk jenguk untuk melihat ke luar bilik ...di kaunter...
malangnya lelaki yg berada di kaunter tersebut memalingkan badannya...
pada mulanya agak confius...benarkah suara itu yg saya dengar...
selang beberapa minit...
lelaki tersebut masuk ke bilik ustaz untuk sesi temuduga...
sy tinggalkan pesanan pd teman di kaunter...
jika lelaki yang keluar nanti namanya mohd akmal b samsudin...
saya minta lelaki tersebut tgu sebentar...
saya yakin...suara yang sy dengar td milik teman saya akmal...

selepas selesai segala urusan...
lelaki yang sy maksudkan menunggu...
dan ianya ternyata...mohd akmal teman yang saya cari...
suara yang masih sama ...walaupun wajah dah banyak berbeza...
akmal, teman sepermainan saya waktu sekolah rendah dulu...*miss liena u know him...jiran tetangga u hehehe
sangat teruja...pertemuan kali ni sangat2 bermakna bagi saya ...
selepas 14 thun...saya bertemu semula teman 'gaduh' saya...
sangat rindukan waktu-waktu dulu...

akmal sendiri seperti terkejut...dengan pertemuan ini...
dan nampak dia happy...
alhamdulillah...perkhabaran gembira saya terima...
teman saya ini bakal menamatkan zaman bujangnya tak lama lagi...
bagaikan tak percaya pulak...teman saya yang otaknya gila2...
sudah matang dan bakal memikul t/jawab sebagai seorang suami & ayah...
untuk akmal & tunangnya farahin...saya doakan kalian bahagia hingga ke syurga...
dan moga bahagia itu menjadi milik kalian selamanya...
dalam pertemuan yg singkat ini...sempat akmal bergurau...
'tak sangka ya...teman aku yg ganas ni dah jd ustazah'
(^_^) everythings in Allah hands...
sekelip mata pun manusia boleh berubah kan...
tiba2 ter'flashback' pulak diri saya zaman kecik2 dulu...
ada betulnya kata akmal...maria 14 thn yg dulu...
berperawakan tomboy, sportsgirl, ramai kwn lelaki dr kwn perempuan...
wahhh...rasanya memang totally change!!!
alhamdulillah...didikan smkant banyak mengubah keperibadian saya...
tp masih ada pro dan kontranya...
terkesan dengan pelbagai sekatan di sekolah dulu...
sy jadi kurang pandai bergaul dgn kaum adam pula ...
alhamdulillah...bila masuk ke alam bekerja...
mentaliti saya dah berubah sedikit demi sedikit...
dan apa yang akmal lihat kini...
maria yang dah berusia 26 tahun...bukan lagi sahabatnya yg berusia 12 tahun :)...

alhamdulillah terima kasih "kenangan"
kerinduan saya terubat pada insan yang bergelar sahabat...
walaupun pertemuan hanya 10 minit...
ianya bagaikan setahun saya rasakan...
akmal antara sahabat yang dekat di hati saya...
moga ukhuwah ini...kekal selamanya :)

*malam sebelum bertemu akmal saya terima satu mesej di fb...
yg berbunyi "ketua darjah 6A sy..."
selidik punya selidik...
ternyata...penghantar mesej tersebut teman sekelas waktu darjah 6 dulu...azizan abd aziz
sy tak cam lansung wajahnya...totally change!!!
budak noty zaman sekolah dah jd ayah kepada 2 cahaya mata...
its miracle...:) now i know...its called LIFE...
sesuatu di luar jangkauan minda kita...
namun ianya adalah TAKDIR TERINDAH buat kita....

regards
~adeqya8284~

Monday, June 21, 2010

*♥*lelaki ini...*♥*

lelaki ini....
teristimewa dalam hati...
dialah lelaki pertama yang bertakhta dalam hati...
dahulu, kini dan selamanya sentiasa tersemat dalam sanubari...

Ya Allah...
rahmati lelaki yang kukasihi ini...
di dunia dan di akhirat nanti...
kerana tanpanya...tak mungkin ku bernafas di muka bumiMu Rabbi...

