Posts

Showing posts from July, 2012

* corat coret ramadhan *

Alhamdulillah ...
hari ni genap 10 hari umat Islam di Malaysia menunaikan ibadah berpuasa ...
syukur dipertemukan sekali lagi di dalam Madrasah Ramadhan ...
rasanya blm terlewat utk ucapkan selamat berpuasa pada seluruh umat Islam ...

malam pertama Ramadhan saya terima satu suprise ...
usai berbuka puasa...
tiba2 muncul no telefon yang kodnya bukan dari Malaysia ...
mula2 risau juga ...entah siapa la yang salah menelefon dr luar negara ni...
seingat saya ...saya dah tak ada saudara mara di luar negara ...
acu dah balik setahun yang lepas dr wales ...
teman2 yang belajar di mesir pun ramai yang dah pulang ke tanahair ...
dalam terpinga2... tiba2  terlintas teringatkan seorang sahabat...
ya ada seorang sahabat saya yang sedang mengerjakan umrah...
dan menyambut Ramadhan di Makkah ...
bila saya jawab panggilan ...memang benar tekaan saya...
sahabat saya ust. don buat panggilan dr tanah suci...
Alhamdulillah sempat 3 hari dia berpuasa di sana...
rindu masakan Malaysia katanya ...perkara pertama yang ditan…

* bersangka baiklah dengan ujianNya *

Image
sehari dua ni penat mengemas rumah yang bersepah-sepah ... since kerja-kerja renovate rumah dijalankan ... dah hampir sebulan jugak la kami 3 beranak bergotong royong :p takpe siapkan awal2 ... nanti dah masuk bulan puasa tak la kelam kabut sangat kan... lepas raya dah kena buat persiapan untuk abah & mama bertolak ke tanah suci ... lepas abah & mama balik dr mekah nanti ... baru la buat persiapan untuk majlis adik nanti ...
alhamdulillah ...nampak gaya abah dah mula positif & boleh terima pilihan adik  jarak perbezaan umur 9 tahun tak jadi halangan bg diaorang ... syukur bila abah dah mula restu ...sy kira adik tak perlu risau lagi ... positif dengan jodoh ketentuanNya ... :)
kelmarin seorang teman saya datang dan merujuk
tentang satu sms dr suaminya kepada dia ... si suami ada menyatakan hasrat untuk membawa haluan masing-masing  selepas berlaku sedikit perselisihan faham diantara mereka... ada sedikit rasa terkilan di hati saya ... bila mendengar berita sedih tu ... sa…

* i'm back! *

alahai dah bersawang belong kesayangan ni ...
sorry sangat ...sebab ambil senggang yang panjang untuk menulis kembali ...
start dr minggu karnival sampai la ke hari ni ...
ada saja kerja2 yang menanti ...
apa2 pun syukur ...
segalanya berjalan lancar walaupun ada satu dua ujian Allah datang menyapa...


kalau boleh tak nak lagi menulis tentang perkara2 sedih...
perkara2 yang saya tak suka ...
Prof Muhaya dalam akaun fbnya pernah mengingatkan...
tentang tulisan2 yang baik 
samada di fb @ blog dan kesannya terhadap peribadi kita...
so mulai hari ni positif dengan semua tulisan2 kita 
supaya satu hari nanti kita mampu membacanya sambil tersenyum (:


kurang seminggu lagi...
umat Islam seluruh dunia 
akan bertemu lagi dengan tetamu Allah yang paling mulia iaitu Ramadhan ...
syukur ya Allah 
kerana masih beri kesempatan untukku bernafas dalam bulan yg mulia ini ...
setahun yang lepas ...saya masih bertatih kala menempuh Ramadhan ...
ini maknanya dah setahun juga kaki kanan saya patah :)
Alhamdulillah selepas seta…