Wednesday, March 25, 2009

::....sunyi dan sepi.......::

Kebelakangan ni blog sy agak sunyi dan sepi...
.......??????........
Sebenarnya..sy tak boleh luangkan banyak masa depan pc@laptop...
Tiba2 je..mata sy alami masalah silau yang amat teruk..
tak tahu dmana silapnya...sekarang dpejabat pun saya buat kerja dalam gelap..
Saya tak punya pilihan..bos2 saya pun ada bertanya ...kenapa sy buat keje dlm gelap...
agaknya diaorg pelik dengan saya akhir2 ni..hehe
yang pasti hidup perlu dteruskan..
keje mesti keje...belajar mesti tetap kena belajar..
doakan masalah mata ni tak teruk ya...
environment keje yang baru juga buat diri sy kurang sihat...
ada sikit masalah pernafasan..dan masalah kulit...huhu
mungkin dsebabkan habuk2 halus yang masih ada suasana persekitaran sy...

Nampaknya sy kena lebih rajin bersihkan pejabat lps ni ..huhu...

doakan sy kembali sihat..utk sy lebih aktif berblog selepas ni...=)

regards::adeqya8284::

Sunday, March 22, 2009

::Kisah 4 Lilin::

Ada 4 lilin yang menyala, sedikit demi sedikit lilin-lilin tersebut habis meleleh.
Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka.
Lilin yang pertama berkata : “Aku adalah Damai,manusia tak mampu menjagaku,
maka lebih baik aku mematikan diriku saja!”
demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.

Lilin yang kedua berkata : “Aku adalah Iman, sayang aku tak berguna lagi. Manusia tak mau mengenalku,
untuk itu tak ada gunanya aku tetap menyala” seketika kemudian datanglah tiupan angin,
Maka terpadamlah lilin kedua tadi..

Dengan nada yang sedih lilin ketiga berbicara : “Aku adalah Cinta, tak mampu lagi aku untuk tetap menyala. Manusia tidak lagi memandang dan menganggapku berguna. mereka saling membenci, mereka membenci orang yang mencintai mereka, membenci keluarga mereka” tanpa menunggu waktu lama, maka matilah lilin ketiga.

tanpa terduga…. seorang anak saat itu masuk ke dalam kamar dan melihat ketiga lilin telah padam. disebabkan takut dengan kegelapan, anak tersebut berkata : “apa yang telah terjadi?! kalian harus tetap menyala, aku takut akan kegelapan!” lalu anak tersebut menangis tersedu-sedu.

Dengan terharu lilin keempat berkata : “Jangan takut, jangan menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga lilin lainnya, Aku Adalah HARAPAN” dengan mata bersinar, sang anak mengambil lilin harapan, lalu menyalakan kembali ketiga lilin lainnya.

Moral dari cerita ini:
Apa yang tidak pernah mati hanyalah HARAPAN yang ada di dalam hati kita… semoga dalam apa jua situasi yang mendatang kita mampu untuk menghidupkan kembali Iman, Damai, Cinta
dengan adanya HARAPAN di hati kita...

regards::adeqya8284


Friday, March 20, 2009

.::Cerita Seorang Ibu Mithali::.


Mulianya hati ibu ni... terharu.......


For those yang bergelar ibu dan anak yg masih mempunyai ibu..Kasih
dan sayang ibu sentiasa berkekalan..


PENERIMA ketiga berjalan perlahan-lahan turun dari pentas. Di
lehernya, telah terkalung pingat "Ibu Mithali". Tangan kanannya
menggenggam erat satu sampul dan segulung sijil. Tangan kirinya pula
memegang beberapa hadiah iringan. Anaknya setia melangkah di sisi.

"Sekarang ...." suara pengacara majlis bergema kembali, "Tibalah kita
kepada penerima anugerah "Ibu Mithali" yang terakhir. Penerima ini
agak lain daripada yang lain dan sungguh istimewa. Untuk itu,
dipersilakan Puan Afifah Rashid naik ke pentas bersama- sama Cik
Nurul Humairah, untuk tampil memperkenalkan ibunya. Dipersilakan. "

Mataku tercari-cari pasangan ibu dan anak yang bakal mengambil tempat
itu. Di barisan penonton paling hadapan, aku dapati seorang anak
gadis berkulit hitam manis dan bertubuh tinggi lampai, sedang
berusaha memujuk seorang wanita dalam lingkungan usia 60-an untuk
bangun.

Aneh, kenapa ibu yang seorang ini nampaknya begitu keberatan untuk
naik ke pentas? Kenapa dia tidak seperti tiga orang penerima
sebelumnya, yang kelihatan begitu bangga menapak naik ke pentas,
sebaik sahaja mereka dijemput?

Hampir lima minit kemudian, barulah tampak si anak gadis yang memakai
sepasang kebarung bertanah ungu dan berbunga merah jambu serta
bertudung ungu kosong, bersusah payah memimpin ibunya naik ke pentas.

Ibu itu pun menduduki kerusi yang telah diduduki oleh tiga orang
penerima sebelumnya. Anak gadis itu kemudiannya beredar ke pembesar
suara. Dia beralih pandang kepada ibunya yang hanya tunduk memerhati
lantai pentas.

'Pelik sungguh ibu yang seorang ini. Lagaknya bukan lagak orang yang
akan menerima anugerah. Dia tak ubah seperti seorang pesalah yang
sedang menanti hukuman. Duduknya serba tak kena. Sekejap beralih ke
kanan, sekejap berpusing ke kiri. Tangannya menggentel-gentel baju
kurung biru muda yang dipakainya.'

Dehem si anak dalam pembesar suara membuat aku sedikit tersentak.
Tumpuanku yang sekian lama terhala ke pentas, aku alihkan pada buku
notaku. Aku menconteng-conteng helaian yang masih putih bersih itu
untuk memastikan penku dalam keadaan yang baik. Kemudian, aku
memeriksa kameraku. Filemnya masih ada. Baterinya masih dapat
bertahan.

Sempat juga aku mengerling rakan-rakan wartawan dari syarikat akhbar
dan majalah lain yang duduk di kiri kananku. Nampaknya, pen sudah
berada dalam tangan masing-masing. Mata mereka sudah terarah kepada
ibu di atas pentas dan anak yang sudah pun memulakan bicaranya dengan
bismillah dan, memberi salam.

Aku tersenyum dan mengangguk kepada rakan- rakan wartawan yang duduk
semeja denganku. Tetapi, senyuman dan anggukanku sudah tidak sempat
mereka balas. Aku lantas mengemaskan dudukku mencari posisi yang
paling selesa.

"Pertama sekali, saya ingin memanjatkan rasa syukur ke hadrat Allah,
kerana dengan izin-Nyalah saya dan, mak berada dalam majlis yang
gilang-gemilang ini. Seterusnya, saya ingin merakamkan penghargaan
saya kepada pihak penganjur yang telah mempertimbangkan mak saya
sebagai, salah seorang penerima anugerah "Ibu Mithali" tahun ini."


Suasana menjadi sunyi. Hadirin memberi tumpuan sepenuhnya kepada
percakapan gadis itu.

"Sebetulnya, ketika saya kecil, saya memang membenci mak. Darjah
kebencian itu meningkat setelah saya mendapat tahu Puan Afifah
hanyalah mak angkat saya. Pada masa yang sama, saya merasakan sayalah
anak yang paling malang , disisihkan oleh ibu sendiri, dan
diperhambakan pula oleh mak angkat untuk membantu menjaga anak-anak
kandungnya"


"Membantu menjaga anak- anak kandungnya? Mungkin, persoalan itu
sedang pergi balik dalam benak tuan-tuan dan puan-puan sekarang.
Persoalan itu pasti akan terjawab sebentar lagi, apakala saya
mempertontonkan rakaman video yang memaparkan kehidupan anakanak
kandung mak. Sebelum itu, saya harus menegaskan bahawa anak-anak yang
bakal hadirin lihat nanti bukan terdiri daripada doktor, peguam,
jurutera, pensyarah, ahli perniagaan, pemimpin masyarakat, dan guru,
seperti mana anak ketiga-tiga "Ibu Mithali" yang baru menerima
anugerah sebentar tadi."
Suara hadirin yang kehairanan mula kedengaran.

"Inilah dia abang-abang dan kakak- kakak saya!" suara hadirin semakin
kedengaran. Mereka tidak dapat membendung rasa kekaguman.

"Yang mengeluarkan berbagai-bagai bunyi itu, Abang Long. Yang sedang
merangkak ke sana ke mari itu, ialah Kak Ngah. Yang sedang mengesot
ke ruang tamu itu, ialah Abang Alang. Yang sedang berjalan sambil
berpaut pada dinding itu, ialah Kak Anjang. Yang sedang berjalan
jatuh dari dapur ke dalam bilik itu, ialah Abang Andak."

"Seperti yang tuan-tuan dan puan-puan saksikan, tahap kecacatan
fizikal dan mental abang-abang dan, kakak-kakak saya tidak sama.
Daripada yang tidak boleh bercakap dan bergerak langsung, seperti
bayi yang baru lahir hinggalah kepada yang boleh berjalan jatuh dan,
bercakap pelat-pelat, seperti budak berumur satu atau, dua tahun."
Hadirin yang sebentar tadi bingit suaranya kini terdiam kembali.
Mereka menonton video yang sedang ditayangkan itu dengan khusyuknya.

"Untuk pengetahuan semua, abang-abang dan kakak-kakak saya, telah
menjangkau usia 20-an dan, 30-an. Namun, meskipun telah dilatih
dengan sungguh-sungguh, mereka masih belum pandai mengurus makan
minum dan berak kencing mereka sendiri. Lihatlah betapa sukarnya mak
hendak melayan makan dan, pakai mereka."
"Sewaktu saya berusia enam atau, tujuh tahun, saya sering mencemburui
abang-abang, dan kakak-kakak kerana mereka, mendapat perhatian
istimewa daripada mak. Saya iri hati melihat mak memandikan mereka.
Saya sakit hati melihat mak menyuap mereka. Sedang saya disuruh buat
semua itu sendiri."

"Mirah dah besar, kan ? Mirah dah boleh uruskan diri Mirah sendiri,
kan ?" Lembut nada suara mak tiap kali dia memujuk saya. Namun,
kelembutan itu telah menyemarakkan api radang saya

"Tapi, mak tak adil!" Saya kerap membentak. "Mak buat segalagalanya
untuk kakak- kakak dan abang- abang. Kalau untuk Mirah, mak selalu
berkira!"

"Mirah, abang-abang dan kakak-kakak Mirah tidak secerdas Mirah.
Mereka cacat!" Berkali-kali mak menegaskan kepada saya. "Sebab itulah
mak terpaksa membantu mereka."


"Mereka cacat apa, mak?" Saya membeliakkan mata kepada mak. "Semua
anggota mereka cukup. Kaki dan tangan mereka tidak kudung. Mata
mereka tidak buta. Yang betulnya, mereka malas, mak!"

"Mirah ... Mirah belum faham, sayang." Suara mak akan menjadi sayu
tiap kali dia mempertahankan kakak-kakak dan abang-abang saya.
Tetapi, kesayuan itu tidak pernah mengundang rasa simpati saya.