Abah,
happy fathers day...
my hero...forever...
♥♥abah♥♥

regards
~adeqya8284~




***lelaki ini***


Saturday, June 19, 2010

*♥* inspirasi buat sahabat *♥*

semalam yang indah,
disulami dengan khabar2 gembira dari teman2 tersayang...
tak tergambar gembiranya perasaan saya mlm td...
serius!!! amat-amat happy...

lps magrib semalam...
saya terima sms dr teman sekerja di jabatan saya yang lama, kak an...
k.an telah pun berpindah ke k.lumpur mengikut suaminya...
dahulunya ...k.an b'tugas di PKG balik pulau dan saya b'tugas di PKG sg bakap...
sekarang kami punya haluan masing2...namun alhamdulillah...
ukhwah yang terjalin sejak 5 tahun dahulu masih utuh ...
dan kekal terjalin hingga hr ini...

bercerita tentang perkembangan terbaru..k.an khabarkan tentang dirinya ...
yang sedang melanjutkan pengajian peringkat diploma secara jarak jauh...
alhamdulillah...
saya sangat2 happy mendengar berita tersebut...
seronok bila mendengar kwn2 yg bersemangat untuk melanjutkan pengajian...
kata k.an...dia masih ingat semangat yang saya pernah beri pada dia satu masa dulu...
dan alhamdulillah...
lepas saja saya declare pada teman2 yang sy dah berjaya tamatkan pengajian tempohari...
k.an lebih yakin untuk mengikut jejak saya dan teman2 lain...
alhamdulillah...
saya tak tahu rupa2nya semangat yang saya pernah tiupkan pd teman2 saya ...
benar2 jadi inspirasi mereka...
alhamdulillah...saya sendiri tak mampu utk berjaya hingga ke tahap ini...
tanpa sokongan keluarga dan teman2...dan izin dariNya...



*♥*pic k.an bersama program btpnpp...family day @ batu feringhi*♥*

satu masa dahulu...waktu saya menjejak kaki ke KUSZA...
hati saya pernah berbisik...diploma pengajian Islam ini...
hadiah untuk arwah emak...harapan dari emak...
yang mahukan salah seorang anaknya jadi insan yang mampu berbakti untuk agama...
dan ijazah kali ini...saya akan hadiahkan pula untuk abah...
yang mahukan anaknya terus berjaya menjadi seorang pentadbir yg disegani...
tak dinafikan ...saya lakukan semuanya bukan atas minat sendiri...
semuanya untuk insan2 yang saya sayang...
ajaibkan...hanya dari doa kedua ibu bapa tanpa minat yang mendalam...
alhamdulillah...saya mampu untuk berada pada tahap ini....

buat teman2 yang saya sayangi...
teruskan perjuangan kalian dalam meneruskan kehidupan di muka bumi ini...
carilah kejayaan dalam hidup...dengan redha dari kedua ibu bapa kita...
dan redha dari Dia...yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...
sesungguhnya matlamat hidup hanya satu...
mencari kebahagiaan di dunia dan di alam fana nanti....
doa saya buat kalian sahabat2 saya
takkan pernah putus...hingga nyawa bercerai dari badan....

regards
~adeqya8284~

Friday, June 18, 2010

*♥* karena ku cinta kau *♥*

~*Bunga Citra Lestari*~

Jika ada yang bilang ku lupa kau
Jangan kau dengar
Jika ada yang bilang ku tak setia
Jangan kau dengar
Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau

Jika ada yang bilang ku tak baik
Jangan kau dengar
Jika ada yang bilang ku berubah
Jangan kau dengar
Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau

Saat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau s'lalu ingin denganku
Ku lakukan yang terbaik
Yang bisa ku lakukan
Tuhan yang tahu ku cinta kau

Jika kau tak percaya padaku
Sakitnya aku
Jika lebih dengar mereka
Sedih hatiku
Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau.. kau..

Saat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau s'lalu ingin denganku
Ku lakukan yang terbaik
Yang bisa ku lakukan
Tuhan yang tahu ku cinta kau

Saat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau slalu ingin denganku
Kau tahu ku juga ingin denganmu
Ku tahu kau s'lalu ingin denganku
Ku lakukan yang terbaik
Yang bisa ku lakukan
Tuhan yang tahu ku cinta kau


*♥*beautiful voice from BCL*♥*
sangat teruja mendengar lagu ni...
tika menonton salah satu video perkahwinan teman rapat saya...
amazing...lirik yang benar2 menyentuh hati...
tidak mendedikasikannya pada sesiapa...
sekadar untuk hiburan semata...
enjoy this song

regards
~adeqya8284~


Thursday, June 17, 2010

*♥* owh ....yang mana satu??? *♥*

tetiba saja jari ingin menari lagi malam ni :)...
siang td waktu saya siapkan kertas kerja di pejabat...
saya ambil peluang berjalan2 di beberapa laman sesawang universiti tempatan...
dah lama memasang niat sebenarnya...
nk mencari maklumat tentang pengajian sarjana kaunseling...
mcm tekad je bunyinye kan...nk futher study lg...hehe
i.Allah niat tu memang ada...
cuma sedang menimbal balik beberapa perkara lain...
sebelum saya beri komitmen untuk kembali belajar...

kenapa sarjana kaunseling?
bukan sarjana pengurusan atau sarjana pengajian islam?
hmmm...mungkin sebab kerja sekarang lebih berkait rapat dgn kaunseling kot...
menarik sebenarnya kaunseling ni...
cuma kita perlu pandai bermain dengan emosi dan kawal keadaan...
sememangnya banyak lg ilmu yg saya perlu pelajari tentang kaunseling ni...
mungkin ini salah satu jalannya untuk saya menambah ilmu
dan meningkatkan prestasi kerja saya...

dalam banyak2 universiti...
sy tertarik dengan syarat2 pengajian di UUM, Sintok ...
cuma sedang berfikir tentang kos pengajian dan pecahan subjek ...
i.Allah saya akan cuba pertimbangkan dan bw berbincang dgn ahli keluarga yg lain...
ptg td sy dah mula berbincang dgn abah...
alhamdulillah nampak reaksi positif...
cuma abah msh suruh survey jugak universiti2 lain...termasuk USM...
huhu..nampaknya en. abah sangat sayangkan USM...
universiti APEX, Malaysia...hehe

i.Allah...
andai benar ada rezeki untuk sambung pengajian di peringkat sarjana kaunseling ni...
saya akan berusaha untuk berikan yang terbaik ...
saya ingat lagi waktu mengendalikan program bersama adik2 SMKANT di USM baru2 ni...
datang seorang cikgu datang menyapa saya...
ayatnya...
"congrats for your master..."
terkejut saya dibuatnya...bila pulak saya dah habiskan pengajian di peringkat master...
rupa2nya cikgu2 sangkakan...
pengajian saya di USM tempohari adalah pengajian peringkat master...
tingginya jangkaan cikgu2 saya pd anak muridnya yg tak seberapa ni...
tapi itulah antara ayat penguat semangat saya...

i.Allah...
andai itu takdirnya..
saya akan cuba untuk berikan yg terbaik...
i.Allah...
doakan saya dapat buat keputusan & pilihan yang terbaik :)

regards
~adeqya8284~

Wednesday, June 16, 2010

*♥* "Duhai Kalbu."*♥*

Duhai kalbu..

Amat sukar kutafsir nurani yang membisu..

Walau pada haqnya..

amat lancar melontarkan kata-kata..

Dalam kepiluan menerima suratan..

Keredhaan yang utuh dibangunkan…

Tertarah juga dek linangan air mata…

Walau jasad sedaya upaya memangkas semua itu daripada berpucuk di hati…

Tapi apalah qudrat seorang hamba..

ilmunya tak terjangkau ke sebalik dimensi kehidupan…

Kata hati kadangkala sememangnya amat sukar untuk ditelah..

Hakikat insaniah yang lemah…

Merungkai kebenaran…


Ya Allah yang Maha Kuasa..


Ku tahu…inilah yang terbaik untukku..

Kerna mata kasarku masih belum berupaya untuk menerjah

Natijah disebalik kepayahan..

Rahmat disebalik ujian…

Dan nikmat disebalik musibah..

Kugagahi jua perjalanan ini..

Mengampuhkan benteng keimanan dengan kalamMu alquran..

Ingatan pembasah bibir hanya padamu yang maha mendengar..

Ketentuan dan ketetapan…

Bakal menemukan cahaya yang ingin dicari…

Semoga kasihku dan kasihMu bersimpul erat..

Menjadi wasilah padaMu sang Khaliq..

