Posts

Showing posts from October, 2010

*♥*Jodoh:Jangan mencari terlalu sempurna... *♥*

copyright by Irara Dira
Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu... dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.Begitulah juga .........Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu ...dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya ...selagi dia mengingatimu. ...Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya... dan janganlah menganggap ia begitu teguh....
cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak....
tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang begitu saja....Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya... mungkin ia masih dapat digunakan lagi....Be…

*♥* hati...maafkanlah... *♥*

tak tahu nak mengadu pada siapa ...
menangis...dan menangis lagi...
tapi rasa luka di hati masih belum juga menjejak pergi...
duhai hati...maafkanlah...

kenapa ya kita mudah berkecil hati bila pemberian kita tak dihargai...
pemberian tanda ingatan...bagi sy nilaiannya bukan wang atau harganya...
yang penting ingatan...sebagai tanda kasih sayang...

sekali lagi ...hati maafkanlah...
saya sedang dlm dilema diri...
sedang berkecil hati dgn encik abah & pn mama...
mungkin mereka tak sedar yg sy sdg sedih...
atau saya sedang dlm pms zone yg menjadikan saya "beremosi lebih'

saya dah jumpa kaunselor tetap saya...k.zah...
mahu k.zah memujuk saya...tiba2 k.zah jg sedih bila mendengar cerita saya...
kami sama2 nangis...sama2 alirkan airmata...
org lain??? sy takkan libatkan...
ini urusan keluarga ...urusan peribadi sy...
biar sy yg menanggungnya...
adakala rentak hati tak dapat dijangka...

inilah saya ...kalau terlebih kasih...
dalam sy menasihati org lain...jgn beri kasih @ cinta 100% kpd insan lain..…

*♥* malam yang indah... *♥*

alhamdulillah...dah selesai 1-2 masalah yg melanda....
thanks tikah, liena & mysisjura...
tenang sikit rasanya bila ada chat session dgn kalian mlm ni...

tikah thanks 4 the tips...
alhamdulillah ...
selesai 1 bab...
insyaAllah tak ada gangguan lagi dah kot rasanya lps ni...
selepas hampir seminggu sy simpan dan biarkan call & sms dr insan yg sy x kenali...
mlm ni terurai jua...
face it...berdepan dan selesaikannya..
alhamdulillah done ...:)

missliena...
thanks 4 the sharing ...
great blog...:)...its nice dear...
betul cakap ina...blog tu sgt istimewa...
ada sesuatu di sebalik segalanya :) nanti kita chat lagi yah...
enjoy ur life dear...
perjalanan hidup yg diibaratkan seperti roda ni tak meriah tanpa ujian...
kita sama2 doa...moga kita boleh hadapi segalanya dgn tenang...

mysisjura...
alhamdulillah...:)
terurai jua rahsia yang sy simpan...
moga ada hikmah di sebalik segalanya...
i know u sis..in whatever condition...u can handle it insyaAllah...
thanks a lot dear sis...
untuk doa...untuk semangat...d…

*♥* cik lappy demam!!! *♥*

huhuhu...
bukan sekadar cik lappy saya demam...
dgn tuan2nya sekali dah berjangkit ni...
mlm minggu yg lepas ...
sedang asyik main2 game tiba2 cik lappy shut down sendiri...
bila on je balik ...cik lappy dah tak normal...
ada border kiri kanan...mana datang pun tatau la...

hari ni ...monday fever!
biasa la hari isnin...hari seperti mahu bermalas-malasan ...
malangnya ada meeting pendaftar di jaipp pulak...aduyai
sy yang menurut perintah...
menjejak jg ke pulau walaupun pepagi hari jammed...
meeting yg sgt kecoh dgn pelbagai isu...
poligami+kawin luar negara+resolusi+ blablabla...
habis meeting jam 1.45 tghari...
rasa mcm berpusing2 je pulau pinang hari ni...
ape taknya ...mesy semua cakap pasal enakmen & undang2...
plus dgn migrain yg tiba2 menyerang tgh mlm semalam...
tuhan sj yang tahu...perit & sakitnya sy menanggung...
alhamdulillah nasib baik menjelang tghari sakit semakin hilang & reda...
hbs meeting sy masuk pejabat...

huhu...
cerita lain pulak yg dtg...
exam lagi!!!...kali ni paper III &…

*♥* InsyaAllah by Maher Zain *♥*

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah...Insya Allah...Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah...Insya Allah...Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah...Insya Allah...Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way...showed me the way...
Insya Allah...Insya Allah...Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

fenomena Maher …

*♥* pelik...pelik... *♥*

pelik binti ajaib betul la...
aduyai...
dah takde keje ke sampai boleh buat aktiviti mencari no hp sedondon!
haaaa....nak marah la ni...

