*♥* minggu yang padat dengan aktiviti *♥*

alhamdulillah berjaya jua sy mengharung minggu yg padat ini...
segala yang berlaku tak saya jangka...
syukur ...segalanya masih terkawal walau banyak ujian yg mendatang...

di rumah...
sy perlu siapkan keperluan makan & minum abah...
abah tak boleh makan, makanan sebarangan...
so perlu kawal dari segi pemakanan abah ...
abah juga tak boleh buat sebarangan kerja ...
so sebelum pergi kerja saya perlu pastikan keperluan abah dah disiapkan...
balik kerja pulak kena fikirkan menu yg abah boleh makan...
nampak mudah...tp perlukan kekuatan mental & fizikal utk lakukannya...
waktu2 begini sy terkenangkan arwah mak...
bagaimana ya emak lakukan segala kerja dalam keadaannya yg sakit...
emak boleh memasak, buat kuih dan mengasuh kanak2 dalam satu masa...
walau dirinya sedang menanggung sakit athritis...
hebatkan emak saya...

di pejabat...
minggu ni saya mula diberi mandat sebagai pendaftar nikah, cerai & rujuk daerah...
ini bermakna ...
minggu ni adalah minggu pertama saya belajar meluluskan daftar nikah, cerai & rujuk...
walau kerjanya hanya secara online *e-munakahat....
ianya bukan sesuatu yg mudah...
perlukan penelitian...dan segala yang sy tandatangani...
menjadi tanggungjawab saya...
kebetulan juga...
minggu ni kes saya meningkat...
sehari saya perlu mendengar 2 hingga ke 3 kes...
agak berat bagi saya...yang baru bergelumang dengan dunia kaunseling ini...
saya baru bertugas lebih kurang sebulan...
tapi dah berhadapan dengan pelbagai kes...
kes kaunseling yang saya kendalikan banyak melibatkan keCURANGan pasangan...
kadang2 terfikir...kenapa kes2 sebegini semakin berleluasa ya...
matlamat sesebuah perkahwinan itu terlalu suci untuk dinodai...
namun dengan mudah manusia mencalarnya...
hanya semata2 untuk keseronokan dunia sahaja...
pelbagai wajah yang saya tatap...
ada yang datang dengan airmata...
ada yang datang dalam keadaan tenang...
malah ada yang datang dengan keadaan ketawa riang gembira...
pelik kan...
kdg2 pasangan yang hadir tak ada masalah komunikasi...kewangan atau pergaduhan...
suami & isteri jalankan tanggungjawab masing2 *dari segi zahirnya...
yang bermasalah cuma salah satu pihak CURANG...
samada isteri atau suami...sama banyak bilangannya saya kira...
keadaan ini banyak buat saya berfikir...
ini adalah fenomena yang kurang sihat dalam institusi kekeluargaan...
bayangkan andai keCURANGan itu berlanjutan sehingga ke hubungan intim...
maka akan lahirlah anak yg tak pasti nasabnya...
banyak rentetan masalah yang bakal timbul hanya dengan satu masalah...
"CURANG"
i.Allah saya akan ketengahkan isu ini dalam entry2 saya akan datang...
bukan niat untuk membuka aib ...sekadar untuk saling ingat-mengingati...
kerana bila saya adakan perbincangan dengan naib kadi ...
baru sy sedar..besar impaknya pada umat hari ini dan generasi akan datang..

minggu depan temujanji saya penuh & bersusun dari isnin hingga ke jumaat...
itu baru temujanji...belum lagi kes2 yang baru hendak dilaporkan ...
ya Allah beri kekuatan pada saya untuk kendalikan kes2 ini...
terima kasih pada semua ayahanda2 saya yang banyak menjadi pakar rujuk saya...
baik dari segi hukum2 agama mahupun peraturan enakmen undang2 keluarga Islam negeri...
masih banyak yang saya perlu belajar...
dan semakin belajar...
semakin kerdil rasanya diri ini...

♥doakan saya tenang hadapi segalanya♥

regards
~adeqya8284~

Comments

berat sungguh apabila sesuatu keputusan berakhirnya sebuah masjid milik seseorang itu terletak di hujung jari kita kan...ina faham...rasa gerun juga, apatah lagi bahu maria yg memikulnya. perlu banyak pertimbangan, bukan mudah2 saja mahu tandatangan meluluskan...satu tanggungjawab yg berat..

namun, setiap perkara yang ditangani dengan musyawarah adalah yg terbaik dan dituntut oleh Islam..and u did that just right my dear!!

pekerjaan maria ina rasakan sungguh menarik dan mencabar! tentunya banyak pengalaman dan pengajaran yg boleh diambil dalam menjalani tugas begini!!

oh ina tak sabar nak pulang dan mendengar kisah mencabar dari maria!!! nantikan kepulangan ina ya! insha allah ina balik 24@25 hb ni....^_^
* adeqya8284 * said…
my dear lina:betul...tak mudah untuk pikul semua tugas ni...baik buruk sesuatu keputusan perlu dikaji dgn mendalam sebab ianya melibatkan hukum agama dan tuhan...

banyak lagi perkara yg maria perlu belajar ina...expecially untuk kontrol situasi...kdg2 masalah sendiri pun tak selesai..tp bila berhadapan dgn client...everything must be off...seolah2 kita tenang...dan takde masalah...walau ianya satu t/jawab yg berat...i.Allah maria yakin dgn izinNya & doa dari semua ...maria mampu menggalasnya :)

pray 4 me dear...owh ..tak sabar nk tgu ina balik...i.Allah nanti kita jumpa ya >_<

Popular posts from this blog

.:Gemuk:vs:Montel:vs:Chubby:.

* ketika cinta bertasbih .............................*

Ya Allah permudahkan...