Tuesday, September 21, 2010

*♥* cerita hari ni *♥*

~hari selasa~
sangka saya taklah sesibuk mana ...
hari kedua ni biasanya client sedang2 saja...

malangnya sangkaan saya meleset...
berat terus kepala ni...
~terasa ibarat senget sebelah...huhu~
macam2 cerita...macam2 ragam...mcam2 kisah ....

kisah 1
~cerai taklik~
datang seorang pakcik berusia lingkungan 60-an bersama isterinya berjumpa saya...
pakcik tersebut bawa bersama 2 pucuk surat yg tlh diberikan kpd isterinya ptg kelmarin...
isi surat yg sama cuma ditulis dalam dua salinan
dan dalam surat tersebut dinyatakan ...
sekiranya isteri melakukan sesuatu yg suami tak izinkan maka jatuh talak satu...
masalahnya sekarang surat tersebut ditulis dalam 2 salinan...
so persoalan pacik tu...
jatuh talak 2 @ masih talak 1...
??????????
hanya mahkamah saja yg mampu memberi keputusannya...

kisah 2
~poligami~
datang si isteri pertama
bercerita ttg kisah suami yang telah berkahwin lagi *berpoligami* tanpa kebenaran...
sejak 2003 dan kini telah miliki 2 org anak dgn isteri kedua ...
awal pertemuan isteri ini tenang tanpa setitik air mata pun...
bila saya bertanyakan ttg keadaan anak...
wajah wanita ni berubah...terus kemerahan menahan tangis...
kagum dgn cerita wanita ni...
rupa2nya anak2 tahu ttg isteri kedua ayah ...
dan mereka tlh diperkenalkan dgn 2 adik dr ibu tiri...
anak2 rahsiakan cerita ni dr ibu sebab tak mahu ibu sedih ...
*sigh*
sgt takjub...sy sendiri hampir menitiskan airmata...
anak2 wanita ni matang dr usianya...
disebabkan syg ibu...dan disebabkan tak mahu ibu & ayah berpisah
mereka sanggup simpan rahsia...
*tak ada kata2 yg mampu sy ungkap pd wanita itu melainkan*
"puan perlu bangun...perlu terus berdiri dan kuat utk anak2..."

perasaan saya bercampur baur...
* tak tahu utk gambarkan bagaimana*
God ...its gift to me...
u make me learn from other people who need me in their life...


~regards~
adeqya8284

4 comments:

heart by heart.... said...

pengalaman kerja k.maria sangat menarik dan berharga kan.... banyak mengajar erti kehidupan. bertuah k.maria kerana diberi kerjaya seperti ini yang hanya telah dipilih oleh Allah untuk hambaNya yang mampu menanganinya.. semOga k.maria berjaya dalam kerjaya...chaiyork!

* adeqya8284 * said...

akak... insyaAllah doakan ye kak maria terus kuat...ada masanya rasa mcm nak rebah jg...manusia tetap ada sempadan dan had kemampuannya... kdg2 masalah sendiri pun x mampu diselesaikan...tp alhamdulillah...Allah beri ilham utk selesaikan masalah client... ajaibkan...

heart by heart.... said...

btOl.. Allah dah pilih k.maria sesuai dengan kerjaya tue, insyaAllah... manusia kengkadang macam tue kan.. tu sebab saling memerlukan.. tak kan mampu kita nak selesaikan masalah sendiri tanpa bantuan orang lain.. :)

* adeqya8284 * said...

...mungkin ada betulnya kak...doakan k.maria terus dberi kekuatan ya...banyak perkara yg k.maria perlu belajar lagi...betul la kata pepatah lama ...belajar dr dalam buaian hingga ke liang lahad...:)