"Apabila difikirkan kembali, saya merasakan tindakan saya itu terlalu
bodoh. Abang-abang dan kakak-kakak tak pernah kacau saya. Mak pun
cuma sekali-sekala saja meminta bantuan saya menyuapkan mereka makan
atau menukar kain lampin mereka. Itu pun saya tidak pernah ikhlas
menolong.
Saya akan merungut tidak henti-henti sepanjang masa saya melakukan
itu. Jika makanan yang saya suap tumpah atau jika abang-abang dan
kakak-kakak terkencing atas tangan saya, ketika saya sedang menyalin
kain lampin mereka, tangan saya ringan saja mencubit atau menampar
mereka. Saya tahu mereka tidak pandai mengadu perbuatan jahat saya
kepada mak. Ketika itu, memang saya langsung tidak punya rasa hormat
kepada abang-abang dan kakak-kakak. Kepada saya, kehadiran mereka
menyusahkan hidup saya."

"Hantarlah abang-abang dan kakak-kakak ke rumah kebajikan, mak." Saya
pernah mengusulkan kepada mak, ketika saya berusia sepuluh tahun.
"Lepas itu, mak dan ayah boleh hidup senang-lenang macam mak dan ayah
orang lain. Mirah pun takkan rasa terganggu lagi."

"Mereka anak-anak mak, Mirah. Jadi, maklah yang patut jaga mereka,
bukan petugas-petugas di rumah kebajikan." Begitu reaksi mak setiap
kali saya mencadangkan hal itu.

"Saya langsung tidak menghormati, apatah lagi mengagumi pendirian
mak.
Mak memang sengaja menempah masalah. Mak tidak menghargai jalan
keluar yang telah sedia terentang di hadapannya."

"Rasa geram dan marah saya sampai ke puncaknya, semasa saya berusia
dua belas tahun. Pada hari itu, mak demam teruk hingga tidak dapat
bangun. Ayah terpaksa ambil cuti untuk membawa mak ke klinik. Lalu,
saya ditinggalkan untuk menjaga abang-abang dan kakak-kakak di rumah.
Sebelum meninggalkan rumah, biarpun dalam keadaan yang lemah,
berkali-kali mak sempat berpesan kepada saya, agar jangan lupa
memberi abang-abang dan kakak-kakak makan, dan menukar kain lampin
mereka."
Suasana dewan terus sunyi. Hadirin masih khusyuk mendengar cerita
gadis itu.

"Itulah kali pertama saya ditinggalkan bersama-sama abang-abang dan
kakak-kakak, selama lebih kurang lima jam. Jangka masa itu cukup
menyeksakan. Kebetulan pada hari itu, abang-abang dan kakak-kakak
benar-benar mencabar kesabaran saya. Entah mengapa Abang Long enggan
makan. Jenuh saya mendesaknya. Abang Alang dan Kak Ngah pula asyik
mencirit saja. Letih saya menukar kain lampin mereka. Abang Andak
pula, asyik main air ketika saya memandikannya. Basah lencun baju
saya dibuatnya. Kak Anjang pula, asyik sepahkan nasi dan tumpahkan
air.
Penat saya membersihkannya. "


"Apabila mak dan ayah pulang, saya sudah seperti kain buruk, tubuh
saya lunyai. Saya sudah tidak berupaya melihat muka mak dan ayah.
Saya terus melarikan diri ke rumah ibu kandung saya, yang terletak di
sebelah rumah mak. Begitulah lazimnya. Apabila fikiran saya terlalu
kacau, saya akan ke rumah ibu untuk mencari ketenangan."

"Ibu!" Saya menerpa masuk lalu memeluk ibu. "Kenapa ibu bagi Mirah
kepada mak? Kalau ya pun ibu tidak suka Mirah, bagilah Mirah pada
orang lain yang lebih menyayangi Mirah, bukan mak."

"Mirah!" Ibu merangkul saya. " Kan dah berkali-kali ibu tegaskan yang
ibu bagi Mirah kepada mak bukan kerana ibu tak sayang Mirah."

"Lazimnya ibu akan membuka kembali lipatan sejarah hidupnya apabila
situasi itu berlaku. Ibu ialah kakak mak. Ibu sakit teruk setelah
melahirkan saya. Selama berbulan-bulan ibu terlantar di hospital, mak
yang telah menjaga saya. Setelah ibu sembuh, ibu dapat lihat sendiri
betapa gembiranya mak dapat menjaga seorang anak normal.

Justeru, ibu tidak sampai hati hendak memisahkan kami."

"Ibu telah berasa betapa nikmatnya menjaga tujuh orang anak yang
pintar dan cerdas. Jadi, biarlah nikmat itu turut dirasakan oleh mak
pula dengan menjaga Mirah. Lagipun, dengan menyerahkan Mirah kepada
mak, ibu masih dapat melihat Mirah membesar di hadapan mata ibu,
walaupun Mirah tinggal bersama-sama mak. Dari pemerhatian ibu, ibu
rasa, mak lebih menyayangi Mirah berbanding dengan anak anaknya yang
lain."

"Sayang apa? Ibu tahu tak yang rumah tu macam neraka bagi Mirah? Ibu
tahu tak yang Mirah ni tak ubah seperti hamba di rumah tu?"

"Jangan besar-besarkan perkara yang kecil, Mirah. Ibu tahu
sekali-sekala saja mak membebankan Mirah dengan kerja-kerja rumah dan
tugas menjaga abang-abang dan kakak-kakak Mirah. Itu pun Mirah buat
tidak sesungguh hati. Nasi mentahlah, lauk hanguslah, abang-abang,
dan kakak-kakak kena lempanglah."

"Mak adu semua kepada ibu, Ya?" Saya masih mahu berkeras meskipun
saya tahu saya bersalah.

"Mak jarang-jarang mengadu keburukan Mirah kepada ibu. Ibu sendiri
yang kerap mengintai Mirah dan melihat bagaimana Mirah melaksanakan
suruhan mak."

"Saya tunduk. Saya sudah tidak sanggup menentang mata ibu."

"Ibu malu, Mirah. Ibu mengharapkan kehadiran Mirah di rumah mak kau
itu dapat meringankan penderitaan mak.

Tetapi, ternyata kehadiran Mirah di rumah itu menambahkan beban mak."

"Saya benar-benar rasa terpukul oleh kata-kata ibu."

"Ibu rasa, apa yang telah mak beri kepada Mirah, jauh lebih baik
daripada apa yang diberi kepada anak-anaknya sendiri. Mirah dapat ke
sekolah. Kakak-kakak dan abang-abang Mirah hanya duduk di rumah.
Mirah dapat banyak pakaian cantik. Sedang anak-anak mak yang lain
pakaiannya itu-itulah juga. Setiap kali Mirah berjaya dalam
peperiksaan, mak sungguh gembira. Dia akan meminta ibu tolong menjaga
abang-abang dan kakak-kakak kerana dia nak lihat Mirah terima
hadiah."

"Saya tidak sanggup mendengar kata-kata ibu selanjutnya, bukan kerana
saya tidak mengakui kesalahan saya, tetapi kerana saya benar-benar
malu."

"Saya meninggalkan rumah ibu bukan kerana berasa tersisih daripada
ibu kandung sendiri, atau berasa kecewa sebab tidak mendapat
pembelaan yang diharap- harapkan. Saya meninggalkan rumah ibu dengan
kesedaran baru." "Sesampainya saya ke rumah tempat saya berteduh
selama ini,saya dapati mak yang belum sembuh betul sedang melayan
kerenah abang-abang dan kakak-kakak dengan penuh sabar. Saya terus
menghilangkan diri ke dalam bilik kerana saya dihantui oleh rasa
bersalah. Di dalam bilik, saya terus resah-gelisah. "

"Mirah," panggilan lembut mak seiring dengan bunyi ketukan di pintu
bilik saya. "Mirah."

"Saya cepat-cepat naik ke atas katil dan memejam mata, pura-pura
tidur."

"Sejurus kemudian, terdengar bunyi pintu bilik saya dibuka. "Mirah
dah tidur rupa-rupanya! Kesian. Tentu Mirah letih menjaga abang-abang
dan kakak- kakak semasa mak, ke klinik siang tadi. Maafkan mak,
sayang. Mak tahu Mirah masih terlalu muda untuk memikul beban seberat
itu. Tapi, keadaan benar- benar terdesak pagi tadi, Mirah. Mak janji,
lain kali mak tak akan kacau Mirah lagi. Mak akan meminta ibu atau
orang lain menjaga abang- abang dan kakak-kakak kalau mak terpaksa
tinggalkan rumah"

Sepanjang mak berkata-kata itu, tangan mak terus mengusap-usap dahi
saya. Suara mak tersekat-sekat. Saya terlalu ingin membuka mata dan
menatap wajah mak ketika itu.

"Mirah, mak tahu Mirah tak bahagia tinggal bersama-sama mak."

Suatu titisan air mata gugur di atas dahi saya. Kemudian, setitik
lagi gugur di atas pipi saya. Selepas itu, titisan-titisan itu kian
rancak gugur menimpa serata muka dan leher saya.

"Walau apa pun tanggapan Mirah kepada mak, bagi mak, Mirah adalah
segala-galanya. Mirah telah menceriakan suasana dalam rumah ini.
Mirah telah menyebabkan mak berasakan hidup ini kembali berharga.
Mirah telah. ..."

"Mak!" Saya lantas bangun lalu memeluk mak. Kemudian, tiada kata-kata
yang lahir antara kami. Yang kedengaran hanyalah bunyi sedu-sedan dan
esak tangis.


Peristiwa pada hari itu dan, pada malamnya telah mengubah pandangan
saya terhadap mak, abang-abang dan kakak-kakak. Saya mula merenung
dan menilai keringat mak. Saya mula dapat menerima keadaan kakak-
kakak dan abang- abang serta belajar menghormati dan, menyayangi
mereka.

Keadaan dewan menjadi begitu sunyi seperti tidak berpenghuni sejak
gadis itu berbicara.

Setelah meraih kejayaan cemerlang dalam peperiksaan penilaian darjah
lima , saya telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat
menengah, di sebuah sekolah berasrama penuh Saya telah menolak
tawaran tersebut.

"Kenapa Mirah tolak tawaran itu?"

"Bukankah di sekolah berasrama penuh itu Mirah boleh belajar dengan
sempurna?"

"Betul tu, Mirah. Di sana nanti Mirah tak akan berdepan dengan
gangguan daripada abang-abang dan kakak-kakak! "

"Mirah tak menyesal ke, kemudian hari nanti?"

Bertubi-tubi mak dan ayah menyoal. Mata mereka tidak berkelip-kelip
memandang saya.

"Mak, ayah." Saya menatap wajah kedua-dua insan itu silih berganti.
"Mirah ingin terus tinggal di rumah ini. Mirah ingin terus berdamping
dengan mak, ayah, abang-abang dan kakak-kakak. "

"Tapi, boleh ke Mirah buat ulang kaji di rumah? Pelajaran di sekolah
menengah itu, bukannya senang." Mak masih meragui keupayaan saya.

"Insya-Allah, mak. Mirah rasa, Mirah dapat mengekalkan prestasi Mirah
semasa di sekolah menengah nanti," balas saya penuh yakin.

Mak dan ayah kehabisan kata-kata. Mulut mereka terlopong. Mata mereka
terus memanah muka saya. Garis-garis kesangsian masih terpamer pada
wajah mereka. Sikap mak dan ayah itu telah menguatkan azam saya untuk
terus menjadi pelajar cemerlang, di samping menjadi anak dan adik
yang baik.

Selama di sekolah menengah, mak sedapat mungkin cuba membebaskan saya
daripada kerjakerja memasak dan mengemas rumah, serta tugas menjaga
makan pakai abang-abang dan kakak-kakak kerana takut pelajaran saya
terganggu. Sebaliknya saya lebih kerap menawarkan diri untuk
membantu, lantaran didorong oleh rasa tanggungjawab dan timbang rasa.

Gadis yang bernama Nurul Humairah itu terus bercerita dengan penuh
semangat, apabila melihatkan hadirin di dalam dewan itu mendengar
ceritanya dengan penuh minat.

"Saya terpaksa juga meninggalkan rumah sewaktu saya melanjutkan
pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia . Di sana saya membuat
pengkhususan dalam bidang pendidikan khas. Bidang ini sengaja saya
pilih kerana saya ingin menabur bakti kepada segelintir pelajar yang
kurang bernasib baik. Di samping itu, pengetahuan yang telah saya
peroleh itu, dapat saya manfaatkan bersama untuk abang-abang dan
kakak-kakak. "

"Kini, telah setahun lebih saya mengharung suka duka, sebagai seorang
guru pendidikan khas di kampung saya sendiri. Saya harus
akui,segulung ijazah yang telah saya miliki tidak seberapa nilainya,
berbanding dengan mutiara-mutiara pengalaman yang telah mak kutip
sepanjang hayatnya."

"Sekarang, saya lebih ikhlas dan lebih bersedia untuk menjaga
abang-abang dan kakak-kakak. Pun begitu, hati ini sering tersentuh
apabila beberapa kali saya terdengar perbualan mak dan Ayah."

"Apa akan jadi kepada kelima-lima orang anak kita itu lepas kita tak
ada, bang?" suara mak diamuk pilu.

Ayah akan mengeluh, kemudian berkata, "Entahlah. Takkan kita nak
harapkan Mirah pula?"

"Mirah bukan anak kandung kita." Mak meningkah. "Kita tak boleh
salahkan dia kalau dia abaikan abang-abang dan kakak-kakaknya. "

"Mirah nak tegaskan di sini, mak, yang Mirah akan membela nasib
abang-abang dan, kakak-kakak lepas mak dan ayah tak ada. Ya, memang
mereka bukan saudara kandung Mirah. Tapi, tangan yang telah membelai
tubuh Mirah dan tubuh mereka adalah tangan yang sama. Tangan yang
telah menyuapkan Mirah dan mereka, juga tangan yang sama. Tangan yang
memandikan Mirah dan mereka, adalah tangan yang sama, tangan mak"

Kelihatan gadis yang berkebarung ungu, berbunga merah jambu itu,
tunduk sambil mengesat air matanya dengan sapu tangannya. Kebanyakan
hadirin, khususnya wanita turut mengesat air mata mereka.

Gadis itu menyambung bicaranya. Tiga bulan lalu, saya terbaca
mengenai pencalonan anugerah "Ibu Mithali" dalam akhbar. Saya terus
mencalonkan mak, di luar pengetahuannya. Saya pasti, kalau mak tahu,
dia tidak akan merelakannya. Saya sendiri tidak yakin yang mak akan
terpilih untuk menerima anugerah ini, sebab anak- anak mak bukan
terdiri daripada orang-orang yang disanjung masyarakat, seperti
lazimnya anak- anak "Ibu Mithali" yang lain.

"Lorong dan denai kehidupan yang orang-orang seperti mak lalui
mempunyai banyak duri dan, ranjau berbanding dengan ibu-ibu lain.
Betapa keimanan mak tidak tergugat biarpun berdepan dengan dugaan
yang sebegini hebat. Tiada rasa kesal. Tiada rasa putus asa. Tidak
ada salah-menyalahkan antara mak dan ayah."

"Maafkan Mirah sekali lagi, mak. Hingga ke saat- saat terakhir tadi,
mak masih tidak menyenangi tindakan Mirah mencalonkan mak, untuk
menerima anugerah ini. Mak merasakan diri mak terlalu kerdil
lebih-lebih lagi setelah mak mendengar pengisahan "Ibu Mithali"
pertama, kedua dan ketiga. Berkali-kali mak tegaskan yang mak menjaga
anak-anak mak bukan kerana mahukan anugerah ini, tapi kerana
anak-anak adalah amanah Tuhan."

"Saya ingin jelaskan di sini bahawa saya mencalonkan mak untuk
anugerah ini, bukan dengan tujuan merayu simpati. Saya cuma berharap
kegigihan dan ketabahan mak akan dapat direnung oleh ibu-ibu lain,
terutama ibu-ibu muda yang senang-senang mendera dan mencampakkan
anak mereka yang comel, segar-bugar serta sempurna fizikal dan,
mental."

"Sebagai pengakhir bicara, sekali lagi saya ingin merakam penghargaan
saya kepada pihak penganjur, kerana telah mempertimbangkan mak saya
sebagai salah seorang penerima anugerah "Ibu Mithali" tahun ini.
Semoga pemilihan mak ini akan memberi semangat baru kepada ibu-ibu
lain yang senasib dengan mak."

