Monday, December 28, 2009

::Menonton wayang dengan budak-budak kenit::

Kebiasaannya selepas kursus intensif
sy pasti akan ambil salah seorang anak2 buah saya...
untuk menghabiskan cuti sekolah dirumah abah...
tahun ni memandangkan banyak kerja sy yg tertangguh ...
so sy cuma sempat luangkan waktu hujung minggu bersama diaorg...
kali ni sy janji utk bw budak2 kenit sy menonton Princess & the Frog...

Kalau diikutkan sy dah menonton cerita ni...
tp disebabkan kanak2 tak boleh menonton selain cerita kartun ...
so sy menonton utk kali kedua la...hehehe

apa yg sy boleh ceritakan...
amat letih....
setengah jam pertama ok lagi ...masih senyap dengan popcorn & minuman ditangan...
setengah jam kedua ..dah mula ada yang gelisah...
dah ada yg berdiri, ada yang cuit org dihadapan...huhu tak terjaga sy...
nasib baik anak2 buah sy yang dah bersekolah (shahib & syura) pandai bw diri
tinggal yg kecil je la tak terpekung....
penyudahnya sy minta dia tidur kalau tak mahu menonton....
bila disuruh tidur tak mahu pulak.....tahu apa jawapannya....
"adik tak boleh tido....kartun kuat sangat..."
wuahaha...memang la...dah nama pun panggung wayang...pasti la sound effectnya kuat
lepas ni sy dah boleh tapis....
siapa yang boleh boleh dibawa dan siapa yg harus dtinggalkan...

lepas menonton masing2 lapar...
hehehe...sy sempat snap gambar2 lepas makan...check it out!!!




















::Syura Hanis * Me::


::Abang Pian*Azim*Atan::















::Syura*Angah*Shahib::

Esok keje semula....wuahaha..malasnyer setelah lama bercuti...

::regards::

Thursday, December 24, 2009

::Kisah Virus & Result PMR SMKANT::

Salam 1 Malaysia.....
*ayat feveret pen.pengarah unit PKG...hehe

huhu...amat sedih bila cik lappy diserang virus...
rasa mcm nak pengsan ja bila mengenangkan projek paper sy yg tiada backup
*amat serik sekali...lepas ni kena alert selalu dgn kesihatan cik lappy...
alhamdulillah semuanya dapat diselamatkan...
banyak sekali benda2 yg sy sayang dlm cik lappy ni...
sy tak boleh bayangkan...andai semuanya hilang!!!...nauzubillah
apepun sy syukur sebab 2 hr je cik lappy ditahan utk rawatan...
everything dah kembali normal...thanks God!!!

Hmmm...hari ni 24hb Dis 2009,
hari ni jugak result PMR keluar...
td waktu merayau2 di dalam facebook sy terjumpa post ini

Munirah Abdul Rahman : Result PMR 2009....mcm2 perasaan ada...sedih,terkejut,tergamam,kecewa n mcm2 ter lagi...

Munirah Abdul Rahman : xdpt 100% sbb Arab ada fail( 7 org)..

diatas adalah post-post dr cikgu sekolah sy dulu...Cikgu Munirah...
gambaran perasaan warga pendidik atas pencapaian adik2 sy di SMKANT skrg...
hmmmm...sebak pun ada bila cikgu meluahkan rasa kecewa mcmni...
cikgu jangan kecewa ya...nanti cuba lg....
i.Allah...ada usaha+rezeki pasti ada kejayaan nanti...
kami x-SMKANT sentiasa doakan yg terbaik ...

SMKANT dalam kenangan 1997-2001...
aduyai....terimbau nostalgia la pulak....

::regards::

Thursday, December 17, 2009

::Cerita yang Panjang::

Fuh...fuh....fuh....
dah berhabuk blog ni...akibat lama ditinggalkan...huhu
akibat terlalu leka dgn facebook sy terlupa dgn buah hati sy ini...hehehe

alhamdulillah...
perjuangan sy hampir sampai ke penghujungnya
utk semester ni...
esok paper terakhir sy, JOW 457-keusahawanan
60 soalan objektif *keadaan ini menjadikan sy utk bermalas-malasan..huhu
Walaupun dah hbs exam,
sy masih punya temujanji dgn penyelia kertas projek
pd 19hb Dis nanti,
so maknanya sy masih perlu stay dekat hostel sampai 20hb...
mengikut jadual yg telah ditetapkan...=)

Dalam sy lalui perjalanan kursus intensif thn ni...
banyak perkara2 yg tak dijangka berlaku..
*sy dah ceritakan sedikit sebanyak dalam fb

1) ada coklat yg ditinggalkan di atas kasut depan bilik sy...
sy mengandaikan yg coklat itu jatuh dr plastik tuannya
it means keciciran...tp jiran2 bilik suruh sy & r.mate ambil...
sebab coklat tu katanya utk kami *confius*
sehingga hr ini coklat tu masih ada atas meja study sy

2) selang 2 hr berikutnya wiper kereta sy pulak diselitkan dgn duit RM 1
kejadian berlaku lps sy hbs paper strategic management 13hb-7pm*msh confius*
kwn2 sy membelek duit tersebut dgn harapan ade notes yg ditinggalkan...
*haha...amat mengarut...
sehingga hr ni duit tersebut msh ada dlm dashboard kereta...hasil simpanan kwn2 sy

3)14hb-sy, k.ta & k.ziyana ambil keputusan utk lepaskan tensi...
so kami menerima nasihat dr Dr.Rama utk enjoy dgn movie...
cerita yg kami tonton...kartun Princess & the frog...
(cerita yg amat best dan amat enjoy)
malangnya panggung pulak buat hal..aircond rosak!...
1st time menonton dalam kepanasan ....