Keutamaan cinta yang kekal abadi…


dipetik dari: iluvIslam.com

Monday, June 14, 2010

*♥* "mak, ayah restuilah kami..."*♥*

tajuk entry di atas tidak ada kaitan dengan diri sy ...
ianya hanyalah luahan hati salah seorang client sy pg td...

pagi tadi sy didatangi "A"(bukan nama sebenar) dan beberapa org ahli keluarganya...

apa perasaan anda bila perkahwinan anda tidak direstui ibubapa & keluarga...
hanya kerana anda adalah isteri kedua dan berpoligami?
apa perasaan anda apabila disisih keluarga sendiri?
keluarga lebih mempercayai bomoh...
dan sanggup menjaja aurat si anak kpd bomoh ...
semata2 utk menghilangkan sihir yg kononnya dihantar oleh suami...

hanya dengan satu kesalahan...yg tak boleh diMAAFkan...
"A" berkahwin di luar negara tanpa pengetahuan wali...
sebelum berkahwin,
"A" tlh cuba untuk memohon restu & menjelaskan keadaan bakal suami kpd keluarga ...
namun keluarga menolak hanya dengan alasan...
"A" bakal mengahwini suami orang...
ahli keluarga sendiri sanggup menggelarkan "A" "pesakit mental"
walaupun "A" adalah golongan profesional dalam penjawat awam...
tidak dinafikan..."A" kelihatan sangat tertekan...
ketika sesi rundingcara bersama ahli keluarga di dalam bilik saya ...
"A" hanya mendiamkan diri...tanpa sepatah kata...

melihatkan suasana perbincangan semakin tegang...
saya mohon utk bercakap secara peribadi dgn "A"
saya kira ianya lebih mudah untuk saya selami hati insan yg sdg dlm tekanan ini...
segalanya tersingkap satu demi satu...
"A" yang hadirnya sebagai si pendiam di depan ayah & ahli keluarganya ...
menceritakan segala rentetan peristiwa yg telah menimpanya...
nampak riak "A'' bercerita penuh emosi dan tidak menipu...
saya yakin "A" banyak menyimpan rahsia dan tidak berkongsi dgn org lain...
alhamdulillah...
sy telah berjaya menarik "A" utk menceritakan segala masalahnya kepada saya...
amanah "A" akan saya pegang...
sehingga ke satu masa yang kira sy perlu menjadi org ke3 dalam masalah ini...

sy perlukan masa untuk menganalisis kes ini...
sy kira sy perlu adakan kaunseling susulan kepada keluarga "A" ...
untuk merungkaikan kekusutan di dalam keluarga ini...
Ya Allah berikan saya kekuatan untuk membela pihak yang teraniaya...
saya kira saya bukan mahu mencari salah siapa...
cuma mahu mencari punca kesalahan yang telah menyentap kebahagiaan keluarga ini...
~moga dipermudahkan segala urusan ini~

terfikir sejenak...............
*kdg2 masalah sendiri pun tak mampu saya rungkaikan...
namun demi tugas dan amanah...saya lakukan jua...
tiba2 rasa mahu kosongkan hati...
mahu maafkan semua org & mahu mohon maaf pd insan yg sy kenali...
**adakah sy akan dimaafkan**


::salah 1 daripada 5 kes sy hr ini::

regards
~adeqya8284~

*♥*LaGenDa BuDaK SeTaN *♥*

dalam sibuk memenuhi jemputan kenduri kahwin di sana -sini...
rindu rasanya nak menonton wayang...
nak rileks2kan minda...
entah kenapa jari saya ringan sahaja pagi tadi...
buat reservation di website GSC untuk petang ni...

alhamdulillah selesai semua jemputan...
saya & tini sampai tepat pada masanya untuk ambil tiket yang dah dibooking...
hehe...lega rasanya...sebab tak payah nk beratur panjang...

preview filem: Lagenda Budak Setan
pendokong watak: farid kamil, lisa surihani, que haidar, raja farah, nubhan AF6 & fazura...

apa yang boleh saya ceritakan tentang preview filem ni...
sinematografinya ...sangat cantik...
penuh seni & pemandangan yang sangat indah...
tak sempat tgk lokasi pengambarannya dimana ...
tapi sy kira lokasinya mcm di hutan belum, perak...

pendokong watak utama kasyah*farid kamil & ayu*lisa surihani
sangat menjiwai watak...
airmata kasyah dalam filem ni buatkan banyak hati sebak saya kira...
nampak kesungguhan farid kamil menjiwai watak...
jalan ceritanya???
hehe...saya sarankan tgklah sendiri...
terlalu panjang untuk diceritakan....

cuma dari filem ni...
saya boleh simpulkan...

dengan CINTA,
manusia berubah dari yang BURUK menjadi yang lebih BAIK
*ref to watak kasyah~farid kamil

dengan CINTA,
manusia REBAH dan terpaksa AKUR pada kehendak
*ref to watak ayu~lisa surihani

dan dengan CINTA
manusia berDENDAM & tak mampu untuk kawal AMARAH
*ref to watak azmi~que haidar

menCINTAi juga tak semestinya diCINTAi
kerana CINTA itu terlalu indah untuk diungkapkan...
ianya anugerah....bukan hanya satu ungkapan perasaan...
*ref to watak kit~fazura

filem ni membuatkan saya mencari makna CINTA...
panjang lagi perjalanannya...
kerana CINTA yang ada dalam hati ....semakin pudar rasanya...
cukuplah CINTA yang ada hanya untuk Dia...Maha Pencipta...

hmmm...dah terlebih jiwang karat la pulak...
jari mahu berhenti menari...
ape pun saya beri 4 bintang untuk filem ni...
walau ianya dah buat saya beberapa kali sebak huhu ...
enjoy dengan trailer filem di bawah ni ya...

p/s: telah menukar koleksi muzik saya...:)
dedikasi untuk insan2 yang saya sayang...penguat jiwa & hati
♥mum♥dad♥

regards
~adeqya8284~

Sunday, June 13, 2010

*♥* my best friend wedding *♥*

baru selesai mengedit gambar2 majlis resepsi teman akrab saya...
hari akad nikah, saya terlepas untuk merakamkan momen2 indahnya...
terikat dengan kerja & temujanji yang tak dapat dielakkan...

alhamdulillah...
pada majlis resepsinya
saya dapat luangkan masa...dari pagi hingga la jam3 petang...
terpaksa mengundurkan diri sebab belum solat zohor lagi...
hehe kalau berpeluang...mau tunggu sampai ke petang...

my dear Fatin Nadzirah,
Semoga berbahagia hingga ke syurga ...
Moga ikatan kasih ini menjadi penyambung zuriat umat Nabi Muhammad S.A.W tercinta ...
♥Fatin Nadzirah & Jazi Imran♥

thanks 4 this special friendship...
semoga persahabatan yang menjangkau 20 tahun ini...
akan terus kekal ...hingga ke akhir hayat...








*who's next???*
hehe... i think...the most eligible is..... cute architect beside me >_<
p/s :cik ada ...jgn mare I ok ...hehe

:regards:
adeqya8284

Saturday, June 12, 2010

*♥* minggu yang padat dengan aktiviti *♥*

alhamdulillah berjaya jua sy mengharung minggu yg padat ini...
segala yang berlaku tak saya jangka...
syukur ...segalanya masih terkawal walau banyak ujian yg mendatang...

di rumah...
sy perlu siapkan keperluan makan & minum abah...
abah tak boleh makan, makanan sebarangan...
so perlu kawal dari segi pemakanan abah ...
abah juga tak boleh buat sebarangan kerja ...
so sebelum pergi kerja saya perlu pastikan keperluan abah dah disiapkan...
balik kerja pulak kena fikirkan menu yg abah boleh makan...
nampak mudah...tp perlukan kekuatan mental & fizikal utk lakukannya...
waktu2 begini sy terkenangkan arwah mak...
bagaimana ya emak lakukan segala kerja dalam keadaannya yg sakit...
emak boleh memasak, buat kuih dan mengasuh kanak2 dalam satu masa...
walau dirinya sedang menanggung sakit athritis...
hebatkan emak saya...

