Sunday, February 12, 2012

* tuhan tolong lembutkan hati dia...*

sejak dulu ...
since sy pegang amanah sbg ketua aspuri hingga kini ...
saya kira ramai yang senang berkongsi masalah suka duka kehidupan mereka dengan saya ...
alhamdulillah ...
dulu kini & selamanya sahabat2 masih letakkan kepercayaan itu pada saya ...
insyaAllah membantu selagi mampu...sebagai pendengar untuk hilangkan duka...
saya kira itu hanya jariah kecil saya ...

selepas sehari dua sibuk dengan kenduri sepupu di taiping ...
br hari ni saya b'kelapangan untuk baca & reply email2 yg masuk ke dalam inbox ...
saya nk berkongsi salah satu email yang diterima ...
maklumat peribadi pengirim dirahsiakan ...
sekadar utk perkongsian & renungan kita bersama ...

selepas baca email ni ...
terdetik rasa syukur & bertuah dalam diri ni...
walaupun saya hidup dan membesar dengan ibu tiri...
tapi saya tidaklah lalui pengalaman hidup yang pahit sebegini ...

kita sama2 doakan teman saya ini kuat untuk menghadapi liku2 perjalanan kehidupan
dan moga dia terus tabah & sabar dalam menggapai kejayaan masa hadapan ...
doa saya sentiasa ada untuk rakan2 ...insyaAllah ...

kak marie,
Kdg2 x paham jugak kenapa hidup ni mcm ni....

kenapa ada emak kandung yg suka maki hamun anak sdri....
berkira selama aku hidup ni memperabih duit2 dia....
mengeluarkan kata2 yg sakit utk didengari...


Aku rasa, nsb baik ada Allah dlm dunia ni....
hantaq aku masuk skola asrama, hantaq aku blajaq jauh2...
baru kepala hotak aku terbukak cara2 nk cakap elok2 & sopan2 dgn org lain,
cara2 jgn kecikkan hati org len, hidup jgn berkira sgt....

Kalu aku mengeluh hidup ni x adil

sbb aku terpksa taat pada emak aku & slalu kuarkan kata2 yg memedihkan telinga
tp pada masa yg sama aku terpksa menahan kata2 aku
sbb nnt aku jd anak durhaka,
xka aku ni mcm org xdak iman?
Tambahan pulak, kata2 emak slalu dimakbulkan Tuhan,
wpun yg kena maki tu aku.
Kalu aku maki blk emak aku, sure Tuhan x makbulkan kata2 aku pun.

Doakan lah aku mati dlm iman kak marie....
uban pun dah ada kt kepala ni...salah satu tanda ajal nk smpai, kan ? .. .

sedih rasanya bila baca emel ni ...
tak pernah terfikir dalam minda...
seorang ibu yang dianugerahkan Allah dengan naluri yg penuh kelembutan...
sanggup mencaci maki anak... darah dagingnya sendiri...
dengan kata2 kesat ...

"Ya Allah lembutkan hati ibu ini untuk dia terus menyayangi anaknya ...
engkau ciptakan pertalian yang indah untuk seorang ibu dan anak
maka engkau ciptakan jg hikmah terindah ...
utk sahabatku ini... dlm dia merentasi rencana takdirMu

ibu & ayah ...
kadang2 anak2mu tak pernah terlintas untuk menderhaka padamu ...
tp kadang2 ibu & ayah tak sedar ...yang derhaka anak itu
diundang sendiri oleh dirimu atas kealpaan & kerakusanmu...

Ya Allah pelihara hati sahabatku ini
dan engkau pelihara juga hati ibunya untuk mereka bersatu
di bawah lindungan kasih sayangMu

p/s: untuk renungan kita bersama

bg teman2 yang sudah bergelar ayah & ibu...
kasihi anak2mu kerana mereka adalah rahmat & amanah dari Allah buatmu
didikanmu adalah saham yang bakal jd bekalanmu kelak...
jika dambakan anak yang soleh/solehah yang boleh mendoakanmu...
didiklah mereka ...sayangi mereka ...
untuk mereka kembali kasihkan dirimu...


untuk insan yang bergelar anak ...
seburuk @ sejahat manapun kedua ibu bapa kita...
mereka tetap sebahagian drpd diri kita...
kita punya t/jawab keatas mereka dan kita adalah saham mereka di akhirat sana...
sanggupkah kita biarkan insan yang telah bersusah payah membesarkan kita hingga dewasa
terseksa hidup di dunia dan sunyi di sana tanpa doa dari kita anak2 mereka ....
tepuk dada ...tanya iman anda ...

~regards~
adeqya8284

p/s: kebelakangan ini banyak pula permintaan dr client untuk sesi rundingcara secara maya ...
dengan izin dr pihak jabatan ...
saya sedia buka peluang utk client2 brhubung dgn sy melalui emel

mariatulshima@penang.gov.my

No comments: