.:bukan perkara mudah!!!:.

hari ni..genap 5 hari sy bertugas di pejabat baru...
mengendalikan 3 kes masalah rumahtangga...dan satu kes rujuk minggu ni...
menjadikan saya berada dalam keadaan sedikit tertekan...

tak mudah bila berurusan dengan masalah emosi ni...
hari ni sy hampir2 menggugurkan airmata di depan client...
tapi alhamdulillah...sempat saya sambar k.zah untuk membantu...
saya berjaya menyimpan airmata yang ingin gugur...
namun sy tak mampu untuk sembunyikan riak wajah simpati saya...
saya cuba untuk ingat pesan k.zah...
kita perlu 'empati' bukan 'simpati'...

bila melihat client petang td...
mengingatkan saya pada pesan k.zah dalam borak kosong kami ptg kelmarin...
'jangan beri cinta kita 100% pada orang yang kita sayang ..waima suami kita sendiri'
tinggalkan sedikit cinta untuk Tuhan, ibu bapa, anak-anak dan sedikit cinta untuk diri sendiri...
kebanyakan masalah wujud apabila 'pengadu' hilang kekuatan diri...
di bawa bersama dengan kecurangan pasangan...

satu lagi pesanan k.zah yang memberi kesan kepada saya...
'perkahwinan tak menjamin masa hadapan'
saya terlopong juga seketika kelmarin...
'yang menjamin masa depan kita adalah karier dan pendidikan yang kita miliki'
pada mulanya sy agak jengkel dengan kenyataan k.zah...
tapi bila k.zah membuka fail2 kes...baru sy tahu sebabnya...
sebabnya??? biarlah ianya rahsia...prosedur kaunseling ...
tak boleh buka semua rahsia kepada org awam...
cukuplah sekadar perkongsian ringkas untuk renungan bersama ...

alhamdulillah ...
dalam waktu2 sy serabut dan sedikit tertekan...
hadir teman2 yang banyak memberi sokongan...
thanks a lot friends...
dan ramai juga yang berpesan...
kendalikan masalah rumahtangga org ..jangan sampai diri trauma untuk berumahtangga...
itu sy tak mampu komen...sy tak mampu untuk menipu...
sedikit sebanyak saya terkesan...tp cuba untuk neutralkan kembali keadaan...



Tuhan ...
ciptakan kekuatan dan benteng iman yg kukuh dalam hati hamba-Mu yang lemah ini...
andai diberi peluang..
diri ini ingin m'bantu sebanyak mungkin hamba-Mu yang sedang berduka lara...
Ya Allah jadikan ujian ini sebagai N.U.R...
untuk diri ini terus memanjatkan syukur atas segala nikmat dan kasih sayang-Mu ...

*menulis entry sambil layan lagu di bawah dalam youtube...amat tragis!!! huhuhu...

regards
~adeqya8284~

Comments

Popular posts from this blog

.:Gemuk:vs:Montel:vs:Chubby:.

* ketika cinta bertasbih .............................*

Ya Allah permudahkan...