4) kelmarin 15hb-kami bertiga (msh lg bersama k.ta & k.ziyana)
melakukan aktiviti yg kurang befaedah...
memeriahkan Year End Sale (YES)...
di Megamall Penang dan Sunway Carnival Mall
aktiviti ini amat bahaya utk purse kami...huhu
balik dr memeriahkan aktiviti YES,
kami singgah di TESCO Xtra utk mkn mlm & solat...
selesai solat, sy bertembung dgn 2 org wanita...
waktu tu sy tgl seorang dlm surau, & kwn2 tgu diluar
seorang pangkat makcik & seorang lagi pangkat opah...
kedua2nya senyum pd sy..& pastinya sy pun membalas balik senyuman tu...
tiba2 je...wanita yg berpangkat opah tu hulurkan tangan utk bersalam..
terkedu sekejap...tp sy terima huluran tersebut dgn hati terbuka...
lps bersalaman...sy memakai kasut...
dan tiba2 kelibat kedua2 wanita tersebut hilang...
*bingung*

mcm2 perkara terjadi semenjak dua menjak ni....
sy harap sy dapat laluinya dgn hati yang tenang...
kadangkala terfikir jugak...
kenape la sy jd mcmni...
agaknya hati sy terlalu risau...sebab tu bercelaru
risau dgn kertas projek yang masih dpertengahan jalan...
*Tuhan permudahkan urusan sy kali ini....


ok la...setakat ni je...
sy dah kembali membebel selepas lama tak bercerita ceritit...=)


*sy rindu...rindu dgn teman2 gosip pkg....haha
next week sy masuk ofis ya...=)

::regards::

Wednesday, December 2, 2009

::Temuduga...oh Temuduga...::

...Happy Morning...
Hari ni awal sikit sy aktifkan blog kesayangan ni...hehe..
maklum la kan... buku tak baca lagi...
tak boleh lama2 meronggeng di sini...
mlm ni jam 8 mlm, sy ada test untuk paper Industrial Relation...
parah jugak dbuatnya bila kena study segala jenis Akta-akta yang berkaitan dgn industri...
sy bukan org law...memang tak pandai untuk merujuk akta-akta dan seksyen-seksyen ni...
tp apakan daya...dah silibus utk management student...so kena hadap juga la...

Nak cerita sikit tentang interview kelmarin...
sy akui...sblm interview ni..byk konfrontasi berlaku...
tp alhamdulillah...setiap yg sukar itu pasti dipermudahkan jua...
kelmarin bertemankan kak wawai....
sy melangkah ke Masjid Negeri PP....seawal jam 7 am...
agak awal jg ditemuduga...sy adalah calon ketiga yang dipanggil msk...
kali ni agak lama jugak sy disoal siasat...
hampir 40 minit...
mcm2 soalan ditanya...
termasuk sesi bacaan Al-Quran dan terjemahan...
alhamdulillah...sesi kali ni...agak lancar dan tak mendatangkan stress pd saya...
apa pun sy rasa ...sy dah selesaikan tanggungjawab sy...
cuma andai ini menjadi harapan abah...(dan sy pasti ianya jg harapan arwah mak)
sy mengharapkan rezeki dan kejayaan...
untuk membahagiakan insan2 lain dsekeliling sy...

Walaupun sesi kali ni tak ditemani abah...
sy sempat call abah pg kelmarin utk mohon restu...
lega rasanya bila dgr kata2 smangat dr abah....
done!!selesai satu t/jawab....
doakan urusan sy untuk test industrial relation mlm ni dpermudahkan...=)

::regards::

Tuesday, December 1, 2009

::Kursus Intensif & Temuduga PPHEI::

30 Nov 2009-20 Dis 2009....
insyaAllah ...harap2 inilah kursus intensif terakhir sy....

huhuhu..tension giler.. bila mengenangkan jammed dalam kampus siang td...
hari ni untuk semua sesi... pendaftaran, taklimat pengijazahan dan kelas pukul 8 mlm td..
sy dan kwn2 ambil keputusan utk jalan kaki shj...
walaupun terpaksa berjalan hampir 1 km...
kereta dalam kampus amatlah pack!!!
terlalu byk sampai takde tpt parking...kalah tin sardin....
adatlah tu kan..tp yg bestnya thn ni sy dapat desa yg berdepan dgn tasik...
nanti ada masa sy snap gambar pemandangan sekitar bilik sy..=)

esok 1 Dis 2009,
utk kesekian kalinya sy akan pergi temuduga PPHEI S 27,
harap2 sy tabah....(guna words Miss Lina) =)
dan kuat semangat utk berdepan dgn pelbagai jns soalan ....
tawakal je la...sy akan trs melangkah demi abah...
abah yg beria2 minta sy hadiri jg temuduga ni...
kalau ikutkan hati memang la agak kecewa dgn result yg lepas2...
i.Allah..moga Allah beri kekuatan pd sya utk hadapi semua ujian esok..
chaiyok!!