"Sekian, wassalamualaikum warahmatullah. "

Gadis itu beredar meninggalkan pembesar suara.

Penku telah lama terbaring. Buku notaku telah lunyai dek air mataku
sendiri. Bahuku dienjut-enjut oleh sedu- sedanku. Pandanganku menjadi
kabur. Dalam pandangan yang kabur-kabur itu, mataku silau oleh
pancaran cahaya kamera rakan semejaku. Aku segera mengangkat kameraku
dan menangkap gambar secara rambang tanpa mengetahui sudut mana atau,
apa sebenarnya yang telah menarik perhatian wartawan-wartanan lain.

'Bertenang. Kau di sini sebagai pemberita. Kau seharusnya berusaha
mendapat skop yang baik, bukan dihanyutkan oleh perasaan kau
sendiri.'
Terdengar pesanan satu suara dari dalam diriku.

Lantas, aku mengesat air mataku. Aku menyelak buku notaku mencari
helaian yang masih belum disentuh oleh air mataku. Aku capai penku
semula.

"Demikianlah kisah pelayaran seorang ibu di samudera kehidupan yang
tidak sunyi dari ombak dan badai. Sekarang, dijemput Yang Berbahagia
Puan Sri Salwa Najwa dengan diiringi oleh Pengerusi Jawatankuasa
Pemilihan "Ibu Mithali" untuk menyampaikan anugerah "Ibu Mithali" serta
beberapa hadiah iringan kepada Puan Afifah Rashid. Yang Berbahagia
Puan Sri dipersilakan. "

Nurul Humairah membantu maknya bangun. Kemudian, dia memimpin maknya
melangkah ke arah Yang Berbahagia Puan Sri Salwa Najwa. Lutut maknya
menggeletar. Namun begitu kerana dia tidak berdaya menahan
perasaannya dia terduduk kembali di atas kerusi.

Melihatkan itu, Yang Berbahagia Puan Sri Salwa Najwa sendiri datang
mendapatkan Puan Afifah, lalu mengalungkan pingat itu. Setelah itu,
beliau menyampaikan beberapa hadiah iringan. Air mata Puan Afifah
berladung.

Tepukan gemuruh bergema dari segenap penjuru dewan. Sejurus kemudian,
seorang demi seorang penerima anugerah "Ibu Mithali" sebelumnya, naik
ke pentas bersalaman dan berpelukan dengan Puan Afifah. Bertambah
lebatlah hujan air mata penerima anugerah "Ibu Mithali" yang terakhir
itu.

* Kalau kita fikir kita susah, ada yang lebih susah dari kita...Kalau kita fikir kita malang ada yang lebih malang dari kita...Kalau kita selalu bersedih dengan dengan ujianNya..fikirkan..masih ada insan lain yang menerima ujianlebih hebat daripada kita...Walau apa pun yang ditakdirkan untuk kita...ketahuilah...Dia yang Maha Mengetahui sentiasa mentakdirkan sesuatu itu pada insan yang mampu menghadapinya...

regards::adeqya8284::

Thursday, March 19, 2009

::Tugas Saya Minggu Ini Ialah.......::

Jadi seorang "PENUNGGU"

Bunyi macam gerun je kan..hehe..nak wat cmner dah itu realitinya...
Takde istilah lain yg lebih sheshuai..=)

di PEJABAT minggu ni....
Kedua2 org pegawai sy bercuti..
kata mereka nk luangkan masa dgn family...sempena cuti sekolah...

So secara automatik..sy jadi PENUNGGU pejabat...

di RUMAH minggu ni...
Abah dan mama saya takde...diaorg bercuti ke Perlis...
Secara automatiknya juga ...sy jadi PENUNGGU rumah..huhu..

Alahai ...
Tuhan je yg tahu betapa bosannya sy minggu ni...
Di pejabat td...
igtkan tggl sorang2 boleh rileks2...
lain pulak jadinya...
tetamu pulak tak putus2 datang...hari ni je sy terima kunjungan 4 org tetamu...
Time bos takde ni la ramai yg dtg ziarah..nk wat cmner...terima aje la...

Dekat rumah ok la...
boleh rileks2 kejap..smbil2 tolong adik siapkan tesis...
masih terikat dengan keje...huhu

Saya nak rileks...nak rehat.....
huhuhu....=(


regards::adeqya8284::

Tuesday, March 17, 2009

::Doakan saya::

Malam ni sempat online...=) tp skejap je la...malam ke ..dah pukul 2 am la...
mata tak boleh tutup..nk kena study..
esok saya exam PTK!!!...tak tau nk jwb apa....ni br nk buka buku&nota
Sabtu & Ahad..tak sempat ..pack dengan kelas di USM*huhu alasan jer
..doakan saya...dapat ilham esok....hehe...

regards::adeqya8284::


Sunday, March 15, 2009

::Konsert AF7 Vs Khidmat Bantu::

Demam AF kembali!...hehe
sy antara pengikut AF yg tak pernah mis utk setiap musim..

dr AF 1 sampai la musim ketujuh sekarang..
Semalam konsert minggu pertama utk musim ketujuh...14Mac2009
Sebagai pengkritik dari jauh..yang mengkritik dr musim pertama..*haha berangan
sy bg kredit pada Hafiz (adik rambut kerinting) utk persembahannya semalam..
Dia amat comel sekali di atas pentas ..=)
1 Persembahan yg berjaya memukau semua penonton..
Hafiz menyanyikan lagu "Lagu Kita"..nyanyian asal Aizat AF5 ..
dengan gaya yg sempoi dan bersahaja...nyanyian Hafiz sampai ke hati sy..
Selain Hafiz saya rasa pujian juga perlu dberi pd si aishah yang telah berjaya membawa lagu Yuna " Dan sebenarnya" dengan baik...
Kalau dalam radio sy tak suka dgr lagu Yuna tu..
tp lepas dgr aishah menyanyi semalam..sy jadi minat pulak=)
Stail aishah yg buat lagu tu menarik...
cute sekali bila si genit ni bergerak slumber atas pentas

Ape pun... saya tak boleh terlalu fanatik utk AF musim ketujuh ni..
minggu2 akan datang saya terpaksa beri tumpuan pd pelajaran..
semester ni exam saya banyak berlansung pd hari sabtu dan ahad..
so dah tak boleh main2 ...

