Monday, July 18, 2011

* ketika cinta bertasbih .............................*

tajuk lagu...tajuk filem...dan tajuk untuk entry saya hari ini ^^,
dah lama kan filem ni ditayangkan di malaysia...
saya tak berapa gemar dengan cerita2 dari seberang kecuali naskah yg betul2 diiktiraf ramai...
ayat2 cinta & ketika cinta bertasbih antara karya seberang yang menonjolkan
cara hidup islam dan kehidupan pelajar di bumi anbiya'...
waktu membaca novel ayat2 cinta sy tidak sukar untuk memahaminya ...
tapi waktu membaca novel ketika cinta bertasbih sy agak keliru kerana watak yang ditampilkan
agak ramai dan jalan ceritanya agak sukar...sebab tu la ada KCB 1 & 2...
sememangnya ia naskah yg agak complicated...

kelmarin tiba2 datang mood nak layan cerita2 indonesia...
baru2 ni kan astro ada perkenalkan 2 channel indonesia ...
sementara masih dalam pakej promosi boleh la layan cerita2 indon ni hi3...

sinopsis KCB 1&2

Mengisahkan Abdullah Khaerul Azzam (Azzam)
seorang mahasiswa di universiti Al-Azhar
menjalani pahit maung kehidupan dalam bergelar mahasiswa dan juga ketua keluarga

selepas kematian ayahnya...
Azzam menyara hidup sebagai penjual tempe dan bakso

bagi menampung pembelajarannya dan keluarga di indonesia...

ketika di kampus Azzam sgt mengagumi seorang wanita Anna Althafunnisa (Anna)...
tanpa mengenalinya ...hanya melalui nama Azzam mula terpikat dgn Anna
Anna yang jg pelajar universiti Al-Azhar
sebenarnya menaruh hati pada Azzam ketika dia diselamatkan sewaktu beg duitnya diragut...
malangnya ketika Azzam pergi melamar Anna melalui bapa saudaranya...
Anna telahpun dipinang oleh Furqon yg jg sahabat sekuliah Azzam...
demi sahabat Azzam redha melepaskan Anna buat sahabatnya
Selepas Anna ...Azzam cuba untuk mencari jodohnya tanpa jemu...
seorang demi seorang wanita dipekenalkan kepadanya ...
namun takdir tidak menyebelahi Azzam utk bertemu jodoh dgn wanita idamannya
Anna dan Furqon pula telah selamat dinikahkan
tetapi rumahtangga yang dibina tidak seperti yang diimpikan
Selepas 6 bulan bernikah Furqon masih tidak menjalankan t/jwbnya sebagai suami kpd Anna
selepas didesak Furqon mengaku dia tlh disahkan menghidap HIV
Anna yg sangat kecewa minta dilepaskan kerana tidak mahu berterusan menanggung derita
walaupun mencintai Anna, Furqon terpaksa melepaskan Anna demi untuk masa depannya ...
selepas gigih mencari Azzam akhirnya bertemu jua dgn gadis idaman hati...
Azzam akhirnya mengikat tali p'tunangan dengan Vivi ...
seorang wanita cantik dan juga bakal seorang doktor ...
malang tak berbau dlm sibuk membuat persiapan perkahwinan Azzam & ibunya kemalangan
Azzam parah dan ibunya meninggal dunia ...
dalam tempoh menjalani rawatan Azzam memberi kebebasan kpd Vivi utk menerima lamaran
lelaki lain sekiranya dia tidak sanggup utk menunggu ...
dan akhirnya Vivi bernikah dgn lelaki lain pilihan keluarganya...
selepas sembuh ...jalan akhir yang dipilih oleh Azzam utk mencari jodoh...
dia meminta bantuan Kiyai Luthfi (bapa Anna) utk mencarikan wanita yg sesuai untuknya...
Kiyai Luthfi dgn rendah hatinya menyatakan hasrat mahu menjodohkan Azzam dan Anna...
Azzam dgn besar hatinya menerima cadangan Kiyai krn Anna sememangnya cinta pertamanya
Anna yg mendengar di sebalik tabir terus melakukan sujud syukur...
tanda gembira dgn keputusan Azzam...
Akhirnya cinta yg berladaskan malu dan iman ini bersatu dengan takdir Allah ...
biarpun masing2 pernah bertemu dgn pernah jatuh hati tanpa menyatakan rasa CINTA
Dia lebih mengetahui...kenapa adanya rasa cinta itu...