::regards::

Saturday, November 28, 2009

::Episod akhir drama bersiri Nur Kasih::


Berakhir sudah drama bersiri Nur Kasih,
ini bermakna berakhir juga penantian sy ...
tentang teka-teki siapa sebenar jodoh Nur dan Adam

(haha...ade masa lak nak fikir jodoh org)

benarlah janji tuhan...
Jodoh, Ajal dan Maut itu di tangan Tuhan...
Walaupun drama ini hanya satu naskah tulisan manusia biasa,
bagi sy ianya amat bererti jika dihayati dgn mata hati anugerahNya...

Segala yang digambarkan dalam drama ni
ibarat perjalanan hidup sebenar
kita sebagai hambaNya yang lemah harus terima dgn redha...
ada 2 perkara yang menarik perhatian sy pd naskah Nur Kasih ni...

1) Segala ketentuan itu ditangan Allah...
walau sehebat mana cinta Sarah pada Aidil,
walau Nur punya peluang utk bersama dgn Aidil,
jodoh masih berpihak pada yang hak...
Aidil dan Aliya bersatu atas ketentuanNya
Adam dan Nur jg bertemu dan bersatu krn takdirNya

2)Ibarat kata pepatah Melayu "Air dicincang tak akan putus"
walaupun Aidil dan Adam berbeza sifat dan sikap,
masing2 punya kelebihan dan kekurangan...
dan tanpa disedari...
diantara mereka melengkapi antara satu sama lain...
Ikatan persaudaraan tak akan putus walau pelbagai badai yang datang melanda

saya tertarik dgn scene akhir drama ini
bilamana Adam turun ke tanah..
dan memencil diri dr tetamu yg dtg ke rumah
Aidil tercari2 kemana perginya Adam,
dan bila mereka bertemu...
Aidil menyatakan andai dirinya diberi kesempatan
ingin dirinya berkongsi kesengsaraan yg dilalui Adam,
dan ayat yang dilafazkan oleh Adam...
"Tuhan tak akan menduga kita, lebih daripada apa yg mampu kita tanggung"
benar itu janji Allah pada hamba2Nya

renung2kan ...
naskah2 sebegini dihasilkan atas pemerhatian penulis...
sebagai manusia kita perlu merenung, dan muhasabah diri...
dimana letaknya nilai kasih sayang kita sebagai hamba...
terhadap Dia pencipta yang Maha Esa...

p/s:sy berhutang banyak entry, i.Allah akan dilangsaikan bila ada kelapangan kelak..


::regards::

Saturday, November 21, 2009

::Happy Birthday Angah::

17 November yang lepas genap umur angah 30 Tahun,
Dah tuo makcik....haha...

sememangnya beza umur saya dan angah amat le jauh...
5 tahun tu...

Untuk Angah,
Selamat Hari Lahir,

Semoga tabah dalam mendidik & melayan kerenah anak-anak...
moga terus dimurahkan rezeki dan bahagia ke akhir hayat...

Kebetulan 17-19hb yang lepas sy berkursus di BTPNPP,
Kursus pemantapan pusat sumber yang amat happening...haha

(sy akan post entry utk kursus ni nanti)
so sempat la saya curi2 masa untuk pergi celebrate dgn angah alhamdulillah...
semua happy....

termasuk si kenit2 yang tak pandai simpan rahsia...huhu

enjoy it!



::2 budak kenit yang noty::

::Angah with her son & daughter::


::Happy Birthday Angah!!!::


::regards::

Sunday, November 15, 2009

::C.I.N.T.A Internet Vs C.U.R.A.N.G Internet::.

Hari ni sy terpanggil untuk bercerita tentang sesuatu...
cerita tentang C.I.N.T.A Internet vs C.U.R.A.N.G Internet....
sy bukan seorang yg arif tentang cinta ...
tp dgn anugerahNya...sy pernah lalui...
waktu manis tika bercinta dan waktu derita tika kehilangan cinta..
hehe...dah keluar ayat skema sy....

hari ni...di kiri kanan sy, sarat dengan cerita-cerita cinta dan curang...
pastinya kalau disebut tentang cinta...segala yang indah akan digambarkan
sebaliknya jika kecurangan yg menjadi subjek...
pasti terlintas difikiran kita, stress, derita atau sengsara
sy akui..timbul sedikit rasa takut untuk mencari cinta...
tapi sy percaya ...adanya cinta sejati dalam dunia....
cinta sejati antara hamba dan penciptanya....
cinta diantara ibu bapa dan anak2nya
cinta diantara 'adam' dan 'hawa' yang bersatu untuk mencari redhaNya...