Konsert AF pun pasti sy tak boleh ikut setiap minggu..
Dengan astro takpe...pasti ada ulangannya nanti..hehehe

Konsert semalam buat sy rileks sekejap..lepas berhempas pulas minggu lepas..
3 Hari pejabat sy adakan program khidmat bantu utk bersihkan pejabat saya..
Terima kasih kepada kawan2 yang datang membantu..

Kawan2 dari PKG Bayan Lepas,Dato' Keramat,Butterworth dan Tanjung Bunga
K.Ira, K.su, Tikah, Cikgu Mior and Ust Mad...
Enjoy buat keje dgn u all..=)
Di bawah ada gambar2 yg sempat sy snap lps sama2 letih bekerja..
3 hari khidmat bantu...3 hari jugak sy agak selekeh ke pejabat..
tak kenakan lansung compact powder or bahan2 make up di muka...

hasilnya inilah..
muka yg pucat lesi + muka letih...=(


me & atikah...dalam stor pun sempat lagi..hehe

Kaksu..yg dah letih..hanya mampu bersandar sambil kira stok...

Ini K.Ira yg masih lagi cargas...hehe
katanya gambar ni boleh jd bukti..utk report mingguan..=)

Itulah cerita-ceritit minggu lepas..
tak leh taip byk2 nanti melalut pulak..hehe
sekarang dah jarang2 boleh post entry dlm blog ni..
i.Allah ada masa sy pasti singgah blog ni dan blog rakan2 yg lain..
keep in touch ya..


regards::adeqya8284::



Tuesday, March 10, 2009

::10 Mac 2009;Dia Ratu Hati Saya::


Hari ni...10 Mac 2009...tarikh lahir emak.....
Kalau arwah mak masih ada...di dah berumur 58 tahun hari ni...
Sayangnya...emak terlebih dahulu meninggalkan sy 11 tahun yg lalu...
Cepatnya masa berjalan..tak sedar.. saya sendiri dah 25 thn..thn ni...
Moga rohnya dicucuri rahmat..dan sentiasa berada bersama org2 yang solehah...

Besar jasa emak dlm mendidik sy dan adik beradik yg lain...
sy masih igt ..masa sekolah rendah..
emak jadi teman saya masa saya siapkan keje sekolah...

tiap2 hari emak kejutkan sy pukul 5 pg...untuk siapkan keje sekolah..
sebabnya sy selalu tido awal dmalam hari sbb letih training netball tiap2 ptg...
walaupun emak tak ajar sy ...tp emak tetap temankan sy...
itu istimewanya emak sy....

istimewanya ratu hati saya...
dia tak pernah tunjuk yg dia sayangkan sy....tp saya tahu...di benak hatinya..
saya anak istimewanya..MARIA...satu2nya...sampai detik ajalnya...
dia banyak kali menyebut2 nama saya...
itu cerita kakak ..sebab sy tak sempat jumpa emak sebelum dia koma ..
sy percaya walaupun emak tiada dsisi saya...dia dekat dhati saya...
saya mengaku..tika hanyatnya...saya banyak abaikannya..
sbb saya lebih rapat dgn abah..

namun...secara peribadi bagi saya..saya dah cuba jadi anak impiannya..
walaupun x sempurna..tp ada sedikit ilmu agama di dada..
sebagai benteng kehidupan saya...dan pedoman dhari muka..

Emak... terima kasih kerana lahirkan saya...
Terima kasih kerana mendidik dan sabar dlm membesarkan saya...
saya pasti rindukan emak...hingga akhir hayat saya...
tak ada yang lain...emak satu2nya bidadari di hati saya

saat sy menaip entry ni...ada titis2 hangat yg jatuh membasahi pipi saya....
tak terhitung rindu sy pd emak..
pada teman2 yg masih punya emak...peluk mereka..cium mereka..
berikan cinta dan sayang kita selangi nyawa kita masih ada...

mak...i miss u so much....

regards
::adeqya::

Sunday, March 8, 2009

::Dedikasi istimewa buat Wani::

08032009
::Tini::Wani::My Budak kecik *Syura & Me::

8 March 2009, kami tiga sekawan berkumpul kembali....but in different situation and mood..
sedih =( bercampur gembira =)..
semalam sy dikejutkan dengan satu berita ....Wani dapat keje!!!congratulation utk Wani...
hujung minggu ni Wani akan berangkat ke Melaka...dan akan memulakan tugas sbg penolong pendaftar di UTEM minggu depan...rasanya mcm baru je lagi kami bertiga keluar pergi lepak dkt kuala sepetang minggu lepas...
Kami *Maria & Tini tumpang happy utk Wani..

selamat memulakan tugas dtempat baru =)...
Banyak juga memori sy dengan Wani...
kalau nak diimbas semula tiga hari tiga malam pun tak akan habis bercerita...