di pejabat...
minggu ni saya mula diberi mandat sebagai pendaftar nikah, cerai & rujuk daerah...
ini bermakna ...
minggu ni adalah minggu pertama saya belajar meluluskan daftar nikah, cerai & rujuk...
walau kerjanya hanya secara online *e-munakahat....
ianya bukan sesuatu yg mudah...
perlukan penelitian...dan segala yang sy tandatangani...
menjadi tanggungjawab saya...
kebetulan juga...
minggu ni kes saya meningkat...
sehari saya perlu mendengar 2 hingga ke 3 kes...
agak berat bagi saya...yang baru bergelumang dengan dunia kaunseling ini...
saya baru bertugas lebih kurang sebulan...
tapi dah berhadapan dengan pelbagai kes...
kes kaunseling yang saya kendalikan banyak melibatkan keCURANGan pasangan...
kadang2 terfikir...kenapa kes2 sebegini semakin berleluasa ya...
matlamat sesebuah perkahwinan itu terlalu suci untuk dinodai...
namun dengan mudah manusia mencalarnya...
hanya semata2 untuk keseronokan dunia sahaja...
pelbagai wajah yang saya tatap...
ada yang datang dengan airmata...
ada yang datang dalam keadaan tenang...
malah ada yang datang dengan keadaan ketawa riang gembira...
pelik kan...
kdg2 pasangan yang hadir tak ada masalah komunikasi...kewangan atau pergaduhan...
suami & isteri jalankan tanggungjawab masing2 *dari segi zahirnya...
yang bermasalah cuma salah satu pihak CURANG...
samada isteri atau suami...sama banyak bilangannya saya kira...
keadaan ini banyak buat saya berfikir...
ini adalah fenomena yang kurang sihat dalam institusi kekeluargaan...
bayangkan andai keCURANGan itu berlanjutan sehingga ke hubungan intim...
maka akan lahirlah anak yg tak pasti nasabnya...
banyak rentetan masalah yang bakal timbul hanya dengan satu masalah...
"CURANG"
i.Allah saya akan ketengahkan isu ini dalam entry2 saya akan datang...
bukan niat untuk membuka aib ...sekadar untuk saling ingat-mengingati...
kerana bila saya adakan perbincangan dengan naib kadi ...
baru sy sedar..besar impaknya pada umat hari ini dan generasi akan datang..

minggu depan temujanji saya penuh & bersusun dari isnin hingga ke jumaat...
itu baru temujanji...belum lagi kes2 yang baru hendak dilaporkan ...
ya Allah beri kekuatan pada saya untuk kendalikan kes2 ini...
terima kasih pada semua ayahanda2 saya yang banyak menjadi pakar rujuk saya...
baik dari segi hukum2 agama mahupun peraturan enakmen undang2 keluarga Islam negeri...
masih banyak yang saya perlu belajar...
dan semakin belajar...
semakin kerdil rasanya diri ini...

♥doakan saya tenang hadapi segalanya♥

regards
~adeqya8284~

Wednesday, June 9, 2010

::natijah di sebalik satu ujian ::

.:7hb Jun 2010:.

Isnin yang indah...

seperti biasa saya memulakan minggu baru dgn semangat baru dan...
ke pejabat untuk menjalankan tugas harian ...
lebih kurang jam 10 pg...sy terima panggilan dari mama...
kata mama ada jiran yang menelefon dan beritahu ...
jari abah terluka masa buat kerja di rumah
tersentap sebentar...
tanpa berfikir panjang saya beritahu pd teman2 sepejabat yg sy keluar...
ada kes kecemasan...
dlm kepala terbayang mcm2...
paling menakutkan ...
sy tak mahu berjumpa abah dalam keadaan seperti arwah mak dulu...nauzubillah...

sesampainya di hospital...sy jumpa pakcik fuad...
jiran yg bawa abah ke hospital..
pakcik fuad beritahu abah di dalam unit kecemasan...
terus saya menerpa masuk...
*keadaan amat kurang terkawal..bila pelbagai perkara menerpa di dlm minda...
alhamdulillah...
sgt2 lega bila nmpak abah sedang duduk smbil menunggu doktor untuk rawatan
abah terkejut bila nmpak saya...huhu...mcm2 yg abah soalkan...
sy jwb satu persatu...dlm keadaan tenang
*konon2 je bertenang...dalam hati tuhan je yg tahu ...huhu

dan keadaan abah....




ini adalah keadaan abah sebelum rawatan...
balutan bandage tu hanya sementara...dan darah masih meleleh keluar...
berdasarkan keputusan x-ray...
tulang jari abah patah ...dan abah terima 8 jarum jahitan di jari kelingkingnya...

selepas rawatan....inilah yg terjadi...




jari abah dibalut dan dimasukkan besi untuk menampung tulang yang patah itu...

petang harinya..abah terima kunjungan tentera2 kenitnya...
dan sy pula dikejutkan dgn panggilan adik yg dah ambil tiket utk balik ke parit buntar...
alhamdulillah...
semua anak2 abah ada dgn abah untuk beri semangat balik...
abah nmpak sedikit trauma...
mungkin sebab segala pergerakannya terbatas...
sebab jari yang patah adalah jari di tangan kanan...

hanya Dia yang Maha Mengetahui...
keadaan saya ketika mengurus segala urusan abah...
sebak...takut...sedih silih berganti dtg menerpa...
alhamdulillah...masih ada kekuatan dariNya untuk saya menempuh segalanya ...