Dengan adanya kemudahan internet di merata2 tempat skarang,
pastinya ada manusia yang "Gila" mencari keseronokan maya...
tak perlu susah2 ke cyber cafe untuk melepak smbil buang masa ...
sambil makan di KFC atau McD pun kita dah boleh layari internet...
kemudahan broadband tak usah disangkal lagi...semakin murah dipasaran...
lebih canggih lagi...dgn adanya hp atau iphone yang dilengkapi dgn internet...
betullah ..segalanya di hujung jari anda!

tapi betullah hukum alam...
setiap yang baik pasti ada buruknya...
dengan akal fikiran yang waras, kita seharusnya berfikir untuk memilih...
yang terbaik untuk bekalan di hari muka...
kita sebagai manusia yang dikurniakan akal ini harus berfikir ...
untuk meletakkan segala kemudahan ini pada kesesuaian yang sepatutnya....
sy terpanggil untuk berkongsi 2 kisah.....tentang cerita cinta dan curang internet ini...

Kisah Benar 1:;

kisah seorang teman....Pn N 'bukan nama sebenar'
Pn. N ini masih muda, umur awal 20-an...
sudah mendirikan rumahtangga bersama En. R hampir 2 tahun...
pasangan ini tlh dikurniakan seorang zuriat yg amat comel..
En. R,
suami Pn. N terkenal dgn sikap playboynya...
kaki chatting, kaki perempuan dan pernah terlanjur
dan Pn. N sendiri sebelum berkahwin pernah terjebak dgn cinta suami org
dan perkahwinan mereka bukan atas dasar cinta atau suka sama suka...
sebaliknya perkahwinan mrk hanya utk mengelak dari masalah masing2....
zahirnya di mata umum, En. R dan Pn. N adalah loving couple...
namun bak kata org2 tua kita...
"bangkai gajah, masakah boleh ditutp dgn tudung saji"
selepas hampir setahun mendirikan rumahtangga,
konflik mula timbul dan pasangan ini hampir bercerai

apabila En R kembali kepada sikap playboynya...
namun kuasa tuhan yang Maha Penyayang, Pn N telah mengandung...
segala perancangan untuk bercerai telah bertukar kepada sesuatu yang amat baik...
alhamdulillah...
ramai yg mengharapkan... agar zuriat mereka kelak
akan dpt menjadi penyelamat kpd rumahtangga mereka...
namun...benarlah apa yg direncanakan oleh Islam....
"Segala tiap yang berlaku itu, bermula dari niat"
niat asal mereka untuk 'lari' dr masalah masing2 tak membawa kpd kesudahan yg baik...
sekarang....selepas 8 bulan kelahiran zuriat mereka,
En R telah kembali menjalankan aktiviti sosialnya...
mencari wanita2 di laman2 maya untuk dijadikan mangsa...
dan lebih memeranjatkan.....bila
Pn N juga telah kembali menjalinkan cinta lamanya....
menjalinkan hubungan dgn "kekasih gelap"nya......
hingga sekarang tiada kesudahannya....
prestasi kerja Pn N semakin teruk...
sering menjadi perhatian pegawai atasan....
selain tu...Pn N jg mengalami masalah kewangan bila En R tidak memberi nafkah...

sebagai seorang teman, dan saudara seIslam...sy terfikir.....

Apa kesudahan yg terbaik untuk pasangan ini?
Di mana letaknya kasih sayang untuk zuriat yg tlh diamanahkan pd mereka?
Apa nasib zuriat mereka andai ibu bapanya berpisah kelak?

Kisah Benar 2:;

kisah yg baru diceritakan oleh kakak sy kelmarin...
terjadi pada adik iparnya "En F"....
menurut apa yg dikongsikan oleh kakak sy...
En F telah curang dengan isterinya Pn M yang ditinggalkan di kampung (Penang)...
Encik F bertugas di Johor dan isterinya ditinggalkan di kpg utk menjaga ibu mrk...
Setelah hampir 2 tahun tinggal berjauhan,
Pn M dapat menghidu sesuatu yg kurang baik berlaku di belakangnya...
mula2 ianya hanya keraguan biasa...
namun selepas diselidik..nyata ..En F telah curang...
dan telah menjalinkan hubungan dgn perempuan lain
melalui satu laman sosial yg amat terkenal masakini FB
sejak setahun yg lepas....
kelmarin En F telah jadi seperti org "sasau" dan meracau
dia meraung2 minta maaf pd isterinya Pn M ...
dan ceritakan segala kisahnya bersama teman wanitanya....
sebagai isteri dan mangsa curang Pn M buntu...
tp Pn M ingin selesaikan masalah mrk dgn cr baik...baiknya Pn M
Pn M minta adik beradik En F berkumpul dan minta pandangan
jalan terbaik utk mereka....
selaku kakak ipar, kakak sy hanya mampu menasihati mrk shj...
selebihnya...dia minta pasangan ni berbincang dr hati ke hati untuk
mencari satu jln penyelesaian yg terbaik....
petang kelmarin jg, kakak sy menelefon & minta pandangan dr sy
sy dan kakak mmg selalu berkongsi pandangan,
berkongsi cerita dan gosip-gosip hehe...
bila ditanya pada sy tentang jln terbaik untuk masalah ini,
hanya sekadar pandangan yang mampu sy lemparkan...
maklumlah..takde pengalaman....hehe

