Thursday, July 31, 2008

::Ayat-Ayat Cinta Part 2::

Dah lama tak mencoret dalam blog ni..asyik copy paste artikel jer..so hari ni.....my jurnal back!..kelmarin buat kali keduanya kaki ni melangkah pergi interview untuk jawatan S27...utk kesekian kalinya jugak..aku rasa mcm tak layak ...banyak lagi perkara2 yang kurang....yang pasti aku dah mencuba..berusaha pada takat kemampuan yang ada.. selebihnya tawakal pada yang Esa ...itu je yang mampu kulakukan..masa interview tak sangka lak jumpa ramai org2 yang dikenali..kak yani senior KUSZA dulu, pakcik aziz kwn abah pun ada, and ada sorang junior SMKA budak lelaki ...tak kenal sgt ...tp bila dia tegur..br rasa mcm pernah tgk ..hehe keciknya dunia ....hbs interview awal...kul 9.30..maklumla calon ke2..so kelmarin sempat ronda2..and sampai rumah dalam pukul 3 pm..balik sempat selak novel ayat-ayat cinta yang still tak hbs2 kubaca....hmm..novel ni memang layak dapat anugerah terbaik...indahnya bahasa yg digunakan...tak mcm novel2 cinta lain yg pernah kubaca.....indahnya CINTA yg digambarkan habiburrahman el-shirazy...ditambah dgn puisi2 indah fatin hamama menghidupkan watak dalam novel ni...Fahri, Aisha, Maria, Nurul dan Noura ...watak utama yang mengindahkan plot cerita novel ini....bila baca novel ni baru kusedar...CINTA bukan satu urusan yang mampu diatur oleh manusia semata2...banyak elemen2 lain yg mempengaruhi....terlalu kerdil kurasakan bila menelaah novel ni...bg sesiapa yg punya hobi membaca...novel ni antara hasil karya terbaik yang kubaca thn ni kalian jgn ketinggalan utk dapatkannya...wah..bahasa pun dh nk mcm sastera hehe...semalam still tak hbs baca novel ni lg....br msk part Fahri ditangkap atas tuduhan memperkosa Noura....novel ni jugak sedikit sebanyak mengukuhkan cerita2 yg kudengar dr kwn2 di egypt...suasana pembelajaran, suasana kehidupan, penindasan, kekejaman, keindahan .... banyak yg ada persamaan ....nanti dah hbs baca..maria sambung apa kesudahan nasib Fahri ya...
My ex-roomate ada sms semalam....
*Kebahagiaan di dunia umpama mengutip serpihan kaca,
Ada yang berjaya mengutip banyak, ada yang sedikit,
Tak seorang pun yg berjaya mengutip semua dan semasa mengutipnya pasti ada yang terluka*
Renung2kan...
Tq K.Na.....^_^
Regard::adeqya8284::

Tuesday, July 29, 2008

::Why Women ARE So Special::

Mengapa WANITA sangat Istimewa.....????!!!
Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata.
"..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."

Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air p ana s dalam flusk..takut habis pulak nanti malam ana k nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk ana k nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...s ida i kaian lap je lah...tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg ana k untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...m ana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."....
" ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...nanti orang kata baru ana k satu dah macam ana k 4 pulak...huhuhuhu. ..bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..dgr suara papa lagi...

"..i dah ngantuk ni..".

.dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...aaahh...sedapnya dapat baring...m ana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..ahh...boring. ..p ana s pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...

Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."

...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."

...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....So?....apa yang peliknya..??

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu......Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istimewa dengan cara mereka sendiri...

Renung2kan....
Regards::adeqya8284::^_^

Friday, July 25, 2008

::True L.O.V.E::


::The reason why I love you::


Lady: Why do u like me? Why do u love me?
Man : I can't tell the reason... But I really like u...
Lady: U can't even tell me the reason... How can u say u like me? How can u say u love me?
Man : I really don't know the reason, but I can prove that I love u.
Lady: Proof ? No! I want u to tell me the reason. My friend's boyfriend can tell her why he loves her, but not u!
Man : OK...OK !!! Erm...because u are beautiful, because your voice is sweet, because u are caring, because u are loving, because u are thoughtful, because of your smile, because of your every movements...