saya hanya ceritakan sinopsis di sini...
banyak lagi konflik yg ada dlm filem ni...kalau nk diceritakan 3 hari 3 mlm pun x hbs ...hi3

menonton hingga jam 2 pagi ...
sikit pun tak mengundang mengantuk bg saya...
sarat dengan kata motivasi & keagamaan ia satu naskah yg sangat baik...

bagi sy yg masih mencari makna apa itu CINTA ...
filem ini sangat memberi motivasi...seperti Azzam yang tak pernah putus asa mencari...
tp akhirnya dia redha dengan ketentuannya ...
cinta pertama itu miliknya jua walaupun ia pernah menjadi milik org lain ...
besarNya kuasa Allah dalam mengatur takdir hidup manusia ...
bila sudah berusaha tp masih belum terima ganjarannya ...bersabarlah...
kerana sabar itu kunci bagi setiap kejayaan ^^,

teringat perbualan dengan salah seorang pakcik saya di manjung baru2 ni...
dia utarakan persoalan kenapa saya terlalu memilih dan
kenapa sy masih belum ingin berkahwin...
katanya abah ada bercerita ttg saya...
abah minta tolong pakcik nasihatkan saya utk buka hati kpd lelaki ...
katanya abah takut saya fobia dgn kes2 perceraian yg sy kendalikan...
saya hanya tersenyum sbg tanda respon terhadap kenyataan pakcik itu...
tak terlintas pun untuk fobia dgn kes2 yg sy handle ...
dan saya tahu kenapa abah risau...sebab bila ada yang dtg bertanya ...
sy akan terus diam tanpa jawapan...kenapa saya diam....tak siapa pun yg tahu sebabnya...
ada sebab kenapa saya diam...
bila tak ada chemistry bolehkah sy jadikan mereka teman hidup???
nk pulak bila ada yg meletakkan syarat itu ini untuk dipenuhi...
kalau syarat yg berlandaskan syariat saya tak kisah...
pernikahan dan perkahwinan tu kan satu ibadah ...siapa yang tak mahu beribadah...
siapa yg mampu menolak jodoh kalau ia tiba?
saya akui...persekitaran kerja sekarang lebih mencabar ...lebih sukar...
banyak pertikaian yg timbul dengan jawatan sy sekrang ...
pendaftar nikah cerai dan ruju' dan peg. kaunseling kekeluargaan
saya selalu disoal oleh client
ustzah ni dah kawin ke belum? baby berapa org? husband kerja apa? ...........
boleh bayangkan tak apa jawapan saya disaat2 genting tu....
bukan semua org bujang tak boleh handle masalah org yg dah kahwin...
dan bukan semua org yg dah kahwin boleh handle masalah org yg berkahwin...
status bg sy tak penting ...apa yg penting sy dapat melunaskan kerja2 sy...
t/jawab saya...yg bakal dsoal kelak...

entahlah...pernah hampir putus asa mencari CINTA satu masa dahulu...
sekarang sy kembali kepada fitrahnya ...
redha dengan ketetapannya....

*terlebih membebel la pulak hari ni...
inilah namanya org yg terlebih2 bosan tanpa kerja ...hi3

regards
~adeqya8284~

2 comments:

Fatin Nadzirah said...

Insyallah.. kalau dia jodoh hang.. dia akan balik pada hang.. percayalah takdir Allah.. be strong my dear friend..

* adeqya8284 * said...

thanks my dear friend :)
aku sendiri tak tahu siapa DIA...
di luar kemampuan aku...
br lps tgk halaqah sentuhan qalbu
sangat takjub...
tiap takdir Allah itu...
ada hikmah...
ada rencana yg terbaik utk kita...
i leave it to HIM ...
who's him
only God knows...
thanks my dear friend...
u always be with me ^^,*