pendapat sy.... En F dan Pn M perlu ubah sikap msg2,
En F perlu buang segala sejarah hitam dlm dirinya...
dan kembali ke pangkal jalan ...
semua manusia pernah lakukan kesilapan
dan jgn belenggukan diri dgn sejarah lampau yg "hitam"
kepada Pn M, sy tahu anda sgt baik....
dia telah memaafkan suaminya..
cuma tak tahu utk rancang kehidupan slps kejadian "hitam" ini,
Pn M perlu cr jalan penyelesaian utk lbh dekat dgn suaminya..
sememangnya ibu tak boleh diketepikan...
tp pasti ada cara lain untuk berbakti pd ibu walau berjauhan....

alahai.....dunia...dunia...
macam-macam masalah ada...

perkongsian diatas bukan satu rekaan tp ianya satu realiti...
realiti budaya sosial masyarakat hr ini...
sy tak berniat untuk mengaibkan mana2 pihak...
sekadar untuk berkongsi cerita...
untuk pengajaran dan tauladan kita semua...


matlamat hidup di dunia bukan semata2 untuk mencari kesempurnaan...
sekadar melengkapi diantara satu sama lain...
perkongsian diantara yang kuat dan yang lemah akan melengkapan ..
perjalanan satu KEHIDUPAN....



sy semakin takut untuk mencari....
mencari "adam" yg sy belum temui......


::regards::

Tuesday, November 10, 2009

::Through My Window::





Saya pasti ramai yang pernah tgk iklan di atas kan?
Iklan TM Streamyx, "through my window"...nice kan...
*AMAT COMEL*
Lagu tema iklan ni sebenarnya lagu bunkface dan iklan ni ada byk versi ...
ada versi bunkface, ada versi dafi,mila,akim dan shila...
dan paling latest ada versi Melayu, nyanyian Tomok...

Yang tu semua tak penting...
sengaja saja masukkan iklan ni sebagai entry...
bukan ape....nak challenge iklan favourite PT & FT lelaki PKG PP...
diaorg suke la sgt dgn iklan P1 WiMAX yg "potong" tu...haha..karut..
sampai boleh buat tayangan perdana lagi waktu kursus aset aritu...
hr ni sy lak nak buat tayangan perdana...dlm blog kesayangan ni...
bukan ape, saje nak tunjuk...
ade iklan yg lagi best, lagi comel dr iklan feveret diaorg tu...

haha en.shahrin selaku presiden..ade nak komen.....?????heeeee=)

wink..wink da abes...

Monday, November 9, 2009

::...Masih DisayangiNya...::

Wah...ala2.....poyo je tajuk entry ni kan...
tapi ini suatu "keajaiban" yang betul2 berlaku....
kisah ni berlaku minggu lepas...
tp saya rasa belum terlambat untuk dikongsi bersama...

sy hidangkan kalian dgn gambar ini...



ini adalah dinding syiling di tandas wanita pejabat saya...
takde makhluk lain yg masuk tandas tu..kecuali saya...
sebabnya saya seorang je "wanita" dalam pejabat tu...hehehe
tapi kesan retakan ini bukan kerja saya...
alkisah....
percaya tak kalau sy katakan ....
kepingan dinding syiling tu jatuh betul2 selepas sy melangkah keluar dari tandas...
mula2 mcm tak percaya..tapi lepas dengar bunyi benda besar jatuh...
dan menoleh kebelakang...itulah realitinya...
Waktu itu baru sy tahu...sayangnya tuhan pada saya...
Dia masih ingin beri peluang pada sy utk nikmati hidup ini mcm insan2 lain....

*T.H.A.N.K.S G.O.D*

sy sendiri masih dalam keadaan antara nak percaya atau tidak...
dan masih fobia untuk melangkah masuk ke dalam tandas tu...
ngeri..bayangkan kalau serpihan dinding syiling tu jatuh atas kepala saya...
rasanya mau bocor kepala ni..huhu....

*pesanan penaja-jangan lupa baca doa masuk tandas,
i.Allah anda akan dipelihara.....=)


::regards::


Saturday, November 7, 2009

::...OnE WeeK...::

Genap seminggu sy bercuti dr menulis entry....
rindu sangat.....

