Posts

Showing posts from June, 2010

*♥* duhai hati...tenanglah...*♥*

alhamdulillah hujung minggu yang menenangkan...
waktu2 untuk saya muhasabah diri sebelum masuk minggu baru...

jumaat lepas...
seperti biasa...rutin seorang pegawai rundingcara...
saya juga memerlukan sesi kaunseling untuk menenangkan fikiran
dan muhasabah diri setiap minggu...
masih banyak kekurangan yang ada pada diri...
dan masih banyak nasihat yang saya perlukan dari insan2 di sekeliling saya...
untuk terus membantu insan2 yang memerlukan saya di luar sana...

dalam banyak2 nasihat yg disampaikan...
saya terkesan dengan satu nasihat dari teman sekerja ini...
katanya...sepanjang saya menjalankan tugas...
nampak saya seperti "bias" gender...
ayat jelasnya...
ketika menjalankan tugas ...saya kelihatan agak berat sebelah
dan tingkahlaku saya seperti berdendam pada kaum adam...

saya terdiam...tidak menafikan dan tidak juga mengiyakan...
balik ke rumah...saya berfikir dan muhasabah diri...
saya akui...sedikit sebanyak perjalanan kehidupan menjadikan saya 'takut' dgn lelaki...
saya takut ..…

* redhalah ...dengan ujian itu *

catatan hari jumaat yang berkat...
alhamdulillah hari yg tenang ...

seperti biasa...sy melakukan rutin harian ...
menjalan tugas di pejabat...
dan hari yg agak bersemangat kerana ianya penghujung minggu :)
waktu pagi di pejabat saya sekadar menyemak kes2 sepanjang minggu...
dan mengemaskini semua kes sepanjang bulan jun
alhamdulillah...
tenang sedikit hati ni bila lihat ada 2-3 kes yg dah selesai
namun masih banyak kes yang perlu sy bantu...
moga kes2 ini akan berakhir dengan perdamaian...

menjelang petang...
usai solat zohor...saya terima panggilan dari teman di PKG Bayan lepas...
malangnya sy tak dapat angkat panggilan tersebut ...
kerana client sdg menunggu di dalam bilik rundingacara...
selesai sesi kaunseling...saya dapati banyak misscall dari teman2 di PKG...
hati saya terdetik...ada kecemasankah?
saya buat panggilan semula pada nombor2 yg tertera di diskrin hp...
nyata...
ada berita2 yang menyentap hati...

melalui k.ira...
sy dikhabarkan tentang pemergian bapa kepada en.syukur...
PTP unit ICT BTPNP…

*kisah 14 tahun yang lalu....*

minggu yang agak padat dgn kerja....
saya terpaksa curi2 masa untuk menulis minggu ni...
alhamdulillah...finally hr ni sempat juga saya jengah laman pena ni...

isnin lepas ...
saya mulakan tugas seperti biasa...
awal minggu adatlah...
banyak benda yg perlu disusun dan diatur dahulu sebelum mengorak langkah...
menyiapkan kerja sepanjang minggu...
lebih kurang jam 10.00 pg...
sedang saya menyiapkan tugasan harian...
sy terdengar satu suara yang dah 14 tahun saya tak dengar...
saya cuba untuk jenguk untuk melihat ke luar bilik ...di kaunter...
malangnya lelaki yg berada di kaunter tersebut memalingkan badannya...
pada mulanya agak confius...benarkah suara itu yg saya dengar...
selang beberapa minit...
lelaki tersebut masuk ke bilik ustaz untuk sesi temuduga...
sy tinggalkan pesanan pd teman di kaunter...
jika lelaki yang keluar nanti namanya mohd akmal b samsudin...
saya minta lelaki tersebut tgu sebentar...
saya yakin...suara yang sy dengar td milik teman saya akmal...

selepas selesai segala urusan...
lelak…

*♥*lelaki ini...*♥*

Image
lelaki ini....
teristimewa dalam hati...
dialah lelaki pertama yang bertakhta dalam hati...
dahulu, kini dan selamanya sentiasa tersemat dalam sanubari...

Ya Allah...
rahmati lelaki yang kukasihi ini...
di dunia dan di akhirat nanti...
kerana tanpanya...tak mungkin ku bernafas di muka bumiMu Rabbi...

