Sunday, August 22, 2010

*♥* My Diary Ramadhan 04 *♥*

ceritera semalam ...
21082010...

saya, encik abah & pn mama...
telah balik menjenguk kampung di kuala kangsar...
rindu nak berbuka dgn suasana kampung...
saya rindu nak balik jumpa makyang ...
rindu nk jumpa bonda...
dan saya rindu nak ziarah pusara emak...

alhamdulillah...sebahagian hajat saya tercapai...
agak meriah balik kali ni...
sempat memasak dengan makyang...
sempat jumpa & berborak dengan bonda ...adik2 sepupu
tasha, aizat and ramai lagi...tak tersebut sorang2 hehe...
cuma keadaan tak mengizinkan untuk saya ziarah pusara emak...
insyaAllah pagi Aidilfitri nanti sy akan lakukan ziarah wajib tahunan ini...
rindu sangat rindu...

semalam...sempat lalui sekejap suasana malam di kampung...
tenang...nyaman...dan mendamaikan...
teringat kenangan masa sy jaga arwah opah dahulu...
opah & acik jah akan tidur awal...
tinggal la saya sorang2 yg akan duduk termenung di bahagian ruang tamu rumah...
di situ la saya akan melepaskan rindu...
termenung sambil tengok gambar2 ...
dan mengungkapkan surah yassin untuk arwah emak...
kdg2 tak sedar ...sambil baca surah yassin...
tika itu juga jatuh butir2 jernih di pipi saya...
kalau malam raya...
selepas selesai memasak & menggosok baju ...
saya akan duduk termenung di ruang tamu yang sama...
untuk bertakbir raya...
kadang2 saya sorang2 ...
kadang2 saya ditemani acu & adik beradik lain...meriah suasana tu...

semua tu tinggal kenangan...
ruang tamu rumah opah dah takde sekarang...
semuanya masih dalam proses renovation...
tak pasti sempat siap sebelum raya atau tak...
rindu pada semua...
rindu pada arwah emak...
rindu arwah opah...
rindu pada acu sefamily...
owh...tahun ni beraya tanpa acu & family lagi...
acu... moga selamat semuanya di sana ya...
selamat menunaikan ibadah puasa...
selamat menghabiskan tesis...
moga semuanya selamat untuk segulung ijazah kedoktoran yang acu impikan...
tahun ni...thn terakhir acu & family beraya di Wales...
hope next year kita dapat berkumpul balik ya :)

alhamdulillah rindu saya terubat...
sedikit demi sedikit saya kembali terima rahmat Ramadhan...
suasana yang penuh keberkatan...
bulan kasih sayang...
bulan mulia untuk kita saling memaafkan semua insan...
insyaAllah...
hati ni mula tenang...
bila bertemu dengan erti redha ...
dan erti"kemaafan"...

regards
~adeqya8284~

6 comments:

Lina^ Chan said...

kemaafan itu adalah sesuatu yg mulia, maria. syabas utk maria, kerana berjaya mendidik hati ke jalan yg di redhai, insya ALLAH =)

Bulan mulia, eloklah kita bermaaf maafan =)

* adeqya8284 * said...

my dear liena,
Alhamdulillah dah mampu tersenyum dari hati...bulan2 puasa ni kan semua syaitan2 diikat...apa je perbuatan kita insyaAllah akan di set dengan perkara2 positif...alhamdulillah anugerah Ramadhan...raya nanti kita jumpa ya...rindu sama kamo :)

heart by heart.... said...

alhamdulillah... kemaafan membawa 1001 makna... hOpe k.maria sentiasa hepy dan tenang selalu... :)

heart by heart.... said...

alhamdulillah... kemaafan membawa 1001 makna... hOpe k.maria sentiasa hepy dan tenang selalu... :)

Lina^ Chan said...

mustiiiiiiii maria jemput datang ke rumah yaaaaa misssss u toooooo darl! ^__^v

* adeqya8284 * said...

akak: thanks insyaAllah moga tenang & bahagia hendaknya :)
miss liena: insyaAllah...thn ni tak cuti raya banyak sangat hehe kena jaga opis :)