Monday, July 30, 2012

* corat coret ramadhan *

Alhamdulillah ...
hari ni genap 10 hari umat Islam di Malaysia menunaikan ibadah berpuasa ...
syukur dipertemukan sekali lagi di dalam Madrasah Ramadhan ...
rasanya blm terlewat utk ucapkan selamat berpuasa pada seluruh umat Islam ...

malam pertama Ramadhan saya terima satu suprise ...
usai berbuka puasa...
tiba2 muncul no telefon yang kodnya bukan dari Malaysia ...
mula2 risau juga ...entah siapa la yang salah menelefon dr luar negara ni...
seingat saya ...saya dah tak ada saudara mara di luar negara ...
acu dah balik setahun yang lepas dr wales ...
teman2 yang belajar di mesir pun ramai yang dah pulang ke tanahair ...
dalam terpinga2... tiba2  terlintas teringatkan seorang sahabat...
ya ada seorang sahabat saya yang sedang mengerjakan umrah...
dan menyambut Ramadhan di Makkah ...
bila saya jawab panggilan ...memang benar tekaan saya...
sahabat saya ust. don buat panggilan dr tanah suci...
Alhamdulillah sempat 3 hari dia berpuasa di sana...
rindu masakan Malaysia katanya ...perkara pertama yang ditanya ...
"kak marie hari ni buka puasa makan apa?" 
he3 makan dulu yang ditanyanya...adat la kan ...
selera kita orang asia & orang arab mana sama kan ...
Alhamdulillah dengar khabarnya dia dah selamat sampai ke Malaysia minggu lepas ...
tgh sibuk siapkan persiapan majlisnya september nanti ...^^,*
sama2 kita nantikan wedding ustaz selebriti kesayangan ramai tu...
harap berjalan lancar dan dipermudahkan segala urusan..

alhamdulillah ...
ramadhan kali ni agak menggembirakan saya dengan kehadiran 
2 orang ahli keluarga baru di PADSPS ...
selamat datang ke PADSPS ustaz nik & ustaz daud...
harap kalian dapat meringankan serba sedikit tugas2 yg terpaksa dipangku selama ni ...
selama 10 bulan saya buat kerja2 penyelia qaryah ...
banyak pengalaman yang saya timba ...
tp agak letih sebab selalu kena turun padang
selepas sesi briefing dengan bos ...
bos tempatkan ust nik di bahagian pendidikan dan ust daud sebagai penyelia qaryah ...
syukur dah boleh serah sikit2 tugas sediada...
dua projek besar sedang menanti yang melibatkan peruntukan lebih dari 10 juta ringgit ...
poning makcik dibueknyo ...bila dongar org baru masuk ni happy la sikit...
dalam seronok tu terdetik juga rasa risau ...
selepas sesi perkenalan dengan ust daud...
baru saya tahu yang dia fresh graduate yg ada ijazah...
risau makcik...
sebab dia ada bgtau yg dia minat mengajaq dan dalam proses minta jQaf ...
dik harap2 stay lama sikit la ye di PADSPS...
nak isi satu2 kekosongan jawatan tu makan masa dekat setahun ...
pening lalat kejap kami dibuatnya ...hu3 ...

syukur puasa thn ni tak ada sebarang komplikasi gastrik yang teruk ...
Alhamdulillah hari kerja pun saya masih boleh pergi buat kerja2 luar ...
syukur ya Allah 
pagi minggu kelmarin ...
saya bertugas di hospital sungai bakap untuk ziarah PPKI & PPS 
banyak perkara yang buat saya sebak kelmarin ...
sebak bila melihat sendiri penderitaan seorang wanita yang sedang bertarung nyawa 
melawan penyakit kanser stage 4...
subhanallah ...
terpaku...dan tak mampu untuk mulut ini berkata-kata 
melihat makcik tersebut memeluk suaminya erat seperti tak mahu melepaskannya ...
luluh seketika ...tak tergambar sakit yang ditanggung ...
moga Allah tenangkan dia dalam menempuh waktu2 kritikal yang tak dijangka
dua jam di wad 4 ...buat saya banyak berfikir dan bersyukur ...
nikmat kesihatan yang Allah beri hanya pinjaman ...
dan boleh ditarik semula pada bila2 masa ...

Ya Allah ...
ampunkan kami yang selalu lalai dan alpa dalam menempuh cabaran dunia ...
teguhkan iman kami Ya Allah ...
jauhkan kami dari sikap riak dan takabbur...
jadikan sabar sebagai teman di dalam hati kami...
untuk kami terus redha dan terus melangkah dalam menempuh rencanaMua Ya Allah ...
amin...