Unfortunately, a few days later, the Lady met with an accident and becamecomma. The Guy then placed a letter by her side, and here is the content :


Dearest,

Because of your sweet voice that I love u...
Now can u talk? No! Therefore I cannot love u.Because of your care and concern then I like u... Now that u cannot show them, therefore I cannot love u.
Because of your smile, because of your every movements that I love u...Now can u smile? Now can u move? No, therefore I cannot love u...If love needs a reason, like now, there is no reason for me to love u anymore.
Do loves need a reason?NO! Therefore, I still love u...
And love doesn't need a reason....
"When loving someone... never regret what u do....
only regret what u didn't do"
If God brings u to it...He will bring u through it...


::Regards::

**adeqya8284**

Thursday, July 24, 2008

::Kisah Rumput dan Kasih Sayang::


Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.
Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :
Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?
Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.
Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?
Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.
Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh. Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.
Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?
Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik
Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.
Maka, bersyukurlah dengan kasih-sayang yang kau terima pada hari ini, kerana jika kau meninggalkannya, mungkin kasih sayang itu tidak akan kembali seperti sediakala. sedarlah wahai insan, kasih sayang ALLAH itulah yang paling hakiki, jika kau memalingkan dirimu dari kasihnya, maka kamulah serugi-rugi manusia.
Regards::adeqya::8284::
9.07 am

Wednesday, July 23, 2008

::Warna~Warni C.I.N.T.A::


Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.


Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta...


Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.


Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan


Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.


Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu.


Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka


Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat


Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.


Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar tersebut tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.


Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar tersebut tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.


Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat bererti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.


Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan kerana perginya tanpa berpatah lagi.


Cinta sejati ialah kasih Tuhan kepada hambaNya. Kasih murni ialah kasih ibu bapa kepada anaknya. Kasih saudara masa berada. Kasih sahabat masa binasa. Kasih suami isteri sepenanggungan. Kasih orang menaruh harapan.


Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi kiranya kamu benar menyintainya setulus hati


Rasa percintaan lebih pahit dari hempedu .Teman percintaan ialah sayu dan pilu, namun demikian, dara dan teruna tetap berpusu-pusu terjerumus ke dalamnya kerana dianggap seperti lautan madu - Raja Pedang Deir


Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para pecinta palsu.Berkemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai tersimpan keburukan di dalamnya dan berkemungkinan apa yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.


Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada perempuan ertinya alam. Cinta kepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta kepada Tuhan ertinya Takwa.


Lemparkan seorang yang bahagia dalam bercinta ke dalam laut, pasti ia akan membawa seekor ikan. Lemparkan pula seorang yang gagal dalam bercinta ke dalam gudang roti, pasti ia akan mati kelaparan.


Seandainya kamu dapat berbicara dalam semua bahasa manusia dan alam , tetapi tidak mempunyai perasaan cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yang bergaung atau sekadar canang yang gemerincing


Tak usah sebut pasal cinta jika kamu tidak sebenar-benarnya mengambil kisah. Tak usah bercakap tentang perasaan, jika ia tidak berada di hatimu. Tak usahlah menunjuk ke dada, jika kamu berhasrat melukakan hati pasanganmuCinta adalah keabadian... dan kenangan adalah hal terindah yang pernah dialami


Siapapun pandai menghayati cinta tapi tiada siapa yg pandai menilai cinta kerana cinta bukan objek yg boleh di lihat oleh mata kasar. Sebaliknya cinta hanya dapat ditilik melalui hati dan perasaan


Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta


Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.


Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya


Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya


Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh


Cinta ibarat pasu antik, ia sukar ditemui, sukar diperolehi tapi mudah untuk jatuh berderai .

Regards::adeqya::8284::

