Wednesday, June 23, 2010

*kisah 14 tahun yang lalu....*

minggu yang agak padat dgn kerja....
saya terpaksa curi2 masa untuk menulis minggu ni...
alhamdulillah...finally hr ni sempat juga saya jengah laman pena ni...

isnin lepas ...
saya mulakan tugas seperti biasa...
awal minggu adatlah...
banyak benda yg perlu disusun dan diatur dahulu sebelum mengorak langkah...
menyiapkan kerja sepanjang minggu...
lebih kurang jam 10.00 pg...
sedang saya menyiapkan tugasan harian...
sy terdengar satu suara yang dah 14 tahun saya tak dengar...
saya cuba untuk jenguk untuk melihat ke luar bilik ...di kaunter...
malangnya lelaki yg berada di kaunter tersebut memalingkan badannya...
pada mulanya agak confius...benarkah suara itu yg saya dengar...
selang beberapa minit...
lelaki tersebut masuk ke bilik ustaz untuk sesi temuduga...
sy tinggalkan pesanan pd teman di kaunter...
jika lelaki yang keluar nanti namanya mohd akmal b samsudin...
saya minta lelaki tersebut tgu sebentar...
saya yakin...suara yang sy dengar td milik teman saya akmal...

selepas selesai segala urusan...
lelaki yang sy maksudkan menunggu...
dan ianya ternyata...mohd akmal teman yang saya cari...
suara yang masih sama ...walaupun wajah dah banyak berbeza...
akmal, teman sepermainan saya waktu sekolah rendah dulu...*miss liena u know him...jiran tetangga u hehehe
sangat teruja...pertemuan kali ni sangat2 bermakna bagi saya ...
selepas 14 thun...saya bertemu semula teman 'gaduh' saya...
sangat rindukan waktu-waktu dulu...

akmal sendiri seperti terkejut...dengan pertemuan ini...
dan nampak dia happy...
alhamdulillah...perkhabaran gembira saya terima...
teman saya ini bakal menamatkan zaman bujangnya tak lama lagi...
bagaikan tak percaya pulak...teman saya yang otaknya gila2...
sudah matang dan bakal memikul t/jawab sebagai seorang suami & ayah...
untuk akmal & tunangnya farahin...saya doakan kalian bahagia hingga ke syurga...
dan moga bahagia itu menjadi milik kalian selamanya...
dalam pertemuan yg singkat ini...sempat akmal bergurau...
'tak sangka ya...teman aku yg ganas ni dah jd ustazah'
(^_^) everythings in Allah hands...
sekelip mata pun manusia boleh berubah kan...
tiba2 ter'flashback' pulak diri saya zaman kecik2 dulu...
ada betulnya kata akmal...maria 14 thn yg dulu...
berperawakan tomboy, sportsgirl, ramai kwn lelaki dr kwn perempuan...
wahhh...rasanya memang totally change!!!
alhamdulillah...didikan smkant banyak mengubah keperibadian saya...
tp masih ada pro dan kontranya...
terkesan dengan pelbagai sekatan di sekolah dulu...
sy jadi kurang pandai bergaul dgn kaum adam pula ...
alhamdulillah...bila masuk ke alam bekerja...
mentaliti saya dah berubah sedikit demi sedikit...
dan apa yang akmal lihat kini...
maria yang dah berusia 26 tahun...bukan lagi sahabatnya yg berusia 12 tahun :)...

alhamdulillah terima kasih "kenangan"
kerinduan saya terubat pada insan yang bergelar sahabat...
walaupun pertemuan hanya 10 minit...
ianya bagaikan setahun saya rasakan...
akmal antara sahabat yang dekat di hati saya...
moga ukhuwah ini...kekal selamanya :)

*malam sebelum bertemu akmal saya terima satu mesej di fb...
yg berbunyi "ketua darjah 6A sy..."
selidik punya selidik...
ternyata...penghantar mesej tersebut teman sekelas waktu darjah 6 dulu...azizan abd aziz
sy tak cam lansung wajahnya...totally change!!!
budak noty zaman sekolah dah jd ayah kepada 2 cahaya mata...
its miracle...:) now i know...its called LIFE...
sesuatu di luar jangkauan minda kita...
namun ianya adalah TAKDIR TERINDAH buat kita....

regards
~adeqya8284~

2 comments:

Lina^ Chan said...

haha! i know him. alhamdulillah, dah nak kahwin dah. tahniah utk dia..hikhik ^^

* adeqya8284 * said...

hehe...miss liena..dia dah berubah sangat2 ...alhamdulillah tumpang bahagia untuk sahabat :)