::Kisah 4 Lilin::

Ada 4 lilin yang menyala, sedikit demi sedikit lilin-lilin tersebut habis meleleh.
Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka.
Lilin yang pertama berkata : “Aku adalah Damai,manusia tak mampu menjagaku,
maka lebih baik aku mematikan diriku saja!”
demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.

Lilin yang kedua berkata : “Aku adalah Iman, sayang aku tak berguna lagi. Manusia tak mau mengenalku,
untuk itu tak ada gunanya aku tetap menyala” seketika kemudian datanglah tiupan angin,
Maka terpadamlah lilin kedua tadi..

Dengan nada yang sedih lilin ketiga berbicara : “Aku adalah Cinta, tak mampu lagi aku untuk tetap menyala. Manusia tidak lagi memandang dan menganggapku berguna. mereka saling membenci, mereka membenci orang yang mencintai mereka, membenci keluarga mereka” tanpa menunggu waktu lama, maka matilah lilin ketiga.

tanpa terduga…. seorang anak saat itu masuk ke dalam kamar dan melihat ketiga lilin telah padam. disebabkan takut dengan kegelapan, anak tersebut berkata : “apa yang telah terjadi?! kalian harus tetap menyala, aku takut akan kegelapan!” lalu anak tersebut menangis tersedu-sedu.

Dengan terharu lilin keempat berkata : “Jangan takut, jangan menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga lilin lainnya, Aku Adalah HARAPAN” dengan mata bersinar, sang anak mengambil lilin harapan, lalu menyalakan kembali ketiga lilin lainnya.

Moral dari cerita ini:
Apa yang tidak pernah mati hanyalah HARAPAN yang ada di dalam hati kita… semoga dalam apa jua situasi yang mendatang kita mampu untuk menghidupkan kembali Iman, Damai, Cinta
dengan adanya HARAPAN di hati kita...

regards::adeqya8284


Comments

Na Shari said…
Satu harapan membara nan menyala , yang menyinari perjalananku...
thanx maria for the comment...ina suka baca pasal lilin tu..ada moral value dia iaitu harapan!! huhu mmg betul..harapan ja yg x akan padam dlm diri seseorang..so jgn berhenti berharap!

miss u friend..
* adeqya8284 * said…
Salam,

Kak Dina,
itu bunyi cam lagu jaclyn victor je..hehe

Eena,
Yup..satu cerita motivasi..so jgn berhenti berharap..walaupun kita tahu kdg2 ianya mustahil utk berlaku..

Popular posts from this blog

.:Gemuk:vs:Montel:vs:Chubby:.

* ketika cinta bertasbih .............................*

Ya Allah permudahkan...