Ramadhan Kareem ...

regards 
~adeqya8284~

Tuesday, July 17, 2012

* bersangka baiklah dengan ujianNya *

sehari dua ni penat mengemas rumah yang bersepah-sepah ...
since kerja-kerja renovate rumah dijalankan ...
dah hampir sebulan jugak la kami 3 beranak bergotong royong :p
takpe siapkan awal2 ...
nanti dah masuk bulan puasa tak la kelam kabut sangat kan...
lepas raya dah kena buat persiapan untuk abah & mama bertolak ke tanah suci ...
lepas abah & mama balik dr mekah nanti ...
baru la buat persiapan untuk majlis adik nanti ...

alhamdulillah ...nampak gaya abah dah mula positif & boleh terima pilihan adik 
jarak perbezaan umur 9 tahun tak jadi halangan bg diaorang ...
syukur bila abah dah mula restu ...sy kira adik tak perlu risau lagi ...
positif dengan jodoh ketentuanNya ... :)

kelmarin seorang teman saya datang dan merujuk
tentang satu sms dr suaminya kepada dia ...
si suami ada menyatakan hasrat untuk membawa haluan masing-masing 
selepas berlaku sedikit perselisihan faham diantara mereka...
ada sedikit rasa terkilan di hati saya ...
bila mendengar berita sedih tu ...
saya kira saya bakal dengar berita yg menggembirakan lepas majlis mereka berlansung 
malangnya lain pula yang terjadi ...
saya doakan agar sahabat saya dianugerahkan kesabaran yang tinggi  
dalam melayari bahtera kehidupan berumahtangga ...
moga ada hikmah disebalik konflik yang menyapa ...
dan saya nantikan berita baik dari sahabat saya ini ...

entahlah ...
kadang2 kata ayahanda-ayahanda saya ada betulnya ...
mereka selalu risaukan saya ...
sebab takut saya tak akan kahwin 
kerana selalu dengar masalah-masalah r/tangga org lain
saya tak menidakkan penyataan mereka ...
apa yang mampu saya buat ...hanya doa ...
moga Allah kuatkan hati saya ...
dan temukan saya dengan insan yang telah ditakdirkan jodohnya dengan saya ...
dalam kehidupan ni saya bukan mencari yang sempurna 
cuma mencari insan yang boleh melengkapi antara satu sama lain ...

teringat saya pada pesan seorang sahabat saya 2 minggu lepas ...
perkara yang sama diutarakan ...soal kahwin & pilih pasangan 
sebagai sahabat baik dia selalu bertanya 
selalu ingatkan saya supaya tidak terlalu cerewet & memilih dalam mencari pasangan ...
tersenyum sendiri bila ingatkan nasihatkan sahabat saya seorang itu ...

H.A.T.I ...
andai tiba masanya untuk kau dimiliki ...
ku relakan....
dengan harapan ...
kutemui sekeping lagi hati ...yang mampu membimbing ...
hati yang naif ini ...
* tuhan jagakan 'dia' *

Sunday, July 15, 2012

* i'm back! *

alahai dah bersawang belong kesayangan ni ...
sorry sangat ...sebab ambil senggang yang panjang untuk menulis kembali ...
start dr minggu karnival sampai la ke hari ni ...
ada saja kerja2 yang menanti ...
apa2 pun syukur ...
segalanya berjalan lancar walaupun ada satu dua ujian Allah datang menyapa...


kalau boleh tak nak lagi menulis tentang perkara2 sedih...
perkara2 yang saya tak suka ...
Prof Muhaya dalam akaun fbnya pernah mengingatkan...
tentang tulisan2 yang baik 
samada di fb @ blog dan kesannya terhadap peribadi kita...
so mulai hari ni positif dengan semua tulisan2 kita 
supaya satu hari nanti kita mampu membacanya sambil tersenyum (:


kurang seminggu lagi...
umat Islam seluruh dunia 
akan bertemu lagi dengan tetamu Allah yang paling mulia iaitu Ramadhan ...
syukur ya Allah 
kerana masih beri kesempatan untukku bernafas dalam bulan yg mulia ini ...
setahun yang lepas ...saya masih bertatih kala menempuh Ramadhan ...
ini maknanya dah setahun juga kaki kanan saya patah :)
Alhamdulillah selepas setahun saya kira sy dah pulih 100% ...
cuma ada masa dan ketika saya masih perlu tetap berhati-hati 
supaya tak berulang kemalangan pada anggota yg sama ...


Ramadhan tahun lepas ...Ramadhan yang paling simple ...
tak sekali pun saya berbuka puasa di luar...
sebulan berbuka di rumah ...
menjejak ke bazar Ramadhan pun jarang-jarang...
selebihnya saya banyak habiskan masa di rumah ...


tahun ni pun rasanya tak punya apa2 plan ...
sebab ramai kawan2 rapat dah berkahwin & ada keluarga ...
masuk musim raya tahun ni ...
orang sahabat baik waktu di KUSZA dulu akan tamatkan zaman bujang 
tahniah buat nadia teman dari kos bahasa arab dan sastera, tak lupa coursemate tersayang 
hashela & hasdarinar ...yang senyap2 rupa2nya dah ada plan untuk berdua ...
tahniah sekali lagi  :) InsyaAllah tak ada aral melintang kami sampaila nanti ....


okies tak mau melalut ...
harini letih seharian  mengemas rumah yang baru lepas buat renovation ...
esok saya kerja ...perlu pergi ziarah pesakit2 di wad hosp sungai bakap...
hopefully sesi ziarah esok berjalan lancar dan dipermudahkan ...amin :)


regards 
~adeqya8284~