* corat coret ramadhan *

Alhamdulillah ...
hari ni genap 10 hari umat Islam di Malaysia menunaikan ibadah berpuasa ...
syukur dipertemukan sekali lagi di dalam Madrasah Ramadhan ...
rasanya blm terlewat utk ucapkan selamat berpuasa pada seluruh umat Islam ...

malam pertama Ramadhan saya terima satu suprise ...
usai berbuka puasa...
tiba2 muncul no telefon yang kodnya bukan dari Malaysia ...
mula2 risau juga ...entah siapa la yang salah menelefon dr luar negara ni...
seingat saya ...saya dah tak ada saudara mara di luar negara ...
acu dah balik setahun yang lepas dr wales ...
teman2 yang belajar di mesir pun ramai yang dah pulang ke tanahair ...
dalam terpinga2... tiba2  terlintas teringatkan seorang sahabat...
ya ada seorang sahabat saya yang sedang mengerjakan umrah...
dan menyambut Ramadhan di Makkah ...
bila saya jawab panggilan ...memang benar tekaan saya...
sahabat saya ust. don buat panggilan dr tanah suci...
Alhamdulillah sempat 3 hari dia berpuasa di sana...
rindu masakan Malaysia katanya ...perkara pertama yang ditanya ...
"kak marie hari ni buka puasa makan apa?" 
he3 makan dulu yang ditanyanya...adat la kan ...
selera kita orang asia & orang arab mana sama kan ...
Alhamdulillah dengar khabarnya dia dah selamat sampai ke Malaysia minggu lepas ...
tgh sibuk siapkan persiapan majlisnya september nanti ...^^,*
sama2 kita nantikan wedding ustaz selebriti kesayangan ramai tu...
harap berjalan lancar dan dipermudahkan segala urusan..

alhamdulillah ...
ramadhan kali ni agak menggembirakan saya dengan kehadiran 
2 orang ahli keluarga baru di PADSPS ...
selamat datang ke PADSPS ustaz nik & ustaz daud...
harap kalian dapat meringankan serba sedikit tugas2 yg terpaksa dipangku selama ni ...
selama 10 bulan saya buat kerja2 penyelia qaryah ...
banyak pengalaman yang saya timba ...
tp agak letih sebab selalu kena turun padang
selepas sesi briefing dengan bos ...
bos tempatkan ust nik di bahagian pendidikan dan ust daud sebagai penyelia qaryah ...
syukur dah boleh serah sikit2 tugas sediada...
dua projek besar sedang menanti yang melibatkan peruntukan lebih dari 10 juta ringgit ...
poning makcik dibueknyo ...bila dongar org baru masuk ni happy la sikit...
dalam seronok tu terdetik juga rasa risau ...
selepas sesi perkenalan dengan ust daud...
baru saya tahu yang dia fresh graduate yg ada ijazah...
risau makcik...
sebab dia ada bgtau yg dia minat mengajaq dan dalam proses minta jQaf ...
dik harap2 stay lama sikit la ye di PADSPS...
nak isi satu2 kekosongan jawatan tu makan masa dekat setahun ...
pening lalat kejap kami dibuatnya ...hu3 ...

syukur puasa thn ni tak ada sebarang komplikasi gastrik yang teruk ...
Alhamdulillah hari kerja pun saya masih boleh pergi buat kerja2 luar ...
syukur ya Allah 
pagi minggu kelmarin ...
saya bertugas di hospital sungai bakap untuk ziarah PPKI & PPS 
banyak perkara yang buat saya sebak kelmarin ...
sebak bila melihat sendiri penderitaan seorang wanita yang sedang bertarung nyawa 
melawan penyakit kanser stage 4...
subhanallah ...
terpaku...dan tak mampu untuk mulut ini berkata-kata 
melihat makcik tersebut memeluk suaminya erat seperti tak mahu melepaskannya ...
luluh seketika ...tak tergambar sakit yang ditanggung ...
moga Allah tenangkan dia dalam menempuh waktu2 kritikal yang tak dijangka
dua jam di wad 4 ...buat saya banyak berfikir dan bersyukur ...
nikmat kesihatan yang Allah beri hanya pinjaman ...
dan boleh ditarik semula pada bila2 masa ...

Ya Allah ...
ampunkan kami yang selalu lalai dan alpa dalam menempuh cabaran dunia ...
teguhkan iman kami Ya Allah ...
jauhkan kami dari sikap riak dan takabbur...
jadikan sabar sebagai teman di dalam hati kami...
untuk kami terus redha dan terus melangkah dalam menempuh rencanaMua Ya Allah ...
amin...

Ramadhan Kareem ...

regards 
~adeqya8284~

Comments

Popular posts from this blog

.:Gemuk:vs:Montel:vs:Chubby:.

* ketika cinta bertasbih .............................*

Ya Allah permudahkan...