Sunday, November 15, 2009

::C.I.N.T.A Internet Vs C.U.R.A.N.G Internet::.

Hari ni sy terpanggil untuk bercerita tentang sesuatu...
cerita tentang C.I.N.T.A Internet vs C.U.R.A.N.G Internet....
sy bukan seorang yg arif tentang cinta ...
tp dgn anugerahNya...sy pernah lalui...
waktu manis tika bercinta dan waktu derita tika kehilangan cinta..
hehe...dah keluar ayat skema sy....

hari ni...di kiri kanan sy, sarat dengan cerita-cerita cinta dan curang...
pastinya kalau disebut tentang cinta...segala yang indah akan digambarkan
sebaliknya jika kecurangan yg menjadi subjek...
pasti terlintas difikiran kita, stress, derita atau sengsara
sy akui..timbul sedikit rasa takut untuk mencari cinta...
tapi sy percaya ...adanya cinta sejati dalam dunia....
cinta sejati antara hamba dan penciptanya....
cinta diantara ibu bapa dan anak2nya
cinta diantara 'adam' dan 'hawa' yang bersatu untuk mencari redhaNya...

Dengan adanya kemudahan internet di merata2 tempat skarang,
pastinya ada manusia yang "Gila" mencari keseronokan maya...
tak perlu susah2 ke cyber cafe untuk melepak smbil buang masa ...
sambil makan di KFC atau McD pun kita dah boleh layari internet...
kemudahan broadband tak usah disangkal lagi...semakin murah dipasaran...
lebih canggih lagi...dgn adanya hp atau iphone yang dilengkapi dgn internet...
betullah ..segalanya di hujung jari anda!

tapi betullah hukum alam...
setiap yang baik pasti ada buruknya...
dengan akal fikiran yang waras, kita seharusnya berfikir untuk memilih...
yang terbaik untuk bekalan di hari muka...
kita sebagai manusia yang dikurniakan akal ini harus berfikir ...
untuk meletakkan segala kemudahan ini pada kesesuaian yang sepatutnya....
sy terpanggil untuk berkongsi 2 kisah.....tentang cerita cinta dan curang internet ini...

Kisah Benar 1:;

kisah seorang teman....Pn N 'bukan nama sebenar'
Pn. N ini masih muda, umur awal 20-an...
sudah mendirikan rumahtangga bersama En. R hampir 2 tahun...
pasangan ini tlh dikurniakan seorang zuriat yg amat comel..
En. R,
suami Pn. N terkenal dgn sikap playboynya...
kaki chatting, kaki perempuan dan pernah terlanjur
dan Pn. N sendiri sebelum berkahwin pernah terjebak dgn cinta suami org
dan perkahwinan mereka bukan atas dasar cinta atau suka sama suka...
sebaliknya perkahwinan mrk hanya utk mengelak dari masalah masing2....
zahirnya di mata umum, En. R dan Pn. N adalah loving couple...
namun bak kata org2 tua kita...
"bangkai gajah, masakah boleh ditutp dgn tudung saji"
selepas hampir setahun mendirikan rumahtangga,
konflik mula timbul dan pasangan ini hampir bercerai

apabila En R kembali kepada sikap playboynya...
namun kuasa tuhan yang Maha Penyayang, Pn N telah mengandung...
segala perancangan untuk bercerai telah bertukar kepada sesuatu yang amat baik...
alhamdulillah...
ramai yg mengharapkan... agar zuriat mereka kelak
akan dpt menjadi penyelamat kpd rumahtangga mereka...
namun...benarlah apa yg direncanakan oleh Islam....
"Segala tiap yang berlaku itu, bermula dari niat"
niat asal mereka untuk 'lari' dr masalah masing2 tak membawa kpd kesudahan yg baik...
sekarang....selepas 8 bulan kelahiran zuriat mereka,
En R telah kembali menjalankan aktiviti sosialnya...
mencari wanita2 di laman2 maya untuk dijadikan mangsa...
dan lebih memeranjatkan.....bila
Pn N juga telah kembali menjalinkan cinta lamanya....
menjalinkan hubungan dgn "kekasih gelap"nya......
hingga sekarang tiada kesudahannya....
prestasi kerja Pn N semakin teruk...
sering menjadi perhatian pegawai atasan....
selain tu...Pn N jg mengalami masalah kewangan bila En R tidak memberi nafkah...

sebagai seorang teman, dan saudara seIslam...sy terfikir.....

Apa kesudahan yg terbaik untuk pasangan ini?
Di mana letaknya kasih sayang untuk zuriat yg tlh diamanahkan pd mereka?
Apa nasib zuriat mereka andai ibu bapanya berpisah kelak?