sebenarnya byk perkara yg nak dikongsikan...
tp masa terlalu padat dgn aktiviti lain...
minggu lepas sy dan team PKGSB adakan 3 bengkel ...
2 bengkel utk setiausaha NILAM dan 1 bengkel utk juruteknik komputer...
kalau dah berbengkel tu faham2 je la...
byk benda nk difikirkan...
persiapan tempat, persiapan makanan, pembayaran LO etc...
pening kejap..balik keje pun pukul 5 keatas...smpai rumah lps maghrib trs pengsan...hehe

dlm masa yg sama ...
sy sedang siapkan beberapa assingment yg perlu dihantar dlm tempoh terdekat
dan sebelum segalanya terus berserabut
Nak buat checklist la....hehehe
*idea ini tercetus bila membaca blog Miss Lina td...hehe...rajin btol cik Lina ...=)
  • Hr Sabtu dan Ahad ni perlu buat 3 ass - at least kena add onn serba sikit
  • (1) Projek Pengurusan(1st Draf) - (DueDate 25 Nov)
  • (2) Industrial Relation (2nd Ass) - (DueDate 2 Dec)
  • (3) Keusahawanan (DueDate 15 Dec)
  • Mgu depan sy perlu touch up ass Falsafah Politik - dah siap 60%
  • Submit rangka tugasan dalam portal -before intensive course
  • Perlu siapkan laporan bulanan (Oktober punye...dah ketinggalan..hehe)
  • Siapkan LO untuk bengkel di SK Seri Tasek - next week
  • Siapkan bahan utk Mesy. Pengurusan PKGSB kali ke-2
  • Siapkan keje2 kewangan.. sebelum cuti panjang ( 30 Nov - 20 Dis )
  • Owh terlupa...ass english Dr. George kena siapkan (DueDate 30 Nov)
  • Kena update kenduri2 kwn2 sekitar bulan Nov & Dis yg x dpt pergi - belikan hadiah
  • Isi borang cuti utk 26 Nov - Ini kes malas nk keje sehari sebelum raya haji...hehe
  • Study & buat notes utk Industrial Relation - exam 2 Dec
  • ****Yg last ni kalau ada masa-Nak tgk movie 2012 - movie ni akn kuar 12/11/09
sempat ke nak buat semua tu?...hehe...i.Allah...
hope everything ok....

Tapi sy terpaksa akui....pengurusan masa sy thn ni out!
kalau dulu sy jd reminder pada kwn2 untuk ass yg perlu disiapkan...
thn ni dah jd terbalik....kwn2 pulak yg jd reminder sy...
Ramai yg terkejut bila sy tak aktif lagi dlm portal....
Dulu sy boleh buat keje 2 in 1 sebab ada internet di pejabat...
sekarang tak lagi..semuanya kena update di rumah...
so fhm2 je la...anyway thanks jugak pd kwn2 yg igt pd sy...
Ada yg call & msg tanyakan khabar....ada yg ckp sy merajuk...haha
mana ada...salah sy..tak boleh manage masa dgn baik...
sy tak merajuk atau berkecil hati dgn mana2 pihak...
Adatla...kita sebagai manusia...
ada masa Up & Down.....sy perlukan masa utk itu semua....
Walau apa jua keadaan yg mendatang hidup perlu diteruskan...
sy perlukan sedikit masa utk pulihkan keadaan.....

dah kembali melalut..hehe...
ok lah nanti kalau ada apa2 yg menarik sy akan update i.Allah......

::regards::

Saturday, October 31, 2009

::Penang Port Police::

Alkisah.....
Penang Port Police dan saya memang tak ada kaitan...
tapi semalam saya telah diheret sekali oleh en.abah dan pn.mama utk join .....



mula2 segan jugak nak ikut...
tp dsebabkan en.abah telah booking 3 tpt utk dinner mlm tu...
terpaksa la sy menurut perintah....

Sy tahu serba sedikit sejarah en.abah yg merupakan 1st batch x-penang port police
tp secara total..sejarah en.abah waktu d penang port sy tak arif sgt...
so sy ambil kesempatan ni utk kenal kwn2 en.abah & arwah mak ....
mesti nostalgia kan =)

setibanya di perkarangan Safira Club, Seberang Jaya ...
sy dah dapat rasakan suasana "reunion" yg sebenar...

amat la mengharukan...
bila ada satu sesi perjumpaan teman2 yg dah berpuluh thn tak jmpa
ada yg dtg bertongkat, ada yg berada atas kerusi roda...mcm2 keadaan....
sy sempat snap beberapa reaksi wajah gembira en.abah bila bertemu kwn2 lama.....
jom kt tgk ....



























::en abah berbaju batik kaler hijau pucuk pisang kekuningan...::
*kaler baju dah tak clear sebab lampunya cerah yang amat...


Betulkan...en.abah nampak happy sgt...
alhamdulillah...sy pun tak kurang happynya...
dalam melayan rasa happy + terharu... br sy tahu...
ada kwn2 arwah emak yg tak tahu yg emak dah meninggal....
ramai yang terkejut bila tgk en.abah dtg bersama pn.mama...

