*gemersik kalbu!*

dalam banyak2 siri gemersik kalbu...
baru hari rasanya saya tgk secara sepenuhnya ...

ok la... best la jugak ...
sebelum ni asyik baca status kawan2 di fb je ttg drama ni ...
dulu masa 'nora elena' ramai yg gilakan seth tan ...*termasuk la saya...he3>_<
lps seth tan...minat si zikir pulak dlm 'tentang dhia'
ni musim 'gemersik kalbu' ...pakat2 terpikat pulak dgn si sufian...adoyai ...dunia2...

entahlah...

bila dinilai semula drama2 sebegini ...
ada jg kesan buruknya pd masyarakat...
saya agak terkujat bila tgk scene raihana mohon cerai pd sufian td...
agak bercanggah dgn hukum agama Islam kan ...
boleh ke seorang isteri minta cerai tanpa sebarang sbb yg mendesak?

Sabda Baginda Rasulullah s.a.w :

Ertinya : Baginda Nabi s.a.w pernah bersabda :
"Mana-mana wanita yang meminta cerai daripada suaminya TANPA ADA SEBARANG SEBAB

YANG MENDESAK , maka haramlah baginya ( wanita itu ) mencium bau syurga"

*Hadis diriwayatkan oleh Al-Imam Ahmad r
h*


jelas terang lagi nyata kan...
watak raihana boleh mngelirukan wanita2 di luar sana ...
nikah, cerai, ruju' ni bukan perkara main2 ...
walaupun hanya main tulis2 atas kertas ...adakalanya ianya boleh mengundang padah ...
mcm kes saya baru2 ni ...main tulis2 nk b'cerai dalam satu surat...
penyudahnya ...tuan hakim jemput masuk ke kamar utk dibicarakan ...
tak pasal2 je kan...hu3...

bila tgk kesungguhan sufian ...adakalanya saya kagum ...
boleh ye seorang hamba Allah
berkorban semata2 untuk seorang insan yg amat dicintainya...

saya kira saya tak mampu untuk lakukan begitu ...
berusaha segigih itu untuk mencintai insan yang tidak lansung mencintai kita...
bukan satu perkara yg mudah...
tak dinafikan ...

rasa cinta tu amat ajaib sebenarnya ...
pelik...susah untuk diungkapkan...
saya sendiri melaluinya...dan masih tertanya2...kenapa dlm ramai2 manusia ...
saya boleh ada rasa cinta dengan seorg insan ini...
bukan dengan insan2 lain yang dekat dan rapat dengan sy...

susah untuk gambarkan ...
saya akui...berlaku banyak kali kegagalan ...bila teringatkan cinta lama...
saya cuba untuk 'delete' segala memory...tp x mungkin sepenuhnya
masakan boleh kita menghalang takdir Allah kan untuk lupakan segalanya ...

sometimes single is ok...
macam yg saya lalui sekarang ...
baru2 ni ada seorang makcik tegur & berbual dgn saya ...
"ustazah dh berapa org anak?".....
jawapan saya??? ..................................???
takkan nk menipu org tua kan ...saya katakan yang benar ttg diri saya ...
apa feedback makcik tu?
"susah kan sekarang ustzah...kawin suka sama suka pun boleh bercerai berai
orang dulu kalau nk pilih menantu tanya...anak hang dah habih quran tak lg?
orang la ni kalau nak cr menantu bukan tanya soalan tu...
dia tanya ...anak hang keja apa? gaji banyak mana?
yang tu dulu la yg depa depa dok kalut tanya ...penyudahnya mcm dok ada la ..."

saya senyum mendengar celoteh makcik yang berbual dgn saya ...:)
itu realitinya ...

sama-sama kita muhasabah diri...
mahukan yang soleh kena siapkan dulu diri untuk jd seorang yg solehah...
kalau nak yang solehah ...kena siapkan diri dulu untuk jd ketua yg soleh ^^,*

bulan cinta dan kasih sayang datang lagi...
ini bermakna ...umur saya juga bakal menginjak ke angka 28 thn ni ...
tak mahu merencana soal jodoh sebagai wadah utama ...
andai benar jodoh itu telah tiba masanya ...saya akan terima dan redha dgn ketentuanNya ...
mahu fikir soal pelaburan untuk 'di sana ' nanti...
banyak lagi amal yang perlu dibaiki...
mati tak kenal usia ...tak kenal tempat kini...

Ya Allah jadikan usiaku ini ...
sesuatu yang berharga ...untuk pelaburan di sana nanti...amin....

Comments

Umie a'iesya said…
hye kak mary!!!!!!!!!!
gi reunion yg eid buat tu dak?
* adeqya8284 * said…
ummie wafiy!

he3...insyaAllah nana k.marie akan luangkan masa kejap untuk hi tea tu ...on that day sepupu kahwin ...tapi rasanya boleh cilok2...sebb kenduri dekat taiping jer...nana balik sini ke? kalau balik jom join sekali! ^^,*

Popular posts from this blog

.:Gemuk:vs:Montel:vs:Chubby:.

* ketika cinta bertasbih .............................*

Ya Allah permudahkan...