Kisah Benar 2:;

kisah yg baru diceritakan oleh kakak sy kelmarin...
terjadi pada adik iparnya "En F"....
menurut apa yg dikongsikan oleh kakak sy...
En F telah curang dengan isterinya Pn M yang ditinggalkan di kampung (Penang)...
Encik F bertugas di Johor dan isterinya ditinggalkan di kpg utk menjaga ibu mrk...
Setelah hampir 2 tahun tinggal berjauhan,
Pn M dapat menghidu sesuatu yg kurang baik berlaku di belakangnya...
mula2 ianya hanya keraguan biasa...
namun selepas diselidik..nyata ..En F telah curang...
dan telah menjalinkan hubungan dgn perempuan lain
melalui satu laman sosial yg amat terkenal masakini FB
sejak setahun yg lepas....
kelmarin En F telah jadi seperti org "sasau" dan meracau
dia meraung2 minta maaf pd isterinya Pn M ...
dan ceritakan segala kisahnya bersama teman wanitanya....
sebagai isteri dan mangsa curang Pn M buntu...
tp Pn M ingin selesaikan masalah mrk dgn cr baik...baiknya Pn M
Pn M minta adik beradik En F berkumpul dan minta pandangan
jalan terbaik utk mereka....
selaku kakak ipar, kakak sy hanya mampu menasihati mrk shj...
selebihnya...dia minta pasangan ni berbincang dr hati ke hati untuk
mencari satu jln penyelesaian yg terbaik....
petang kelmarin jg, kakak sy menelefon & minta pandangan dr sy
sy dan kakak mmg selalu berkongsi pandangan,
berkongsi cerita dan gosip-gosip hehe...
bila ditanya pada sy tentang jln terbaik untuk masalah ini,
hanya sekadar pandangan yang mampu sy lemparkan...
maklumlah..takde pengalaman....hehe

pendapat sy.... En F dan Pn M perlu ubah sikap msg2,
En F perlu buang segala sejarah hitam dlm dirinya...
dan kembali ke pangkal jalan ...
semua manusia pernah lakukan kesilapan
dan jgn belenggukan diri dgn sejarah lampau yg "hitam"
kepada Pn M, sy tahu anda sgt baik....
dia telah memaafkan suaminya..
cuma tak tahu utk rancang kehidupan slps kejadian "hitam" ini,
Pn M perlu cr jalan penyelesaian utk lbh dekat dgn suaminya..
sememangnya ibu tak boleh diketepikan...
tp pasti ada cara lain untuk berbakti pd ibu walau berjauhan....

alahai.....dunia...dunia...
macam-macam masalah ada...

perkongsian diatas bukan satu rekaan tp ianya satu realiti...
realiti budaya sosial masyarakat hr ini...
sy tak berniat untuk mengaibkan mana2 pihak...
sekadar untuk berkongsi cerita...
untuk pengajaran dan tauladan kita semua...


matlamat hidup di dunia bukan semata2 untuk mencari kesempurnaan...
sekadar melengkapi diantara satu sama lain...
perkongsian diantara yang kuat dan yang lemah akan melengkapan ..
perjalanan satu KEHIDUPAN....



sy semakin takut untuk mencari....
mencari "adam" yg sy belum temui......


::regards::

4 comments:

Lina^ Chan said...

salam dearie maria,

waah "seram" n "ngeri" gak ek..cerita2 ini..mcm adaptasi cerekarama pn ada..

tapi mmg benar. dan kebenaran itu menakutkan....takpa maria. Allah dh kata, perempuan baik utk lelaki yg baik..and lelaki yg baik utk perempuan yg baik..insyaAllah si dia akan muncul dalam hidup maria...ina yakin. keep on praying ya. ok maria. ina nk off jap. duk berfacebook sampai x bukak buku lgsg today. esok ina exam last paper. tabah...

doakan ina ya ..=)

ina balik penang jumaat nih 20hb..=) insyaAllah..

see ya. cant wait!!!!

adeqya84 said...

My Dear Lina,

Wah...tak sabar nak hang out dgn ina...cepat2 balik k...maria ada projek nk bg kat ina...hehe nanti maria roger tau...

sometimes bila kita dgr masalah org kita akan rasa bersyukur...sbb kita boleh ambil pengajaran dr pengalaman org lain...betullah..Allah hanya akan menguji..hamba2nNya yang berkemampuan shj...=)
Dia Maha Mengetahui..

ASYIQ said...

Jgn takut sgt...crita2 gini ada satu dlm seribu....so,999 lagi happy family tau.

Jgn takut....kalau dh ada jodoh, terima dan berserah....bertawakkal. Adalah rezeki yg baik utk kita...insyaAllah.

adeqya84 said...

Thanks cu,
nasihat yang berguna...kita manusia sentiasa lemah dan alpa kan...bila sedang berkonflik, hati akan jadi haru biru...moga Allah pelihara kita dari kesengsaraan yang tak kita jangka...