.:8hb Jun 2010:.

saya hampir-hampir terlupa dengan tarikh penting ini...
hari ini keputusan peperiksaan saya keluar sepenuhnya...
maknanya hari ni juga saya akan tahu yang
saya layak berijazah atau tidak...
lebih kurang jam 9.45 pagi...
keputusan penuh diketahui...
syukur...syukur...syukur...
hanya itu yg mampu saya lafazkan...bila lihat status saya di dalam akaun pelajar...
STATUS: LAYAK BERIJAZAH
dan senyuman terukir bila lihat angka 3 di depan gred PNG saya...

Ya Allah...
manisnya natijah yang kau kirimkan...
dalam payah aku mengharung...
pada kekuatanMu aku bergantung...
benarlah janjiMu...
andai redha yang kuberikan...
inilah janji yang kau tunaikan...

Terima kasih kpd semua yang telah mendoakan kejayaan saya...
Terima kasih teman

::regards::
adeqya8284

Tuesday, June 8, 2010

*♥* sayang Alanna...moga kau tenang di sana... *♥*

hari yg agak suram bagi saya...
tak mampu untuk bercerita panjang di sini...
biarlah ianya berlalu dengan tenang...
dan moga hati ini terus tabah hadapi ujian-ujian mendatang...

dalam saya berjalan-jalan menjenguk teman2 bloggers mencari semangat...
terkesima sekejap dengan entry kak puteri...
"Alanna Qish sudah tiada"
Ya Allah...puteri kesayangan ramai ini telah kembali kepada-Nya...
khabar dari anak kecil ni sentiasa sy nantikan ...
cuma dlm kesibukan 2-3 hari ini menjadikan sy terlupa pd si comel Alanna...

Sayang Alanna...
biar perjuanganmu terhenti di sini...
kau tetap di hati insan2 yang sentiasa menjenguk "Doa Buat Alanna"
moga kau tenang di sana sayang...
puteri kacil yang tabah...
moga syurga indah buatmu sayang

detik2 perjalanan terakhir Alanna - klik di sini

~Al-Fatihah~

regards
~adeqya8284~

Sunday, June 6, 2010

.:bila airmata lelaki menyembah bumi:.

rasa segan untuk menulis petang ni...
letih semalam belum hilang...
alhamdulillah...syukur semuanya selamat dilaksanakan...
program pertama JAST (Jalinan Ukhwah SMKA Nibong Tebal) berjalan dgn jayanya..
saya dan rakan2 tlh berkampung di kampus USM transkrian ...kelmarin *5 Jun
dari jam 5 petang hingga pukul 1 pagi...
semata2 ingin meluangkan masa bersama adik2 yang bakal menduduki peperiksaan
SPM dan PMR tahun ini...
entry khas untuk prog ni akan sy buat nanti selepas gambar2 yg diambil selamat diedit...

berbalik kepada tajuk entry...
tentang airmata lelaki...
sebelum ni..k.zah ada bercerita tentang sesi2 kaunselingnya yg lepas pada saya
untuk dijadikan guide line dalam menguruskan sesi2 akan datang...
pelbagai kerenah client yg dapat dilihat dalam setiap sesi kaunseling...
jika perempuan yg menangis ...
saya fikir itu perkara biasa...
kerana sinonimnya airmata dengan wanita...
tapi mcmana pula kalau lelaki yang menangis...
pernah seorang teman saya berbicara...
kalau ada airmata lelaki yang gugur...
itu tandanya dia benar2 sedar dr kesilapannya...