Abah,
happy fathers day...
my hero...forever...
♥♥abah♥♥

regards
~adeqya8284~




***lelaki ini***


*♥* inspirasi buat sahabat *♥*

Image
semalam yang indah,
disulami dengan khabar2 gembira dari teman2 tersayang...
tak tergambar gembiranya perasaan saya mlm td...
serius!!! amat-amat happy...

lps magrib semalam...
saya terima sms dr teman sekerja di jabatan saya yang lama, kak an...
k.an telah pun berpindah ke k.lumpur mengikut suaminya...
dahulunya ...k.an b'tugas di PKG balik pulau dan saya b'tugas di PKG sg bakap...
sekarang kami punya haluan masing2...namun alhamdulillah...
ukhwah yang terjalin sejak 5 tahun dahulu masih utuh ...
dan kekal terjalin hingga hr ini...

bercerita tentang perkembangan terbaru..k.an khabarkan tentang dirinya ...
yang sedang melanjutkan pengajian peringkat diploma secara jarak jauh...
alhamdulillah...
saya sangat2 happy mendengar berita tersebut...
seronok bila mendengar kwn2 yg bersemangat untuk melanjutkan pengajian...
kata k.an...dia masih ingat semangat yang saya pernah beri pada dia satu masa dulu...
dan alhamdulillah...
lepas saja saya declare pada teman2 yang sy dah berjaya tamatkan pengajian t…

*♥* karena ku cinta kau *♥*

~*Bunga Citra Lestari*~

Jika ada yang bilang ku lupa kau
Jangan kau dengar
Jika ada yang bilang ku tak setia
Jangan kau dengar
Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau

Jika ada yang bilang ku tak baik
Jangan kau dengar
Jika ada yang bilang ku berubah
Jangan kau dengar
Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kauSaat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau s'lalu ingin denganku
Ku lakukan yang terbaik
Yang bisa ku lakukan
Tuhan yang tahu ku cinta kau

Jika kau tak percaya padaku
Sakitnya aku
Jika lebih dengar mereka
Sedih hatiku
Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau.. kau..

Saat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau s'lalu ingin denganku
Ku lakukan yang terbaik
Yang bisa ku lakukan
Tuhan yang tahu ku cinta kauSaat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau slalu ingin denganku
Kau tahu ku juga ingin…

*♥* owh ....yang mana satu??? *♥*

tetiba saja jari ingin menari lagi malam ni :)...
siang td waktu saya siapkan kertas kerja di pejabat...
saya ambil peluang berjalan2 di beberapa laman sesawang universiti tempatan...
dah lama memasang niat sebenarnya...
nk mencari maklumat tentang pengajian sarjana kaunseling...
mcm tekad je bunyinye kan...nk futher study lg...hehe
i.Allah niat tu memang ada...
cuma sedang menimbal balik beberapa perkara lain...
sebelum saya beri komitmen untuk kembali belajar...

kenapa sarjana kaunseling?
bukan sarjana pengurusan atau sarjana pengajian islam?
hmmm...mungkin sebab kerja sekarang lebih berkait rapat dgn kaunseling kot...
menarik sebenarnya kaunseling ni...
cuma kita perlu pandai bermain dengan emosi dan kawal keadaan...
sememangnya banyak lg ilmu yg saya perlu pelajari tentang kaunseling ni...
mungkin ini salah satu jalannya untuk saya menambah ilmu
dan meningkatkan prestasi kerja saya...

dalam banyak2 universiti...
sy tertarik dengan syarat2 pengajian di UUM, Sintok ...
cuma sedang berfikir tentang kos…

*♥* "Duhai Kalbu."*♥*

Duhai kalbu..Amat sukar kutafsir nurani yang membisu..Walau pada haqnya..amat lancar melontarkan kata-kata..Dalam kepiluan menerima suratan..Keredhaan yang utuh dibangunkan…Tertarah juga dek linangan air mata…Walau jasad sedaya upaya memangkas semua itu daripada berpucuk di hati…Tapi apalah qudrat seorang hamba..ilmunya tak terjangkau ke sebalik dimensi kehidupan…Kata hati kadangkala sememangnya amat sukar untuk ditelah..Hakikat insaniah yang lemah…Merungkai kebenaran…
Ya Allah yang Maha Kuasa..
Ku tahu…inilah yang terbaik untukku..Kerna mata kasarku masih belum berupaya untuk menerjahNatijah disebalik kepayahan..Rahmat disebalik ujian…Dan nikmat disebalik musibah..Kugagahi jua perjalanan ini..Mengampuhkan benteng keimanan dengan kalamMu alquran..Ingatan pembasah bibir hanya padamu yang maha mendengar..Ketentuan dan ketetapan…Bakal menemukan cahaya yang ingin dicari…Semoga kasihku dan kasihMu bersimpul erat..Menjadi wasilah padaMu sang Khaliq..Keutamaan cinta yang kekal abadi…
dipetik da…

*♥* "mak, ayah restuilah kami..."*♥*

Image
tajuk entry di atas tidak ada kaitan dengan diri sy ...
ianya hanyalah luahan hati salah seorang client sy pg td...

pagi tadi sy didatangi "A"(bukan nama sebenar) dan beberapa org ahli keluarganya...