Dah 11 tahun arwah pergi....
maknanya dah 11 tahun @ lebih en.abah dah terputus hubungan dgn kwn2nya
x penang port police....
nsb baik ada j/kuasa yg anjurkan dinner ni...
kalau tak ...msg2 akan trs bw haluan msg2
tanpa sedar ada satu ikatan ukhwah yg amat indah dkalangan mereka...feel'in la pulak

dinner hbs jam 00.00....hehe 12 tgh mlm la.....
walaupun letih....sy tak kisah .. .
sbb sy dah menghappykan en. abah.....=)

oppsss lupa pula...sy tak enterframe diri pun dlm entry kali...
dedicates...special for my beloved..en abah=)

*entry ni ditaip pada 2.23pm hr sbtu...
sila abaikan setting date & day entry ni...kdg2 blog ni ting tong sket...huhu

::regards::

Tuesday, October 27, 2009

::Happy Birthday ::



Video di atas sy siapkan sebelum mata sy sakit...
Khas buat teman2.....kalian inspirasi abadi saya....
special dedication ....
To my best friend Fatin Nadzirah...
Happy birthday dear *28.10.2009*....hope our frienship is never end...
thanks for being a part of my life ....

::with love::


Monday, October 26, 2009

::My Eye::

Kenapa entry ni tajuknya my eye?
kenapa satu mata je?....hmmmmm
ini jawapannya......










::1 mata sihat & 1 lg mata yang bengkak + sengal::

Bangun je pg td...mata sebelah kiri sy dah tak boleh buka...huhu
amat sakit sekali...
bila ada gelembung jernih dlm mata tu....
sepatutnya pg ni sy perlu hadiri kursus aset di BTPN Pulau Pinang,
tapi disebabkan sebelah mata sy tak boleh buka...
tak tentu2lah sy tak boleh nak drive....
so sy ambil keputusan utk pergi hospital dulu buat check up...

di hospital...Dr buat conclusion....
"U ada alergik, and I tak pernah jumpa kes mcm U"
aduihh...alergik ape pulak la....
"so u kena datang semula utk refer dgn pakar"
hmmm...sy angguk je la...
"i will Dr...."

dan kesudahannya...


::sy terima 2 dos injection dari Dr::

sy akan refer dgn pakar nanti...
tp bukan minggu ni sebab jadual sy dah pack....
moga2 tak ada alergik yg merbahaya...huhu

::regards::

::Mixed Marriages::

Alhamdulillah selesai sudah satu beban yg ditanggung....
Saya dah selesai ujian lisan di USM semalam...
walaupun keputusannya agak kurang baik..sy tetap bersyukur...
sy masih tergolong dlm golongan pelajar yg lulus...

nak tahu tajuk oral sy?

"Talk about Mixed Marriages"

Dan dgn tajuk itulah jugak..lidah sy kelu utk berbahasa....
Bayangkan dalam tempoh seminggu sy banyak prepare tentang topik
yg berkaitan dgn education, health, fitness, english language & environment...
tiba2 keluar soalan tentang "KAHWIN CAMPUR"
Allah je yg tahu perasaan sy waktu tu....
memang dah nasib sy agaknya.....insan yg belum kahwin ni...
keadaan ni mengingatkan sy pd pengalaman2 lps

pengalaman sy...
hadiri interview untuk jawatan S27 Pembantu Hal Ehwal Islam...
seingat sy...dah 3 kali sy dipanggil untuk jwtn S27 tu....
dan dalam setiap interview itu jg...
paling sikit 2 soalan tentang nikah kahwin pasti ada...
tahun ni oral sy pulak berjangkit dgn virus "kahwin" ni....
huhu....serius...sy hanya boleh bg point2 penting je....
setakat bagi meaning marriage & mixed marrige tu boleh la...
ada la jugak 1-2 point yg terkeluar..tp agak tersekat2...
tuhan je yg tahu....sy dah fobia dgn isu nikah kahwin ni....
ape pun yg jadi....sy dah tak nak toleh belakang....
kira syukur la tu...hasil gorengan sy lulus jugak....
ada jg kwn2 lain yg tak bernasib baik...
ada yg dpt tajuk baby dumping la, domestic violence la ...
dan ntah apa2 lg la...
biarla yg lepas tetap lepas...cuma ...sy tak tahu ...
bila la isu nikah kahwin ni tak jadi igauan ngeri pd sy lagi...
huhu.....

::regards::

Saturday, October 24, 2009

::entry pendek::

Sorry tak sempat update blog....
sy terpaksa siapkan semua keje2 penting di pejabat...
sbb minggu dpn kena kursus lg...

esok sy akan hadapi ujian lisan di USM,
24.10.2009 ~6.10 pm @ USM, Penang
doakan ye....
rasa otak kosong...tak sempat study banyak...

sy akan update lepas segalanya selesai ...
i.Allah.....

::regards::

Monday, October 19, 2009

::Kita Ibarat Tempayan Retak::

Artikel dipetik dari laman ; iluvislam.com


Seorang pengangkut air memiliki dua tempayan besar

di mana kedua-duanya tergantung pada hujung pengandar di bahunya.

Satu daripada tempayan itu retak, sedangkan yang satu lagi tidak.

Jika tempayan yang tidak retak itu selalu dapat membawa air penuh

setelah perjalanan panjang dari mata air ke rumah majikannya,

tempayan yang retak itu hanya dapat membawa air setengah sahaja.

Selama 2 tahun, hal ini terjadi setiap hari.

Si pengangkut air hanya dapat membawa

satu setengah tempayan air ke rumah majikannya.

