*♥* Kenapa ada "CINTA" *♥*

"kenapa ada CINTA?"

byk isu yg diketengahkan bila kita menyebut soal "CINTA"

CINTA kepada Allah
CINTA kepada keluarga
CINTA kepada pasangan
CINTA kepada diri sendiri
CINTA kepada harta
CINTA kepada dunia...

ada berbagai2 jenis CINTA

hari ni sebagai salah seorang pegawai rundingcara kekeluargaan
di unit undang2 kekeluargaan JHEAIPP...
yang telah ditugaskan di sebuah daerah...
saya kira saya mampu untuk berbicara serba sedikit tentang CINTA
isu CINTA yang menjadi bualan manusia dan sering bertemu dengan konflik ...
CINTA kepada pasangan...

dua minggu lepas saya didatangi oleh sepasang suami isteri...
tenang saya lihat wajah kedua2nya...
tidak nampak bayangan masalah yang besar untuk diketengahkan ...
tapi siapa yang tahu kan...
bicara hati...hanya Allah sahaja yang maha mengetahui...
kisah cinta 3 segi...
antara CINTA kepada isteri...
dan juga CINTA yang tiba2 wujud untuk seorang adik angkat ...
utk memudahkan pemahaman semua pihak...
biar sy gelarkan si suami dgn nama en F dan si isteri dgn nama pn M ...
dan adik angkat en F sebagai pn S *kesemuanya bukan nama sebenar

dua sesi dijalankan untuk pasangan ini...
hari pertama si suami dtg sendirian dan membuat aduan tentang konflik yang melanda ...
dia mengaku...konflik muncul disebabkan kekhilafan dirinya...
teruja seketika...
rasanya dalam mengendalikan kes-kes kaunseling kekeluargaan ...
ini baru kali kedua saya jumpa lelaki yg sanggup mengaku kesalahannya ...
intrepretasi saya...dia bercakap benar dan jujur...
hari kedua...
si suami ini datang bersama pasangannya pn M
tenang saya lihat pn M...
saya mulakan sesi dgn pn M untuk dgr luahan hatinya
tenang...sangat2 tenang...itu kondisi pn M ketika bertemu dengan saya...
bila saya bertanya tentang perasaannya bila dicurangi...
dengan tenang dia menjawab...
"kepercayaan saya masih ada pada suami...tp mungkin hati ni dah sedikit terguris ...
dengan tindakan dia...saya masih percaya pada dia...sebab dia jujur dgn saya"
sekali lagi saya teruja dengan pasangan ni...
pn M menjawab dengan tenang sekali...masih dengan senyuman...
saya kira cinta si isteri masih utuh dengan sikap jujur si suami...
selepas selesai mendengar luahan hati pn M
saya panggil en F untuk masuk membuat refleksi tentang konflik yang mereka alami kini...
dalam banyak2 persoalan yang ditimbulkan oleh en F...
saya tersentuh dengan satu soalannya ...
" ustazah...kenapa ya wujud perasaan CINTA tu?...
sedangkan saya sayangkan dia tak ubah mcm adik saya sendiri...
saya syukur sebab saya cepat sedar..nsb baik perasaan CINTA tu wujud 2 hari saja "
saya pandang en F...saya tersenyum...
saya tahu en F mahukan jawapan tentang kekusutan CINTA yg ada di mindanya...
jawapan saya pd encik F...
" encik...hati walaupun letaknya di dalam tubuh kita...ia bukan milik kita...
kita tak mampu untuk memegangnya...hanya mampu untuk merasa...
dan pemilik yang mutlak hanya Dia...penentu CINTA kita hanya Dia ...
kenapa ada CINTA dan siapa CINTA kita... itu juga urusanNya...
cuma kita sebagai org Islam...harus percaya...
yang layak mengendalikannya hanya IMAN dan AKAL"
en F tunduk...terdiam seketika...
nampak riak kesal di wajah en F ...
bila kini perasaan cintanya pada pn S telah disalah erti dan diperalatkan...
yang menjadi mangsa kini...
si isteri yang selama ni banyak berkorban...dan sangat baik hati...
"terlajak perahu boleh diundur...terlajak kata buruk padahnya"
pesan org2 tua itu ada benarnya kan...

saya kira dalam kes sebegini...ianya cerminan diri...
perkara yang saya sendiri alami walaupun sy tak kehendaki...
"kenapa ada CINTA" saya selalu persoalkan itu pada diri saya...
satu masa dahulu...
kenapa ada CINTA pada seorang sahabat ...
sedangkan saya sayangkan dia hanya sebagai seorang sahabat pada asalnya...
persoalan demi persoalan saya simpan sendiri...
apakah tanda CINTA???
secara peribadi saya tafsirkan...

*ada getar dalam hati bila bertemu dengan si dia...*walaupun tak nampak pada zahirnya
*si dia sentiasa ada di dalam doa saya..doa untuk kebahagiaan & kebaikan...
*CINTA sejati bukan sekadar ungkapan...lahirnya dari satu hati...
ke satu destinasi hati yang lain...walaupun kita tidak pasti ianya sampai atau tidak...
ke pelabuhan yang kita impikan...
*sakit bila CINTA di peralatkan sama seperti rasa hidup yg tiada apa2 makna lagi...

jgn dipersalahkan kenapa ada CINTA...
yg kita perlu cari...siapa pemilik CINTA yg dianugerahi...
..."menCINTAi...tak semestinya meMILIKi"...
itu fitrah yg kita harus redhai...
moga ada CINTA yg tulus buat Dia...
moga terus hidup CINTA buat Dia...
untuk satu kehidupan yg hakiki dan bahagia...

"Cinta itu abstrak, tak dapat dilihat mahupun disentuh zahirnya.
Cinta hanya mampu dirasakan dengan hati yang tulus ikhlas.
Mungkin semua orang menganggap cinta tu indah tetapi anggapan itu salah.
Cinta memerlukan pengorbanan tulus tanpa mempersoalkan
siapakah pemilik cinta tersebut dan kepada siapakah cinta itu diberikan.
Dengan pengorbanan itulah nilai cinta boleh diukur samada cinta kerana nafsu
ataupun cinta kerana Allah."
- sesemut emas-


regards
**adeqya8284**

Comments

Popular posts from this blog

.:Gemuk:vs:Montel:vs:Chubby:.

* ketika cinta bertasbih .............................*

Ya Allah permudahkan...