tapi... satu peristiwa yang paling tak akan saya lupa...
Wani adalah salah seorang teman yang banyak membantu saya waktu saya patah kaki masa form5 dulu...
dia antara kawan yang sanggup temani saya selain nur, tini dan ada..
teman saya tika study...waktu sy patah kaki tu kami sedang trial SPM...dan sudah pastinya..
result trial SPM saya amat teruk sekali...5 subjek sy gagal!
apa yg sy masih igt tentang insiden ni..
rasa sakit dan nyilu yg terpaksa sy tanggung akibat patah kaki tersebut...
seksanya..hanya tuhan yg tahu...saya jwb soalan peperiksaan atas katil&
seorang diri...
dalam keadaan semua org sibuk baca buku dan ulangkaji...tini, nur,ada dan wani sanggup bersusah untuk saya..ambilkan makanan...uruskan aktiviti harian saya..
2 perkara yg agak susah utk diuruskan adalah mandi dan solat..
sy banyak bergantung dgn kwn2 wktu tu...
alhamdulillah...waktu sy menanggung sakit..
tak putus teman2 datang menghulur tangan utk membantu...
jazakillah...jasa kalian hanya layak dibalas olehNya..terima kasih semua...


thanks wani...sudi mewarnai kehidupan Maria...Thanks 4 being a part of my life....
Semoga wani bertemu apa yang wani cari...dan moga kejayaan akan terus menjadi milik wani...

Oh ya..esok 12 RabiulAwal...tarikh kelahiran junjungan besar..Nabi Muhammad S.A.W...
sama-sama kita hayati perjuangan baginda...
dan hadiahkan selawat beserta Al-Fatihah untuknya
Saya suka kisah2 berkisar kasih sayang Rasulullah pada keluarga dan seluruh umatnya..
Sememangnya baginda insan istimewa...dialah Muhammad ...kekasih yang Maha Esa...

::tahun ni saya banyak terima berita gembira bagi pihak teman-teman, alhamdulillah...
awal tahun 2009 saya dkejutkan dgn satu berita dr seorang teman..dia akan bergelar ibu selepas tiga tahun menanti cahaya mata...alhamdulillah...segalanya dah tertulis dariNya...saya akan terus mengharapkan berita-berita baik utk teman2 saya...dan moga2 ada jua berita gembira utk diri saya...sama2 kita terus berdoa..moga kita semua terus berada di bawah lembayung kasih sayangNya::

regards::adeqya8284::

Thursday, March 5, 2009

::Saya dan Pejabat Baru::

Sy telah selamat berpindah ke pejabat baru....amat letih sekali.... sekarang dalam proses menyusun dan mengemas semula barang2 dtempat baru...tak boleh concentrate dgn keje2 mengemas & menyusun coz kena settlekan hal2 kewangan terlebih dahulu...Ya Allah moga dpermudahkan segalanya...mcm2 perkara yang saya lalui sehari dua ni..sementara nak biasakan diri dengan keadaan baru..ye la..dari keadaan tpt kerja yang hingar bingar dgn budak2 sekolah...sy berpindah ke tpt yang sunyi.. takde org..kecuali saya , 2 org pegawai dan seorang mak guard...alahai...di tempat baru, sy kena handle 3 bahagian, kaunter, admin and failing...dulu2 tpt terhad..3 bahagian ni dsatukan..tp sekarang...setiap bidang keje ada bahagian2nya sendiri....makin bertambah kerja sy....saya cuba utk decorate tpt baru..aha!..hopefully bos tak marah kalau sy banyak gunakan elemen pink and purple d ofis baru nih..hehe..dah la sorang2 perempuan dsitu...mmg2 sah2 kalau ader kaler pink tu keje sy la..ok la tak mau melalut lg.....dah hmpir 1.30 am.....td dah tidur...bangun semula sebab belum solat...tiba2 je teringatkan blog ni...hehe...to all my frends keep in touch..walaupun jarang2 ada entry nanti....

regards::adeqya8284::

Monday, March 2, 2009

::Penangan Mee Udang Kuala Sepetang::

Kelmarin, Ahad* 1 Mac 2009...saje ronda2 jalan2 cari makan..haha dah mcm ganti Maria Tunku Sabri lak..

Hang out dgn wani and tini kami plan utk pergi cari lokasi mee udang Kuala Sepetang yang disiarkan dalam majalah3 tempohari..hasilnya....tadaaaaa......




Haaa..inilah penambah kolestrol yang sedia ada di dalam badan ni....udang yang amat le banyak...sepinggan ni ada 11 ekor udang...sampai lenguh tangan mengopek kulit udang...Betul la kata org makan mee ni selak udang baru nampak meenya...banyak giler..harga sepinggan RM 10..agak tamak jugak la sebab makan sepinggan sorang...kesannya arini dah rasa mcm nk collapse..agaknya betul kolestrol dlm badan dah meningkat..terkejut agaknya..haha..apepun tak boleh amalkan selalu ke tempat ni..bukan ape..hbs segala diet hancus..hehe..Untuk dapat sepinggan mee ni kena tunggu lebih kurang sejam lima belas minit..faham2 je la customernya tak putus-putus walaupun hujan turun masa lewat ptg kelmarin...pada makhluk2 Allah yang agak kurang sabar tak digalakkan untuk berkunjung ke tempat ni...nanti boleh menimbulkan kekecohan..haha...


Sempat ambil gambar mee ni je..kami bertiga yg pergi ni tak sempat pose pun..sebab segan ramai sgt mata yg ada..hehe..


Pada yang nak berkunjung ke tempat ni..saya sertakan sign boardnya..tp agak kurang clear sebab ambil view dr dlm kereta dan terlindung dgn titisan2 hujan yg turun...


regards ::adeqya8284::