apa perasaan anda bila perkahwinan anda tidak direstui ibubapa & keluarga...
hanya kerana anda adalah isteri kedua dan berpoligami?
apa perasaan anda apabila disisih keluarga sendiri?
keluarga lebih mempercayai bomoh...
dan sanggup menjaja aurat si anak kpd bomoh ...
semata2 utk menghilangkan sihir yg kononnya dihantar oleh suami...

hanya dengan satu kesalahan...yg tak boleh diMAAFkan...
"A" berkahwin di luar negara tanpa pengetahuan wali...
sebelum berkahwin,
"A" tlh cuba untuk memohon restu & menjelaskan keadaan bakal suami kpd keluarga ...
namun keluarga menolak hanya dengan alasan...
"A" bakal mengahwini suami orang...
ahli keluarga sendiri sanggup menggelarkan "A" "pesakit mental"
walaupun "A" adalah golongan profesional…

*♥*LaGenDa BuDaK SeTaN *♥*

dalam sibuk memenuhi jemputan kenduri kahwin di sana -sini...
rindu rasanya nak menonton wayang...
nak rileks2kan minda...
entah kenapa jari saya ringan sahaja pagi tadi...
buat reservation di website GSC untuk petang ni...

alhamdulillah selesai semua jemputan...
saya & tini sampai tepat pada masanya untuk ambil tiket yang dah dibooking...
hehe...lega rasanya...sebab tak payah nk beratur panjang...

preview filem: Lagenda Budak Setan
pendokong watak: farid kamil, lisa surihani, que haidar, raja farah, nubhan AF6 & fazura...

apa yang boleh saya ceritakan tentang preview filem ni...
sinematografinya ...sangat cantik...
penuh seni & pemandangan yang sangat indah...
tak sempat tgk lokasi pengambarannya dimana ...
tapi sy kira lokasinya mcm di hutan belum, perak...

pendokong watak utama kasyah*farid kamil & ayu*lisa surihani
sangat menjiwai watak...
airmata kasyah dalam filem ni buatkan banyak hati sebak saya kira...
nampak kesungguhan farid kamil menjiwai watak...
jalan ceritanya???
hehe...say…

*♥* my best friend wedding *♥*

Image
baru selesai mengedit gambar2 majlis resepsi teman akrab saya...
hari akad nikah, saya terlepas untuk merakamkan momen2 indahnya...
terikat dengan kerja & temujanji yang tak dapat dielakkan...

alhamdulillah...
pada majlis resepsinya
saya dapat luangkan masa...dari pagi hingga la jam3 petang...
terpaksa mengundurkan diri sebab belum solat zohor lagi...
hehe kalau berpeluang...mau tunggu sampai ke petang...

my dear Fatin Nadzirah,
Semoga berbahagia hingga ke syurga ...
Moga ikatan kasih ini menjadi penyambung zuriat umat Nabi Muhammad S.A.W tercinta ...
♥Fatin Nadzirah & Jazi Imran♥

thanks 4 this special friendship...
semoga persahabatan yang menjangkau 20 tahun ini...
akan terus kekal ...hingga ke akhir hayat...








*who's next???*
hehe... i think...the most eligible is..... cute architect beside me >_<
p/s :cik ada ...jgn mare I ok ...hehe

:regards:
adeqya8284

*♥* minggu yang padat dengan aktiviti *♥*

alhamdulillah berjaya jua sy mengharung minggu yg padat ini...
segala yang berlaku tak saya jangka...
syukur ...segalanya masih terkawal walau banyak ujian yg mendatang...

di rumah...
sy perlu siapkan keperluan makan & minum abah...
abah tak boleh makan, makanan sebarangan...
so perlu kawal dari segi pemakanan abah ...
abah juga tak boleh buat sebarangan kerja ...
so sebelum pergi kerja saya perlu pastikan keperluan abah dah disiapkan...
balik kerja pulak kena fikirkan menu yg abah boleh makan...
nampak mudah...tp perlukan kekuatan mental & fizikal utk lakukannya...
waktu2 begini sy terkenangkan arwah mak...
bagaimana ya emak lakukan segala kerja dalam keadaannya yg sakit...
emak boleh memasak, buat kuih dan mengasuh kanak2 dalam satu masa...
walau dirinya sedang menanggung sakit athritis...
hebatkan emak saya...

di pejabat...
minggu ni saya mula diberi mandat sebagai pendaftar nikah, cerai & rujuk daerah...
ini bermakna ...
minggu ni adalah minggu pertama saya belajar meluluskan daftar nika…

::natijah di sebalik satu ujian ::

Image
.:7hb Jun 2010:.

