* usah gusar ^^,*

mlm ni sama seperti malam2 sebelumnya...
entah la...sejak2 bercuti panjang ni rasanya saya dah mengidap insomnia
penyakit susah untuk tidur...
saya tak pasti kenapa tapi itulah hakikatnya ...
menjelang jam 5 pagi selalunya baru mata saya boleh lelap...
kalau tak ...bergulinglah macamanapun ...tak akan tido punya...hu3
nak kata saya tido siang tak pulak ...hu3
lepas habis satu kartun ke satu kartun sy tengok...masa bilanya nk tido...hu3
takpe la ...nanti2 pelan2 kena cari jugak ubat untuk insomnia ni...
susah nanti kalau dah masuk kerja balik...
mau pengsan kat ofis kul 5pg br tido ...hu3 ...kalah org yg ada anak kecik...

ok lah berbalik pada tajuk entry ^^,*
semalam saya tak menulis ...
tapi turn saya berjalan2 di blog teman2 ...
nak beri feed back sikit pada satu blog teman ni ...
tak perlu saya nyatakan siapa pemiliknya ...nanti lain pulak ceritanya ...hi3
buat pertama kalinya saya baca blognya ..saja sekadar mengisi masa lapang ...^^,*

blog ibarat diari kan...catatan perjalanan sebuah kehidupan...
cerita suka, duka, tawa, tangis kita ...
sama seperti saya ...teman saya itu juga banyak menitipkan coretan perjalanan hidupnya ...
dalam banyak2 coretan
dia ada yang melakarkan kekesalan ttg perjalanan hidupnya ...
kisah dia dibuang universiti...
kisah lambat bergraduasi ...lambat dalam segala percaturan hidup...^^,*
kalau diselongkar blog saya ni juga pasti banyak cerita-ceritit yg sama dengannya ...

bila membaca blog teman saya itu...
sy rasa dia tak harus kesal dengan perjalanan hidupnya ...
Allah beri dia kesulitan...tapi Allah anugerahkan juga dirinya keluarga yang penyayang ...
natijahnya tetap sama ...akhirnya sebuah kejayaan tetap jadi miliknya..
walaupun lambat ...dia tetap miliki segulung ijazah...

tiba2 terbayang kisah diri sendiri...
kalau dia pernah berpengalaman dibuang universiti dan sbgnya ...
saya jg punya cerita tersendiri...
saya juga mulakan langkah untuk segulung ijazah pada tahap umur yang telah banyak ...
22 tahun ...waktu tu menghitung juga ...
bolehkah nk bertahan sampai umur 26 tahun untuk segulung ijazah...
masuk tahun satu di USM ...diuji pula dgn pelbagai ragam senior ...
hingga ada tahap yg nk masuk 'merisik'
waktu tu cuba bertahan ...
cuba kuatkan semangat utk tak layan perkara2 remeh yg mendatang ...

alhamdulillah ..berkat sabar ...saya masih mampu bertahan....
sokongan dr keluarga & kawan2 yang tak pernah berhenti...
banyak membantu sy untuk grad tepat pada masanya ...
ujian???
terlalu banyak yang saya tempuh...tapi apa yang saya boleh katakan ...
tempoh sepanjang 4 tahun itulah yg mengenalkan sy dengan erti kehidupan...
saya tak pernah kesal ...
dengan keputusan untuk tidak sambung belajar secara sepenuh masa selepas diploma ...
ingat lagi...waktu sem akhir di KUSZA ...
semua kawan2 saya isi borang UPU...
rasanya dalam kelas ...hanya saya seorang saja yg tak mengisi borang tersebut...
sehingga satu tahap...waktu itu ada 2-3 org lecturer yg panggil ...
untuk beri semangat pada saya utk teruskan pengajian ...
waktu tu tekad saya hanya satu...
saya akan hanya sambung belajar...sekiranya saya punya kerja tetap slps grad...
dan alhamdulillah ...selepas 3 bulan sy grad ...sy diterima utk berkhidmat dengan SPP...
walau hanya dengan gaji gred SPM ...alhamdulillah ...
cukup makan, pakai, minum & yuran pengajian saya ...
its miracle right ...ingat lagi...basic awal yg saya terima wktu tu...hanya RM 656.70...
selepas dicampur elaun br mencecah RM8++...
Alhamdulillah walaupun gaji kecil + belajar ...saya selesa dgn gaji tersebut...
boleh bagi duit bulanan pada abah, boleh bayar ansuran kereta ...
kepuasan...hanya saya yang tahu ^^,*

dari bersusah2...
dari gaji hanya RM8++...alhamdulillah ...Allah beri sy nikmat berganda2 hari ni...
saya sendiri macam tak percaya bila saya mula menerima gaji baru utk jwtan kini..
abah sendiri pernah cakap...
sy sepatutnya b'syukur ...kerja tak sampai 5 thn...dah terima gaji 2k+++ sebulan...
abah dulu nak beli motor sebiji pun susah...apatah lagi nk beli kereta ...
bila sesekali difikirkan ada betulnya nasihat org tua kita ...
kita hari ni terlalu mewah ...terlalu mudah dalam segala hal...

so moral of the story ...
jangan disesalkan apa sahaja titipan Allah pd perjalanan hidup kita ...
takdir yang Allah tetapkan itu sebenarnya amat sempurna untuk kita ...
lambat hbs belajar, lambat dpat kerja, lambat dapat jodoh ...(*sy jg berada dlm kategori ini...:)
segalanya telah tertulis...kita sebagai hamba ...perlu terus berusaha ...
untuk terus majukan diri dari segi sahsiah, rohani, jasmani dan spiritual...

moga Allah terus rahmati kita...sayangi kita ...
dan menjadikan kita hambaNya yang sentiasa dalam lindunganNya ...

regards
~adeqya8284~

Comments

Popular posts from this blog

.:Gemuk:vs:Montel:vs:Chubby:.

* ketika cinta bertasbih .............................*

Ya Allah permudahkan...