alkisah...
sejak habis interview di a.star tempohari...
hp saya mula terima call yg pelik2...
rasanya dah lama saya tak terima call2 yg membuang masa ni...
sangkaannya dah masuk umur 26 ni... dan pulak dah menjejak tahun 2010 ni...
takde la manusia yg suka buang masa & gunakan hp utk perkara yg tak berfaedah...
kelmarin terpaksa berdebat panjang dgn sorang mamat kecik ni ttg no hp sy...
tak pasal2 dikatanya no hp sy ni no kwnnya...puas sy jelaskan ...
tapi masih dia tak puas hati...
akhirnya saya biarkan je panggilan2 masuk tanpa dijawab...
hari ni pulak tetiba jer timbul kembar no hp saya di skrin..
no yang sama bezanya cuma no awalannya 012 manakala no hp sy 017...
adui tension betul melayan panggilan & sms dr makhuk yg tak faham bahasa melayu nih...
penyudahnya saya sorok dan simpan hp dlm almari dgn mood silent
tonite no hp...no sms...no call...
cik son…

*♥* diari hari ini... *♥*

kepenatan...kepenatan...
baru balik dari alor setar...
alhamdulillah...selesai sesi interview di IPD alor setar hari ni...
penat rupanya ye nk jadi polis ni...
huhu...walaupun gaji lumayan tak sanggup rasanya nk pikul amanah yg berat tu...

seperti yg dirancang...sebulan yg lalu...
wani *bakal inspektor to be insyaAllah :) ...minta jasa baik saya & tini ...
utk jadi saksi bagi interviewnya hari ini...
alhamdulillah stage kelmarin wani berjaya terpilih dalam senarai pendek...
hari ni utk tapisan keselamatan ...
saya dan tini perlu menjadi saksi kepada wani utk dipilih ke stage seterusnya...

dipendekkan cerita...mcm2 ujian datang...sepanjang perjalanan ke alor setar...
namun alhamdulillah...segalanya masih berjalan dgn baik & lancar...
terkejut jugak...
selaku saksi sahaja ...saya diinterview selama 45 minit di dalam satu bilik khas...
*wuahaha...ni dah mcm kes saya interview utk diri sendiri ni...
ape pun puas hati sebab dapat tolong wani...
and we hope...u will get it wani!
best tu tgk tangga ga…

*♥* my great weekend *♥*

Image
Alhamdulillah...
setelah berminggu-minggu hujung mingguku bergelumang dgn kerja2...
ke sana dan ke mari...
finally minggu ni dapat jugak bercuti...alhamdulillah

1st~bayar hutang jenguk kampung @ kg.sauk, kuala kangsar & kg dew, taiping...
2nd~bayar hutang menonton movie dgn tentera2 kenit...:)

alhamdulillah hutang pertama langsai semalam...
balik kampung...
*have a citcat time with makyang & acik munah...
*have an eating time @ tasik raban restaurant~ermmm mabeles ikan bakar & gulai tempoyak...
walaupun balik menjenguk kpg hanya sekejap...
sangat seronok dan amat bermakna...>_<

harini...meluangkan masa dgn tentera2 kecik...
plan asal nk bw budak2 ni menonton magika...
sekali dah habis dah~asyik bertangguh-tangguh...ini la jadinya...
disebabkan menonton dgn budak2 ...
so sy ambil keputusan utk menonton cerita ini....



SAMMY'S ADVENTURES : THE SECRET PASSAGE
nice story~simple...eloklah utk budak2...
nampak ketiga2nya faham jalan cerita & sangat2 xcited...
sebab filem ni 3D...hehe..…

*♥* Syurga Cinta *♥*

S.Y.U.R.G.A C.I.N.T.A
di mana letaknya syurga dalam cinta???...
apa makna bahagia???...

ada pelbagai tafsiran...
ada pelbagai makna ...
dan ada pelbagai maksud yang tersirat di sebalik perkataan itu...

sejak akhir2 ni...saya jadi binggung...
bingung mengendalikan kes2 NCR yang diluar jangkaan...
dan yang paling ketara...kes poligami yang meningkat 100% statistiknya ...
selepas aidilfitri yg lepas...
saya jarang ambil kes kaunseling...
tanggungjawab untuk nikahcerai&ruju'(NCR) lebih rumit rasanya...
perlukan penelitian, siasatan...
dan kadang2 terpaksa merentas sempadan negeri atau negara lain ...
utk laksanakannya...

pernah satu ketika...beberapa minggu yg lepas...
...ketika kami dilanda banyak kes poligami tanpa kebenaran...
saya berbincang dgn bos tentang satu isu yang saya sendiri pening memikirkannya...
bos saya menyoal...
"kenapa ya...org perempuan ni suka kejar hak milik org...
dan yg si lelaki pula sanggup utk buat apa saja ...
tanpa fikir baik buruk tindakan utk r/tangga & anak2&q…

*♥* HAKAS siri II @ Kg. Ayer Limau, Melaka *♥*

Image
Alhamdulillah...finally selamat sampai ke rumah jam 4 pagi tadi...
selepas terkandas selama 5 jam di R&R Sg. Perak ...

kami terkandas disebabkan bas rosak...dan clutchnya tak berfungsi dgn baik...
celik je mata pg td...t'dengar berita...
kemalangan ngeri di N9 yg mengorbankan nyawa 12 penumpang...
subhanallah...syukur...
walaupun bas yg kami naiki juga bermasalah...
alhamdulillah semua peserta HAKAS kali ni selamat sampai ke destinasi masing-masing...

Berbalik kpd cerita HAKAS siri II ...
alhamdulillah kali ni bas hampir penuh...
walaupun x ada peserta dari JHEAIPP...
modul yg sama...cuma pendekatan agak berbeza utk HAKAS kali ni...
awalnya saya hanya jadi pemerhati...
dan akhirnya alhamdulillah...
dapat juga saya bermesra dgn kakak2 & adik2 yg terpilih kali ni...

ibu angkat saya kali ni ialah ::Pn. Hjh Siti Zabidah::
seorang pengusaha IKS,
dan juga merupakan bilal perempuan bg kg. ayer limau...
*bilal perempuan ~ ialah istilah yg diberikan kepada pengurus jenazah perempuan ...


*makcik zab…

*♥* outstation again and again....*♥*

Image
already packing!!!
2 beg azimat yg bakal menemani sy esok hari...





destinasi yg bakal dituju...
kg sg.limau, masjid tanah melaka...
hati berbelah bahagi utk pergi kali ni...
mcm2 yg ada dlm minda ni...
sdg memikir kes2 yg pelik2 di ofis hari ni...*mcm2 kisah
dlm masa yg sama memikir apa yg bakal jd di melaka nanti...
plus prog minggu depan~next meeting dgn BPA, JPM ...
aduyai~sabarlah wahai diri...
okt-nov sememangnya full dgn aktiviti...

harapan dlm tempoh terdekat dpt keluar bercuti utk rileks2kan minda & badan...
nak rehat...nak rehat...nak rehat....
~huhu~
off to malacca for 3 days~rehat sebentar daripada dunia blogging>_<>

lots of luv
~adeqya8284~

*♥* hati...tenanglah...*♥*

minggu yg lelah, letih dan lesu...
mon -wed ; 3 days off to penang (exam&meeting)
esok satu2nya hari yg saya ada utk selesaikan keje2 di pejabat...
fri-sun; off again to kg. sg limau masjid tanah, melaka...
working on weekend
*T.A.B.A.H*

tubuh letih...
hati sedikit runsing...tak tenang
ambil masa untuk tenangkan hati
berjalan2 di laman maya teman2...
tiba2...i got this!

"Sometimes when we feel that we are the most being tested by Allah,
we always forget that there are people out there ...
having heavier challenge in their life"

maria... redha...tabah...
terus kuat lalui hari2 mendatang...

lots of luv
~adeqya8284~

*♥* exam fever...*♥*

Image
demam...demam...demam...
exam...exam...exam...huhuhu

lps lulus ptk thn lepas...lega rasa hati ...
ingatkan tak payah nak baca buku pekeliling bagai~
sangkaan itu sangat meleset...
hari ni paper pertama ...
peperiksaan undang-undang kerajaan...
14 soalan esei~perlu jawab 10 soalan...
masuk esei yg ke-8 jari saya pancit!...
masa tu terus teringatkan cik lappy...
kalau la boleh menaip...kan senang...huhu...
esok paper kedua...
paper yg fokus kepada perlembagaan dan undang2 am...
moga dipermudahkan segala urusan...
sangat bermalas-malasan ni...
huhuhu....

mahu titun
~tata~

~adeqya8284~

*♥* seindah pelangi pagi...*♥*

Image
kisah 30 sept 2010...mengikut jadual tugas saya perlu ke komtarutk satu mesy bersama biro pengaduan awam, jabatan perdana menteri...seawal jam 7 pagi saya mula menjejak ke kawasan pulau...walaupun mesyuarat dijadualkan jam 9.00 pagi...alhamdulillah cuaca baik walaupun hujan renyai2 mengiringi perjalanan saya pg itu...awalnya keadaan sy gementar utk menghadiri mesy ini...pertama kali menghadiri mesy dgn kakitangan biro pengaduan awam...namun alhamdulillah...segalanya dipermudahkan dan...sesuatu yg tidak saya jangka telah berlaku...setibanya saya diatas jambatan pulau pinang...saya dihadiahkan dengan ciptaan tuhan yg sangat indah...PELANGI PAGI...cantik... indah...dan terlalu istimewa...pelangi pertama menyapa saya sebaik saja saya tiba di atas jambatan...selepas itu...hadir pula pelangi kedua sewaktu saya menyusuri jalan keluar ke georgetown...dan untuk kesekian kalinya ...pelangi ketiga pula muncul sebaik sahaja saya merentasi jelutong express highway...tiba-tiba muncul satu perasaan…