Isnin yang indah...
seperti biasa saya memulakan minggu baru dgn semangat baru dan...
ke pejabat untuk menjalankan tugas harian ...
lebih kurang jam 10 pg...sy terima panggilan dari mama...
kata mama ada jiran yang menelefon dan beritahu ...
jari abah terluka masa buat kerja di rumah
tersentap sebentar...
tanpa berfikir panjang saya beritahu pd teman2 sepejabat yg sy keluar...
ada kes kecemasan...
dlm kepala terbayang mcm2...
paling menakutkan ...
sy tak mahu berjumpa abah dalam keadaan seperti arwah mak dulu...nauzubillah...

sesampainya di hospital...sy jumpa pakcik fuad...
jiran yg bawa abah ke hospital..
pakcik fuad beritahu abah di dalam unit kecemasan...
terus saya menerpa masuk...
*keadaan amat kurang terkawal..bila pelbagai perkara menerpa di dlm minda...
alhamdulillah...
sgt2 lega bila nmpak abah sedang duduk smbil menunggu doktor untuk rawatan
abah terkejut bila nmpak saya...huhu...mcm2 yg abah soalkan...
sy jwb satu persatu...dlm keadaan tenang
*konon2 je bertenang...dalam hati t…

*♥* sayang Alanna...moga kau tenang di sana... *♥*

hari yg agak suram bagi saya...
tak mampu untuk bercerita panjang di sini...
biarlah ianya berlalu dengan tenang...
dan moga hati ini terus tabah hadapi ujian-ujian mendatang...

dalam saya berjalan-jalan menjenguk teman2 bloggers mencari semangat...
terkesima sekejap dengan entry kak puteri...
"Alanna Qish sudah tiada"
Ya Allah...puteri kesayangan ramai ini telah kembali kepada-Nya...
khabar dari anak kecil ni sentiasa sy nantikan ...
cuma dlm kesibukan 2-3 hari ini menjadikan sy terlupa pd si comel Alanna...

Sayang Alanna...
biar perjuanganmu terhenti di sini...
kau tetap di hati insan2 yang sentiasa menjenguk "Doa Buat Alanna"
moga kau tenang di sana sayang...
puteri kacil yang tabah...
moga syurga indah buatmu sayang

detik2 perjalanan terakhir Alanna - klik di sini

~Al-Fatihah~

regards
~adeqya8284~

.:bila airmata lelaki menyembah bumi:.

rasa segan untuk menulis petang ni...
letih semalam belum hilang...
alhamdulillah...syukur semuanya selamat dilaksanakan...
program pertama JAST (Jalinan Ukhwah SMKA Nibong Tebal) berjalan dgn jayanya..
saya dan rakan2 tlh berkampung di kampus USM transkrian ...kelmarin *5 Jun
dari jam 5 petang hingga pukul 1 pagi...
semata2 ingin meluangkan masa bersama adik2 yang bakal menduduki peperiksaan
SPM dan PMR tahun ini...
entry khas untuk prog ni akan sy buat nanti selepas gambar2 yg diambil selamat diedit...

berbalik kepada tajuk entry...
tentang airmata lelaki...
sebelum ni..k.zah ada bercerita tentang sesi2 kaunselingnya yg lepas pada saya
untuk dijadikan guide line dalam menguruskan sesi2 akan datang...
pelbagai kerenah client yg dapat dilihat dalam setiap sesi kaunseling...
jika perempuan yg menangis ...
saya fikir itu perkara biasa...
kerana sinonimnya airmata dengan wanita...
tapi mcmana pula kalau lelaki yang menangis...
pernah seorang teman saya berbicara...
kalau ada airmata lelaki yang gugur...
itu…

.: 12 tahun dalam kenangan :.

alhamdulillah....
mlm ni masih diberi kekuatan untuk menghadiahkan yassin buat emak...
12 tahun dalam kenangan...
kenangan yang tak akan saya lupakan...
satu2nya insan yang bertarung nyawa ketika melahirkan saya...
dialah bonda tercinta...Paliyah Mohd Naam...

ke mana sahaja saya pergi...
jika bertembung dengan teman2 lama emak pasti mereka akan kata ...
"muka maria sama dengan muka emak"
saya bangga jadi anak emak...saya bangga dilahirkan persis mengikut wajah emak...
kata Dr. Fadhilah Kamsah...
anak kalau ikut wajah ayah akan warisi sifat2 ayah...
dan kalau anak mengikut wajah emak...pastinya akan mewarisi sifat2 emak...:)
dulu saya kurang percaya dengan pernyataan ini...
tp sekarang..sy sudah mula yakin dan ada kebenarannya...
kalau dulu saya kata emak seorang yang perahsia...
saya rasa kini sifat itu benar2 saya warisi...
sekarang ...
rasanya saya lebih senang untuk simpan segala rahsia sendiri ...
hanya pada yang benar2 sy percaya akan saya kongsi bersama...
dan sekarang...pada blog ni sy c…