8.14 am

Monday, July 14, 2008

::LOVE:: **topik perbualan dengan angah hari ini**

Kita tak sedar ya...kita hidup perlukan kasih sayang, tak kira la ..family ke..sahabat ke..teman istimewa ke..dan yang paling pasti..dgn pencipta kita..Allah swt...baru hari ni kurasa ada yang kurang dalam hidup...bukan sebab tak ada "insan istimewa" tapi sebab kami masing2 tak pandai tunjukkan kasih sayang tu....how to show our love ya....kalau dalam berkawan mungkin aku rasakan situasi ni senang, tapi....dalam family..aku surrender...tak tahu kenapa...mungkin sebab didikan kami dulu.....tak selalu mesra...dengan family sendiri..bila masing2 dah tua ni baru terasa..kami hilang nikmat "mesra" n kasih sayang itu..tuhan...berikan kesempatan padaku utk mengecap nikmat sebenar kasih sayang itu....betul kata angah tadi......"kita dulu nk melawak dgn abah pun takut.......budak2 sekarang dgn ayah sendiri boleh melawak lebih daripada kawan"merujuk pada peel anak2 dia" ^_^...aku rasa ada hikmahnya...mungkin dgn sebab didikan sebegitu....kami lebih hormat pada org tua n mudah untuk bergaul n berkawan dgn org lain....dgn arwah mak pun kami takut...tapi...sebenarnya aku tahu jauh disudut hati mak sebenarnya dia nk bermesra dgn anak2 dia..cuma mungkin masa yang berlalu terlalu cemburu dan tidak memungkinkannya utk berbuat begitu......mulai saat ini.....hargailah setiap insan yang ada dsekeliling kita...kasihi mereka sepertimana kita mengasihi diri kita sndiri...semoga Allah mengasihi kita dengan seluruh limpahan kasihNya...Amin........




adeqya::8284::8.44pm


Tuesday, July 8, 2008

* Wanita Ibarat Epal *

*Klik pada gambar untuk large view*
adeqya::8284::08.07.2008

Monday, July 7, 2008

::SepI:: The Best Love Story::




Fatin, thanks sudi spend time utk movie ni...i think this is the best love story that i have watch...



::About Sepi::

3 kisah cinta yang unik, sukar untuk dluahkan dan sukar untuk dilafazkan...tapi ini realiti kehidupan...SEPI yang digambarkan tlh dterjemahkan dalam pelbagai bentuk..hidup akan sepi tanpa CINTA..cinta yg dtafsirkan dalam bentuk berbeza-beza....its very beautiful...sentuhan Khabir Bahtiar kali ni...boleh dpuji dari plot penceritaan yang menarik dan unik ... terlukis keindahan kisah cinta 3 insan ::ADAM::SUFI::IMAAN::

Ilyana :: Adam :: Suzy

Marya :: Sufi :: Zain

Khalif :: Imaan :: Ean

Dalam tiga2 kisah ni paling best kisah Ilyana::Adam::Suzy, ada unsur romantik, komedi, n very cute....watak yang betul2 berkesan...and paling best..simbol bunga camelia yang jd penemu kepada cinta Adam n Ilyana very sweet....alamak promote habis-habisan ni!!...hehe whatever la..walaupun plan nk g tgk wayang ni asalnyer cam tak jadi...i think this is the beutiful moment that i have with my lovely friend....thanks fatin...4 the sharing...hidup makin mencabar dan perlukan kesabaran yang paling tinggi...moga dpermudahkan segala urusan dan djernihkan segala yang keruh didalam hidupku...Ya Allah..hanya padamu hambamu memohon..agar setiap yang kau titipkan untukku...adalah yang terbaik..untuk diriku dan diri"nya".........

::Adeqya8284::070708::11.09am::


Friday, July 4, 2008

* Beautiful Roses*

Hidup yang penuh warna - warni....
Arah tuju yg belum pasti..tp sebagai manusia kita perlu merancang dan terus berusaha,
alhamdulillah ...dberi kesempatan untuk masuk sem 3..and I think my result lbh baik dr belajar fulltime masa diploma dulu...maybe sebab dulu2 enjoy time..n tak tahu jerit perih cari income sendiri..hehe...sekarang semuanya ditanggung bahu sendiri...so...Lu pikir la sendiri!!! bak kata nabil RL2 hehe...Minggu ni paling pack...siang & mlm bekerja..nsb baik kelas USM tak mula lagi..siang keje sampai kul 5..malam join alumni..buat kelas komputer sampai 11.30 mlm..kalah robot bekerja..apepun enjoy ..sebab komitmen dari semua amat menggalakkan...thanks..hafiz ali, k.nani, azura n dayah 4 this sweet moment...sambil keje untuk sekolah...aku mengimbau balik kenangan lama..zaman kecik2 dulu...(kecik ke??...hehe)...baru sekarang terasa....semua itu terlalu indah untuk dikenang balik...God thanks 4 the sweet moment....terlalu mahal untuk dbeli...terlalu susah untuk dcari...now i know ...itulah "kenangan terindah"

Adeqya::8284::