Tuesday, September 21, 2010

*♥* bisik minda pada hati... *♥*

inilah sy...
kalau rajin tu...
sehari boleh menulis 2-3 entry dlm belog ni...huhu...

hati kurang tenang semenjak dua menjak ni...
luaran tampak biasa...normal mcm insan2 lain...
dalaman...
hanya Allah yg tahu ...

ada satu dua perkara yg merunsingkan minda saya ...
tapi yg benar2 menyentap hati & jiwa sy kebelakangan ni
bila ada yg bercerita tentang soal jodoh saya...

sy kira...sy kurang berbicara soal hati...soal jodoh secara terbuka...
tapi tekanan2 yg mendatang sejak kebelakangan ni...
buat sy makin runsing...makin tertekan...

secara peribadi...saya kira...
umur 26 tahun masih belum terlalu banyak utk dihitung...
rasanya...baru je menghela nafas lega...
menamatkan pengajian dua bulan yg lepas...
baru nak menarik nafas lega...dah terdengar
sokseksoksek...bicara tentang kahwin dan soal jodoh...
makin lama makin rancak jadi bualan insan2 di sekeliling saya...
kalau setakat pertanyaan ttg gosip2 liar tu...
sy kira ...saya mampu lagi tepis dengan hati yang terbuka...

tapi... bila en.abah dah mula bersuara...
*walaupun en.abah hanya bercakap menggunakan bahasa kinayah...*
ianya sangat menusuk kalbu...
ya Allah ...Dia sahaja yg maha mengetahui...
isi hati saya tika itu...*tak mampu utk digambarkan*

saya akui...sebelum2 ni...
ramai yang cuba utk jd matchmaker dalam pencarian Mr right saya...
tak ada ucapan lain yg mampu saya ungkapkan...
melainkan ucapan terima kasih banyak2 diatas keprihatinan semua...
terima kasih atas doa ...
dan saya kira saya tersentuh dengan satu kiriman mesej di facebook...
yg dihantar olh salah seorang ustazah...
sy yg pernah mengajar sy ketika di SMKANT satu masa dahulu...
mesejnya berbunyi...

07 September at 09:59
assalamulaikum. mariatul. tadi pagi usth ada hadiri satu kuliah subuh.
penceramah tu pesan bagi anak22 gadis yg agak lewat jodohnya...
dgalkkan membaca surah taha selama 41 hari berturut22.
bila uzur stop dan kemudian sambung balik.
sharelah dgn rakan22 yg seangkatan. salam hari raya. maaf zahir

menitis air mata mengenangkan saya masih diingati dan disayangi...
oleh pihak2 tertentu...
saya tahu dan saya faham kehendak insan2 di sekeliling saya...
mereka ingin sy bahagia & hidup dlm keadaan gembira...

tapi saya juga manusia biasa yg tak mampu untuk menolak takdir...
urusan jodoh, ajal dan maut ...tetap rahsia Allah yg kita tidak akan tahu sampai bila2...
saya hanya mampu berusaha+berdoa...
agar bertemu insan yg benar2 diciptakan cintanya untuk saya dan penciptaNya...
saya kira semua insan didunia ni ingin bahagia...
tak ada seorang pun yang ingin mengundang derita secara sengaja...

saya masih dalam peringkat pencarian...
"terlalu memilihkah???"
saya kira hanya satu nilaian yg menjadi garis ukuran...
"insan itu mampu menjadi pembimbing saya dunia & akhirat..."
ramai yg mengganggap sy mementingkan status, kecantikan, pangkat dan gaji si lelaki itu...
rasa tak terlintas lansung pun perkara2 tersebut...
sebab sy masih lagi wanita yg "bengkok"
yg perlu ditunjuki jalan yg lurus...
agar saya tidak terus bengkok...
ataupun patah akibat ingin diluruskan secara sempurna...

setakat ini...mungkin ada yg pernah hadir...
tapi mereka belum mampu utk meletakkan diri mereka sebagai pemimpin...
malah ada yg perlu dipimpin utk terus melangkah ke hadapan...
adakah signifikan seorang wanita memimpin lelaki???
tepuk dada tanyalah iman...

panjang berjela la pulak entry nih...
harap2 ianya dapat meringankan bebanan minda saya ni...
mahu tenang dan mahu redha dengan segala ketentuanNya..

teman...
doakan yg terbaik utk diri ni...dan kita semua...
* sedang mencari kemanisan takdir ni...sambil memujuk hati yg sdg lara...*

*entry ini tidak ada kaitan dgn mana2 pihak yg masih hidup ataupun yg telah mati...
hanya sekadar cerita & luahan rasa insan kerdil ini*


regards
~adeqya8284~

No comments: