Monday, March 14, 2011

* marah *

rutin harian...
awal2 pagi sebelum pergi kerja sy mesti dengar celoteh team MHI di TV3...
pagi ni ...perantara yg bertugas fedtri & juga wardina...
sy memang minat dengan kedua-duanya ...:)

topik yg diketengahkan hr ni juga agk menarik ...
mengawal marah...

marah
sifat manusia yg dipengaruhi oleh unsur lain seperti ketidakpuasan hati mahupun hasad dengki...
dah namanya pun sifat manusia kan ...

sbg manusia ...
sy akui ...sy sendiri tak terlepas dr sifat amarah ni ...
cuma sy rasa sy bersyukur kerana sifat amarah dlm diri sy masih boleh dikawal ...
boleh kawal ke? hi3...
kalau org lain mungkin akan marah dengan kata-kata kesat @ maki hamun ...
insyaAllah saya tidak ...
kalau berada pada tahap marah keterlampauan sekalipun ...
hanya air mata yg akan jadi peneman ...
insyaAllah ...bukan makian @ cacian ...

sy sendiri pelik dgn perubahan diri ni sejak menginjak umur 20-an ...
simptom ni rasanya bukan sejak azali ...
sebab waktu mengemudi kepimpinan sekolah dulu ...
sememangnya sy agak agresif dan garang ...
pengalaman setahun sebagai pen. ketua disiplin ...
setahun sebagai ketua aspuri dan juga pen. ketua pengawas di sekolah ...
buatkan sy benci dengan sifat amarah tu ...
kalau dahulu "terpaksa" marah org ...
letih rasanya ...mengundang kebencian org pulak tu ...hu3...
tp demi tugas...terpaksa la jugak jalankan amanah yg dipikul kan...

sekarang rasanya sy dah berubah secara totallnya...
dah jelak dengan mcm2 peel manusia ...
alhamdulillah ...
Allah beri saya kelebihan untuk tidak ada sifat caci maki manusia lain...
kalau sehabis marah pun...sy hanya akan diamkan diri sahaja ...
mungkin cr ini akan menjadikan sebelah pihak tidak berpuas hati...
tp bg sy ...itu jalan terbaik ...
untuk sy kawal amarah sy dan amarah sebelah pihak lg...
sy juga manusia biasa...punya perasaan ...manakan bisa tak ada perasaan amarah tu kan...

pesan fedtri pg td...
untuk kelihatan awet muda ...hindarkan sifat marah itu :)
insyaAllah ...
saya akan cuba kawal walaupun tugas sy hari ini berdepan dengan pelbagai kemungkinan ...
setakat ini ...
sy hanya berpengalaman berdepan dgn pasangan yg bertikam lidah dan histeria sahaja ...
belum ada client yg dtg "berparang" dan berbekalkan senjata tajam lagi...
gerun juga bila dengar pengalaman teman2 di daerah2 lain ....
harapnya saya tak lalui pengalaman yg menakutkan tu ...

uiksss dah melalut ceritanya ...
entry kali cuma nak sampaikan ...
kawallah amarah ...
kalau amarah tak dikawal ...
syaitan akn bertepuk tangan ...kita juga yg akan terima padahnya ...
sakit jantunglah...darah tinggilah ...mcm2 penyakit ada ...

senyumlah untuk dunia ...:)
walau seribu satu masalah melanda ...
walau seperit mana ujian yg menimpa...
kebenaran akan tersuluh jua jika sabar jd tunjangnya :)))

regards
~adeqya8284~

3 comments:

mocemoce said...

salam maria. like ur article! emotional quotient (EQ) very important as much as IQ. marah byk2 pon wat undang sakit jantong, etc. tgk org yg marah2/maki kita tanpa sebab yg munasabah sebenarnya org tu yg sakit..dan rendah akhlak dia.. smoga kita trus diberikan kesabaran.

okies, t.care bebeh. luv from izah rainbow~ :)

Lina^ Chan said...

kawallah marah...insya Allah ina pun boleh!!! =D

* adeqya8284 * said...

faizah : sharing is caring right? :) maria tak suka marah & suka suasana ribut2 so kalau boleh impikan kedamaian tanpa ada perbalahan cuma kdg2 ada pihak yg salah menafsir niat kita.. expecially bila kita bercakap @ berikan pandangan ...adat kan..itula kehidupan :)
missliena : yup...sabar itu jalan terbaik..insyaAllah maria tau ina boleh :) take care dear ...