mgu lepas dalam byk2 kes rumahtangga...
ada satu kes yg terkesan di hati saya...
seawal jam 9 pagi hari khamis...
datang seorang lelaki berjumpa dengan saya...
si suami ini dipanggil slps isteri membuat aduan tidak diberi nafkah sejak 3 tahun yg lps...
selepas menceritakan keadaan sebenar...
fahamlah saya bahawa masalah r/tangga ini timbul hanya kerana masalah ekonomi...
senang cerita...si suami bergaji lebih rendah dari si isteri...
si suami mengaku ...
atas kesalahan2 yang pernah dilakukan terhadap isterinya...
dan tiba satu masa tanpa saya sedari ...
saya telah mejatuhkan airmata lelakinya ...
bila sy bertanya tentang hubungannya dengan anak2...
hampir 5 minit lelaki ini terdiam...
dan melayan sebaknya....
terasa bersalah bila saya menekannya dengan persoalan anak2...
tapi saya perlu lakukannya untuk dia sedar akan segala t/jawabnya ...
terhadap amanah yang telah diberikan oleh Allah...
bagi saya ...lelaki ini masih punya rasa t/jawab dan cinta terhadap keluarganya...
cuma yg menjadi penghalang hanyalah sumber kewangan...
segalanya wujud selepas lelaki tersebut dibuang kerja ...
dan tidak bekerja tetap...

alhamdulillah...pada hari lelaki tersebut bertemu dengan saya...
dia baru sahaja mendapat pekerjaan baru untuk menyara dirinya dan keluarga ...
saya beri kepercayaan pada lelaki tersebut utk menjernihkan masalah r/tangganya...
dengan caranya sendiri...hanya dia yang mengenali isi hati isterinya...
pada saya...setiap lelaki mampu merubah hati wanita ...
jika dia bersungguh2 untuk merubah nasibnya...
bukan sekadar pada kata dan janji...
tapi perlu berani untuk brdepan dengan masalah yang tiba...
kes ini akan sy tutup...
cuma perlukan follow up dari semasa ke semasa...
untuk terus membantu pasangan ini kembali bahagia seperti keluarga2 lain di luar sana...

pada lelaki2 di luar sana...
anda adalah pemimpin...
pencorak kebahagiaan dan kesejahteraan rumahtangga...
walau siapapun anda...anda tetap teraju utama di dalam keluarga...
bertindaklah sebagai ketua yang sebenar...
kerana walau setinggimanapun pangkat wanita yang anda kahwini...
ianya tetap "tulung rusuk kiri anda yang bengkok"

regards
~adeqya8284~

Wednesday, June 2, 2010

.: 12 tahun dalam kenangan :.

alhamdulillah....
mlm ni masih diberi kekuatan untuk menghadiahkan yassin buat emak...
12 tahun dalam kenangan...
kenangan yang tak akan saya lupakan...
satu2nya insan yang bertarung nyawa ketika melahirkan saya...
dialah bonda tercinta...Paliyah Mohd Naam...

ke mana sahaja saya pergi...
jika bertembung dengan teman2 lama emak pasti mereka akan kata ...
"muka maria sama dengan muka emak"
saya bangga jadi anak emak...saya bangga dilahirkan persis mengikut wajah emak...
kata Dr. Fadhilah Kamsah...
anak kalau ikut wajah ayah akan warisi sifat2 ayah...
dan kalau anak mengikut wajah emak...pastinya akan mewarisi sifat2 emak...:)
dulu saya kurang percaya dengan pernyataan ini...
tp sekarang..sy sudah mula yakin dan ada kebenarannya...
kalau dulu saya kata emak seorang yang perahsia...
saya rasa kini sifat itu benar2 saya warisi...
sekarang ...
rasanya saya lebih senang untuk simpan segala rahsia sendiri ...
hanya pada yang benar2 sy percaya akan saya kongsi bersama...
dan sekarang...pada blog ni sy coretkan segalanya...
"coretan perjalanan sebuah kehidupan"
andai satu hari blog ini tidak dikemaskini dalam satu tempoh yang panjang...
mungkin disitulah penamatnya...
penamat kepada sebuah perjalanan kehidupan...
insan yang bernama Mariatul Shima...

bercerita tentang emak...
mengingatkan saya pd teman sekerja... iskandar...
simpati dengan cerita is tentang ibunya yang sedang melawan sakit misterinya...
moga is dan keluarga terus bersabar dan tabah dengan segala ujian ini...
moga ibu is cepat sembuh dan kembali pulih seperti sediakala...

owh...jari ingin berhenti menari...
sangat letih hari ni...menjejak ke JAIPP dan MAINPP bersama k.zah...
alhamdulillah...telah menguruskan beberapa perkara penting
di unit undang-undang kekeluargaan dan pentadbiran..
selesai beberapa perkara...
moga esok masih ada untuk meneruskan sisa2 kerja & nyawa...

regards
adeqya8284