Tentu sahaja tempayan yang tidak retak merasa bangga di atas prestasinya

kerana dapat menunaikan tugasnya dengan sempurna.

Namun si tempayan retak yang malang itu merasa malu sekali

di atas ketidaksempurnaannya dan merasa sedih

sebab ia hanya dapat memberikan setengah dari kemampuan yang ia miliki.

Setelah 2 tahun tertekan oleh kegagalan pahit ini,

si tempayan retak itu berkata kepada si pengangkut air;

" Saya sungguh malu pada diri saya sendiri dan ingin memohon maaf. "

" Kenapa? " tanya si pengangkut air.

" Kenapa kamu berasa malu? "

" Selama 2 tahun ini saya hanya mampu membawa setengah air

daripada yang seharusnya dapat saya bawa

kerana adanya retakan pada sisi badan saya.

Ini membuatkan air yang saya bawa bocor sepanjang perjalanan ke rumah majikan.

Kerana kecacatan itu saya telah membuatmu rugi " , kata tempayan retak itu.

Si pengangkut air berasa kasihan kepada tempayan retak,

dan dalam belas kasihannya, dia berkata ;

" Jika kita kembali ke rumah majikan esok,

aku ingin kamu memperhatikan bunga-bunga indah di sepanjang jalan. "

Benar, ketika mereka naik ke bukit, si tempayan retak memerhatikan

dan baru menyedari bahawa ada bunga-bunga indah di sepanjang jalan

dan itu membuatkannya sedikit terhibur.

Namun pada akhir perjalanan ia kembali sedih kerana

separuh air yang dibawanya telah bocor.

Tempayan retak itu kembali meminta maaf

kepada si pengangkut air atas kegagalannya.

Si pengangkut air berkata kepada tempayan itu;

" Apakah kamu memperhatikan adanya bunga-bunga indah

di sepanjang jalan di sisimu

tapi tiada bunga di sepanjang jalan di sisi tempayan yang tidak retak itu?

Itu kerana aku telah menyedari akan kecacatanmu itu dan aku manfaatkannya.

Aku telah menanam benih-benih bunga di sepanjang jalan di sisimu

dan setiap hari jika kita berjalan pulang dari mata air,

bahagian kamu yang retak akan mengairi benih-benih itu.

Selama 2 tahun ini aku telah memetik bunga-bunga indah itu

untuk menghias meja majikan kita.

Sesungguhnya tanpa kamu,

majikan kita tidak akan dapat menghias rumahnya seindah ini. "



Kesimpulan dari kisah ini....

setiap daripada kita memiliki kekurangan dan kecacatan tersendiri.

Kita semua adalah tempayan retak.

Di mata Allah yang Maha Bijaksana,

tidak ada yang terbuang atau dibazirkan secara percuma.

Jangan takut akan kekurangan kita tetapi kenalilah kelemahan kita.

Ketahuilah, di dalam kelemahan setiap orang,

terselit kekuatan yang kita belum temui.


*Renung2kan....


::regards::



Saturday, October 17, 2009

::Minggu yang meletihkan....::

Lamanya tak post entry....
bukan tak nak menulis dlm blog ni...
masa yang pack buat sy hilang arah kejap...
4 hr sy berbengkel di head office,
pening kepala pun ada bila kena buat kerja yg tak pernah sy buat....

secara peribadi, sy tak kisah utk belajar buat kerja2 yg sy tak pernah buat,
at least sy belajar sesuatu yg baru dlm hidup sy...
malangnya sy rasa otak sy mcm di 'blend' minggu ni...
mungkin sebab bertukar suasana kerja kot...
tak pernah sy rasa tertekan sebegini...
nak kata kerja yg sy buat tu susah ..tak jugak...
sy pernah bekerja dgn team kualiti jabatan...utk persijililan ISO,
bekerja sampai tahap rasa tak jejak tanah....memang teramat sibuk
pukul 1 pagi masih di pejabat siapkan fail2 untuk diaudit...
waktu tu tak timbul rasa tension...sebab setiap pegawai @ staf tahu peranan msg2...
tp kali ni walaupun masalah hanya sebesar kuman,
sy rasa teramat susah utk handle....

susah utk sy describe di sini,
adat la kan ragam manusia pastinya pelbagai...
sy perlukan masa utk terima suasana kerja yg dah berubah 100%
sy cuba kawal diri, tp adakalanya sbr sy tercabar....
sy tak suka bertikam lidah dgn org...tp bila keadaan terdesak..sy perlu lakukan ...
penyudahnya sy sendiri yg menangis....

Ketenangan dan Kebahagiaan itu adalah hembusan bayu dari langit…

ditiupkan ia ke dalam hati orang yang beriman...

mereka tetap teguh di kala orang lain hanyut,

mereka tetap yakin di kala orang lain penuh keraguan,

mereka tetap bersabar di kala orang lain merungut ;

dan mereka tetap tenang di kala orang lain runsing...

Yakinlah sesuangguhnya...

Allah Maha Pengasih, Maha Pengampun lagi Maha Penyayang


Tuhan,
berikan sy ketenangan itu........

::regards::